804 258 läst ·
22 060 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Dylika avtal finns redan mot industrin.K karlmb skrev:Betala effektreserv? Tja, om den utgörs av att 1 miljon elpatroner stängs av nån timme så blir ju kostnaden typ 0 kr när den inte används. När den används så får jag mer än vad den kostar eftersom många inte kommer att koppla bort sin last trots allt.
De får i det läget betala lite grann men det blir ju ingenting jfrt med att håöla Karlshamn i beredskap en hel vinter.
Och effektavgifter som införs mot kunder dämpar.
Men man behöver också kunna skjuta in effekt och energi, särskilt om störningen blir ihållande.
Annars är det U-lands varning.
Vi kan ju importera massor genom alla fina kablar. Nån nytta ska vi väl ha av dem även här?S Snikholt skrev:
När du nu studerat den sidan, var hittade du då mismatchen mellan förbrukning och elproduktion från kärnkraft?P paralun skrev:
Är det inte så att du inte alls hittat det. Utan bara påstår (som vanligt).
Är det bara så att du medvetet försöker förstöra diskussionen? Jag tvivlar på att du är omedveten om hur du försöker svamla bort frågan.
Får du rikta till dig själv. Varför håller du dig inte till frågan, utan försöker svamla iväg till att annan fråga.S Snikholt skrev:
Är det medvetet? eller förstår du inte vad du gör?
Ja. Men det gör inte det mindre irrelevant.S Snikholt skrev:
Kanske och ofta förstahandsvalen, men våra grannar får kapa förbindelsen om det behövs för att rädda sig själva. Så det är ingen garanti. Det är inte att betrakta som effektreserv per se. Dessutom kan man utgå från att vi köper allt vi kan i ett sånt läge, men det räcker inte.K karlmb skrev:
En av hivudanledningarna till att vi har ett sammankopplat elnät är att varje land inte ska behöva ha så mkt reserver som om de var i ö-drift hela tiden.S Snikholt skrev:
Så visst är import en effektreserv.
Nu undrar jag vad @harka använder för datakällor.S Snikholt skrev:
Knappast väl dessa grafer på kontrollrummet.se ...
Ser det annorlunda ut där, eller har samma fel smugit sig in?
På sätt och vis är den det.K karlmb skrev:
Men det är inte vad man menar med effektreserv, den som handlas upp.
Läget när den behövs är när produktion + import inte räcker till.
Begränsning av export är också ett verktyg.
Sorry, hade för mig att någon skrev F3 nyss i tråden, men jag kan ha kommit ihåg fel.Mikael_L skrev:
Men idag räcker nästan alltid import till även med flera reaktorer stoppade. Var drar du gränsen för rimlig reserv?S Snikholt skrev: