660 819 läst ·
16 028 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
...när det blåser hos dem blåser det normalt hos dem...Nötegårdsgubben skrev:
det låter som ett obestridligt faktum 😉 men om du menade "...normalt hos oss ..." så blir det mer begripligt
men nåja – det är en viss geografisk separation mellan Nordsjön/Jylland och Mellannorrland, så det är till exempel inte alls ovanligt att Danmark på timbasis producerar mer vindkraftsel än vad Sverige gör – trots att vi har ungefär dubbla generatoreffekten i Sverige
...Det är ju vilken produktion det finns när priset är relativt högt som visar hur beroende vi är av fossilproduktionen...
den senaste 12-månadersperioden var det vi som skeppade ut vår el till Danmark när relativt höga elpriser rådde:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Mea culpa! Tack för att du valde att förstå trots att jag skrev fel.harka skrev:
Ja, fast nu gällde det ju import. Räcker det verkligen med att de producerar mer än vi för att flödena i kablarna ska vända, eller krävs det en extra kraftig överproduktion i Danmark mot normalt eller stor underproduktion i Sverige, och kraftverk producerar i Damark då (i det senare fallet)?harka skrev:
Ja, i verkligheten är det nog en intressantare fråga om vi kan ersätta dansk fossilkraft med export av svensk ren el när det behövs än tvärtom. Lite som den lite borttappade diskussionen om vi kan hjälpa till att ersätta polsk och tysk fossilkraft med export (det är exempelvis sannolikt klimateffektivare än att använda samma el till att ställa om stålindustrin).harka skrev:
Redigerat:
Rörande stålindustrin, tror du verkligen det? Nu får du tänka på att stålindustrin producerar dygnet runt oavsett väder, medan vår export till Tyskland och Polen bara skulle ske när det inte blåser. Fundera lite på det och återkom...Nötegårdsgubben skrev:
Mea culpa! Tack gör att du valde att förstå trots att jag skrev fel.
Ja, fast nu gällde det ju import. Räcker det verkligen med att de producerar mer än vi för att flödena i kablarna ska vända, eller krävs det en extra kraftig överproduktion i Danmark mot normalt eller stor underproduktion i Sverige, och kraftverk producerar i Damark då (i det senare fallet)?
Ja, i verkligheten är det nog en intressantare fråga om vi kan ersätta dansk fossilkraft med export av svensk ren el när det behövs än tvärtom. Lite som den lite borttappade diskussionen om vi kan hjälpa till ayy ersätta polsk och tysk fossilkraft med export (det är exempelvis sannolikt klimateffektivare än att använda samma el till att ställa om stålindustrin).
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Jag tror på att ta den lägst hängande frukten först, ja. Det innebär inte att jag tycker att vi ska strunta i hur stål framställs, men att ersätta kolbaserad elproduktion tror jag är vettigt att göra innan man ersätter kolbaserad stålproduktion. Om inte annat för att vi vet hur man enkelt gör det förra.
Detta kan man nog tvista om länge men som läsare av hans brev och annat så tycker jag att det ligger i linje med hur han brukar resonera, han är rätt krass och prestigelös, han har gett upp och ändrat projekt flera gånger tidigare, och som jag uppfattar det så tror han att det finns en snabbare väg framåt och då talar han för det.Nötegårdsgubben skrev:
Fast han har väl ändå gått från en tydlig position om att uppvärmningsmålet var centralt till en mer många saker spelar roll-position? Jag ska inte påstå att jag följt hans tyckanden så nära, men att säga att det bara är ”några klimatförnekare [som] twistat” vad han sagt är väl i sig en rätt falsk bild.
Gates verkar ha ändrat sig från att sikta på netto noll 2050 till en mer pragmatisk attityd från sin bok 2021 till nu. Att han alltjämt tror att det är tekniken som kommer ta oss till vårt slutmål är väl väldigt likt nu som då, men att människan är i fokus snarare än klimatet i sig känns som en positionsförflyttning tycker jag.
Han har ju å andra sidan länge stött ett av mina favoritprojekt, Copenhagen Consensus, vars grundare Bjørn Lomborg rätt ofta smetas ner med det antiintellektuella epitetet klimatförnekare, så det kanske är mer bilden av Gates (driven av honom själv eller ej) som ändrats.
Ja precis, vinsten är noll att först göra el från fossilt bränsle för att sen göra fossilfritt stål med denna el, ja det är väl troligen lite minus t.o.mNötegårdsgubben skrev:
Men ett scenario är att man använder fossilfri el i 330 dagar om året, och sen fossilbaserad el i 35 dagar om året (ett lite fyrkantigt exempel, men ni fattar väl), då blir det väl en vinst.
