659 685 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
En konstgödselfabrik som planerades i Luleå verkar hamna i Skellefteå istället då elnätet i (till) Luleå inte räcker till. Skellefteå har ju kapacitet över då Northvolt gick omkull och Lythen inte har lika stora planer för fabriken (vad det verkar).
Fast det får man väl, man behöver inte ha Tibber?K karlmb skrev:
Som det är idag är Tibber helt överlägset, de stora är väl på nedre skalan av funktionalitet men kanske kan bli relevanta, om de bestämmer sig. Man ska komma ihåg att väldigt få företag i världshistorien har klarat att transformera till nya affärsmöjligheter.
Nej - det saknar inte betydelse.K karlmb skrev:
De kallar det numera kapacitetsmekanism... löjligt ord.
Tidigare var det en lag om effektreserv, men nu är det en förordning.
Du kan läsa om det här.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...35-om-en-kapacitetsmekanism-for_sfs-2025-835/
Ett axplock:
7 § En resurs i form av förmåga att tillhandahålla efterfrågeflexibilitet får ingå i den strategiska reserven endast om det kan antas att resursen annars inte skulle användas.
och
6 § En resurs som ingår i den strategiska reserven ska
1. kunna leverera avropad kapacitet i de två sydligaste elområdena (elområde 3 och 4),
2. ha en aktiveringstid som inte överstiger 14 timmar,
3. kunna tillhandahålla avropad kapacitet kontinuerligt under minst 2 timmar,
4. även i övrigt vara lämplig för ändamålet när det gäller tillgänglighet och uthållighet, och
5. omfattas av de tillstånd som krävs enligt lag eller annan författning.
Vid bedömningen av om kravet i första stycket 1 är uppfyllt i fråga om en resurs som finns utanför dessa elområden ska Svenska kraftnät särskilt bedöma hur stor andel av den erbjudna aktiva effekten som det kan förväntas vara tekniskt genomförbart att överföra till elområdena i en bristsituation.
Ja, och? De kan använda import.S Snikholt skrev:Nej - det saknar inte betydelse.
De kallar det numera kapacitetsmekanism... löjligt ord.
Tidigare var det en lag om effektreserv, men nu är det en förordning.
Du kan läsa om det här.
[länk]
Ett axplock:
7 § En resurs i form av förmåga att tillhandahålla efterfrågeflexibilitet får ingå i den strategiska reserven endast om det kan antas att resursen annars inte skulle användas.
och
6 § En resurs som ingår i den strategiska reserven ska
1. kunna leverera avropad kapacitet i de två sydligaste elområdena (elområde 3 och 4),
2. ha en aktiveringstid som inte överstiger 14 timmar,
3. kunna tillhandahålla avropad kapacitet kontinuerligt under minst 2 timmar,
4. även i övrigt vara lämplig för ändamålet när det gäller tillgänglighet och uthållighet, och
5. omfattas av de tillstånd som krävs enligt lag eller annan författning.
Vid bedömningen av om kravet i första stycket 1 är uppfyllt i fråga om en resurs som finns utanför dessa elområden ska Svenska kraftnät särskilt bedöma hur stor andel av den erbjudna aktiva effekten som det kan förväntas vara tekniskt genomförbart att överföra till elområdena i en bristsituation.
Här finns ju importen. Få länder har så mkt kabel till ngt elområde som vi till SE3 o 4.S Snikholt skrev:
Behövs effektreserven när vi har så stor import/exportkapacitet?
Hur många procent av importkapaciteten motsvarar effektreserven på 562MW?
Om Karlshamnsverket är för dyrt kanske SvK skulle kunna handla upp lite tysk kolkraft i stället?
Ännu enklare. Vi kan övergå till ”troligtvis-modellen”.
Vi har 10 års historik på att effektreserven inte behövs och inte har använts (mer än att beredskapsläge aktiverats).
Jag läste en insändare från en lektor på en av högskolorna ute i landet som tyckte vi skulle övergå till ”troligtvis-modellen” i stället för att räkna på säkerheten att kunna leverera el under höglasttimmen ”om det värsta händer” enligt SvKs statistiska modell.
Många lever väl i villfarelsen att elen är på väg att ”ta slut” då effektreserven sätts i beredskap.
Så är det inte.
Det är marginalen till bortkopplingar enigt en sannolikhetsmodellen tex om vindkraften bara levererar 9% eller andra oplanerbara händelser skulle inträffa.
