120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Lyssande på FHM och gänget via radio idag.
Tredje vågen har ju börjat och det var intressant om hur de resonerade.
Om alla gör som vi säger blir det inte tredje våg.
Blir det en tredje våg så har folk inte "orkat" följa rekommendationerna. (ja man vill ju inte använda för starka ordval om sina väljare)
Ja det var väl i sort sett allt förutom att man också konstatera att den brittiska varianten nu har stor springning i flera regioner.
Fast här fattas ju helt vital information till allmänheten! Den brittiska varianten är betydligt mer smittsam! Så om alla följer FHM rekommendationer precis lika bra som man gjorde för en månad sedan så ökar R-talet med 50%!
Var det inte just därför vi stängde gränsen till England? (för sent)
Det är alltså inte folkets fel att smittan ökar igen, det är bristen på förseende och hårdare restriktioner och för dem ansvarar FHM och Regeringen.
Men det är kanske ett briljant politiskt upplägg. Misslyckas stratergin har vi inget ansvar. 10 miljoner människor gjorde inte (eller kunde inte) göra som vi sa. I alla fall inte tillräckligt många.
Blir det en tredje våg så har folk inte "orkat" följa rekommendationerna. (ja man vill ju inte använda för starka ordval om sina väljare)
Ja det var väl i sort sett allt förutom att man också konstatera att den brittiska varianten nu har stor springning i flera regioner.
Fast här fattas ju helt vital information till allmänheten! Den brittiska varianten är betydligt mer smittsam! Så om alla följer FHM rekommendationer precis lika bra som man gjorde för en månad sedan så ökar R-talet med 50%!
Var det inte just därför vi stängde gränsen till England? (för sent)
Det är alltså inte folkets fel att smittan ökar igen, det är bristen på förseende och hårdare restriktioner och för dem ansvarar FHM och Regeringen.
Men det är kanske ett briljant politiskt upplägg. Misslyckas stratergin har vi inget ansvar. 10 miljoner människor gjorde inte (eller kunde inte) göra som vi sa. I alla fall inte tillräckligt många.
Redigerat:
Men det är enklare att skylla på folket inte sköter sig.Ulltand skrev:
Lyssande på FHM och gänget via radio idag.
Blir en tredje våg så har folk inte "orkat" följa rekommendationerna.
Fast här fattas ju helt vital information till allmänheten! Den brittiska varianten är betydligt mer smittsam! Så om alla följer FHM rekommendationer pricis lika bra som man gjorde för en månad sedan så ökar R-talet med 50%!
Vad jag ser på jobbet sköter sig folk bra och många har tagit till extra av det som går, mer social distans och många använder munskydd och visir där vi inte hade sådant tidigare. Jag uppfattar det som folk är mer oroliga och försiktigare nu. Men tveksamt om det räcker. En mer smittsam mutation kommer gå hårdare fram.
optimum skrev:
Men det är enklare att skylla på folket inte sköter sig.
Vad jag ser på jobbet sköter sig folk bra och många har tagit till extra av det som går, mer social distans och många använder munskydd och visir där vi inte hade sådant tidigare. Jag uppfattar det som folk är mer oroliga och försiktigare nu. Men tveksamt om det räcker. En mer smittsam mutation kommer gå hårdare fram.
Ja många måste ju arbeta tillsammans och i skolan sitter man tätt och munskydd är inte påbjudet.
Munskydd har ju nära förlöjligats av FHM. "Asiatsik kulturgrej" "för stora hål" " man blir smittad om man tar på det" "leder till oaktsamhet" osv
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Som jag skrev i nyhetstråden så ser man ju att antalet nya fall i Västmanland och i Skåne går nedåt fast andelen som har den brittiska varianten går upp. Uppfattade du inte det på presskonferensen?Ulltand skrev:
Vad är din förklaring till det?
Att de har hittat på egna hårdare restriktioner på egen hand de senaste veckorna?
Se även detta inlägg om hur folk i Stockholm har börjat strunta i rekommendationerna i februari: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-254#post-4091654
Då går smittspridningen upp oavsett vilken variant som går runt. Vanlig pandemipsykologi.
Det är ju välkänt att den brittiska varianten är mer smittsam, det har pratats om det på presskonferenserna sen i december (så fort som britterna gick ut med information om den), så det saknas ingen information till allmänheten. Följer du inte med?
Var det inte du som i höstas pratade om att det skulle gå att släppa på restriktionerna så fort de äldsta var vaccinerade för då skulle dödsfallen sjunka till låga nivåer och då gjorde det inte så mycket att smittspridningen var rätt hög?
De sjunkande antalet avlidna ser vi nu men du vill nu ha hårdare restriktioner?
Att den brittiska mutationen ännu är för låg för att öka smittan där.BirgitS skrev:
En ökning i sig betyder inte i sammanhanget. Den kan ha gått från 10 till 15 % och då är originalvarianten så dominerande att inverkan från britten är marginell.
Likaså om man bara har ett väldigt lågt antal smitta i en kohort så tar det tid innan den exponentiella ökning av britten ökar på smittan så det syns
Ja det var det! Då fanns ännu inte mutationerna. Tyvärr kom dom (som enligt expertisen inte skulle ha kommit för det skulle bara bli snällare virus med mutaionerna)BirgitS skrev:
Var det inte du som i höstas pratade om att det skulle gå att släppa på restriktionerna så fort de äldsta var vaccinerade för då skulle dödsfallen sjunka till låga nivåer och då gjorde det inte så mycket att smittspridningen var rätt hög?