Det är kanske så vägen till fossilfritt ändå måste gå, särskilt i länder som idag redan har mycket fossilbaserad elproduktion.
Men om elen skall fraktas från Sverige till Tyskland för att lyckas med detta, är det då inte enklare att göra av med elen i Norrbotten? Det blir rejält långa kablar till Tyskland...Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror på att ta den lägst hängande frukten först, ja. Det innebär inte att jag tycker att vi ska strunta i hur stål framställs, men att ersätta kolbaserad elproduktion tror jag är vettigt att göra innan man ersätter kolbaserad stålproduktion. Om inte annat för att vi vet hur man enkelt gör det förra.
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Möjligt, men jag utgår från ett scenario där även tyskar och polacker konsumerar el. Men visst, vore den centrala frågan om elintensiv verksamhet tjänar på att ligga nära produktionen så håller jag med.pacman42 skrev:
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Mikael_L skrev:
Här skiljer vi oss nog åt i analys. Det kan som jag ser det tvärtom mycket väl vara en återvändsgränd att bygga system som i bästa fall löser 90 eller 95 % av ens problem.Mikael_L skrev:
Det kan vara tillräckligt, men det kan också vara det som gör de sista procenten orealistiska att någonsin lösa längs den vägen.
Jag tror egentligen inte att svaret på den frågan är svart eller vitt. Men jag tror att det är viktigt att ha målet i sikte och i någon mån ha en idé om vägen dit, inte bara hur man kommer nära utan möjlighet att nå fram.
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Det här tror jag är sant vad gäller medlen, men har han ändrat mål är det något fundamentalt annorlunda. Jag är som sagt inte så säker på att han har det, men jag tror att det är bilden av att han skiftat mål från netto noll till ett diffusare ”mänsklighetens långsiktiga nytta” som gör att både tidigare supportrar och motståndare bedömer honom i ett annat ljus.D djac skrev:
Jo men vi måste väl i första hand tänka på vår egen industri så får Tyskland lösa sina problem.pacman42 skrev:
En förutsättning för SSAB, LKAB samt Stegra att lyckas med fossilfritt stål är ju tillgången av el,
Tysk stålindustri går ju sedan på knäna just nu
https://www.metallerochgruvor.se/20...tal-stoppar-gront-stal-oro-jobb-och-klimatmal
Vill man läsa en djuplodande analys om framtiden så har Energimyndigheten gett ut en diger lunta.
https://energimyndigheten.a-w2m.se/System/TemplateView.aspx?p=Arkitektkopia&id=1173312576a844f5a08e2c4a2005ccfb&l=t&cat=/Prognoser och Scenarier&lstqty=1
Vart vi landar är ju klart osäkert från dagens ca 134TWh.... I det lägsta scenariot är elanvändningen cirka 220 TWh år 2050 medan det högsta närmar sig 360 TWh.
Eller blir det pannkaka av alltihopa?
https://energimyndigheten.a-w2m.se/System/TemplateView.aspx?p=Arkitektkopia&id=1173312576a844f5a08e2c4a2005ccfb&l=t&cat=/Prognoser och Scenarier&lstqty=1
Vart vi landar är ju klart osäkert från dagens ca 134TWh.... I det lägsta scenariot är elanvändningen cirka 220 TWh år 2050 medan det högsta närmar sig 360 TWh.
Så uppfattar jag inte det men med tanke på hur olika folk tolkar texter så förvånar det inte mig att alla varianter förekommer. Underliggande vetenskap är ju idag väldigt befäst och det skulle ju kräva att han förkastar den, allt kan hända men det skulle vara väldigt förvånande för mig i alla fall.Nötegårdsgubben skrev:
Det här tror jag är sant vad gäller medlen, men har han ändrat mål är det något fundamentalt annorlunda. Jag är som sagt inte så säker på att han har det, men jag tror att det är bilden av att han skiftat mål från netto noll till ett diffusare ”mänsklighetens långsiktiga nytta” som gör att både tidigare supportrar och motståndare bedömer honom i ett annat ljus.
Nu har ju detta fått uppmärksamhet så det är ju inte helt omöjligt att han får följdfrågor och att det blir ännu tydligare då.
Jo men jag betvivlar att BG ger sig in i debatt om det här, sedan blev det ju storpolitik av det här och pågående COP30 möte.D djac skrev:
En svensk artikel
https://www.di.se/nyheter/trump-jublar-nar-bill-gates-andrar-sig/
Liknande prognoser har väl haft usla track-records…P paralun skrev:Vill man läsa en djuplodande analys om framtiden så har Energimyndigheten gett ut en diger lunta.
[länk] och Scenarier&lstqty=1