120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
https://www.fohm.se/contentassets/4...ll-plan-vaccination-covid-19-delrapport-3.pdfD djac skrev:
"Ålder är den främsta riskfaktorn för allvarlig sjukdom och död i covid-19. En viss typ av samsjuklighet har visat sig öka risken för att bli allvarligt sjuk eller avlida i covid-19 (1). I listan nedan definieras vilka grupper och tillstånd som avses. I en del fall krävs en individuell bedömning av om vaccination ska prioriteras eller inte.
En kombination av två eller flera riskfaktorer hos en individ ökar angelägenhetsgraden för vaccination, liksom om man har en allvarligare form av någon sjukdom eller tillstånd som ger en riskökning. Sjukdomar eller tillstånd som innebär förhöjd risk för allvarlig covid-19:
Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni.
Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.
Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
Kronisk lever- eller njursvikt.
Diabetes typ 1 och typ 2.
Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling.
Downs syndrom."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Ovanstående gäller vilka som ingår i fas 3 men några riskfaktorer anses så allvarliga att de finns med redan i fas 2:B b8q skrev:[länk]
"Ålder är den främsta riskfaktorn för allvarlig sjukdom och död i covid-19. En viss typ av samsjuklighet har visat sig öka risken för att bli allvarligt sjuk eller avlida i covid-19 (1). I listan nedan definieras vilka grupper och tillstånd som avses. I en del fall krävs en individuell bedömning av om vaccination ska prioriteras eller inte.
En kombination av två eller flera riskfaktorer hos en individ ökar angelägenhetsgraden för vaccination, liksom om man har en allvarligare form av någon sjukdom eller tillstånd som ger en riskökning. Sjukdomar eller tillstånd som innebär förhöjd risk för allvarlig covid-19:
Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni.
Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.
Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
Kronisk lever- eller njursvikt.
Diabetes typ 1 och typ 2.
Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling.
Downs syndrom."
- personer som genomgått benmärgs- eller annan organtransplantation och deras hushållskontakter
- personer med dialysbehandling och deras hushållskontakter
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Angående nyttan av skolstängningar:
Resultatet, som nu presenteras i tidskriften Chaos, visar att åtgärderna inte behöver vara så drastiska som vissa länder vidtagit för att effekten ska bli densamma.
Exempelvis, skriver forskarna, har skolstängningar endast en marginell effekt på hur många som blir svårt sjuka och dör av viruset. Orsaken visade sig vara att skolan står för en så liten andel av den sammanlagda mängden sociala kontakter, jämfört med alla andra som förekommer i en stad av New Yorks storlek.
Som alla bra forskare så har de också tagit upp begränsningarna med sin studie och skriver att det gäller just stora tättbefolkade städer med många sociala kontakter och det kan vara annorlunda i småstäder och i glesbygd.
TT via t.ex. https://www.svd.se/skolstangningar-paverkar-inte-dodstalen/i/senaste
Hur ser det med flödet av människor ut och in Sverige?
Googlade lite men hittar egentligen ingenting, mer än i svepande ordalag att 1000-tals utländska byggarbetare.... Kan vi gissa hur många människor dagligen passerar svenska gränsen, med fördelning svenska och utländska. Kan ju vara svårt att reda ut då C19 har minskat persontransporterna.
Ett exempel med bygg- med stor reservation att allt kan var fel!
Byggnadsarbetare: hur många från i huvudsak forna öst pendlar till Sverige. kan ju se med egna ögon en strid ström av i huvudsak polacker på E65 från Ystad. Måste var i storleksordning 500 individer om dagen (främst vardagar). Tydligen är det ca 300 000 pers involverande i byggnadsverksamhet- vad som ingår i byggverksamhet framgick inte i artikeln. Min grumliga uppfattning från byggen är att minst 1/3 del är av utländsk härkomst. Gissar att det rör sig kring 100 000 individer som pendlar till Sverige.
Sedan har vi godstransporter, privata resor med bil och flyg, affärsresenärer. Mycket att flyget har ju stannat- var det 90 % minskning???
Googlade lite men hittar egentligen ingenting, mer än i svepande ordalag att 1000-tals utländska byggarbetare.... Kan vi gissa hur många människor dagligen passerar svenska gränsen, med fördelning svenska och utländska. Kan ju vara svårt att reda ut då C19 har minskat persontransporterna.
Byggnadsarbetare: hur många från i huvudsak forna öst pendlar till Sverige. kan ju se med egna ögon en strid ström av i huvudsak polacker på E65 från Ystad. Måste var i storleksordning 500 individer om dagen (främst vardagar). Tydligen är det ca 300 000 pers involverande i byggnadsverksamhet- vad som ingår i byggverksamhet framgick inte i artikeln. Min grumliga uppfattning från byggen är att minst 1/3 del är av utländsk härkomst. Gissar att det rör sig kring 100 000 individer som pendlar till Sverige.
Sedan har vi godstransporter, privata resor med bil och flyg, affärsresenärer. Mycket att flyget har ju stannat- var det 90 % minskning???
Tja, kollar man på Svedavias hemsida så ser man att bara idag (10/2) har vi 21 ankommande flygplan från utlandet bara på Arlanda. Även om de kanske inte är knökfulla kanske man kan räkna med i snitt 50 personer per plan, så minst 2000 personer lär ju ankomma om dagen enbart till Arlanda.trähandtag skrev:
Hur ser det med flödet av människor ut och in Sverige?