De sjunkande antalet avlidna ser vi nu men du vill nu ha hårdare restriktioner?
Och vi slarvade bort möjligheten att hålla dem utanför gränsen eller släcka dom i landet.
Blir intressant hur Norges helt annorlunda strategi kommer att fungera på britten. Glöm inte att Norge varnade oss och att vi valde att inte lyssna
Att sedan ändra uppfattning och istället uppmana till munskyddsanvändning, är en allt för svår nöt för fhm att knäcka. Inte undra på att den förvirrade massan inte hinner med i svängarna.Ulltand skrev:
Som man bäddar, får man ligga.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Siffrorna visades på presskonferensen och mer info beräknas komma i morgon när data från fler regioner har blivit klara. I Västmanland var det typ en fördubbling till ung. 15 % på två veckor (fast rätt stor osäkerhet om andelen). https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-254#post-4091370Ulltand skrev:
Sida som bör uppdateras i morgon: https://www.folkhalsomyndigheten.se...aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/
I Skåne var det 229 bekräftade fall/100 000 innevånare under förra veckan och i Västmanland 124. Skånes värde får nog anses vara mycket högt eftersom det är högre än för hela Sverige.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jag kommer ihåg att jag svarade dig att det var olämpligt för att belastningen på sjukvården skulle bli för stor. Det anser jag fortfarande även om det inte hade funnits någon brittisk variant i Sverige. Det är ju bara att se hur hårt belastad sjukvården är just nu när den inte har påverkats av den brittiska än.Ulltand skrev:
Bra då har du fått en förklaring till varför det inte ser likadant ut på alla platser!BirgitS skrev:
Siffrorna visades på presskonferensen och mer info beräknas komma i morgon när data från fler regioner har blivit klara. I Västmanland var det typ en fördubbling till ung. 15 % på två veckor (fast rätt stor osäkerhet om andelen). [länk]
Sida som bör uppdateras i morgon: [länk]
I Skåne var det 229 bekräftade fall/100 000 innevånare under förra veckan och i Västmanland 124. Skånes värde får nog anses vara mycket högt eftersom det är högre än för hela Sverige.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
?Ulltand skrev:
Vad är en förklaring till vad?
Skåne har som sagt en ökande andel brittiskt virus och sjunkande antal bekräftade fall precis som Västmanland.
Sen vet jag förstås att det ser olika ut på olika platser och det har det gjort ända sen i våras men jag förstår inte sammanhanget.
BirgitS skrev:
Jag kommer inte ihåg att jag sagt motsatsen. Det jag målade upp var att :
1. När äldre och riskgrupper är vaccinerade så dyket dödstalen
2. Sjukvården kommer att ha det fortsatt ansträngt tills vi vaccinerat +50 gruppen.
3. Därefter finns ingen anledning till restriktioner.
Så kunde det ha gått om vi stängt ute britten och afrikanen och brassen . Nu har vi ett annat landskap.
1. Britten tar över helt inom några veckor och ger en enorm belastning på sjukvården
2. Pga av det blir det utökade begränsningar och lock down i närtid
3. Smittan går ner pga begränsningar och varmare väder.
4. Den sydafrikanska mutationen (som inte bryr sig om i fall man varit sjuk tidigare) växer sig starkare och tar över
5.Vacciner fungerar bara halvdant på den och vi får nya problem till hösten
My two cents
Redigerat:
BirgitS skrev:
ja förklarde ju just det? Läs igen!
""
Att den brittiska mutationen ännu är för låg för att öka smittan där.
En ökning i sig betyder inte i sammanhanget. Den kan ha gått från 10 till 15 % och då är originalvarianten så dominerande att inverkan från britten är marginell.
Likaså om man bara har ett väldigt lågt antal smitta i en kohort så tar det tid innan den exponentiella ökning av britten ökar på smittan så det syns""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Omöjligt att förstå att det var det du syftade på i inlägg #1418Ulltand skrev:
ja förklarde ju just det? Läs igen!
""
Att den brittiska mutationen ännu är för låg för att öka smittan där.
Likaså om man bara har ett väldigt lågt antal smitta i en kohort så tar det tid innan den exponentiella ökning av britten ökar på smittan så det syns""
I inlägget du citerade hade jag nämnt två platser, Skåne och Västmanland, och du svarade:
Och då undrar jag förstås varför du menar att det inte ser likadant ut i Skåne och i Västmanland samt på viket sätt det är relevant i sammanhanget.Ulltand skrev:
Det blir väldigt svårförståeligt när du citerar något och sen svarar på något annat.
Det man kan konstatera är att den brittiska varianten kan ta över fast antalet smittade sjunker. Likartat som B.1.177 (från Spanien) utkonkurrerade B.1.1 under augusti sett till hela Europa.
Här har vi svart på vitt läget så långt om Sveriges relativt framgångsrika strategi.
Det betyder ju så klart inte att inte munskydd och lickdowns även kan påverka marginellt, åt vilket håll vet vi inte.
– Ungefär två tredjedelar av länderna i Europa har en betydligt högre överdödlighet än Sverige. Men i Norden ligger Sverige fortfarande i särklass högst. Än så länge, ska jag säga, för situationen i Danmark försämras nu under början av året, tillägger han.
Det betyder ju så klart inte att inte munskydd och lickdowns även kan påverka marginellt, åt vilket håll vet vi inte.
– Ungefär två tredjedelar av länderna i Europa har en betydligt högre överdödlighet än Sverige. Men i Norden ligger Sverige fortfarande i särklass högst. Än så länge, ska jag säga, för situationen i Danmark försämras nu under början av året, tillägger han.