Q qvirre skrev:
Prisgraf:
[länk]

Produktionen från kontrollrummet på svk:
[länk]
Det ser ut som du valt baltstaterna. Testa att kryssa i Sverige (SE) och kolla på samma timme, då går gränsen för nollpriser mer runt 17000 MW va?

Z Zodde skrev:
Det var väl inte det jag skrev…?

Det jag försöker förklara är att när exakt samma volym tillförs på båda sidor på min resp maxpriser (vilket sker när alla finansiella kontrakt ska In på den fysiska marknaden) så kommer det aldrig påverka priset där supply å demand skäres.
Och jag säger jo, det kommer påverka. Säg om gränsen för 0-priset är 18 000 MW istället för 17 000MW, för när det väl börjar stiga sedan så kan det stiga hyfsat snabbt. Om priset för 22 000 MW är 70 öre/kWh och priset för 23 000 MW är 90 öre/kWh så påverkar det om priskrysset hamnar vid 23 000 MW istället för 22 000 MW.

S Snikholt skrev:
Jag upprepar, vilken produktion/säljare är det som lägger sälj på toppvärdena?
Nu snackar jag toppar på 3-10000 EUR/MWh

Och är det då i närheten av producentens produktionskostnad?

Är det någon som vet?
Det bör iaf vara så att:
* kärnkraft, solel, vindkraft lägger så låga bud att dom säkert blir av med den effekt dom vågar lägga bud på. Sol och vind sparar inget på att lägga lägre än vad dom är säkra på att dom kan leverera. Kärnkraften har i sig rörliga kostnader men höga fasta kostnader gör att dom vill leverera max jämnt.

* Vattenkraften är den som sätter priset på Nordpool. Iom att den vill maximera vinsten och smeta ut produktionen så optimalt som möjligt över årets kvartar.
Vattenkraften är då inte en producent utan många. Inkl de i Norge.

* Sedan finns de som Karlshamn som behöver högt pris för att ha lönsamhet i att producera. Men de lär inte gå in på några absurda priser.

Kanske är SvK som lägger de höga buden och använder stödtjänsterna för att dra ned efterfrågan?
Det är väl ungefär reducering i efterfrågan som finns att tillgå. Men jag vet inte om det är enligt reglerna?

Hur budar man neddragning i förbrukning?
Kan en producent möta sitt produktionsbud genom att ordna motsvarande neddragning i förbrukning?

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Och jag säger jo, det kommer påverka. Säg om gränsen för 0-priset är 18 000 MW istället för 17 000MW, för när det väl börjar stiga sedan så kan det stiga hyfsat snabbt. Om priset för 22 000 MW är 70 öre/kWh och priset för 23 000 MW är 90 öre/kWh så påverkar det om priskrysset hamnar vid 23 000 MW istället för 22 000 MW.
Du glömmer att du måste justera BÅDE supply och demand EXAKT lika mycket. Då ligger priskrysset kvar på samma pris men självklart ändras volymen…

Se charter qvirre lagt in

Om du flyttar båda kurvorna till höger med exakt samma volym så förblir priset oförändrat.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Q
Det ser ut som du valt baltstaterna. Testa att kryssa i Sverige (SE) och kolla på samma timme, då går gränsen för nollpriser mer runt 17000 MW va?
Stämmer. Ursäkta förvirringen.

Linjegraph över elmarknad med utbud (blå) och efterfrågan (röd) mellan 08:00-08:15 CET. Prisnivåer för SE1-SE4 markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

17300 MW minus/nollbud ska då rymma vattenkraft, kärnkraft samt terminshandel (delvis överlappande antar jag).

Det verkar vara åtminstone summan av kärnkraft plus vattenkraft den kvarten.

Om vi antar att det bara är de minusbuden på lägsta möjliga som är termin så utgör den delen 14700 MW, typ 70%. Eller cirka 80% av vatten/kärnkraftens produktion.

Q qvirre skrev:
Stämmer. Ursäkta förvirringen.

[bild]

17300 MW minus/nollbud ska då rymma vattenkraft, kärnkraft samt terminshandel (delvis överlappande antar jag).

Det verkar vara åtminstone summan av kärnkraft plus vattenkraft den kvarten.

Om vi antar att det bara är de minusbuden på lägsta möjliga som är termin så utgör den delen 14700 MW, typ 70%. Eller cirka 80% av vatten/kärnkraftens produktion.
Verkar rimligt. Alla derivat e självklart min respektive maxbud. Om det sen finns nåt mer på min/max ska jag låta vara osagt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
Om du har vattenkraft så kan du lagra ditt bränsle på ett annat sätt än vind och kärnkraft och det betyder att du alltid kan ha några "sky is the limit" bud som ligger inne. Går det så går det. Får du så mycket pengar så kör du bara och så kan du lagra upp vatten senare i veckan för att möta din vattendom (dvs, högsta eller lägsta nivå du får köra dammen/älven).

Men för att det ska aktiveras så ska det vara riktigt dålig situation på utbudet.

Det kan också vara ett värmekraftverk som i vanliga fall bränner sopor som har olja som reserv. Om priset är galet högt så kan det vara värt att bränna även oljan och sedan fylla på sin reserv 3-4 veckor senare igen, men för ett mer "normalt" högt pris så är det inte ekonomiskt lönsamt.

Eller så kan det vara en nedlagd anläggning som har ett skyhögt bud som ligger inne och om det skulle aktiveras så är det värt att flytta medarbetare, betala övertid, göra massa stök för att få igång denna reservanläggning med 24h varsel för att priset är så högt.

