120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 228 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 228 inlägg
De nu aktuella mutationerna har inte uppstått i Sverige och de skulle förr eller senare ha kommit hit oavsett vilken kontroll som hade rått i Sverige. Världen är mycket större än lilla Sverige.Ulltand skrev:
Andra vågen!
nu vet jag inte längre vad saker har skrivits, men tänkte försöka sammanfatta kunskapsläget i början på hösten och en bit in, angående vad de kunniga beskrev hur smittspridnings skulle ske under hösten. Tyvärr blir detta lite långt! Det finns ju många fler intervjuer även med andra experter.
Anders Tegnell: Om vi börjar med AT så sade han den 24 augusti att vi inte får en andra våg, så som influensa brukar se ut. Se klipp från TV4:
Vi hade en mycket lite smittspridning (ca 300 om dagen) i jämförelse med tidigare och även senare. Smittan hade gått ned jmf med några 2-4 veckor tidigare.
Den 15 oktober var han ute igen att vi får ingen andra våg. Här tror han mer på klustersmitta, se klipp från konferensen https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-ingen-andra-vag-i-sverige/
Vi denna tidpunkt hade vi en smittspridning på max 1000 fall om dagen vi hade haft som lägst i slutet aug ca 300 fall om dagen. Detta kan jämföras med när det var som högst var vi över 10000 fall per dag. I samma veva var det diskussioner om studenter och utbrott i Uppsala om jag minns rätt. I efterhand ser man ju rätt tydligt att det var början på den allmänna uppgången.
Björn Olsen: Redan 20 maj var Olsen ute sa att det inte blir en andra våg- möjligen får vi ge honom rätt så han hänvisade till det epidemiologisk definitionen av en andra våg, som då ansågs vara korrekt. https://www.lifesciencesweden.se/ar...sen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covid19.
Den 5 oktober backar BO upp AT: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/olsen-backar-tegnell-tror-inte-pa-en-andravag/
Det finns flera klipp, texter där Olsen hävdar samma sak under sommaren, hösten.
Agnes Wold: hon har också i fler intervjuer under sommaren sagt samma sak det kommer ingen andra våg. Åter kan det var definitionen som spökar! exempel från 3 oktober https://omni.se/giesecke-och-wold-tror-inte-pa-en-andra-vag-i-sverige/a/KyvE5o
I slutet av november (24 nov), tvingas AT att använda "andra våg": https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5684vX/darfor-ville-tegnell-inte-prata-om-andra-vagen
nu vet jag inte längre vad saker har skrivits, men tänkte försöka sammanfatta kunskapsläget i början på hösten och en bit in, angående vad de kunniga beskrev hur smittspridnings skulle ske under hösten. Tyvärr blir detta lite långt! Det finns ju många fler intervjuer även med andra experter.
Anders Tegnell: Om vi börjar med AT så sade han den 24 augusti att vi inte får en andra våg, så som influensa brukar se ut. Se klipp från TV4:
Den 15 oktober var han ute igen att vi får ingen andra våg. Här tror han mer på klustersmitta, se klipp från konferensen https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-ingen-andra-vag-i-sverige/
Vi denna tidpunkt hade vi en smittspridning på max 1000 fall om dagen vi hade haft som lägst i slutet aug ca 300 fall om dagen. Detta kan jämföras med när det var som högst var vi över 10000 fall per dag. I samma veva var det diskussioner om studenter och utbrott i Uppsala om jag minns rätt. I efterhand ser man ju rätt tydligt att det var början på den allmänna uppgången.
Björn Olsen: Redan 20 maj var Olsen ute sa att det inte blir en andra våg- möjligen får vi ge honom rätt så han hänvisade till det epidemiologisk definitionen av en andra våg, som då ansågs vara korrekt. https://www.lifesciencesweden.se/ar...sen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covid19.
Den 5 oktober backar BO upp AT: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/olsen-backar-tegnell-tror-inte-pa-en-andravag/
Det finns flera klipp, texter där Olsen hävdar samma sak under sommaren, hösten.
Agnes Wold: hon har också i fler intervjuer under sommaren sagt samma sak det kommer ingen andra våg. Åter kan det var definitionen som spökar! exempel från 3 oktober https://omni.se/giesecke-och-wold-tror-inte-pa-en-andra-vag-i-sverige/a/KyvE5o
I slutet av november (24 nov), tvingas AT att använda "andra våg": https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5684vX/darfor-ville-tegnell-inte-prata-om-andra-vagen
Jag avser så klart hela världen där Sverige är ett områden men hög smitta.BirgitS skrev:
För övrigt kan mutationen uppstå på flera ställen i värden även här. Det var nyligen upp i tidningarna att forskare utryckte oro för att vi i Sverige inte har koll på om det uppstår eller har uppstått några mutationer i landet. Därför att vi inte kollar tillräckligt bra.
