S
K karlmb skrev:
Men idag räcker nästan alltid import till även med flera reaktorer stoppade. Var drar du gränsen för rimlig reserv?
Vad har det med saken att göra?
SVK anser att det behövs finnas upphandlad produktion, hur mycket får du fråga dem.

S Snikholt skrev:
Vad har det med saken att göra?
SVK anser att det behövs finnas upphandlad produktion, hur mycket får du fråga dem.
Att vi har en effektreserv.
Vad Svk anser saknar betydelse när Acer bestämt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu undrar jag vad @harka använder för datakällor.
Knappast väl dessa grafer på kontrollrummet.se ...

Ser det annorlunda ut där, eller har samma fel smugit sig in?
jag plockar mina flödesdata från transparency.entsoe.eu – där finns inga särdeles fancy grafer eller realtidsdata, men en möjlighet att tanka ner data i .xls-format vilket gör mig glad

det korta svaret till om NO1 skickar in 3.5 GW in i SE3? som återgetts i diverse webbapplikationer, så är det naturligtvis inte så – till exempel har norrmännen som mest skickat in 2.15 GW från NO1 idag

så här tror jag att flödena har sett ut de senaste tre dagarna, sammanfattat till genomsnitt under fem stycken 12-timmarsperioder – de kan måhända dämpa den värsta abstinensen under Kontrollrummets bortavaro

Karta över elflöden i Skandinavien under tre dagar, vecka 47, 2025, med gröna och röda pilar som visar elimport och export i gigawatt.

• Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Så vi kan alltså konstatera att Sverige inte alls har importerat några 5GW+ de senaste dygnen, det var alltså felen på kontrollrummets hemsida vi såg?

• Haha
djac
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
EI tänkte inte...
[länk]
SKV kan skapa en egen agreggeringstjänst som jag kan koppla min värmepump/elpatron/VVB/elbilsladdare till så ska de få se på billig stödtjänst.
Problemet här är att det bara finns massa begränsande parasiter som typ Tibber o liknande som dels inte passar alla, dels kräver att välja Tibber som elleveratör, och som plockar hälften eller mer av vinsten i egen ficka.
Säg att vi verklen hade 1 miljon elpatroner som kopplades ur och 100.000 elbilsladdare. Då skulle vi klara Sveriges effektbalans galant.
Är det sämre att Tibber gör det än att inte göra det alls, hänger inte med i den slutsatsen?

D djac skrev:
Är det sämre att Tibber gör det än att inte göra det alls, hänger inte med i den slutsatsen?
Ja, och om nu Tibber profiterar grovt så är det ju en fantastisk opportunity för andra entreprenörer att starta upp konkurrerande business i. Vilket sänker lönsamheten, men levererar mer värde till oss kunder.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
transparency.entsoe.eu
Och tittar man där på genererad el den senaste veckan ser man

Diagram över elproduktion med vattenkraft (blå), vindkraft och annan energi uppdelad per vecka. Stabil vattenkraft jämfört med varierande andra källor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå längs ned är vattenkraft och vi ser att den varit närmast konstant sedan den 16:e.
Vet inte om det var då man stabiliserade produktionen för att isen skall lägga sig. Men nog ser det ju ut som en tanke.
I vart fall kan vattenkraften hålla sig ganska stabil.

I praktiken innebär det nog mest bara att priset fladdrar mer istället. Och import och export fladdrar troligen mer också.

D daVinci skrev:
Och tittar man där på genererad el den senaste veckan ser man

[bild]
Blå längs ned är vattenkraft och vi ser att den varit närmast konstant sedan den 16:e.
Vet inte om det var då man stabiliserade produktionen för att isen skall lägga sig. Men nog ser det ju ut som en tanke.
I vart fall kan vattenkraften hålla sig ganska stabil.

I praktiken innebär det nog mest bara att priset fladdrar mer istället. Och import och export fladdrar troligen mer också.
Den gröna verkar ju de senaste dygnen också vara väldigt stabil, så den kan ju inte vara problemet 😉

• Haha
pacman42
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
Den gröna verkar ju de senaste dygnen också vara väldigt stabil, så den kan ju inte vara problemet 😉
Javisst! Det går alldeles utmärkt att vara stabil och sämst på en och samma gång 😀

• Gilla
  • Wow
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Ja, och om nu Tibber profiterar grovt så är det ju en fantastisk opportunity för andra entreprenörer att starta upp konkurrerande business i. Vilket sänker lönsamheten, men levererar mer värde till oss kunder.
Ja, jag är övertygad om att detta är en sak som kommer att hända, förbrukningen blir allt mer "styrbar" och elpriserna kommer fortsätta variera, ovanpå detta har vi frekvens och nätbelastning.

EON har redan lanserat liknande tjänster "Smartladdning" och "Smart värmestyrning", de vill ha betalt för dessa. Tar vi EON som exempel så har de lagt ut trevare för att känna av intresset för att handla egenproducerad el mellan abonnenter.

Det är väl lätt att se att de ser en framtid där de kan tjäna pengar på mer än att bara skyffla ut lite kWh, dessa tjänster skulle ju skjuta elnätsföretagen rakt upp i värdekedjan.

kashieda kashieda skrev:
Tittar man på förbrukningen samma dagar ser den ut så här
Graf över elförbrukning och budad produktion i MW, med röd kurva för faktisk förbrukning och grön för budad, visar variationer över tid.
Skapa konto

Lite grovt fladdrar förbrukningen ca 3500 MW per dag. Från min till max då.