Så lite olika producent-scenarios finns det som kan aktiveras endast när priset är skyhögt.
OK, tackar.

Men jag ser då inte att det nödvändigtvis är gasens fel att vi har höga elpriser emellanåt.
Däremot är de extrema topparna ett tecken på att gasen (eller det fossila) gått med in i leken. och då med gasverk eller oljeverk som normalt är avställda men som startas upp enkom för att det blivit svindyrt.

Så vattenkraften, som är det enda kraftslag som på ett billigt sätt kan hålla inne med produktion utan att påverka lönsamheten, kan i dessa situationer när det inte blåser trycka upp priset för alla?

Det behöver således inte alltid vara gasen som trycker upp priset till i våra ögon dyr nivå (2-3 kr)

Eller?

S Snikholt skrev:
Men jag ser då inte att det nödvändigtvis är gasens fel att vi har höga elpriser emellanåt.
Gasen är ofta på marginalen å då spelar det ju roll om gasen kostar 5 EUR/MWh som i 2020 eller 300 EUR/MWh i 2022 (eller 33 EUR idag)

Om höjden på pristopparna INTE beror på gaspriset, vad skulle det då bero på…?

Z Zodde skrev:
Du glömmer att du måste justera BÅDE supply och demand EXAKT lika mycket. Då ligger priskrysset kvar på samma pris men självklart ändras volymen…

Se charter qvirre lagt in

Om du flyttar båda kurvorna till höger med exakt samma volym så förblir priset oförändrat.
Jag börjar sakta men säkert inse att jag gjort en tankevurpa och att du har rätt! 😇

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Gasen är ofta på marginalen å då spelar det ju roll om gasen kostar 5 EUR/MWh som i 2020 eller 300 EUR/MWh i 2022 (eller 33 EUR idag)

Om höjden på pristopparna INTE beror på gaspriset, vad skulle det då bero på…?
Jag är helt med dig i att de extrema topparna orsakas av produktionskostnaden för gasverk som startas och där finns det troligen korrelation med priset.

Men jag tycker att det låter som att vattenkraften kan vara prisdrivande i det mer "normala" spannet 1-3 kr/kWh. De bör ju kunna räkna ut med arslet när det är lönsamt att spara vatten respektive släppa på. Och ser de att det kommer vara vindstilla går det väl alldeles utmärkt att lägga ut en hel del produktion uppåt 1500-3000 EUR/MWh - man kan vara rätt säker på att kunna få sålt där. Och i värsta fall har man bara sparat vatten.

Allt som behövs är ju ett relativt underskott på planerbar produktion så drar priset iväg.

Q
S Snikholt skrev:
Jag är helt med dig i att de extrema topparna orsakas av produktionskostnaden för gasverk som startas och där finns det troligen korrelation med priset.

Men jag tycker att det låter som att vattenkraften kan vara prisdrivande i det mer "normala" spannet 1-3 kr/kWh. De bör ju kunna räkna ut med arslet när det är lönsamt att spara vatten respektive släppa på. Och ser de att det kommer vara vindstilla går det väl alldeles utmärkt att lägga ut en hel del produktion uppåt 1500-3000 EUR/MWh - man kan vara rätt säker på att kunna få sålt där.

Allt som behövs är ju ett relativt underskott på planerbar produktion så drar priset iväg.
Det tråkiga för vattenkraften är att den är instängd i SE1/2. Det går inte få ut några stora pengar där.

Man kan bara sälja i det elområde man producerar i så pristopparna göder bara kabelägaren och inte producenten.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Q qvirre skrev:
Det tråkiga för vattenkraften är att den är instängd i SE1/2. Det går inte få ut några stora pengar där.

Man kan bara sälja i det elområde man producerar i så pristopparna göder bara kabelägaren och inte producenten.
Just ja, den lilla detaljen.... :)

Äsch jag ger upp. Kommer nog aldrig förstå riktigt hur priset bildas.
Tillgång/efterfrågan är det ju ändå på något vis, och budgivning.

Nånstans handlar det ändå om att köptrycket är större än säljtrycket när priset drar iväg.
80-90% av all el verkar ändå budas ut till skit och inget, sen är det resterande det blir huggsexa om.
Och priset sista budet ligger på sätter priset för alla MWh.

Eller som en blåsig och solig dag, då blir det trångt i dörrn istället.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Men jag tycker att det låter som att vattenkraften kan vara prisdrivande i det mer "normala" spannet 1-3 kr/kWh.
1-3kr kWh är inte på något sätt ett normalt prisspann…

S
Z Zodde skrev:
1-3kr kWh är inte på något sätt ett normalt prisspann…
I backspegeln får man nog betrakta det som normalt, för det är frekvent förekommande och inte direkt att betrakta som onormalt i SE4. Om man tittar på timpriser.

Det är så att säga det nya normala, men vi kan justera det till säg -10 öre till 200 öre.

S Snikholt skrev:
I backspegeln får man nog betrakta det som normalt, för det är frekvent förekommande och inte direkt att betrakta som onormalt i SE4. Om man tittar på timpriser.

Det är så att säga det nya normala, men vi kan justera det till säg -10 öre till 200 öre.
Varken -10öre eller 200öre är normalt heller.

Nu kokar det väl ned till vad man menar med normal men nåt som inträffar <1% av alla tillfällen är imho INTE normalt…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.