Q
pacman42 pacman42 skrev:
Hyfsat rätt hamnade du, men jag håller inte helt med om detta, tänk igenom det en gång till:

Detta stämmer dock:

Här glömde du vattendomarna.
Hade ingen ambition att i detalj förklara alla kraftslags budstrategi, det har jag varken kompetens eller tid till.

Det var en kraftigt förenklad förklaring till att det inte är någon rak koppling till produktionspris samt varför det kan läggas väldigt höga bud.

Ibland behövs det budet och vissa producenter kan då chansa på att de antas då de ändå får täckning för lönsamheten i sin övriga verksamhet, de ser det som bonuspengar.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
Vad är lägsta säljvolym?

Vad hindrar en producent från att lägga 95% av sin produktion till produktionskostnad+avkastning, och resterande 5% till högre säljkurser?

jag menar priset på hela klabbet blir ju enligt sista bud, så det vore väl en vettig gardering för att öka chanserna till högt spot.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Q
S Snikholt skrev:
Vad är lägsta säljvolym?

Vad hindrar en producent från att lägga 95% av sin produktion till produktionskostnad+avkastning, och resterande 5% till högre säljkurser?

jag menar priset på hela klabbet blir ju enligt sista bud, så det vore väl en vettig gardering
Typ 0,1 MW tror jag.

Inget hindrar det om jag förstår dig rätt.

Troligtvis resulterar det dock i att du aldrig får sälja 5% av din kapacitet vilket kan vara dåligt för lönsamheten.

S
Q qvirre skrev:
Typ 0,1 MW tror jag.

Inget hindrar det om jag förstår dig rätt.

Troligtvis resulterar det dock i att du aldrig får sälja 5% av din kapacitet vilket kan vara dåligt för lönsamheten.
Till vardags är det en dålig strategi såklart. Men om man ser att det ska blåsa lite på väderrapporten liksom...

S Snikholt skrev:
Jag är bedrövligt dålig på marknadsanatomin, där går jag mest på känslor tyvärr.
Men jag kan komma med ett naivt drömscenario?

Likt försvarssamarbetet vi har med NATO, där X% av BNP läggs på försvaret - så tycker jag något liknande bör gälla för Nordpool. Dvs. att varje land som är med där måste ha en robusthet i botten. Vad den ska bestå av kan man diskutera - det finns många alternativ. Vad min åsikt är är knappast hemlig men det är just bara en åsikt.

Och så har jag försökt förstå mig på det här med BRP och whatnot - det jag läser mig till är att - visst, marknaden handlas till balans. Men det uppstår i stort sett alltid diskrepanser som behöver korrigeras när facit kommer.

Dessa gissar jag har ökat i takt med oförutsägbarheten på produktionssidan både hemmavid och i angränsande elområden ökat...

Med andra ord - risken att vara BRP har ökat, och det i sig bör vara prisdrivande?

//med förbehåll för att jag är ute och cyklar....
Det går att åstadkomma mycket bara man betalar vad det kostar.

Många vill ha saker, men när det kommer till att betala vad det kostar så börjar det slira betänkligt. Många löser detta genom att mena att just dom skall inte behöva betala utan någon annan skall betala.

Råkar man formulera sig så att dom skall betala för det dom säger att dom vill ha, blir dom oftast aggressiva och kommer dragandes med personangrepp.

Ta t ex egenskapen att nya kunder skall kunna koppla in sig utan fördröjning. Det är en egenskap som många uttrycker ett starkt behov av. Sverige ses som ett U-land för att detta inte går. (Blev populariserat när Pågen inte kunde ansluta viss effekt utan att nätägarna och SvK behövde göra vissa insatser).

Jag har frågat några ggr hur mycket högre nätavgift folk vill betala för att få denna egenskap. Dvs då skulle man betala högre nätavgift för att nätägare (och SvK) ligger med överkapacitet, så att kunder kan koppla på sig utan fördröjning.

Men till min förvåning så får jag inget svar där. Precis 0 svar. Det är som att man inte förstår att overprovisioning kostar. Och att kunderna är de som betalar.
Och min fråga blir en chock.
Eller så blir folk förargade för att jag beskriver en verklighet (där man åker på att betala) som inte stämmer med deras världsbild, där någon annan alltid betalar.

På liknande sätt skulle de som vill att Sverige aldrig behöver nettoimportera, kunna starta ett bolag som de kapitaliserar från sina plånböcker, och bygger elproduktion som tas i bruk de timmar nettoimport annars skulle uppstå.
Då löser dom problemet med nettoimport. Och så betalar dom vad det kostar. Själva.
Men jag ser inte detta hända.
Någon som vet varför?

• Älska
karlmb
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Konkurrensen gör dock att alla vill lägga sig så högt som möjligt men ändå få sälja. I praktiken blir ju oftast det att man lägger sig på marginalkostnaden för att producera.
Nja, det finns flera omständigheter. T ex lägger sig kärnkraft på 0. Just för att slippa hamna i att behöva dra ned produktionen, vilket för dom är halv katastrof.
Och så räknar man med, på goda grunder, att andra håller uppe priset på en dräglig nivå.

Q qvirre skrev:
Lägger man sig konstant för högt får man inget sälja och kraftverket går i konkurs.
Så är det. Samma med hyresrätter vid marknadshyra. Men en stor del av befolkningen tror att hyrorna går till skyarna då. Och förstår inte hur konkurrensen pressar ned hyror vid marknadshyra.

Q qvirre skrev:
Det som övervakas är att man inte manipulerar marknaden genom att till exempel omotiverat ta produktion ur drift etc.
?? Karlshamn skulle väl då alltid vara omotiverat ur drift.
Hur kan någon utomstående avgöra att det är omotiverat?

