pacman42 pacman42 skrev:
Det har jag inte hört, men däremot har hybrit i Boden skrivit avtal med en Brasiliansk leverantör för att de inte fick köpa från LKAB.
Det var förfluten tid. Ett bra tag sedan. Vet dock inte hur mycket det hänt senare.

SJ tog ett extremt överpris för transporten från Kiruna till Luleå.
Var så att stålverket en gång hade gjort upp med Lastbilcentralen om att köra malmen med lastbil från kiruna för att det blev billigare. Men då gick väl några säkringar hos högsta sovjet i Stockholm för så blev det inte. Vem som tvingades backa vet jag inte heller. Det är inte givet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju ett trivialt samband av utbud och efterfrågan: Ur ett svenskt perspektiv driver danskarna upp priserna på svensk el när de handlar av oss. Det är inte konstigare än att tyskar som köper sommarstugor i Småland driver upp priset på sådana.
Intressant jämförelse. Vad jag förstått så får de inte köpa sommarstugor i Danmark.

S Snikholt skrev:
Mmm.. jag anar oråd. Vad gäller framtida elpris. Perioder med vindstilla kommer sannolikt bli ännu dyrare för oss i SE3-4 är min spaning.
Jo men det ger ju så stora exportinkomster för Sverige....

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
Det var inte min poäng. Min poäng är att en lösning som inte tar en till det mål man har mycket väl kan ses som något som inte är en lösning.

Nu tror jag iofs. att netto noll är ett dåligt mål, men har man det som mål tycker jag att man ska akta sig för lösningar som cementerar behovet av fossila bränslen, även om man minskar behovet.
Tja.
Jag kan kopiera mitt förra inlägg, för jag tycker du för fram samma argument igen (som jag alltså tycker är helt uppåt väggarna).
Må så vara. Jag tror i så fall det beror på att inte du heller köper in på de extremaste målen.
Kanske det är så.
Jag tror att jag i viss mån liknar djac här, extremerna är sällan målet, och sällan verkligheten, utan lite tråkigt mer mitt i.

K karlmb skrev:
Intressant jämförelse. Vad jag förstått så får de inte köpa sommarstugor i Danmark.
Som vanligt är du felinformerad. Tyskar har exakt samma regler som svenskar… Danska ”sommarstuge-regler” är lite udda, javisst, men de samma reglerna gäller för alla EU medborgare som inte e skrivna i Danmark.

Z Zodde skrev:
Som vanligt är du felinformerad. Tyskar har exakt samma regler som svenskar… Danska ”sommarstuge-regler” är lite udda, javisst, men de samma reglerna gäller för alla EU medborgare som inte e skrivna i Danmark.
Var skrev jag att tyskarna är diskriminerade?

K karlmb skrev:
Var skrev jag att tyskarna är diskriminerade?
Du skrev att tyskarna inte får köpa sommarstugor i Danmark, mens de i själva verket har exakt samma regler som alla andra utlänningar. Alltså är den danska sommarstuge-marknaden (som DU exemplifierar)ett dåligt exempel på en fri marknad jmf med de exempel som gavs innan.

Z Zodde skrev:
Du skrev att tyskarna inte får köpa sommarstugor i Danmark, mens de i själva verket har exakt samma regler som alla andra utlänningar. Alltså är den danska sommarstuge-marknaden (som DU exemplifierar)ett dåligt exempel på en fri marknad jmf med de exempel som gavs innan.
Nej. Precis som med elexport kan man givetvis ha samma regler mot alla länder.
Då är det ingen diskriminering.
Men detta börjar övergå din kapacitet, förstås.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Precis som med elexport kan man givetvis ha samma regler mot alla länder.
Då är det ingen diskriminering.
Men detta börjar övergå din kapacitet, förstås.
Du tuggar osammanhängande å liknelsen saknar relevans öht. Men det e ju inte första gången du är ute på tunn is så vi släpper det.

Z Zodde skrev:
Du tuggar osammanhängande å liknelsen saknar relevans öht. Men det e ju inte första gången du är ute på tunn is så vi släpper det.
Vi vet att det är för svårt för dig så hejdå!

• Haha
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vi vet att det är för svårt för dig så hejdå!
Hälsar killen som länge inte visste att Nordpool var en elkraft-börs utan trodde Nordpool var synonymt med ett geografiskt område 🤣

Eller som ljög om att sossarna devalverade kronan efter varje valvinst under hela 70+80 talet. (Vi som vet kan upplysa om att det skedde EN gång, efter valet 1982)

Jobbigt att bli synad..?

Sedan Aurora togs i drift tidigare i veckan har elpriset i SE1 varit mycket högre i SE1 än SE2. Sverige exporterar i skrivande stund 8 GW, vilket innebär att Sverige producerar över 50% mer el än vad som förbrukas inom landet.

Energi är makt.

H HenrikHuslöse skrev:
Sedan Aurora togs i drift tidigare i veckan har elpriset i SE1 varit mycket högre i SE1 än SE2. Sverige exporterar i skrivande stund 8 GW, vilket innebär att Sverige producerar över 50% mer el än vad som förbrukas inom landet.
Nja, det är inte Sverige som producerar el. Det är olika företag som är elproducenter.

H HenrikHuslöse skrev:
Energi är makt.
Hur tänker du då?

H HenrikHuslöse skrev:

Energi är makt.
"Mycket högre" har inte elpriset varit SE1 jämfört med SE2 och det visar sig nu när vintern är här hur marknaden kommer att nyttja Aurora.

https://spot.utilitarian.io/explore...5-10-17&to=2025-11-16&cur=EUR&rate=1&unit=MWh

Graf som visar elprisvariationer i SE1, SE2, SE3 och SE4 mellan 17 okt och 16 nov 2025. X-axel: datum; Y-axel: pris i EUR/MWh. Flera färgade linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Jag tycker elpriset i SE1 vs SE2 har sett ut ungefär som det har sett ut i flera månader nu, SE1 hela tiden lite högre pris, ungefär samma som det sett ut de senaste dagarna. Jag tror inte att vi än kan avgöra hur mycket Aurora Line kommer att påverka, själv tror jag att det kommer påverka relativt marginellt.

Dock såg jag att idag exporteras det nära 2GW från SE1 till FI vissa tider, vilket visar att nu är Aurora Line verkligen igång, innan var max export till Finland 1,5 GW i detta snitt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.