P paralun skrev:
Jo men det är ju till en viss gräns, det händer ju att Vattenfall reglerar ned en eller flera reaktorer i Forsmark vid tex en vårflod.
Ja, men det handlar då om långsiktiga prognoser, dvs "årstidsberoenden".

Z Zodde skrev:
Fast hur mycket kärnkraft å vattenkraft säljs på spotmarknaden?
Hade varit kul å se en sån siffra…
All el passerar spotmarknaden (Nordool har väl 90%) men de e ju inte samma sak som att den bidrar till prisbildningen (min å maxbud)

Vattenfall tex har redan sålt omkring halva 2026 års produktion via derivat.
Då har de ändå den största tradingavdelningen.

Ju mindre man sen är, desto större andel av produktionen säkrar man
Den fysiska elhandeln säljer du sannolikt till Nordpool oavsett om du har en finansiell elhandel (terminer) som täcker upp för det. Den finansiella delen sker utanför Nordpool.

Säg att Vattenfall säljer ett långt kontrakt från kärnkraften till motparten X om 50öre/kWh för 1000 MW varje timme, under varje dag under ett år. De facto hur det kan ske då är att de matar in 1000 MW för 0kr/kWh varje timme året runt och där priskrysset på nordpool är över 50 öre/kWh, då kommer de få betala in de pengarna till motparten X, medan om det blir mindre än 50 öre/kWh så får de betalt från motpart X. Säg att de nettar detta över en månad för att inte behöva skicka pengar fram och tillbaka varje timme.

Så även om du "hedgat", sålt terminer, eller vilket instrument det nu är så blir det ofta att den fysiska elhandeln går via nordpool. Så även hedgad eller terminsåld el blir en del av priskrysset på nordpool.

Exempelt ovan är förenklat men mycket möjligt, oftast i praktiken är det här mycket mer börslikt och det sitter sedan traders på den finansiella köp och sälj-sidan och laborerar med allt möjligt kopplat till tid, effekt, osv. Men grundprincipen är densamma att även mer komplexa försäljningar kan de facto ha en grundkomponent på nordpool och den finansiella delen som ett sorts pålaga.

Hemingway Hemingway skrev:
Så även hedgad eller terminsåld el blir en del av priskrysset på nordpoo
Men den påverkar inte priset då lika stor volym (självklart) ligger på båda yttersidor.

I övrigt överensstämmer det du skriver med vad jag redan försökt förklara (nån pedagog var jag aldrig)

Z Zodde skrev:
Men den påverkar inte priset då lika stor volym (självklart) ligger på båda yttersidor.

I övrigt överensstämmer det du skriver med vad jag redan försökt förklara (nån pedagog var jag aldrig)
Jo, det påverkar priset. Om Vattenfall måste få sin el såld så de lägger in ett bud på 0 öre/kWh och 1000 MW och motparten måste få elen köpt och lägger ett bud om 50kr/kWh så kommer deras volymer flytta hela priskrysset 1 000 MW (det är ca 5-10% av Sveriges totala produktion) och det är då en del av marknaden. Det förskjuter priskrysset 1000 MW, men eftersom de ligger med extremvärden på köp/sälj så kommer inte deras pris bli prissättande (men det kan ske, vanligast är heldagar med 0 eller minuspris) kontra en gasproducent som lägger sitt bud på säg 100 öre/kWh. Då flyttas alltså gasleverantörens pris fram så att allt annat lika så behöver den hoppas på 1000 MW mer förbrukning för att få sitt pris aktiverat.

Jo, det påverkar priset. Om Vattenfall måste få sin el såld så de lägger in ett bud på 0 öre/kWh och 1000 MW och motparten måste få elen köpt och lägger ett bud om 50kr/kWh så kommer deras volymer flytta hela priskrysset 1 000 MW (det är ca 5-10% av Sveriges totala produktion) och det är då en del av marknaden. Det förskjuter priskrysset 1000 MW, men eftersom de ligger med extremvärden på köp/sälj så kommer inte deras pris bli prissättande (men det kan ske, vanligast är heldagar med 0 eller minuspris) kontra en gasproducent som lägger sitt bud på säg 100 öre/kWh. Då flyttas alltså gasleverantörens pris fram så att allt annat lika så behöver den hoppas på 1000 MW mer förbrukning för att få sitt pris aktiverat.
Nu menar jag inte min/max priset generellt utan de min/max som är en direkt följd av derivatmarknaden.
Att det påverkar volymen är självklart men att det öht skulle påverka priset stämmer inte. Det faller på sin egen orimlighet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu menar jag inte min/max priset generellt utan de min/max som är en direkt följd av derivatmarknaden.
Att det påverkar volymen är självklart men att det öht skulle påverka priset stämmer inte. Det faller på sin egen orimlighet.
Jag förstår inte vad du menar här. Att en part budar in och en annan köper på en marknad som prissätts efter en marginalprissättningsprincip samtidigt som man har en bilateral överenskommelse om ett fast pris på en separat finansiell marknad ser jag inte skulle falla på sin egen orimlighet.

