Krilleman
G GA Anderson skrev:
Brist på reglerbud en växande utmaning
[länk]
Är inte lösningen på alla frågor MER vindkraft? :thinking::thinking:

Jag blir konfunderad när svenska kraftnät inte heller vet... :cry:

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
G
Krilleman Krilleman skrev:
Är inte lösningen på alla frågor MER vindkraft? :thinking::thinking:

Jag blir konfunderad när svenska kraftnät inte heller vet... :cry:
Tacka Yngeman för det!
Ja, mer solceller i Sverige så vi kan exportera dagtid den perioden på året vi behöver minst el är väl lösningen?

Krilleman
G OMathson skrev:
Tacka Yngeman för det!
S har ju aldrig haft rätt i den moraliska kompassen, så det är ju helt fel väg att gå!
G OMathson skrev:
Tacka Yngeman för det!
Ja, mer solceller i Sverige så vi kan exportera dagtid den perioden på året vi behöver minst el är väl lösningen?
Exportera dagtid på sommaren har aldrig varit lösningen.

En blandad grupp människor och en hund sitter på en gammal bil. Text: "Alla ska med. Så enkelt är det."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det blev ganska bra med solel förra veckan enligt Svk.se :cool:
  • Solkraften har under topptimmarna (mitt på dagen) veckan producerat cirka 2 000 MW i Sverige.

• Gilla
djac
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Brist på reglerbud en växande utmaning
[länk]
Det där är ett lätt problem att lösa. Även sol och vind kan ju delta i nedreglering. Eller elbilsladdare och elpannor.

Magnus E K
G GA Anderson skrev:
Det blev ganska bra med solel förra veckan enligt Svk.se :cool:
  • Solkraften har under topptimmarna (mitt på dagen) veckan producerat cirka 2 000 MW i Sverige.
Samtidigt som vårflod och lågt värmebehov gör att det redan är överskott.

Att exportera till något betydande värde kommer inte heller fungera eftersom alla grannländer också satsar på solel. Kommer inte dröja många år innan spotpriset är en rak linje på noll kl 10-16 sommarhalvåret vid gynnsamt väder.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där är ett lätt problem att lösa. Även sol och vind kan ju delta i nedreglering. Eller elbilsladdare och elpannor.
Men vad är då till slut meningen med solelen? När det är varm och solig med lite effektbehov så behövs den inte och när det är kallt och mörkt ger den inget.

Det är förstås att dra det till extrem men det måste ju finnas en större strategi bakom.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vadå, man får ju statsbidrag och är god.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
De som bestämmer kan inte se skillnad på el och el eller tror att det mycket snart kommer finnas ett ekonomiskt försvarbart sätt att lagra stora mängder.

Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Samtidigt som vårflod och lågt värmebehov gör att det redan är överskott.

Att exportera till något betydande värde kommer inte heller fungera eftersom alla grannländer också satsar på solel. Kommer inte dröja många år innan spotpriset är en rak linje på noll kl 10-16 sommarhalvåret vid gynnsamt väder.
Personligen har jag inte speciellt stora problem med gratis el.
Även om det är hela dygnet, då jag nu har timmätning så är jag glad över varenda billig timme, blir det fler så blir jag gladare.

G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Personligen har jag inte speciellt stora problem med gratis el.
Även om det är hela dygnet, då jag nu har timmätning så är jag glad över varenda billig timme, blir det fler så blir jag gladare.
Så får inte kärnkraften ekonomin att gå ihop, lägger ner några reaktorer till. Oj, sen kom vintern och kanske med högtryck...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Så får inte kärnkraften ekonomin att gå ihop, lägger ner några reaktorer till. Oj, sen kom vintern och kanske med högtryck...
Jag skrev ju bara att JAG inte har något problem med billig el.

Men visst, vill man få dyr elproduktion lönsam så är ju billig el inte bra.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Som vanligt är frågan mer komplex än så, @Mikael_L. Om billig el är intermittent och bäst kompletteras av fossilkraft (som nu) är det inte i sig konstigt om man i allmänhet stör sig på den produktion som plockar ”russinen ur kakan” (i brist på bättre liknelse), och i synnerhet inte när den likt solkraften är subventionerad.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nu går de på revisionsperioder och elpriset på vintern tycks hamna på en nivå som kompenserar bristande vinst under sommaren. Så kärnkraften går nog ihop sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.