120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Ännu ett strategiskt misstag att inte hålla vaccindos nr två 6-12 veckor när mutationen tar över. Vilket vi befarade.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ttiska-mutationen-i-gavleborg--befarar-tredje
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ttiska-mutationen-i-gavleborg--befarar-tredje
Det kan du iaf inte skylla på AT och Fohm, deras rekommendation till regionerna var ju att INTE spara på vaccinet för att ha till dos 2:Ulltand skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ari/sverige-far-farre-vaccindoser-an-utlovat/
Regionerna har inte kapacitet/intresse själva att komma fram till vad som är bäst för folkhälsanB b8q skrev:
FHM kunde och kan fortfarande skriv riktlinjer om att dos nr t2 skall ges efter tex 6 veckor. Då har man också WHO i ryggen.
""Bryssel förhandlade länge med läkemedelsbolagen medan britterna såg det som att det ju inte spelar någon roll om man köper in vaccin för 10 eller 30 euro per dos. Varje dag som går utan att denna dos hamnar i armen på någon kostar ju mycket mer. Det var helt enkelt viktigare att det gick fort än att allt blev rätt.
Britterna hade en grundläggande analys av vaccinracet som ett sprintlopp.
I EU såg man det som ett maraton."" DN
https://www.dn.se/varlden/britter-ser-vaccinationsframgangen-som-kvitto-pa-att-brexit-fungerar/
https://www.dn.se/varlden/britter-ser-vaccinationsframgangen-som-kvitto-pa-att-brexit-fungerar/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det är ju inte förhandlingarna som gjort skillnaden mellan Storbritanniens och EU:s vaccineringar utan leveranserna, vilket i sin tur beror på att EU inte har nödgodkännanden utan bara fullständiga godkännanden där all information om säkerhet och effektivitet finns på bordet. Om vaccinerna bara hade varit nödgodkända i EU så hade vaccinmotståndet varit ändå större och det är illa nog som det är i en del länder.Ulltand skrev:
""Bryssel förhandlade länge med läkemedelsbolagen medan britterna såg det som att det ju inte spelar någon roll om man köper in vaccin för 10 eller 30 euro per dos. Varje dag som går utan att denna dos hamnar i armen på någon kostar ju mycket mer. Det var helt enkelt viktigare att det gick fort än att allt blev rätt.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Frågan är ju vad EMA säger, det är ju det som ska gälla inom EU.Ulltand skrev:
Vi hade väl behövt stoppa B.1.1.7 innan 11% av befolkningen har den nya varianten. Gjort som Vietnam när de fick ett nytt utbrott i somras. De hittade väl ca 50 smittade pers och smittspårningen hittade en person som rest in i landet med smittan. EN. Snacka om provtagning och smittspårning.Ulltand skrev:
Samhällsspridning av brittiska mutationen i Gävleborg – befarar tredje våg
11% väl inget alarmerade eller nytt.
Det stämmer ju väl med 11% som FoHM presenterar på sin sida:
...Resultat från vecka 4 med den metoden på ett stickprov från fyra regioner spridda i landet visar förekomst på cirka 11 procent (variation mellan 7-12 procent).
Vietnam stängde nyligen en av sina två flygplatser, den i norr, pga ett utbrott med 2 covid-smittade personer. Genom smittspårning hittade man 84 personer och man såg då allvarligt på situationen.
Kanske ändå klickbetesrubriker gör lite nytta genom att få folk att inse att mer behöver göras för att minska smittspridningen (av alla varianter).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Gävleborg är en av de fyra regionerna så det är samma data från i tisdags.blackarrow skrev:
Samhällsspridning av brittiska mutationen i Gävleborg – befarar tredje våg
11% väl inget alarmerade eller nytt.
Det stämmer ju väl med 11% som FoHM presenterar på sin sida:
...Resultat från vecka 4 med den metoden på ett stickprov från fyra regioner spridda i landet visar förekomst på cirka 11 procent (variation mellan 7-12 procent).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ng-av-den-brittiska-virusvarianten-i-sverige/
Här upprepar du bara ett gammalt argument som som inte är mer än en gissning.BirgitS skrev:
Ungefär lika underbyggt som att "munskydd kan öka smittan" a la FHM
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är väl uppenbart att EU klantat sig rejälv med AZs vaccin?