Särskilt stabil är den ju inte.

Så det som mest behövs är instabil elproduktion. Stabil elproduktion är ett säkert sätt att sänka el-nätet i landet.

(Röd kurva är faktiskt förbrukning. Grön är budad).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så vi kan alltså konstatera att Sverige inte alls har importerat några 5GW+ de senaste dygnen, det var alltså felen på kontrollrummets hemsida vi såg?
ja, att vi skulle haft en nettoimport på 5 GW kan vi avfärda – senast vi var över 4 GW var 2012

så här såg "värsta timmen" (störst nettoimport) ut under de tre första dygnen i veckan – tisdag eftermiddag kl 17-18 – som störst 1.4 GW nettoimport

Karta över Sveriges elflöden med pilmarkeringar för export och import av energi i gigawatt mellan länder, datum 18 nov 2025.
Skapa konto

import från Norge, Danmark, Polen och Tyskland – export till Finland och Litauen

som tidigare avspeglar staplarna i höger nederkant Sveriges totala export/import i grafiken

och jag skulle inte säga att det är någon större ko på isen...
– de senaste tre dygnen har vi haft 23 timmar med nettoimport, att adderas till de 1257 timmar som vi tidigare har haft nettoimport under snart sex år på 20-talet (medan nettoexport har rått i drygt 50000 timmar)

– under de sista fem åren på 10-talet rådde nettoimport i 2921 timmar, men det var nog innan "det svenska elsystemet förstördes", så det var väl helt i sin ordning

• Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Planer på att bygga ett suparcenter i Srängnäs.
https://www.di.se/digital/supercentret-ar-hotat-slukar-el-som-fyra-uppsala/

Supercentret är hotat – slukar el som fyra Uppsala​

Kanadensiska Brookfields planerade rekordsatsning på 95 miljarder kronor i ett AI-datacenter i Strängnäs hotas av elbrist, enligt uppgifter till Di.
Svenska kraftnät varnar för att anläggningens enorma effektbehov – motsvarande upp till fyra Uppsala – blir en ”jätteutmaning”.
Det är ju illa att vi har elbrist i landet. Ibland kan man få intryck av att sverige nettoexporterar el.

En sådan här ingress lär leda till att kanske 20% av befolkningen nu tror att det är elbrist i sverige. (Och dom har rösträtt).

Den 4 juni avslöjade den kanadensiska investmentjätten Brookfield sin avsikt att investera 10 miljarder dollar, motsvarande cirka 95 miljarder kronor, i ett stort AI-datacenter i Strängnäs kommun.
95 mdr är en del. Två sådan och man skulle kunna bygga ett kärnkraftverk i stället. (För att exportera mer då. Men någonstans tar väl exportmarknaden slut).

Kanske bättre att bygga lite förbrukare av el.

Men enligt uppgift till Di är elförsörjningen ett stort hot mot rekordinvesteringen. Anledningen är att anläggningens behov av eleffekt, uppemot 750 megawatt, är så enormt stort att det är i farozonen för att inte i tid kunna få tilldelning av tillräckligt med elnätskapacitet, enligt Di:s uppgiftslämnare.
Elnätskapacitet ja. Varför kan inte den som skriver vara lite konsistent över några meningar.
På något sätt verkar ändå kunskapen om att det är för klen distribution ( som staten sköter) som är problemet. Inte den konkurrensutsatta (avreglerade) elproduktionen. Men att vara konsisten över några meningar är ändå för svårt.

750 MW, hur förhåller det sig till typisk export från sverige. Jag tänker mig att den är större. Möjligen att lite lagring skulle vara en bra ide så att någon utjämning mellan produktion och förbrukning kan ske. En del sådant ordnas när juktan tas i drift.

• Gilla
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Planer på att bygga ett suparcenter i Srängnäs.
[länk]

Det är ju illa att vi har elbrist i landet. Ibland kan man få intryck av att sverige nettoexporterar el.

En sådan här ingress lär leda till att kanske 20% av befolkningen nu tror att det är elbrist i sverige. (Och dom har rösträtt).

95 mdr är en del. Två sådan och man skulle kunna bygga ett kärnkraftverk i stället. (För att exportera mer då. Men någonstans tar väl exportmarknaden slut).

Kanske bättre att bygga lite förbrukare av el.

Elnätskapacitet ja. Varför kan inte den som skriver vara lite konsistent över några meningar.
På något sätt verkar ändå kunskapen om att det är för klen distribution ( som staten sköter) som är problemet. Inte den konkurrensutsatta (avreglerade) elproduktionen. Men att vara konsisten över några meningar är ändå för svårt.

750 MW, hur förhåller det sig till typisk export från sverige. Jag tänker mig att den är större. Möjligen att lite lagring skulle vara en bra ide så att någon utjämning mellan produktion och förbrukning kan ske. En del sådant ordnas när juktan tas i drift.
DI föll ner i ett svart hål under PM Nilsson och har nog aldrig hämtat sig, sagt upp prenumerationen och lockas aldrig av deras erbjudanden, förlorad tid att läsa.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Man kanske vill köpa sin el på annat håll. Dessutom har väl inte Tibber ens alla möjlgiheter som ett stort företag har?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.