• Älska
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Så är det. Samma med hyresrätter vid marknadshyra. Men en stor del av befolkningen tror att hyrorna går till skyarna då. Och förstår inte hur konkurrensen pressar ned hyror vid marknadshyra.
Den kan även pressa priserna uppåt, beroende på vart man vill bo. Men i snitt så driver marknadshyror ned priserna. Men det leder också till gentrifiering och att mycket av det som folk vill åt när de flyttar in i ett område i slutänden går förlorat. Man får ta det goda med det onda helt enkelt. I det stora hela har du dock rätt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Gaspriset har knappt rört sig alls senaste halvåret och ligger på en tiondel av toppen från 2022.
Jmf med 2022 blir alla rörelser små men.. 31-42 $ är mer än ”knappt rört sig” imho.
Men elpriserna har också klart lägre spikes sista halvåret jmf med 2022 så visst ser man sambandet klart..?

pacman42 pacman42 skrev:
Och varför skulle det finnas fler säljare av batterikraft för varje nytt steg som tas? Det kostar att äga batterier och det kommer bara att vara installerat till en rimlig nivå för att få igen pengarna, dvs vid rejäla behov kommer batterierna inte att räcka till. Då är det vattenkraft och gasturbiner som gäller oavsett.
Nu var det ett hypotetiskt resonemang om hur det kan se ut en gång i framtiden. För att scenariot öht skulle vara aktuellt har den fasta kostnaden för batterier kommit ner så mycket att det är den rörliga (vad man betalat för elen vid uppladdning) som spelar roll.. Säljare av batterikraft har sannolikt laddat upp batterierna på olika nivåer å har alltså helt olika kalkyler för lönsamhet. Därav trögheten.

S Snikholt skrev:
Är det verkligen alltid så? När priserna drar mot skyarna...
Om det nu i princip alltid handlar om att det är avställd gaskraft som startas upp så kanske det kan motivera att priset sticker.... till en viss gräns såklart. Dvs. om de får starta upp pannorna och driva dem några timmar på dagen för att sedan avveckla igen.

Men är det verkligen så? Det borde ju lika gärna kunna vara sluga säljare som tar chansen.
Säljaren lägger lägsta möjliga eftersom han REDAN SÅLT via derivat och MÅSTE FÅ försäljningen genomförd hos Nordpool. Alltså en ren handelsteknisk åtgärd som har noll å göra med vad han tror om utvecklingen av spotpriset den dagen.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har läst om plastfabriken som valde att köra på natten, för det var billigare att betala OB till de anställda.
Sådana exempel härrör sig från 2022 då prisvariationer å nivåer var extrema.

Sen tror jag inte dessa är (var) särskilt vanliga.

Vem som helst kan inte sälja el tillbaka till Nordpool spot, förutsätter framförallt kunskap å mäklarförbindelser. De exemplen jag såg på industrier som ”sålde tillbaka” el var såpass stora förbrukare att de hade egen personal sommar dedikerad till elhandel (elinköp)

pacman42 pacman42 skrev:
Detta gör att man i praktiken alltid lägger nollbud på kärnkraften, man vill kunna leverera det man producerar oavsett pris.

För vattenkraften är det lite mer komplext, man lägger nollbud på det man måste släppa igenom pga vattendomarna, sedan är man mer "smart" när det gäller det övriga.
Fast hur mycket kärnkraft å vattenkraft säljs på spotmarknaden?
Hade varit kul å se en sån siffra…
All el passerar spotmarknaden (Nordool har väl 90%) men de e ju inte samma sak som att den bidrar till prisbildningen (min å maxbud)

Vattenfall tex har redan sålt omkring halva 2026 års produktion via derivat.
Då har de ändå den största tradingavdelningen.

Ju mindre man sen är, desto större andel av produktionen säkrar man

Q qvirre skrev:
Har man stora lager som vattenkraften kan man ju alltid lägga låga bud som ger lönsamhet och sen komplettera med höga bud om det skulle krävas i slutändan. Då har man säkrat lönsamhet och kan ibland pricka in en bonusdag.

pacman42 pacman42 skrev:
Detta gör att man i praktiken alltid lägger nollbud på kärnkraften, man vill kunna leverera det man producerar oavsett pris.

För vattenkraften är det lite mer komplext, man lägger nollbud på det man måste släppa igenom pga vattendomarna, sedan är man mer "smart" när det gäller det övriga.
Jo men det är ju till en viss gräns, det händer ju att Vattenfall reglerar ned en eller flera reaktorer i Forsmark vid tex en vårflod.

S
Z Zodde skrev:
Säljaren lägger lägsta möjliga eftersom han REDAN SÅLT via derivat och MÅSTE FÅ försäljningen genomförd hos Nordpool. Alltså en ren handelsteknisk åtgärd som har noll å göra med vad han tror om utvecklingen av spotpriset den dagen.
Vilka MWh är det som bjuds ut till topp-priserna?
Är det enbart gas-verk som kan starta från kall panna dagen innan som säljer el till de priserna?

P paralun skrev:
Jo men det är ju till en viss gräns, det händer ju att Vattenfall reglerar ned en eller flera reaktorer i Forsmark vid tex en vårflod.
När hände det senast..?
Måste varit myyycket länge sen när elmarknaden såg helt annorlunda ut…
Vårfloden 2018, var den största sen 1995, å då gjorde man det INTE.
Däremot släppte man förbi vatten pga överfyllda magasin

VF skrev i 2018 att pga den årliga revisionen går KK med 70% kapacitet under våren.
Man nämner inget om att man drar ned pga vårfloden så har du nåt handfast får du gärna länka (du som annars är länkandets mästare🤣)
.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.