Man ställer krav på att FAS-3-tester ska vara klara innan man godkänner vaccinet. Borde det inte räckt med halvklart, eller förresten nu med facit i hand borde det ju räckt med FAS-2-tester, om ens det.
Sen förväntar man sig att källarbolaget AZ ska klara av att fylla i en ansökan som andra bolag klarar av. Vad är det för hopplösa krav? AZ har ju ingen erfarenhet av att sätta mediciner på marknaden i EU, så hur ska de kunna klara en sådan sak?
Sen har man synpunkter på att AZ inte varit konsekventa i tester utan att vissa fått 2 doser och andra 1½, oplanerat. Självklart måste man väl förstå att det var den enda missen bolaget gjort, det behöver man väl inte bry sig om? Förmodligen var det inte ens bolaget som klantade sig, det avr säkert folk från FHM som mixtrade med doserna.
Sen har AZ inte kunnat visa i tillräckligt stor utsträckning hur väl vaccinet fungerar för äldre personer. Vad är det för trams av EU-länderna? Det är ju bara att kolla på ByggaHus så ser man att det kommer fungera utmärkt.
Usch och fy för EU. Usch och fy att ställa krav på tester. I efterhand ser vi ju att det fuingerar och då kunde man väl börjat vaccinera redan i slutet på sommaren? EU, FHM och många andra instanser är så otroligt dåliga på att inte använda sig av information som kommer i framtiden!
Man ställer krav på att FAS-3-tester ska vara klara innan man godkänner vaccinet. Borde det inte räckt med halvklart, eller förresten nu med facit i hand borde det ju räckt med FAS-2-tester, om ens det.
Sen förväntar man sig att källarbolaget AZ ska klara av att fylla i en ansökan som andra bolag klarar av. Vad är det för hopplösa krav? AZ har ju ingen erfarenhet av att sätta mediciner på marknaden i EU, så hur ska de kunna klara en sådan sak?
Sen har man synpunkter på att AZ inte varit konsekventa i tester utan att vissa fått 2 doser och andra 1½, oplanerat. Självklart måste man väl förstå att det var den enda missen bolaget gjort, det behöver man väl inte bry sig om? Förmodligen var det inte ens bolaget som klantade sig, det avr säkert folk från FHM som mixtrade med doserna.
Sen har AZ inte kunnat visa i tillräckligt stor utsträckning hur väl vaccinet fungerar för äldre personer. Vad är det för trams av EU-länderna? Det är ju bara att kolla på ByggaHus så ser man att det kommer fungera utmärkt.
Usch och fy för EU. Usch och fy att ställa krav på tester. I efterhand ser vi ju att det fuingerar och då kunde man väl börjat vaccinera redan i slutet på sommaren? EU, FHM och många andra instanser är så otroligt dåliga på att inte använda sig av information som kommer i framtiden!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det är ju bara att kolla vad det skrivs på sidor för vaccinmotståndare, jag tänker däremot inte upprepa det här för man ska inte sprida lögner.Ulltand skrev:
Det har ju stått i media om hur stort vaccinmotståndet är i Frankrike så det är väl inget obekant. Det har även rapporterats om hur tveksamma många inom äldreomsorgen är därför att vaccinet har stressats fram, inte testats ordentligt så att man inte vill vara försökskanin. Jag antog att det var välkänt vid det här laget.
Ja vi gjorde för lite tidigt enligt Jan Albert.
""I dag säger Albert att han har ändrat sig.
– Jag trodde nog vi att skulle ha en högre grad av immunitet än vi faktiskt hade. Det är ett typexempel på där jag har fått revidera min bedömning utifrån kunskap som vuxit fram.