S
Jag upprepar, vilken produktion/säljare är det som lägger sälj på toppvärdena?
Nu snackar jag toppar på 3-10000 EUR/MWh

Och är det då i närheten av producentens produktionskostnad?

Är det någon som vet?

Jag förstår inte vad du menar här. Att en part budar in och en annan köper på en marknad som prissätts efter en marginalprissättningsprincip samtidigt som man har en bilateral överenskommelse om ett fast pris på en separat finansiell marknad ser jag inte skulle falla på sin egen orimlighet.
Det var väl inte det jag skrev…?

Det jag försöker förklara är att när exakt samma volym tillförs på båda sidor på min resp maxpriser (vilket sker när alla finansiella kontrakt ska In på den fysiska marknaden) så kommer det aldrig påverka priset där supply å demand skäres.

Q
pacman42 pacman42 skrev:
Detta gör att man i praktiken alltid lägger nollbud på kärnkraften, man vill kunna leverera det man producerar oavsett pris.
Både du och DaVinci hävdar att man lägger nollbud på kärnkraft.

Dessutom säger flera att all terminshandel lägger nollbud.

Utöver det hävdas nollbud på minflöden enligt vattendom.

Det blir väldigt mycket minus/nollbud det per dag. Det stämmer inte med verkligheten.

Exempelvis från 8.00 idag:
Graf över elmarknadsdata 08:00-08:15 CET, visar efterfrågan (röd linje) och utbud (blå linje) i EUR/MWh mot MW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Produktionsstatistik för olika energikällor: Kärnkraft 5832 MW, Värmekraft 830 MW, Ospesiciferat 462 MW, Vattenkraft 11566 MW, Vindkraft 1667 MW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Minusbud/nollbud upp till 3700 MW. Så som ni ser är det långt ifrån vad kärnkraften producerade samma kvart.

Om då även all terminshandel ska rymmas där så blir det inte alls troligt att kärnkraft läggs till nollbud generellt.

Här blir kanske nått sorts svar på Zoddes undran hur mycket som säljs på termin. Den kvarten utgjorde minus/nollbud 3700 av totalt 20000 MW produktion. Om det är lika med terminsmarknaden så utgjorde den typ 20% av marknaden den kvarten.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:

Är det någon som vet?
Om du har vattenkraft så kan du lagra ditt bränsle på ett annat sätt än vind och kärnkraft och det betyder att du alltid kan ha några "sky is the limit" bud som ligger inne. Går det så går det. Får du så mycket pengar så kör du bara och så kan du lagra upp vatten senare i veckan för att möta din vattendom (dvs, högsta eller lägsta nivå du får köra dammen/älven).

Men för att det ska aktiveras så ska det vara riktigt dålig situation på utbudet.

Det kan också vara ett värmekraftverk som i vanliga fall bränner sopor som har olja som reserv. Om priset är galet högt så kan det vara värt att bränna även oljan och sedan fylla på sin reserv 3-4 veckor senare igen, men för ett mer "normalt" högt pris så är det inte ekonomiskt lönsamt.

Eller så kan det vara en nedlagd anläggning som har ett skyhögt bud som ligger inne och om det skulle aktiveras så är det värt att flytta medarbetare, betala övertid, göra massa stök för att få igång denna reservanläggning med 24h varsel för att priset är så högt.

Så lite olika producent-scenarios finns det som kan aktiveras endast när priset är skyhögt.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Q
S Snikholt skrev:

Är det någon som vet?
Så vitt jag vet är buden anonyma och de enda som vet är Nordpool. Så det går nog inte att svara på.

Q qvirre skrev:

Det blir väldigt mycket minus/nollbud det per dag. Det stämmer inte med verkligheten.

[bild]
[bild]

Minusbud/nollbud upp till 3700 MW. Så som ni ser är det långt ifrån vad kärnkraften producerade samma kvart.

Om då även all terminshandel ska rymmas där så blir det inte alls troligt att kärnkraft läggs till nollbud generellt.

Här blir kanske nått sorts svar på Zoddes undran hur mycket som säljs på termin. Den kvarten utgjorde minus/nollbud 3700 av totalt 20000 MW produktion. Om det är lika med terminsmarknaden så utgjorde den typ 20% av marknaden den kvarten.
Bra med data! Var plockar du ut den där grafen du visar?

Q qvirre skrev:

[bild]
[bild]

Vilket prisområde ser du på?
Tycker mig skymta EE, LT , LV?

Q
Z Zodde skrev:
Vilket prisområde ser du på?
Tycker mig skymta EE, LT , LV?
Jag får pudla här.

Valde fel region.

Väljer man korrekt SE blir slutsatsen en helt annan....

Då var det nollbud typ hela vägen.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.