804 691 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Batteripriserna har fallit något enormt genom åren. Och de nu stora volymerna leder till att profitjagande priavatkapitalsiter investerar mer av sitt sparande i förbättringsarbete som leder till lägre priser och bättre egenskaper.D djac skrev:
Idag verkar LFP säljas för $60/kWh i stora volymer. Och 2 gen Na-jon kommer säljas till lägre pris. CATL talar om att dom kan nå $19/kWh på längre sikt.
Om vi översätter till 800 kr/kWh för hemmabatterier i Sverige och 10k laddcykler (vilket CATL redan nu menar att dom kan leverera) så talar vi om 8 öre i lagringskostnad.
Det leder till att prisvariationerna i Sverige över dagen kommer pressas ihop till dryga 8 öre.
Med dagens ankkurva och priser blir det två laddcykler per dygn. Batteriet räcker i 14 år.
Så kan man skifta om användningen så äldre batterier med färre laddcykler kvar kan användas för längre lagringstider. Och nyare bättre användas för kortare lagringstider. På så vis kan man få lönsamhet i lagring längre tid än ett dygn.
Detta kommer drivas av lönsamhet. Enda sättet att stoppa detta i Sverige är genom att staten reglerar för att hindra eller beskatta. Och att hindra är staten duktig på, så man ska inte utesluta det.
Man kan nog diskutera i fall utlandskablarna är en kraftproduktionsbackup eller en möjlighet att exportera motsvarande hela vindkraftsproduktionen.K karlmb skrev:
Vi är Europas största elexportör.
Vi behöver 50% extra produktionskapacitet för att klara våra vintrar, så när det inte är vinter bör vi ju kunna exportera varje dag, varje timme, 9 månader per år. Ungefär.
Vad spelar då 562MW från Karlshamn för roll när kablarnas kapacitet är 10’660MW?
Det är en dedikerad resurs.blackarrow skrev:
Man kan nog diskutera i fall utlandskablarna är en kraftproduktionsbackup eller en möjlighet att exportera motsvarande hela vindkraftsproduktionen.
Vi behöver 50% extra produktionskapacitet för att klara våra vintrar, så när det inte är vinter bör vi ju kunna exportera varje dag, varje timme, 9 månader per år. Ungefär.
Vad spelar då 562MW från Karlshamn för roll när kablarnas kapacitet är 10’660MW?
Öronmärkt.
Det blåser mer på vintern så vindkraften producerar mer då. Och så ger väl vattenkraften mer på vintern?blackarrow skrev:
Man kan nog diskutera i fall utlandskablarna är en kraftproduktionsbackup eller en möjlighet att exportera motsvarande hela vindkraftsproduktionen.
Mindre detalj, men om produktionen är lägre på sommaren så blir det inte riktigt allt extra som behöver exporteras på sommaren.
Men det är en bra observation att Sverige (och Norge och Finland) har behov av exportkapacitet på sommaren. Det tror jag är borttappad kunskap.
Just nu har väl både Sverige och hela Europa aldrig något problem med för lite elproduktion.S Snikholt skrev:
Jag har inte sett en enda rapport om att någon i Europa (förutom Ukraina då) där någon fått sin el avstängd p.g.a för låg produktion.
Men du har kanske mer information?
Ja nu när du skrivet såhär, så är det ju bara att inse att kärnkraft är det vi behöver allra minst av.pacman42 skrev:
Subventioner (i form av ett garanterat pris) för kärnkraft ser jag dock en viss nytta med, även om jag inte är kapabel att avgöra om liggande förslag är rimligt eller inte. Orsaken till att jag ser en nytta med detta är att vi behöver "planerbar" produktion. Om vi inte kan bygga tillräckligt med planerbar produktion som är fossilfri, ja då blir vi beroende av fossila bränslen istället.
Sverige behöver inte mer baskraft, vi har redan så mycket baskraft som måste få avsättning att det vid de lägsta effektbehoven blir ett stort problem.
Tja, trovärdigt skulle jag inte kalla det.D djac skrev:
Jag har inte ännu fått något trovärdigt koncept presenterat för mig.
Men visst har vi saker som kommer i framtiden, lite innovativa är vi ju ändå, men just för tillfället ser det ju inte speciellt roligt ut.
Det blir nog även här så, att det blir en blandning av lösningar. Och kanske ingen lösning för att göra att de nordligaste och sydligaste delarna av jordklotet kan klara sig med endast sol och vind.
