120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Ja, det är lätt att vara efterklok.Ulltand skrev:
Ja vi gjorde för lite tidigt enligt Jan Albert.
""I dag säger Albert att han har ändrat sig.
– Jag trodde nog vi att skulle ha en högre grad av immunitet än vi faktiskt hade. Det är ett typexempel på där jag har fått revidera min bedömning utifrån kunskap som vuxit fram.
Han fortsätter:
– En sak som i viss mån fortfarande överraskar mig är att Norge och Finland så pass väl har lyckats hålla det ifrån sig. Så det här med att bromsa, framför allt det tidiga inflödet och smittspridningen, har ju kanske större effekt än jag trodde när det faktiskt går att hålla ifrån sig smittan. Och vaccin har kommit mycket fortare än jag trodde""
[länk]
Men man måste förstå att epidemiologer snappar upp nya virusbesked hela tiden, och agerar ”som man brukar”. Man kan inte stänga gränsen och införa karantän varenda gång för 99 gånger av 100 händer inget allvarligt. Det här är den hundrade.
Man kan tänka på sagan om Pojken som ropade Varg.
trähandtag skrev:
Det är detta som är vetenskap. Jag tror också att det var bra att våra grannländer tog det mer seriöst, men måste tillägga att det är kunskapen just nu, för vi har bara sprungit en mil av maratonloppet. Har dock svårt arr se vilken nackdel det skulle vara med grannländers strategi!
en fråga: vilka andra länder gjorde samma sk nedstängning i europa, men fick inte samma effekt?
Jag har inte tagit med allt i artikeln men det ligger en ekonomisk bedömning i botten
Man resonerar som så att en nedstängning kostar mycket pengar vilket skulle leda till mindre skatteintäkter och därmed mindre pengar till sjukvården och i förlängningen påverka folkhälsan negativt.
Det så klart rätt att också beakta de ekonomiska konsekvenserna av en strategi men det skall så klart inte göras av smittskyddsexperter över en mejlkonversation. Det finns de som är bättre skicka att räkna på detta och det finns givetvis politiska val att göra som tex är avgörande för sjukvårdens framtida resurstilldelning.
Det är min övertygelse att Sveriges strategi kommer att vara mycket kostsam också ekonomiskt i en jämförelse med tex Finland och Norga,
Det är mycket möjligt att du har rätt. Men det intressanta är hur du tycker att Sverige ska agera nästa gång det dyker upp ett nytt virus, för det gör det faktiskt ganska ofta. Ska man avvakta och se hur andra länder gör? Ska man se vad WHO rekommenderar? Ska man stänga gränsen? Ska man stänga restauranger och gym direkt, eller vänta och se?Ulltand skrev:
Jag har inte tagit med allt i artikeln men det ligger en ekonomisk bedömning i botten
Man resonerar som så att en nedstängning kostar mycket pengar vilket skulle leda till mindre skatteintäkter och därmed mindre pengar till sjukvården och i förlängningen påverka folkhälsan negativt.
Det så klart rätt att också beakta de ekonomiska konsekvenserna av en strategi men det skall så klart inte göras av smittskyddsexperter över en mejlkonversation. Det finns de som är bättre skicka att räkna på detta och det finns givetvis politiska val att göra som tex är avgörande för sjukvårdens framtida resurstilldelning.
Det är min övertygelse att Sveriges strategi kommer att vara mycket kostsam också ekonomiskt i en jämförelse med tex Finland och Norga,
Tar man till storsläggan varenda gång får det allvarliga konsekvenser. Och missar man en gång, som nu, får det allvarliga konsekvenser.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Lösningen på det problemet borde vara ganska enkelt tycker jag. Man fattar helt enkelt ett beslut baserat på vad man kommer få veta 6 månader senare.B b8q skrev:Det är mycket möjligt att du har rätt. Men det intressanta är hur du tycker att Sverige ska agera nästa gång det dyker upp ett nytt virus, för det gör det faktiskt ganska ofta. Ska man avvakta och se hur andra länder gör? Ska man se vad WHO rekommenderar? Ska man stänga gränsen? Ska man stänga restauranger och gym direkt, eller vänta och se?
Tar man till storsläggan varenda gång får det allvarliga konsekvenser. Och missar man en gång, som nu, får det allvarliga konsekvenser.
Tyvärr lyckades man inte med det nu, vilket gör att många nu kan peka på att man gjorde fel. "Se, här i Oktober vet vi detta, varför agerade man inte annorlunda i februari så hade man sluppit detta?"
