Jag känner mig nyfiken på hur ni mer insatta ser på en grej (och jag vet inte om det tagits upp i något annat inlägg i någon annan tråd här om covid och jag orkar inte söka/leta) men om man ser till kurvorna (per dag) för dödsfall och intensivvårdsfall kontra kurvan för antal smittade, borde man inte kunna dra slutsatsen att ungefär lika många som testats positivt nu under andra vågen borde ha blivit smittade även under första vågen?
De andra kurvorna följer ju varandra ganska bra, men den kurvan är ju väldigt platt..

Hur ser ni på saken?

B b8q skrev:
Nu har jag inte följt hur många varianter som uppstått, men vill minnas att för ett halvår sedan var det kring 12 000, så det skulle inte förvåna mig om det är minst 20 000 nu. Dvs, det kommer väl nästan 100 nya om dagen.
Det svåra är väl inte att upptäcka dem, utan att avgöra om de är mer smittsamma eller mer dödliga eller så, och DET vet man väl inte förrän efter ett antal veckor - och DÅ är risken stor att den nya mutationen är väl spridd redan.
Precis. Man vet inget om en mutations egenskaper genom testen.

Gången är att man ser en ökad smittspridning eller en ökad dödligt el vise versa. Är det viruset också muterat kan man ana ett samband.

Därför måste man testa och väga det mot R-tal och dödlighet.

Tyvärr gör vi inte det och har höga smittal vilken ökar risken för en mutation under radarn.

Violina Violina skrev:
Jag känner mig nyfiken på hur ni mer insatta ser på en grej (och jag vet inte om det tagits upp i något annat inlägg i någon annan tråd här om covid och jag orkar inte söka/leta) men om man ser till kurvorna (per dag) för dödsfall och intensivvårdsfall kontra kurvan för antal smittade, borde man inte kunna dra slutsatsen att ungefär lika många som testats positivt nu under andra vågen borde ha blivit smittade även under första vågen?
De andra kurvorna följer ju varandra ganska bra, men den kurvan är ju väldigt platt..

Hur ser ni på saken?
Lite likartat borde det vara, men sjukvården har lärt sig en del så det är en lite mindre andel av de smittade som hamnar på IVA och som avlider nu, än det var i våras. Dessutom torde väl de mest sköra vara de som gick bort i störst mängd först, så den delen av befolkningen borde också vara lite mindre nu.
Därför är nog smittkurvorna nu och då inte helt jämförbara. Dvs, om det är lika många döda nu som då, så har vi nog fler smittade nu än då.

Min helt okvalificerade killgissning. ;)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:

Hur ser ni på saken?
Några skillnader att tänka på:

Dödligheten är betydligt lägre nu pga medicinska framsteg.

Otroligt många fler testar sig nu än tidigare. Så beroende på hur man mäter smittade kan det vara en stor skillnad mot i våras.

Ulltand Ulltand skrev:
Några skillnader att tänka på:

Dödligheten är betydligt lägre nu pga medicinska framsteg.

Otroligt många fler testar sig nu än tidigare. Så beroende på hur man mäter smittade kan det vara en stor skillnad mot i våras.
Ja, att det är skillnader förstår jag också.

Jag bara funderade på om antalet svenskar som haft covid inte egentligen borde vara (rejält) många fler än antalet bekräftade fall?

Tänkte om det var någon som läst nån spännande artikel i ämnet eller nåt..

Violina Violina skrev:
Jag bara funderade på om antalet svenskar som haft covid inte egentligen borde vara (rejält) många fler än antalet bekräftade fall?

Ja helt säkert är det så!

Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju inte leta efter något innan man vet vad man ska leta efter. Det är ju som att klaga på britterna för att de inte reagerade förrän varianten hade funnits i tre månader.
Fohm började leta efter den brittiska varianten så fort som britterna hade gått ut med data om den. Du verkar ju bara gissa igen.
Tyvärr Birgit så begår du samma fel som FHM och många fler. Det man ska göra är såklart att använda kunskap som finns 6 månader senare.
På samma sätt skulle man i början av smittspridningen kunnat hårdsatsa på att ha kunskapen vi hade 6 månader senare så kunde man vetat var man skulle slagit till hårt och var man kunde släppt mer på det, t.ex i länder i Afrika där medelåldern är lägre.
Varför inte utnyttja den kunskap som finns 6 månader senare långt tidigare?
Varför inte utnyttja kunskapen som finns hos de vet allt om allt?
;)

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
optimum
Tänk själv.
Ja säkert några som stört sig på mitt sätt att utrycka mig så i denna diskussion om coronan.