Många anser nog att det är något problem med produktionsutbudet när priset blir högt.Mikael_L skrev:
Pöbeln är känsliga för höga elpriser, liksom industrin.
Tex beklagade sig SSABs VD över at det är svårt med lönsamheten och möjligheten att planera produktionen om elpriset ena dagen är 20 öre och nästa 3kr/kWh. (Han överdriver förstås, men det kan noga vara svårt med ett elpris på 2 kr/kWh också).
Marknaden ser till att konsumentpriset blir högre (ökar mer) än medelvärdet på grossistpriset (nordpool) när pris volatiliteten ökar.
Det blir så pga marknaden prisar risken.
Volatiliteten har ökat med 190% sen 2015.
👍Mikael_L skrev:
Vi har ju faktiskt överkapacitet som pga marginalprissättningen gör all produktion olönsam vissa tider.
Så största problemet vi har att lösa är väl vad vi ska göra med överskotten när dom uppstår?
Tja, vad jag har sett så är kombinationen av sol/vind och batterier redan idag konkurrenskraftig i pris och att batterierna förväntas fortsätta ner i pris.Mikael_L skrev:
Tja, trovärdigt skulle jag inte kalla det.
Jag har inte ännu fått något trovärdigt koncept presenterat för mig.
Men visst har vi saker som kommer i framtiden, lite innovativa är vi ju ändå, men just för tillfället ser det ju inte speciellt roligt ut.
Det blir nog även här så, att det blir en blandning av lösningar. Och kanske ingen lösning för att göra att de nordligaste och sydligaste delarna av jordklotet kan klara sig med endast sol och vind.
Detta har ju ältats och jag håller med, man måste först bestämma sig vad problemet är innan man bestämmer åtgärd.blackarrow skrev:
Många anser nog att det är något problem med produktionsutbudet när priset blir högt.
Pöbeln är känsliga för höga elpriser, liksom industrin.
Tex beklagade sig SSABs VD över at det är svårt med lönsamheten och möjligheten att planera produktionen om elpriset ena dagen är 20 öre och nästa 3kr/kWh. (Han överdriver förstås, men det kan noga vara svårt med ett elpris på 2 kr/kWh också).
Marknaden ser till att konsumentpriset blir högre (ökar mer) än medelvärdet på grossistpriset (nordpool) när pris volatiliteten ökar.
Det blir så pga marknaden prisar risken.
Volatiliteten har ökat med 190% sen 2015.
👍
Vi har ju faktiskt överkapacitet som pga marginalprissättningen gör all produktion olönsam vissa tider.
Så största problemet vi har att lösa är väl vad vi ska göra med överskotten när dom uppstår?
Populister siktar ju på det som de tror går hem, oavsett om det löser problemet eller ej, det ser vi dagligen prov på i eskalerande tempo.
När man nu kan konstatera att det inte är något problem med elproduktionen, iaf ett minskande sådant om man ser det så, så är det just priserna som folk inte gillar. Då försöker man slå i folk att man kan "bygga bort" marknadsmekanismen med mer baskraft, det är såklart en grov lögn och om något så en högst tillf'llig sanning om man nu skulle uppnå någon effekt alls.
Problemet är bara att en eventuell diskussion om prissättningsmetoderna betyder arbete för och exponering av politikerna, det måste till varje (jag faktiskt till varje) pris undvikas.
Du som så gärna är ute och svänger yvigt när det passar dig sätt gärna in det i ett tillräckligt stort sammanhang kom sen igen. Dessa trådar skulle bli så mycket mer intressanta att läsa om ens det mest elementära försök att införa alla begränsande faktorer gjordes. Men det vore väl att begära allt för mycket det skulle ju komma gjuta olja på euforiska vågorna uppsnappade lite hipp som happ i någon alltför simpel enkelspårig kanal.D djac skrev:
Är USA ett stort eller litet land för dig, de har jobbat fram kalkyler för stater där?GK100 skrev:
Du som så gärna är ute och svänger yvigt när det passar dig sätt gärna in det i ett tillräckligt stort sammanhang kom sen igen. Dessa trådar skulle bli så mycket mer intressanta att läsa om ens det mest elementära försök att införa alla begränsande faktorer gjordes. Men det vore väl att begära allt för mycket det skulle ju komma gjuta olja på euforiska vågorna uppsnappade lite hipp som happ i någon alltför simpel enkelspårig kanal.