Jag tror du har fel här, overksamma överreaktioner världen över kommer sannolikt ha orsakat 1000ggr mer skada än Covid-viruset, när detta ska summeras någon gång i framtiden.[/QUOTE]D djac skrev:
Du kan ju kolla hur det gått för ekonomin i Norge och Nya zeeland får får du en hint om vad som kostar mest.
Billigaste hade så klart varit att stänga in viruset i Kina i våras.
E El-Löken66 skrev:
Det behövs inte. WHO känner väl till att vaccin är lösningen.
Det väl mest FHM och några här som har framhärdat att vaccin inte är lösningen.
Och det för att skyla över sin tidigare uttalanden om att vaccin ligger åratal in i framtiden, Flockimmunitet genom sjukdom var det som skulle få stopp på epidemin. Föst som ett mål sedan som en konsekvens. Nu vet vi att immuniteten är nära obefintligt mot vissa nya mutationer. Men vaccin fungerar skapligt.
Ulltand skrev:
Du kan ju kolla hur det gått för ekonomin i Norge och Nya zeeland får får du en hint om vad som kostar mest.
Billigaste hade så klart varit att stänga in viruset i Kina i våras.[/QUOTE]
Nu är ju världen större än Norge och skadorna globalt är enorma, dessutom kommer de att fortsätta skörda offer flera tiotals år framöver, det är heller inte så att självskadebeteendet har upphört, det kommer pågå ett tag till och fördjupa problemen ännu mer. Även här hemma (Norden tex) kommer vi med nästintill säkerhet att se mycket stora konsekvenser för de barn som fått sina skolgångar mer eller mindre kvaddade, det är en jätteskuld vi kommer skjuta framför oss, som kanske en del här är gamla nog så att de slipper se eländet.
Ironin är väl också att vi redan nu vet att de åtgärder som gör störst skador inte påverkar pandemin något nämnvärt.
Norges ekonomi är liksom inte på riktigt så den är omöjlig att dra några slutsater av, de kan sitta och byta en sill mot en potatis i många årtioenden utan att märka vad som pågår.
För återknyta till mitt ursprungliga inlägg så var rädslan att överreagera ett globalt fenomen. Det kommer inte att hända igen om vi får en situation som liknar den i Wuhan en gång till.
Vi får väl se vem som har rätt. Det lär komma ekonomisk utvärderingar. Bara vårdskulden vi har byggt upp i Sverige kommer att kosta mycket stora belopp och stort lidande. Alla långtidssjuka blir nästa stora kostnad. Notan är inte färdig på långa vägar.
Vi får väl se vem som har rätt. Det lär komma ekonomisk utvärderingar. Bara vårdskulden vi har byggt upp i Sverige kommer att kosta mycket stora belopp och stort lidande. Alla långtidssjuka blir nästa stora kostnad. Notan är inte färdig på långa vägar.
Ja, det håller jag med om, tror det kommer ta mycket lång tid, 15-20 år, innan vi får tillräckligt med avstånd till detta för att det ska komma några objektiva och någotsånär korrekta utvärderingar. Tror att de politiker som sitter nu måste pensioneras och kanske dö, innan man kan kika ordentligt på det, utan att det ska påverkas otillbörligt.Ulltand skrev:
För återknyta till mitt ursprungliga inlägg så var rädslan att överreagera ett globalt fenomen. Det kommer inte att hända igen om vi får en situation som liknar den i Wuhan en gång till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 228 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 228 inlägg
Så nu anser du alltså att man i Afrika, med en ung befolkning där få blir allvarligt sjuka och avlider, skulle ha tagit till större åtgärder, dvs. i länder där folk nu svälter pga. restriktioner i världen och barn dör därför att de inte har kunnat vaccinerats mot barnsjukdomar. Kraftigare åtgärder där skulle ha ökat svälten och dödsfallen av annat än covid.Ulltand skrev:
Jag avser så klart hela världen där Sverige är ett områden men hög smitta.
För övrigt kan mutationen uppstå på flera ställen i värden även här. Det var nyligen upp i tidningarna att forskare utryckte oro för att vi i Sverige inte har koll på om det uppstår eller har uppstått några mutationer i landet. Därför att vi inte kollar tillräckligt bra.