Men det är inte så allvarligt utan riktigt nyttigt

Alltså min far lärde mig det när jag var liten, han sa alltid, tänk över det själv. Alltså lita inte på allt som sägs eller vad du först kommer fram till, fundera på om det stämmer.

Och när jag började gymnasiet då jag läste till elkraft så hade vi räknesticka som verktyg.
Där måste man själv göra överslag vad beräkningen bör bli, tänka själv.
Vi räknade en hel del effekt i trefas och med elmotorer och den fasförskjutning man har med sådan.
Alltså lätt att trassla bort sig.

Alltså blir svaret 4 på stickan så får man göra överslag om det är 4 eller 40 eller 400 eller 4000 eller kanske 0,4
Kommer du då fram till att effekten på en trefasmotor är 4W så är det helt tokigt. Möjligen 4kW eller 400W eller givetvis mycket mer om det är stora system.

När sedan miniräknarna kom så var det många som blint gick på resultatet med förödande effekt. Många fortfarande tänker inte själva. Bara knappar.

Alltså om en elektriker räknar på hur många VP-rör det behövs till ett nybyggt hus och kommer fram med svaret på miniräknaren till 40 styck så är det troligen helt åt pipan.
Svaret borde nog mer rimligt var 400.

Alltså tänk själv och värdera det som kommer fram om det är rimligt.

Alltså om meteorologerna på TV säger att deras scenarier för midsommarafton blir klar sol och bra temperatur flera månader före så tänker nog de flesta själva att det det ska man inte lita
Jo de tänker då själva.

Alltså till trådens ämne. Då jag gjort otaliga analyser av produktionsdata tar jag alltid med indatas kvalitet i bedömningen. Det jag sett från de underlag vi har om coronan så kan sådant inte bli mer än väldigt osäkra gissningar och då till vilket värde?
40 VP-rör ?

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J
Lägger denna artikeln under strategi, då det för de flesta av oss inte är en nyhet:

https://www.expressen.se/nyheter/co...allorter-facebook-blockerar-falsk-vaccininfo/

Dold grupp försöker påverka svenska intressen
Ekot rapporterar om en sluten Facebook-grupp som består av cirka 200 medlemmar, däribland opinionsbildare och forskare vid svenska universitet.

Gruppen ska enligt Ekot samordna försök att föra fram budskap mot den svenska coronastrategin i internationella medier, sociala medier och gentemot europeiska myndigheter. Bland annat har gruppen fått in sitt budskap i Time, Science och Washington Post.

Ledaren för Facebookgruppen beskriver i inlägg hur medlemmar försökt påverka regeringar i Europa att ha karantänsregler för svenskar och att hålla gränserna stängda mot Sverige. Ledaren har avböjt en intervju, men skriver i ett mejl till Ekot att de ”inte vill att andra länder ska göra samma misstag som Sverige”.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker fel.

Varje kopiering av ett virus är en mutationsrisk.

Ju fler sjuka desto större risk.

I insjuknande är viruskopieringarna som störst så skall hålla på med sannolikheter så uppstod mutationen i en smittad som varit sjuk 5,5 dagar.

Forskare varnar nu för att risken för att mutationer uppstår/uppstått i Sverige utan att vi vet om det. Den beror på två saker. Storsmittspridning och ingen koll.
Så du håller inte med forskarna inom OVID-19 Genomics Consortium UK?
Det vore ju i så fall inte första gången som du anser dig veta bättre än de som forskar om corona och covid. Det brukar dock vara forskarna som vinner i längden.

Du skriver om en enstaka mutation men varianten B.1.1.7 består inte av en enda mutation utan plötsligt en väldigt massa mutationer på en gång och det är just det som forskarna kommit fram till kan bero på en speciell omständighet, vilket kan leda till den undran som blackarrow skrev och som du citerade.

Din mening som börjar med "I insjuknande" kan jag inte ens gissa vad den betyder.

