804 363 läst ·
22 069 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
I en extrem situation kan vi naturligtvis koppla bort en del elanvändare i under en del av tiden (roterande bortkoppling). Men innan detta blir aktuellt kommer elpriserna att bli så höga att elanvändningen minskar av det skälet. Under de höga elpriserna 2022 minskade elanvändningen med 5 procent, vilket bidrog till att elpriserna inte blev ännu högre. Elpriset 2022 var som högst 8,5 kr/Kwh. Det allra högsta elpriset i Sverige inträffade 2009 och uppgick till 14,5 kr/kWh. Att vi blir tvungna att koppla bort användare är därför mycket osannolikt.K karlmb skrev:
Den högsta effektförbrukningen förekommer dessutom endast runt 200 timmar per år. Under årets övriga 8560 timmar är effektbehovet minst 3000 MW lägre än årets maxtimme. Att ha en elproduktion som behövs endast under 200 timmar vore extremt dyrt. Det är väsentligt mycket billigare att importera el dessa timmar, om vår egen elproduktion inte skulle räcka. Och i allra värsta fall som sagt koppla bort den minst viktiga elanvändningen.
Jo nu hamnade vi i en de facto situation när man brände effektreservupphandlingarna pga EUs regelverk.blackarrow skrev:
Behövs effektreserven när vi har så stor import/exportkapacitet?
Hur många procent av importkapaciteten motsvarar effektreserven på 562MW?
Om Karlshamnsverket är för dyrt kanske SvK skulle kunna handla upp lite tysk kolkraft i stället?
Ännu enklare. Vi kan övergå till ”troligtvis-modellen”.
Vi har 10 års historik på att effektreserven inte behövs och inte har använts (mer än att beredskapsläge aktiverats).
Jag läste en insändare från en lektor på en av högskolorna ute i landet som tyckte vi skulle övergå till ”troligtvis-modellen” i stället för att räkna på säkerheten att kunna leverera el under höglasttimmen ”om det värsta händer” enligt SvKs statistiska modell.
Många lever väl i villfarelsen att elen är på väg att ”ta slut” då effektreserven sätts i beredskap.
Så är det inte.
Det är marginalen till bortkopplingar enigt en sannolikhetsmodellen tex om vindkraften bara levererar 9% eller andra oplanerbara händelser skulle inträffa.
Sist jag kollade levererade vindkraften 3% av installerad effekt, men troligtvis levererar den mer än både 3% och 9%.
Varför skulle det värsta hända?
Vi planerar för att kärnkraftsreaktorerna ska vara laddade med nytt bränsle och nyservade samt att vattenmagasinen är välfyllda, så de ska kunna köra på full effekt under vintermånaderna.
Varför ska vi ta hänsyn till att det kanske inte blåser, nån reaktor står stilla eller någon större transmissionsledning eller ställverk skulle haverera?
Det händer troligtvis inte.
Om konsumenter som effektreserv.
Hur skulle en sådan tjänst fungera?
Hur stänger SvK av min elpatron?
Handlar det om att stänga av mitt eltillskott i en timme eller två timmar, så kan jag tänka mig att göra det, men vad gör jag eller SvK om eltillskottet inte är igång?
Om effektreserven skulle behövs en vecka kan det nog bli besvärligt för många.
10% lär vi ha gått ner i elkonsumtion under den svåra vintern under europeiska gaskrisen.
Vad hade elpriset varit om konsumtionen varit 10% högre?
Vet EU-Bryssel hur man planerar för varierande elbehov?
Vi har 50% högre elbehov på vintern medan tex Spanien eller hjärtat av EU, tex Tyskland, bara har en årsvariation på ca 25% resp 27%.
Är det fler oljepannor och kaminer vi husägare ska ha som reserv och alternativ uppvärmning när elen blir dyr?
10% fler av de som bor i hus stördes av vedrök 2023 jämfört med före gaskrisen enl FoHM.
Ännu högre elpriser ersätter effektreserven?
Förbjud fastprisavtal och månadsrörligt pris?
Nu brukar ju Mr Murphy ihop med Kung Bore kunna ställa till det mest oväntade.
Har vi en bara en trovärdig bortkopplingsplanering vid större gemensam elbrist så löser det sig nog.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Ja, vad sjutton beror det på?S Snikholt skrev:
Visst, det är lite kyligare än normalt, men SMHI varnar ändå för kuling på hela jäkla Östersjön under morgondagen. Borde inte någon av vindkraften i Tyskland, Polen, Baltikum eller Finland producera åtminstone halvdant när det blåser?
Mycket märkligt… jag fattar inte.K krfsm skrev:
Tyskland har iofs lägre priser.
Aurora har väl gjort att vi är mer prisskänsliga från alla håll nu, eller nåt.
Alla ”vägar” leder till Sveriges vattenmagasin 😔
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Utbuds- och efterfrågematchningen tycker jag är en intressant fråga. Jag håller dock inte med om att den inte förstås av oss som tror på kärnkraft.D daVinci skrev:
Tvärtom diskuteras ju den intermittenta kraftens påverkan på möjligheten att matcha även annat utbud mot efterfrågan.
Att alla inte kommer fram till samma svar som du är inte ett bevis på att någon inte förstått frågan. Det här är inte aritmetik där det finns ett korrekt svar på allt.
Ja, det tycker jag. Jag brukar försöka förstå såväl för- som nackdelar med saker oavsett vad jag tycker om dem. Jag lyckas säkert inte alltid, men min fråga här gällde medvetna missförstånd.D daVinci skrev:
Min poäng var att jag inte tror att du är dum. Gick den dig förbi har jag kanske fel där.K karlmb skrev:
Vem har svårt att erkänna det? Jag tror de flesta kärnkraftsvänner erkänner att kärnkraften har brister, så jag kan tyvärr inte svara på det halmdockeargumentet.kashieda skrev:
Kapacitetsfaktorn för svensk kärnkraft är ca 80 %. Ingen påstår att den är 100.
Min fråga gällde just varför ni uttrycker er så enfaldigt om kärnkraft. Jag får väl acceptera att ingen av er vill svara på den.