Ja skulle säga att det som hände i Wuhan var både extremt och ovanlligt. 100% säkert kommer världen att reagera mycket hårdare när det händer nästa gång.B b8q skrev:
Rädslan att överreagera har varit stor men nu fick vi priset på att underreagera. Och det blev 1000 ggr högre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Nu var det ju inte så Tegnell sa utanUlltand skrev:
Det blir skillnad på betydelsen med "som om".
Meningen innan lyder:
Alltså innan har världen varit överens om hur man bäst bekämpar en pandemi men sen när den inträffar så är det en massa länder som inte gör vad man tidigare ansåg vara den bästa metoden utan gör helt annorlunda medan Sverige mer följer vad man varit överens om.
Citat från https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-som-om-varlden-blev-galen
Eller så analyserar vi vilka experter som gjorde de bästa prediktionerna och låter dem fatta besluten nästa gång.Fairlane skrev:
Ett uppenbart systemfel har vi i att det är en person som har så stort inflytande i en så här viktig fråga. Speciellt när den personen gör så många felbedömningar. Epidemiologerna skall heller inte göra sina rekommendationer på egen antagen ekonomisk grund. Här måste politikerna ta ansvar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Du menar politikerna?Ulltand skrev:
För det var ju de som fattade beslut i de flesta länder och inte epidemiologerna. Det har ju sagts i grannländerna t.ex.
Jag anser nog att politiker är väldigt långt från experter gällande pandemibekämpning.
Tillägg:
I Italien var det ju inga prediktioner man handlade från utan det var ju rent panikhandlande.
Hur i hela friden tänkte han där? Lita på information från Kina i detta läget.
Ja det var början till en annorlunda strategi
https://www.folkhalsomyndigheten.se...sarkiv/2020/februari/information-om-karantan/
Så skrev man då
Ja det var början till en annorlunda strategi
https://www.folkhalsomyndigheten.se...sarkiv/2020/februari/information-om-karantan/
Så skrev man då
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Du verkar ha missförstått hur myndigheter arbetar i Sverige. Fohm är ingen toppstyrd myndighet med Tegnell i toppen.T Thomas_Blekinge skrev:
En förklaring (vilket är vad jag skrev) är inte heller ett försvar.
Mutationerna.
J A slår in öppna dörrar efter att de 26 uttalat sig för länge sedan. Men tyvärr händer inget. A T känner sig säkert låst av tidigare uttalanden om munskydd, skolbarn och lock down. Allt man gör nu kunde ju rimligen ha gjorts tidigare men då har man ju gjort otillräckligt tidigare. Omöjligt.
Jan Albert anser att det kan krävas hårdare åtgärder.
– Det är det som är kruxet med den här varianten, att den verkar vara mer spridningsbenägen. Så med samma grad av motåtgärder i form av social distansering och annat blir effekten lite mindre. Man måste ha fler hårdare åtgärder för att nå samma effekt, om den är mer spridningsbenägen. Och det är det som är oron. //Expressen
J A slår in öppna dörrar efter att de 26 uttalat sig för länge sedan. Men tyvärr händer inget. A T känner sig säkert låst av tidigare uttalanden om munskydd, skolbarn och lock down. Allt man gör nu kunde ju rimligen ha gjorts tidigare men då har man ju gjort otillräckligt tidigare. Omöjligt.
Jan Albert anser att det kan krävas hårdare åtgärder.
– Det är det som är kruxet med den här varianten, att den verkar vara mer spridningsbenägen. Så med samma grad av motåtgärder i form av social distansering och annat blir effekten lite mindre. Man måste ha fler hårdare åtgärder för att nå samma effekt, om den är mer spridningsbenägen. Och det är det som är oron. //Expressen
Aktuellt
Norge rapporterar att man misstänker att man har 100 fall av den sydafrikanska mutationen.
Det betyr att vi sannolikt betydligt fler fall och att vi har samhällsspridningen av en variant som smittar och ger sjukdom efter vaccin.
Norge kanske klara att stänga in smittan man vi gör det sannolikt inte. Då kommer vi att få ett år till med corona och tvingas vänta till hösten och nya vacciner.
Norge rapporterar att man misstänker att man har 100 fall av den sydafrikanska mutationen.
Det betyr att vi sannolikt betydligt fler fall och att vi har samhällsspridningen av en variant som smittar och ger sjukdom efter vaccin.
Norge kanske klara att stänga in smittan man vi gör det sannolikt inte. Då kommer vi att få ett år till med corona och tvingas vänta till hösten och nya vacciner.