Forskare varnar inte för att mutationer har uppstått i Sverige utan det vet alla insatta att det redan har skett mängder med gånger. Liksom i alla andra länder, oavsett liten eller stor smittspridning. Men de flesta mutationer innebär ingen väsentlig förändring och de flesta mutationer dör ut eftersom de flesta sjuka faktiskt inte smittar någon alls.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jo man vet vad man skall leta efter, en förändring i arvsmassa, vilken som helst.
Så har man gjort sedan pandemins början och då sett skillnader på olika virusstammar.
Ja, förändringar i arvsmassa har skett mängder med gånger för det sker hela tiden och i alla länder oavsett liten eller stor smittspridning. I Sverige har man som sagt sekvenserat en massa positiva PCR-prov hela tiden och man har sett förändringar och hur andelen av olika varianter har ändrats över tid. Så vad klagar du på?

Däremot kan man ju inte explicit leta efter just varianten B.1.1.7 eller varianten P.1. innan man vet att just de varianterna finns, dvs. har ett namn. Man kan inte heller upptäcka just B.1.1.7 innan den finns i Sverige i tillräckligt hög utsträckning, lika lite som i England där B.1.1.7 har funnits sen i september men britterna vet inte om att det är något särskilt med den varianten förrän i december när de märker att andelen som är smittade med just den varianten stiger brant.

Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker fel.
Du får precisera vad du menar i stället för att ha åsikter om vad jag tänker.
Ulltand Ulltand skrev:
Varje kopiering av ett virus är en mutationsrisk.
Ja.
Ulltand Ulltand skrev:
Ju fler sjuka desto större risk.
Ja.
Ulltand Ulltand skrev:
I insjuknande är viruskopieringarna som störst så skall hålla på med sannolikheter så uppstod mutationen i en smittad som varit sjuk 5,5 dagar.
Det stämmer inte med den hypotes som läggs fram i rapporten jag citerar. Man tror att ju längre en person är sjuk och ju mer virus personen har, desto större chans för mutationer. Man tror det kan ske en selektering i personer som har svårt att bekämpa viruset. Det kan bero på deras immunförsvar är ”svagt”, men också på behandlingen och att detta kan kan gynna muterade varianter av viruset.

Preliminary genomic characterisation of an emergent SARS-CoV-2 lineage in the UK defined by a novel set of spike mutations, [virological.org]
Report written by: Andrew Rambaut1, Nick Loman2, Oliver Pybus3, Wendy Barclay4, Jeff Barrett5, Alesandro Carabelli6, Tom Connor7, Tom Peacock4, David L Robertson8, Erik Volz4, on behalf of COVID-19 Genomics Consortium UK (CoG-UK)9.

What evolutionary processes or selective pressures might have given rise to lineage B.1.1.7?
High rates of mutation accumulation over short time periods have been reported previously in studies of immunodeficient or immunosuppressed patients who are chronically infected with SARS-CoV-2 (Choi et al. 2020; Avanzato et al. 2020; Kemp et al. 2020). These infections exhibit detectable SARS-CoV-2 RNA for 2-4 months or longer (although there are also reports of long infections in some immunocompetent individuals). The patients are treated with convalescent plasma (sometimes more than once) and usually also with the drug remdesivir. Virus genome sequencing of these infections reveals unusually large numbers of nucleotide changes and deletion mutations and often high ratios of non-synonymous to synonymous changes. Convalescent plasma is often given when patient viral loads are high, and Kemp et al. (2020) report that intra-patient virus genetic diversity increased after plasma treatment was given.”

Det är väl bättre att du talar om för skribenterna att deras hypotes är fel.
Att de bara spekulerar, att det inte sker fler mutationer i en patient som är sjuk länge. Det är märkligt med tanke på hur kort tid ett virus överlever i kroppen och hur många fler generationer det måste bli i någon som är sjuk länge.

Du har bara 8 brittiska universitet mot dig @Ulltand ...

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
. I Sverige har man som sagt sekvenserat en massa positiva PCR-prov hela tiden
Hur många PCR-prov har man tagit överhuvudtaget och hur många av de positiva har man sekvenserat? At säga "en massa" är väl överdrivet.

BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur många PCR-prov har man tagit överhuvudtaget och hur många av de positiva har man sekvenserat? At säga "en massa" är väl överdrivet.
De tre rapporterna finns på deras webbplats så du kan själv läsa dem.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
Har man meddelat vilka sjukdomstillstånd som ska beaktas när man väljer ut gruppen efter åldringarma?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.