Tillägg: Det är ju som att tycka att man varje år ska ta till så hårda restriktioner mot influensan så att nya varianter av den inte kan uppstå. Välfärden lär försvinna illa kvickt om hela världen ska stänga ner flera månader varje år.
Naturligtvis uppstår mutationer överallt hela tiden. Som jag redan har berättat för dig så har Fohm helgenomsekvenserat ett urval prover under hela tiden och det i samma utsträckning som de flesta länder i Europa.
Redigerat:
Jösses, det där är nästan för dumt för att besvaras.BirgitS skrev:
Så nu anser du alltså att man i Afrika, med en ung befolkning där få blir allvarligt sjuka och avlider, skulle ha tagit till större åtgärder, dvs. i länder där folk nu svälter pga. restriktioner i världen och barn dör därför att de inte har kunnat vaccinerats mot barnsjukdomar. Kraftigare åtgärder där skulle ha ökat svälten och dödsfallen av annat än covid.
Man kan ju bara ta till åtgärder som ger en uppsida. Vad skulle det vara för nytta att sätta folk i karantän om de istället dog av svält.
Tror du på riktigt att det är det jag föreslår eller är det bara lite smutskastning nu igen?
Mutationen sprider sig som förväntat i landet rapporterar Expressen.
"Den brittiska mutationen sprider sig över landet.
Flera regioner larmar nu om ökad smittspridning.
Samtidigt har flera skolor drabbats av coronautbrott – och hela klasser satts i karantän."
Nu drabbades ju grannen Norge lite före Sverige så det blir intressant att jämföra resultaten i strategier mellan Länderna. Norges Tegnell gick ju ut för flera veckor sedan och gav Sverige rådet att stänga ner så mycket det går.
"Den brittiska mutationen sprider sig över landet.
Flera regioner larmar nu om ökad smittspridning.
Samtidigt har flera skolor drabbats av coronautbrott – och hela klasser satts i karantän."
Nu drabbades ju grannen Norge lite före Sverige så det blir intressant att jämföra resultaten i strategier mellan Länderna. Norges Tegnell gick ju ut för flera veckor sedan och gav Sverige rådet att stänga ner så mycket det går.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 228 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 228 inlägg
Du skrev:Ulltand skrev:
Först trodde jag att du med "vi" avsåg Sverige men då skriver du att det är fel:Ulltand skrev:
Nu tar jag dig på orden och skriver om hela världen men då är det också fel.Ulltand skrev:
Hur ska du ha det egentligen?
Var det Sverige eller hela världen som skulle haft hårdare kontroll från början?
Skulle man eller skulle man inte ha tagit till kraftigare åtgärder i Afrika?
BirgitS skrev:
Du skrev:
Först trodde jag att du med "vi" avsåg Sverige men då skriver du att det är fel: Nu tar jag dig på orden och skriver om hela världen men då är det också fel.
Hur ska du ha det egentligen?
Var det Sverige eller hela världen som skulle haft hårdare kontroll från början?
Skulle man eller skulle man inte ha tagit till kraftigare åtgärder i Afrika?
Hela världen skull ha stängt in smittan i Kina från börja.
Om det misslyckats skulle man efter bästa förmåga minimerat smittan i resp land.
I-länder kunde ha hjälp u-länder, om inte annat av egenintresse.
Sveriges uttalade strategi att släppa fram smittan på en nivå som sjukvården klarar av är då en riskstratergi även i avseendet mutationer. Hade storbritaninen tyckt ner smittan i sitt land hade vi med stor sannolikhet inte haft den brittiska mutationen. Det misslyckandet kommer att kosta 100-tusentals, kanske miljoner människor livet runt om i världen. En strategi som för övrigt hyllades av Tegnell i början.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 228 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 228 inlägg
Jag beskrev ju förut vad som har hänt i Afrika fast man inte har försökt minimera smittspridningen mer än med munskydd och handtvätt samt försöka folk att hålla avstånd, inte resa osv. Så där har det verkligen ställts liv mot liv och det har lett till stor smittspridning i vissa områden. Det har testats osv. senare i Sydafrika men man kan inte ha hårdare restriktioner än att folk överlever restriktionerna.Ulltand skrev:
I-länderna har ju haft fullt upp med att ta hand om sig själva. Hur skulle de kunna sätta upp teststationer i länder och kulturer de inte känner till, när folk inte ska resa, när det samtidigt är brist på allt som har med tester att göra och det inte ens räcker till de egna ländernas behov. Du föreslår ju saker som inte var genomförbara.