S
Gul informationsruta med text om att en graf är inaktiverad på grund av felaktiga siffror från en leverantör.

Ja uppenbarligen har siffrorna varit galna, nu visar de den inte ens längre.
Antar att det inkommit en hel del frågor sista tiden.

Trist! Hade varit intressant att kunna se hur flödena går nu när priserna är så utjämande.

S Snikholt skrev:
Det låter som e sweet deal.... men det bör bli ett nollsummespel om du tänker efter.
Varför då?

C cpalm skrev:
Det hänger ju ihop. Den som (indirekt) utnyttjar reserven får betala för den och pengarna går till de som tillhandahåller den.
Det borde vara så. Utan massa mellanhänder.

S
K karlmb skrev:
Varför då?
Det lär vara ytterst sällan som just du får chans till 100-lappen.
Övrig tid får du betala för den.

S Snikholt skrev:
Det lär vara ytterst sällan som just du får chans till 100-lappen.
Övrig tid får du betala för den.
Varför ska jag betala när all reserv ligger i kundernas bortkoppling?

S
K karlmb skrev:
Varför ska jag betala när all reserv ligger i kundernas bortkoppling?
Vem ska betala då menar du?

S
går att få 3-årsavtal för 50-60 öre ink. moms i Norrland fortfarande.
Jag hade nog huggit på det direkt om jag bodde där.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
går att få 3-årsavtal för 50-60 öre ink. moms i Norrland fortfarande.
Jag hade nog huggit på det direkt om jag bodde där.
Inte jag.
Vi kan väl i vår kolla hur den 1'a tredjedelen av tidsperioden hade avlöpt för mig resp dig. :)

Men jag hade kunnat överväga det här nere i SE3.

förresten, inkl moms, dvs 40-48 öre ...
Är det även inkl elöverföring då?

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte jag.
Vi kan väl i vår kolla hur den 1'a tredjedelen av tidsperioden hade avlöpt för mig resp dig. :)

Men jag hade kunnat överväga det här nere i SE3.

förresten, inkl moms, dvs 40-48 öre ...
Är det även inkl elöverföring då?
Näe, det och energiskatt tillkommer…
Yes vi kollar 😃

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag undrar lite om den (som jag upplever det) medvetna enfalden hos er, @kashieda och @karlmb.

Vill ni inte förstå hur oerhört mycket bättre leveranssäkerhet en kärnkraftreaktor har jämfört med exempelvis ett vindkraftverk? Klarar ni inte av att andra sorters kraftverk än dem ni helst ser har positiva sidor jämte dem ni ogillar?

Eller vad är problemet? Varför gör ni er upprepat dummare än vad ni är?
Jag har inga problem att säga att solkraft inte levererar på natten och när det är mulet. Jag har inga problem att säga att det inte alltid blåser när vi behöver effekt, och då levererar vindkraften för lite.

Varför är det så svårt för er att erkänna att kärnkraften inte alltid kan leverera som tänkt? Eller var det tänkt att F3 skulle stå still oplanerat länge?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Vem ska betala då menar du?
Betala effektreserv? Tja, om den utgörs av att 1 miljon elpatroner stängs av nån timme så blir ju kostnaden typ 0 kr när den inte används. När den används så får jag mer än vad den kostar eftersom många inte kommer att koppla bort sin last trots allt.
De får i det läget betala lite grann men det blir ju ingenting jfrt med att hålla Karlshamn i beredskap en hel vinter.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Betala effektreserv? Tja, om den utgörs av att 1 miljon elpatroner stängs av nån timme så blir ju kostnaden typ 0 kr när den inte används. När den används så får jag mer än vad den kostar eftersom många inte kommer att koppla bort sin last trots allt.
De får i det läget betala lite grann men det blir ju ingenting jfrt med att håöla Karlshamn i beredskap en hel vinter.
Jo men som jag skrev inkl länk så har vi ingen elreserv den här vintern.

Karlshamns beredskapspanna är i "malpåse"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/karlshamn-lagger-reservkraft-i-malpase

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.