Utstationerade är visst det korrekta ordet. Det var ett inslag i P1 nu på morgonen om detta. Dock nämndes inga siffror utan bara förändringen i procent mellan olika år. Hittade ett dok från 2018 där det beskrivs att ca 105 000 var utstationerade.
om vi nu skall ha en strategi i framtiden inför nästa pandemi, måste vi vara medvetna att stänger vi gränserna stoppar vi byggen, jordbruket mm. Vad blir konsekvensen? Kan tänka mig sk billig arbetskraft.inte ska vara billig, utan lönerna är lika för lika arbete oavsett var i världen de kommer i från.
om vi nu skall ha en strategi i framtiden inför nästa pandemi, måste vi vara medvetna att stänger vi gränserna stoppar vi byggen, jordbruket mm. Vad blir konsekvensen? Kan tänka mig sk billig arbetskraft.inte ska vara billig, utan lönerna är lika för lika arbete oavsett var i världen de kommer i från.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Jordbruket och bärplockningsföretagen rapporterade ju om stora problem med att få tag på arbetskraft i somras så det kan bli brist på svenska varor från dem om gränserna är stängda.trähandtag skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Nja, många av dem är ju inte i fysiskt skick att klara av att gå och plocka bär i skogarna eller ligga i selar och plocka jordgubbar hela dagen, som exempel. Företagen var inte särskilt intresserade av svensk arbetskraft i somras eftersom de inte jobbar lika hårt utan t.ex. kräver raster enligt avtal och ergonomianpassade arbetsplatser.T tergo skrev:
Tragiskt att man kan importera arbetskraft till Sverige, som inte följer kollektivavtal, arbetstidslagen eller tillhandahåller hjälpmedel för ergonomi. Vi har en sorts underklassarbetare som håller sig utanför svenska arbetsregler. Allt för att vi skall kunna köpa "svenskodlat" lite billigare.BirgitS skrev:
Nja, många av dem är ju inte i fysiskt skick att klara av att gå och plocka bär i skogarna eller ligga i selar och plocka jordgubbar hela dagen, som exempel. Företagen var inte särskilt intresserade av svensk arbetskraft i somras eftersom de inte jobbar lika hårt utan t.ex. kräver raster enligt avtal och ergonomianpassade arbetsplatser.
Hur går det med transportindustrin? Även där har vi ju många utländska chaufförer som inte heller har anställning som lever upp till svensk standard. Men där är det väl främst utländska företag som åker runt med lastbilar i Sverige, jag antar att de inte har problem med gränspassage.
kanske lite utanför ämnet: men de som anställer dessa utländska arbetare inom jordbruk, grönsaksodling, skogsbruk (utsättning av nya plantor) är att på de 3 månader, som ofta jobben är på, får ihop en årslön i sin hemländer, trots tveksamma löner och usla arbetsvillkor. Det är en arbetsmotivator!BirgitS skrev:
Nja, många av dem är ju inte i fysiskt skick att klara av att gå och plocka bär i skogarna eller ligga i selar och plocka jordgubbar hela dagen, som exempel. Företagen var inte särskilt intresserade av svensk arbetskraft i somras eftersom de inte jobbar lika hårt utan t.ex. kräver raster enligt avtal och ergonomianpassade arbetsplatser.
För att låta som en Moderat är ju detta effekten av att beskatta arbete hårt, sedan har jag inget bra förslag på hur vi ska komma tillrätta med detta. Det skulle vara att ha någon forma av rättviseskatt på importerad mat, nu blev jag visst Vänsterpartist.
Det klassiska är väl att ha hjärtat till vänster och plånboken till högerträhandtag skrev:
kanske lite utanför ämnet: men de som anställer dessa utländska arbetare inom jordbruk, grönsaksodling, skogsbruk (utsättning av nya plantor) är att på de 3 månader, som ofta jobben är på, får ihop en årslön i sin hemländer, trots tveksamma löner och usla arbetsvillkor. Det är en arbetsmotivator!
För att låta som en Moderat är ju detta effekten av att beskatta arbete hårt, sedan har jag inget bra förslag på hur vi ska komma tillrätta med detta. Det skulle vara att ha någon forma av rättviseskatt på importerad mat, nu blev jag visst Vänsterpartist.
Lösningen är att betala vad jordgubbarna eller lingonen verkligen kostar så att arbetarna kan få den lön en arbetare i väst skall ha. Allt annat är ju bara orättvisa.
Jag skulle tro att nu i pandemin så kommer priserna på dessa produkter att gå upp, då får vi ju faktiskt se vad bären egentligen är värda. Kommer de numera bara säljas i delikatessbutikerna? Kanske fler går ut och plockar själv?
Närmare 40 000 personer kom till Sverige för att arbeta som utstationerade och registrerades hos Arbetsmiljöverket under pandemiåret 2020. Det är en minskning med drygt 1 800 arbetstagare jämfört med året innan. Störst är nedgången i IT-branschen, medan byggföretagen är kvar på samma nivå. [Baranchaktuellt.se]
J Jocke Best skrev:
Om jag skall ge mig till tals för gruppen (som jag inte känner till) så är väl en rimlig utgångspunkt
att dessa forskare helt enkelt ser den svenska stratergin som väldigt misslyckat och som man säger ""inte vill att andra länder skall göra samma misstag"
Kan tänka mig att några av de 26 finns med och de framför ju sitt budskap även här,
Det väl ädelt att kämpa för något man tror på i syfte att minska lidande och död?
Jag kan inte se att det på något vis skulle gå emot svenska intressen som du skriver,
Jag tycker möjligen att det går emot svenska intressen att stötta en strategi som snart genererat 14 000 döda 100- 200 000 långtidssjuka. Ja nästa lika mycket Biden rådgivare tycker det.
Redigerat:
Forskarna skriver att resultatet endast gäller en större tillika tättbefolkad stad som New York, och att det kan skilja sig åt för andra städer eller i mer glesbefolkade områden.BirgitS skrev:
I jämförelse med NY är tex Stockholm väldigt glesbefolkat och där skriver forskarna att skolstängning kan vara av stor betydelse.