Sist jag kollade levererade vindkraften 3% av installerad effekt, men troligtvis levererar den mer än både 3% och 9%.
Varför skulle det värsta hända?
Vi planerar för att kärnkraftsreaktorerna ska vara laddade med nytt bränsle och nyservade samt att vattenmagasinen är välfyllda, så de ska kunna köra på full effekt under vintermånaderna.
Varför ska vi ta hänsyn till att det kanske inte blåser, nån reaktor står stilla eller någon större transmissionsledning eller ställverk skulle haverera?
Det händer troligtvis inte.
Om konsumenter som effektreserv.
Hur skulle en sådan tjänst fungera?
Hur stänger SvK av min elpatron?
Handlar det om att stänga av mitt eltillskott i en timme eller två timmar, så kan jag tänka mig att göra det, men vad gör jag eller SvK om eltillskottet inte är igång?
Om effektreserven skulle behövs en vecka kan det nog bli besvärligt för många.
10% lär vi ha gått ner i elkonsumtion under den svåra vintern under europeiska gaskrisen.
Vad hade elpriset varit om konsumtionen varit 10% högre?
Vet EU-Bryssel hur man planerar för varierande elbehov?
Vi har 50% högre elbehov på vintern medan tex Spanien eller hjärtat av EU, tex Tyskland, bara har en årsvariation på ca 25% resp 27%.
Är det fler oljepannor och kaminer vi husägare ska ha som reserv och alternativ uppvärmning när elen blir dyr?
10% fler av de som bor i hus stördes av vedrök 2023 jämfört med före gaskrisen enl FoHM.
Ännu högre elpriser ersätter effektreserven?
Förbjud fastprisavtal och månadsrörligt pris?
Om Karlshamnsverket är för dyrt kanske SvK skulle kunna handla upp lite tysk kolkraft i stället?
Vi har 10 års historik på att effektreserven inte behövs och inte har använts (mer än att beredskapsläge aktiverats).
Jag läste en insändare från en lektor på en av högskolorna ute i landet som tyckte vi skulle övergå till ”troligtvis-modellen” i stället för att räkna på säkerheten att kunna leverera el under höglasttimmen ”om det värsta händer” enligt SvKs statistiska modell.
Många lever väl i villfarelsen att elen är på väg att ”ta slut” då effektreserven sätts i beredskap.
Så är det inte.
Det är marginalen till bortkopplingar enigt en sannolikhetsmodellen tex om vindkraften bara levererar 9% eller andra oplanerbara händelser skulle inträffa.
Sist jag kollade levererade vindkraften 3% av installerad effekt, men troligtvis levererar den mer än både 3% och 9%.
Vi planerar för att kärnkraftsreaktorerna ska vara laddade med nytt bränsle och nyservade samt att vattenmagasinen är välfyllda, så de ska kunna köra på full effekt under vintermånaderna.
Varför ska vi ta hänsyn till att det kanske inte blåser, nån reaktor står stilla eller någon större transmissionsledning eller ställverk skulle haverera?
Handlar det om att stänga av mitt eltillskott i en timme eller två timmar, så kan jag tänka mig att göra det, men vad gör jag eller SvK om eltillskottet inte är igång?
10% lär vi ha gått ner i elkonsumtion under den svåra vintern under europeiska gaskrisen.
Vi har 50% högre elbehov på vintern medan tex Spanien eller hjärtat av EU, tex Tyskland, bara har en årsvariation på ca 25% resp 27%.
Är det fler oljepannor och kaminer vi husägare ska ha som reserv och alternativ uppvärmning när elen blir dyr?
10% fler av de som bor i hus stördes av vedrök 2023 jämfört med före gaskrisen enl FoHM.
För mig är det U-landsvarning om vi skulle skippa den typen av försäkring.blackarrow skrev:
Behövs effektreserven när vi har så stor import/exportkapacitet?
Så är det inte.
Nej det har jag inte, och min åsikt är nog mer instinktiv och känslobaserad.blackarrow skrev:
Om alla, inklusive våra grannar tänker som ditt exempel så har man bäddat för elransonering eller snarare AFK. Kan ju gå bra länge, men förr eller senare ”oj, det där såg vi inte komma”.
Så man behöver försäkringar. Inte minst för att hålla pöbeln i schack om det ändå skulle skita sig. Då kan man i alla fall påvisat att man gjort sitt bästa.