120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Vad gör det för skillnad? Tegnell och chefen för FHM tutar ut FHM's rekommendationer och regeringen instämmer. Resultatet är förödande.BirgitS skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Och då kommer det fortfarande att finnas försvarare av ett öppet samhälle i coronakatastrofen i detta forum.Ulltand skrev:
Aktuellt
Norge rapporterar att man misstänker att man har 100 fall av den sydafrikanska mutationen.
Det betyr att vi sannolikt betydligt fler fall och att vi har samhällsspridningen av en variant som smittar och ger sjukdom efter vaccin.
Norge kanske klara att stänga in smittan man vi gör det sannolikt inte. Då kommer vi att få ett år till med corona och tvingas vänta till hösten och nya vacciner.
Ja, det är ju det jag sagt - detta är en endemi som kommer fortsätta finnas med oss i all överskådlig framtid. Det kommer fortsätta komma nya mutationer och vi kommer behöva ta fram nya vaccin hela tiden, och massvaccinera många gånger. Det kommer aldrig ”ta slut” om någon trodde det.Ulltand skrev:
Nej vi kommer att besegra den med vaccin eller gå under om den muterar väldigt illa.B b8q skrev:
Hade vi lyckats ta hårdare kontroll från början hade vi inte haft mutationerna och det kunde varit över nu.
Varför ringer du inte WHO direkt och berättar detta!!Ulltand skrev:
Tusentals potentiellt livsfarliga mutationer formas i exakt denna sekund.
Vet du vilka hårda tag som krävs ska jag nominera dig till något Nobelpris!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
[QUOTE="Ulltand, post: 4073428, member: 233562"Rädslan att överreagera har varit stor men nu fick vi priset på att underreagera. Och det blev 1000 ggr högre.[/QUOTE]
Jag tror du har fel här, overksamma överreaktioner världen över kommer sannolikt ha orsakat 1000ggr mer skada än Covid-viruset, när detta ska summeras någon gång i framtiden.
Jag tror du har fel här, overksamma överreaktioner världen över kommer sannolikt ha orsakat 1000ggr mer skada än Covid-viruset, när detta ska summeras någon gång i framtiden.
Ja kanske var otydlig i mina formuleringar-mitt fel! De flesta anser att Norge, Finland, Danmark och Island fick en långvarig effekt på att minska smittspridningen med tidiga kraftigare åtgärder. Min fråga var det några fler länder som gjorde samma eller liknade åtgärder som sedan inte fick någon effekt. Jag tänker på Portugal mfl, men är där dåligt insatt i dessa länders hantering av pandemin initialt. jag inser att i efterhand kommer man att skriva böcker om detta.D djac skrev:
Redigerat:
Min uppfattning är att i de flesta länder så körde politiken över de sakkunniga och införde många åtgärder som man i efterhand kunnat bekräfta var verkningslösa, det är dessa bekräftat verkningslösa åtgärder som vissa förmodar haft en helt annan och positiv effekt på just tex finnar.trähandtag skrev:
Ja kanske var otydlig i mina formuleringar-mitt fel! De flesta anser att Norge, Finland, Danmark och Island fick en långvarig en effekt på att minska smittspridningen med tidiga kraftigare åtgärder. Min fråga var ar det några fler länder som gjorde samma eller liknade åtgärder som sedan inte fick någon effekt. Jag tänker på Portugal mfl, men är där dåligt insatt i dessa länders hantering av pandemin initialt. jag inser att i efterhand kommer man att skriva böcker om detta.
Då är vi överens!
Peru är vad jag förstått ett exempel på ett land som haft strängaste och tidigaste restriktionerna av alla. De införde t.ex. utegångsförbud och munskyddstvång redan 18 mars.trähandtag skrev:
Ja kanske var otydlig i mina formuleringar-mitt fel! De flesta anser att Norge, Finland, Danmark och Island fick en långvarig effekt på att minska smittspridningen med tidiga kraftigare åtgärder. Min fråga var ar det några fler länder som gjorde samma eller liknade åtgärder som sedan inte fick någon effekt. Jag tänker på Portugal mfl, men är där dåligt insatt i dessa länders hantering av pandemin initialt. jag inser att i efterhand kommer man att skriva böcker om detta.
Trots detta har Peru stor överdödlighet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det gör naturligtvis skillnad när man som du skriver:T Thomas_Blekinge skrev:
För när det är en myndighet som gemensamt har diskuterat fram hur man ska tillväga efter att ha lyssnat på WHO och motsvarande organisationer i andra länder så innebär det ju att Tegnell inte är en kvacksalvare och att du inte ska skylla på just hans agerande. Ska du klaga så klaga på rätt saker.T Thomas_Blekinge skrev:
Så vem är då kvacksalvare enligt dig i följande länder som har ung. lika stor befolkning som Sverige och ung. lika stor andel av befolkningen som är över 65 år?
Belgien: > 21000 döda
Tjeckien: > 16 000 döda
Portugal: > 13 000 döda
Ungern: > 12 000 döda