805 287 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Brist på reglerbud en växande utmaning
https://www.svk.se/press-och-nyhete.../2023/brist-pa-reglerbud-en-vaxande-utmaning/
https://www.svk.se/press-och-nyhete.../2023/brist-pa-reglerbud-en-vaxande-utmaning/
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det blev ganska bra med solel förra veckan enligt Svk.se 
- Solkraften har under topptimmarna (mitt på dagen) veckan producerat cirka 2 000 MW i Sverige.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Samtidigt som vårflod och lågt värmebehov gör att det redan är överskott.G GA Anderson skrev:
Att exportera till något betydande värde kommer inte heller fungera eftersom alla grannländer också satsar på solel. Kommer inte dröja många år innan spotpriset är en rak linje på noll kl 10-16 sommarhalvåret vid gynnsamt väder.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Men vad är då till slut meningen med solelen? När det är varm och solig med lite effektbehov så behövs den inte och när det är kallt och mörkt ger den inget.D Daniel 109 skrev:
Det är förstås att dra det till extrem men det måste ju finnas en större strategi bakom.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Vadå, man får ju statsbidrag och är god.
Personligen har jag inte speciellt stora problem med gratis el.Magnus E K skrev:
Samtidigt som vårflod och lågt värmebehov gör att det redan är överskott.
Att exportera till något betydande värde kommer inte heller fungera eftersom alla grannländer också satsar på solel. Kommer inte dröja många år innan spotpriset är en rak linje på noll kl 10-16 sommarhalvåret vid gynnsamt väder.
Även om det är hela dygnet, då jag nu har timmätning så är jag glad över varenda billig timme, blir det fler så blir jag gladare.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Så får inte kärnkraften ekonomin att gå ihop, lägger ner några reaktorer till. Oj, sen kom vintern och kanske med högtryck...Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Som vanligt är frågan mer komplex än så, @Mikael_L. Om billig el är intermittent och bäst kompletteras av fossilkraft (som nu) är det inte i sig konstigt om man i allmänhet stör sig på den produktion som plockar ”russinen ur kakan” (i brist på bättre liknelse), och i synnerhet inte när den likt solkraften är subventionerad.
Nu går de på revisionsperioder och elpriset på vintern tycks hamna på en nivå som kompenserar bristande vinst under sommaren. Så kärnkraften går nog ihop sig.G OMathson skrev: