805 279 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo men huvudskälet att bygga nya reaktorer är ju för framtiden.....blackarrow skrev:
Från dagens ca 140TWh till 320TWh?
Långsiktiga scenarier
https://www.energimyndigheten.se/en...ramtidens-energisystem/langsiktiga-scenarier/
Eller fastnar vi och EU i nuläget och volatila elpriser.
D djac skrev:
Mikael_L skrev:
Hehe.
Här bevis på att du inte hade rätt.
2/11 startade O3 igen, och visst, det blev lite högre elpris den 3/11, men då hade reaktorn inte kommit upp riktigt i produktion än, men kolla den 4/11, då var O3 uppe i typ 70% produktion, och nu har det hänt en hel del med elpriset.
Tack vare att Sverige fick en "ny reaktor"...
[bild]
Jag har för skojs skull fortsatt plita in dygnsmedelpriser och göra en graf, bara för att se hur det gick när Sverige fick en till stor kärnreaktor.Mikael_L skrev:
Ja, säg den glädje som varar ...
Såhär ser det ut ifall att jag tar med alla dagar fram till imorgon. Nu ser det plötsligt ut som att absolut inget har hänt. Att vi gick från 4500MW kärnkraft till 6000MW kärnkraft gick helt obemärkt förbi.
Det verkar ju som att det faktiskt var bättre innan O3 startade (men det kommer ingen statistiker gilla mig för om jag försöker dra den slutsatsen)
[bild]
Och det beror ju inte på att man stoppat O3 igen, eller någon annan kärnreaktor.
Men det finns ju många som vill tolka precis allt till att det har med antalet reaktorer vi har i drift, men som jag och många med mig har upptäckt, det går inte ens att finna någon korrelation, och därmed ännu mindre chans till kausalitet.
Lite ointuitivt så verkar det som att Sverige generellt exporterar mer ju högre elpriset är.
Bara det rimmar ju rätt illa med den stora elbristen, effektbristen, produktionsbristen som vi tydligen ska ha här i konungariket Sverige.
Kan jag locka någon att undersöka detta, dvs hur vår elexport korrelerar med elpriset?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, det ser inte ut som att det egentligen märktes speciellt mycket.
Förvånar inte mig det minsta, då jag tror mig veta hur priset bildas.
Ja, det här är ju såklart raljerande, och väl egentligen populistiskt på sitt sätt.
Men ändå, det finns ju så många andra som vill tillskriva diverse pris upp och nedgångar allehanda orsaker, bara det stärker deras tro om hur det funkar.
Jag tänker att vi kan ha mer kärnkraft, vi kan ha mindre kärnkraft, vi kan ha mer eller mindre av all möjlig kraftproduktion, men det kommer ändå knappt påverka elpris i SE4 alls, kanske lite på marginalen, vid något tillfälle.
Men det påverkar ju såklart hur mycket vi kan sälja, hur mycket vi kan exportera eller måste importera, men prispåverkan - den är i princip obefintlig.
Det mesta som O3 har producerat sedan den 2/11 har vi sålt utomlands, men nu har vi dock haft några timmar med import, så här var det bra för Sveriges egenförsörjning att O3 nu har kickat igång.
Dvs du håller med om det jag skrev då. (Bara att du har ett omständigt sätt att uttrycka det på).Magnus E K skrev:
Dvs vattenkraften levererar mindre på sommaren och därmed kan man inte säga att man behöver exportkablar som motsvarar skillnad i förbrukning mellan vinter och sommar. Man får dra ifrån produktionsminskningen för vattenkraften.
Vilket är det som avgör hur mycket exportkapacitet som behövs under sommaren?Magnus E K skrev:
A) att vindkraften producerar mer under vintern.
B) att det finns dagar när vindkraften inte producerar mer under vintern.
Om du grunnar en stund.
Solelen är så liten att jag inte berörde den. Men den producerar ju mer på sommaren vilket driver upp behovet av exportkapacitet. Iom att den ökar bör man nog ha med det i ekvationen.Magnus E K skrev:
Sedan har du fel. Solelen korrelerar väl med förbrukningen. Solelen producerar mer på dagen när förbrukningen är större (och effektbehovet är som störst).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Grafen verkar vara 40 år fel; O3 startade 1985.Mikael_L skrev:
Jag har för skojs skull fortsatt plita in dygnsmedelpriser och göra en graf, bara för att se hur det gick när Sverige fick en till stor kärnreaktor.
[bild]
Nä, det ser inte ut som att det egentligen märktes speciellt mycket.
Förvånar inte mig det minsta, då jag tror mig veta hur priset bildas.
Ja, det här är ju såklart raljerande, och väl egentligen populistiskt på sitt sätt.
Men ändå, det finns ju så många andra som vill tillskriva diverse pris upp och nedgångar allehanda orsaker, bara det stärker deras tro om hur det funkar.
Jag tänker att vi kan ha mer kärnkraft, vi kan ha mindre kärnkraft, vi kan ha mer eller mindre av all möjlig kraftproduktion, men det kommer ändå knappt påverka elpris i SE4 alls, kanske lite på marginalen, vid något tillfälle.
Men det påverkar ju såklart hur mycket vi kan sälja, hur mycket vi kan exportera eller måste importera, men prispåverkan - den är i princip obefintlig.
Det mesta som O3 har producerat sedan den 2/11 har vi sålt utomlands, men nu har vi dock haft några timmar med import, så här var det bra för Sveriges egenförsörjning att O3 nu har kickat igång.
Om totala produktionen är (som exempel) 20 GW och totala exporten (som exempel) 5 GW hur kan du då dra slutsatsen att det mesta som O3 producerade blev till export? Sitter du på hemlig information om exakt vilken el som exporterades?
Om du tänker efter lite så har väl O3 startat flera ggr. Minst en gång per år startar den.Magnus E K skrev:
Om produktionen ökar och förbrukningen inte ökar lika mycket så ökar exporten.Magnus E K skrev:
Om du vill visa att Mikael har fel behöver du bara visa att förbrukningen ökade lika mycket som O3 producerar. SvK har data på det.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Varken A eller B; finns inget som heter "behov av exportkapacitet" och att exportera sol- och vindel till grannländerna kommer inte fungera alls om utbyggnaden fortsätter eftersom alla mer eller mindre kommer ha överskott samtidigt.D daVinci skrev:Dvs du håller med om det jag skrev då. (Bara att du har ett omständigt sätt att uttrycka det på).
Dvs vattenkraften levererar mindre på sommaren och därmed kan man inte säga att man behöver exportkablar som motsvarar skillnad i förbrukning mellan vinter och sommar. Man får dra ifrån produktionsminskningen för vattenkraften.
Vilket är det som avgör hur mycket exportkapacitet som behövs under sommaren?
A) att vindkraften producerar mer under vintern.
B) att det finns dagar när vindkraften inte producerar mer under vintern.
Om du grunnar en stund.
Solelen är så liten att jag inte berörde den. Men den producerar ju mer på sommaren vilket driver upp behovet av exportkapacitet. Iom att den ökar bör man nog ha med det i ekvationen.
Sedan har du fel. Solelen korrelerar väl med förbrukningen. Solelen producerar mer på dagen när förbrukningen är större (och effektbehovet är som störst).
Timmen (eller kvarten nu då) med högst förbrukning under vintern infaller alltid efter att det blivit mörkt. Solelens bidrag mitt på dagen i december eller januari är också ytterst marginellt.
Nej, men de fossila kraftverken går varma.Mikael_L skrev:
Ja, inte här då kanske men vi tar del av elen från dem.
Sverige, Norge, och Finland har större förbrukning under vinterhalvåret. Om produktionen är dimensionerad för det kommer det uppstå överproduktion på sommarhalvåret. Denna överproduktion exporteras lämpligen. Annars uppstår bara "tvingande" nedstängning av produktion vilket är negativt i flera avseenden.Magnus E K skrev:
Det borde väl gå att förstå.
Överproduktion har också gjort att ett flertal exportkablar har etablerats.
Att alla elområden skall vara självförsörjande och inga anslutningar de emellan skall finnas är knappast realistiskt eller särskilt önskvärt. Och det är synnerligen orealistiska för SE4 där kommunerna använder veto mot ny elproduktion.
Vidare är exporten från norden under sommaren utmärkt för då kan importländerna stänga ned fossil elproduktion.
Jag talar om dem i negativt, när någon påstår att de är realistiska för säsongslagring. Och jag tycker det är suboptimering att hushåll subventioneras för att köpa dem.Mikael_L skrev:
Cool teknik annars.
Men varför ska man säsongslagra, årgångsel, annars räcker det ju att lagra för dipparna, det kan vara rätt färsk el?S Snikholt skrev:
Ja men du skrev juS Snikholt skrev:
Och det är ju just det.S Snikholt skrev:
Dvs, vi har redan det som behövs för att jämna ut mellan dessa lägen.
Dvs, jag hade rätt, det är inget problem med stor elproduktion och låga elpriser.
Även om du och flera andra vill göra gällande att vårt största problem är stor, billig elproduktion och att låga elpriser är dåligt.
Men jag, ... jag tycker faktiskt tvärtom, jag välkomnar stor och billig elproduktion, särskilt när den kan konkurrera bort dyr elproduktion eller klimatbelastande produktion.
Nu är du rationell.D djac skrev:
Men människor är mer statussökande.
Med årgångslagring så kan Nisse brösta sig vid middagsbordet med bekanta och säga att han kör med 2025 års el (i framtiden då). Oj, säger bekaningarna (besegrade) blir inte det dyrt. Ja, det går på 100 kr/kWh säger Nisse och bröstar sig ännu mer. (Om Fia då säger att hon köper solel för 35 öre/kWh så bekräftar hon sin lägsta status vid middagsbordet och får inte vara med nästa gång.
Någon kan ju säga att detta låter vettlöst. Men vi har ju de som köper armbandsur för sanslösa belopp. Sådana som japanerna kunde göra snorbilligt redan för 45 år sedan.
Jag trodde vi ville bli av med oljeberoendet för att olja var en dyr och osäker energikälla.Mikael_L skrev:
Dessutom ville industrin ha billig elkraft.
Som bonus fick vi bättre bytesbalans och lägre CO2 utsläpp innan pöbeln visste det var ett problem.
Att direktverkande eluppvärmning var ett sätt kompensera för en planeringsmiss har jag inte hört förut.
Snarare var det väl framsynt. Man hade framtidstro.
Nu verkar man villa göra den gröna elektrifieringen först och 10-15 år senare bygga elproduktionen den behöver. (Jag menar då att vi även behöver bygga mer vindkraft, inte bara fokus på kkv).
Men det finns en övertro på hur snabbt industrin kan ställa om, industrialisera och skala upp nya elektrifierade processer.