805 108 läst ·
22 103 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ganska likt Sverige på det sättet att en stor del av produktionskapaciteten i praktiken är i offentlig regi även här.E elmont skrev:
Men om jag förstått det rätt är det inte tillåtet med privatägd vattenkraft i Norge, så de privata aktörer som finns är väl i praktiken vindkraftverk.
Vilket så klart i stort sett gör deras pristak till ett nollsummespel.
Utlänningar äger 5% av vattenkraften så nåt förbud finns inte idag.C cpalm skrev:Ganska likt Sverige på det sättet att en stor del av produktionskapaciteten i praktiken är i offentlig regi även här.
Men om jag förstått det rätt är det inte tillåtet med privatägd vattenkraft i Norge, så de privata aktörer som finns är väl i praktiken vindkraftverk.
Vilket så klart i stort sett gör deras pristak till ett nollsummespel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Tydligen är systemet sådant att man genom den s.k. hjemfallsretten kan få koncession under begränsad tid, f.n. 75 år. Så förbud är väl inte rätt ord, men åtminstone en lagstiftning som kraftigt begränsar intresset för privata aktörer att ge sig in i vattenkraftproduktionen.Z Zodde skrev:
Se t.ex.: https://www.processnet.se/article/view/433179/kamp_om_norsk_vattenkraft
Ja, begränsningar finnsC cpalm skrev:
”
Det finnes 1580 vannkraftverk i Norge, og 1242 av dem er såkalte småkraftverk.
Her har utenlandske investorer mulighet til å gå tungt inn på eiersiden, og har gjort det i stort monn de siste årene.
De resterende, større kraftverkene er i all hovedsak eid av det offentlige – av Statkraft, og norske kommuner og fylkeskommuner. Konsesjonsvilkårene, som regulerer retten til å drive, setter begrensningene for privat eierskap i de store kraftverkene til en tredjedel av selskapet.”
Kan du få in utbyggnaden av exportkapaciteten i grafen? En ökad exportkapacitet medför ju potentiellt ökad konsumtion, som vi troligen inte täckt upp med ökad produktion? Om vi t ex teoretiskt skulle bygga en ny kabel med 1000TW kapacitet till Tyskland så skulle den inte gå att fylla till 70% och vi skulle således få tyska priser konstant.Mikael_L skrev:
Och hur ofta har vi inte tyska priser idag, eller igår, eller för två år sedan?B bhus2021 skrev:
Och då menar jag egentligen priser med en kraftig påverkan av det tyska (eller danska) priset. Dvs att vi kanske råkar få 5% billigare p.g.a de olika flöden av el som hela tiden gör detta ganska rörigt att överblicka.
Jag har ju lagt märke till att det Svenska elpriset i SE4 framförallt, men även i SE3, och även otroligt ofta i SE1+2, följer det kontinentala elpriset, dock får vi hyfsat ofta något lite lägre pris, dvs några procent lägre, dvs svindyrt i Danmark och svindyrt i Sverige, men någon enstaka procent mindre svindyrt.
Jag skulle vilja påstå att vi redan idag, men även för tre år sedan, hade en etablerad konstant priskoppling till angränsande länder, men däremot hade SE1+2 inte denna koppling förr, utan de har fått den det senaste året typ.
Om du går till Nordpool och kollar ( https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly1/?view=table ) så ser du att även SE4 har ca 20 av de senaste 30 dagarna som priset avviker tydligt från det i Tyskland. Däremot är kopplingen till DK2 starkare, men det är huvudsakligen för att DK2 oftare får "Sverigepriser". Dvs flaskhalsen hamnar ofta mellan DK2 och DK1/DE-LU.Mikael_L skrev:
Och hur ofta har vi inte tyska priser idag, eller igår, eller för två år sedan?
Och då menar jag egentligen priser med en kraftig påverkan av det tyska (eller danska) priset. Dvs att vi kanske råkar få 5% billigare p.g.a de olika flöden av el som hela tiden gör detta ganska rörigt att överblicka.
Jag har ju lagt märke till att det Svenska elpriset i SE4 framförallt, men även i SE3, och även otroligt ofta i SE1+2, följer det kontinentala elpriset, dock får vi hyfsat ofta något lite lägre pris, dvs några procent lägre, dvs svindyrt i Danmark och svindyrt i Sverige, men någon enstaka procent mindre svindyrt.
Jag skulle vilja påstå att vi redan idag, men även för tre år sedan, hade en etablerad konstant priskoppling till angränsande länder, men däremot hade SE1+2 inte denna koppling förr, utan de har fått den det senaste året typ.
Jag tycker det blir väl svartvitt om man pratar om konstant priskoppling när vi inte ens är i närheten av det i dagsläget. Däremot har den ökat betydligt på senare år, och där tror jag att nedlagd kärnkraft i söder samt nya glada kraftkablar från Norge har påverkat.
Eftersom den nedlagda KK till största delen har ersatts av vindkraft så är den kvarvarande faktorn de nya kablarna från Sydnorge. När det blåser kan vi fylla även dem (behöver inte påfyllning från Norge via SE3 o4), när det inte blåser så klarar vi inte detta.K krfsm skrev:Om du går till Nordpool och kollar ( [länk] ) så ser du att även SE4 har ca 20 av de senaste 30 dagarna som priset avviker tydligt från det i Tyskland. Däremot är kopplingen till DK2 starkare, men det är huvudsakligen för att DK2 oftare får "Sverigepriser". Dvs flaskhalsen hamnar ofta mellan DK2 och DK1/DE-LU.
Jag tycker det blir väl svartvitt om man pratar om konstant priskoppling när vi inte ens är i närheten av det i dagsläget. Däremot har den ökat betydligt på senare år, och där tror jag att nedlagd kärnkraft i söder samt nya glada kraftkablar från Norge har påverkat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nej, det gör det inte. God reglering gör att den reglerades intressen sammanfaller med reglerarens. Att tro att man genom hård reglering långsiktigt kan få verksamheter att gå emot sina naturliga drivkrafter är naivt.K karlmb skrev:
Nu tror jag iofs. inte att Vattenfall tjänar på att stänga av kapacitet för att pressa upp priserna (undantaget ransonering av de ändliga resurserna i vattendammarna), men gjorde de det vore det verkligen läge att bryta upp och hel- eller delprivatisera denna statliga koloss som i så fall motverkar sitt syfte.
Vattenfall är mycket konservativa och har låg risk i elhandeln. Huvuddelen av produktionen säljs på låååånga kontrakt till storkonsumenter. Redan nu är över 40% av 2024 års och 25% av 2025 års produktion såld till 45 resp 50EUR/MWh. Att då tro att VF skulle ägna sig åt nåt så spekulativt och osäkert som att medvetet hålla tillbaka produktion för att försöka påverka spotmarknaden enskilda dagar (när dessutom endast en mindre del av egen produktion säljs som ren spot) blir bara löjligt.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det gör det inte. God reglering gör att den reglerades intressen sammanfaller med reglerarens. Att tro att man genom hård reglering långsiktigt kan få verksamheter att gå emot sina naturliga drivkrafter är naivt.
Nu tror jag iofs. inte att Vattenfall tjänar på att stänga av kapacitet för att pressa upp priserna (undantaget ransonering av de ändliga resurserna i vattendammarna), men gjorde de det vore det verkligen läge att bryta upp och hel- eller delprivatisera denna statliga koloss som i så fall motverkar sitt syfte.