Han fortsätter:
– En sak som i viss mån fortfarande överraskar mig är att Norge och Finland så pass väl har lyckats hålla det ifrån sig. Så det här med att bromsa, framför allt det tidiga inflödet och smittspridningen, har ju kanske större effekt än jag trodde när det faktiskt går att hålla ifrån sig smittan. Och vaccin har kommit mycket fortare än jag trodde""
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJlK1P/corona-experternas-mejl-10-000-doda-ingen-totalkatastrof
""I dag säger Albert att han har ändrat sig.
– Jag trodde nog vi att skulle ha en högre grad av immunitet än vi faktiskt hade. Det är ett typexempel på där jag har fått revidera min bedömning utifrån kunskap som vuxit fram.
Han fortsätter:
– En sak som i viss mån fortfarande överraskar mig är att Norge och Finland så pass väl har lyckats hålla det ifrån sig. Så det här med att bromsa, framför allt det tidiga inflödet och smittspridningen, har ju kanske större effekt än jag trodde när det faktiskt går att hålla ifrån sig smittan. Och vaccin har kommit mycket fortare än jag trodde""
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJlK1P/corona-experternas-mejl-10-000-doda-ingen-totalkatastrof
Dåliga gissningar leder till dåliga beslut. Men det sa vi ju tidigt i tråden. Viruset är okänt så var försiktig och tänk försiktighetsprincipen.
"I filmen Contagion, som toppat uthyrningslistor under pandemin, finns en scen där en forskare springer in i ett kontor med en forskningsrapport i handen.
– Det har muterat! säger hon.
Det visar sig att viruset som orsakat filmens pandemi har förändrats, vilket leder till hundratusentals dödsoffer i Afrika.
Fram till nyligen har experter och myndigheter helt uteslutit en liknande utveckling för covid-19. Johan Giesecke, före detta statsepidemiolog, sa exempelvis i SVT:s Morgonstudion i maj:
– Nej, jag tror inte det kan mutera. Influensa gör ju det, det är därför vi måste vaccinera oss varje år, för att det kommer nya influensor. Men det här viruset verkar ganska stabilt.""
""Även om det är extremt osannolikt att en farlig mutation skulle uppstå hos en enskild individ, så ökar risken i ett större perspektiv ju fler som är smittade.
Att tiotals miljoner – eller mer – fått covid-19 under hösten och vintern ger helt enkelt en högre sannolikhet för allvarliga mutationer än om färre hade smittats.
– Det var kanske det här man underskattade, eller inte tog i beaktande tillräckligt tydligt, säger Anders Sönnerborg.""
https://www.svd.se/mutationerna-tar-over--lurade-experterna
"I filmen Contagion, som toppat uthyrningslistor under pandemin, finns en scen där en forskare springer in i ett kontor med en forskningsrapport i handen.
– Det har muterat! säger hon.
Det visar sig att viruset som orsakat filmens pandemi har förändrats, vilket leder till hundratusentals dödsoffer i Afrika.
Fram till nyligen har experter och myndigheter helt uteslutit en liknande utveckling för covid-19. Johan Giesecke, före detta statsepidemiolog, sa exempelvis i SVT:s Morgonstudion i maj:
– Nej, jag tror inte det kan mutera. Influensa gör ju det, det är därför vi måste vaccinera oss varje år, för att det kommer nya influensor. Men det här viruset verkar ganska stabilt.""
""Även om det är extremt osannolikt att en farlig mutation skulle uppstå hos en enskild individ, så ökar risken i ett större perspektiv ju fler som är smittade.
Att tiotals miljoner – eller mer – fått covid-19 under hösten och vintern ger helt enkelt en högre sannolikhet för allvarliga mutationer än om färre hade smittats.
– Det var kanske det här man underskattade, eller inte tog i beaktande tillräckligt tydligt, säger Anders Sönnerborg.""
https://www.svd.se/mutationerna-tar-over--lurade-experterna
Det är detta som är vetenskap. Jag tror också att det var bra att våra grannländer tog det mer seriöst, men måste tillägga att det är kunskapen just nu, för vi har bara sprungit en mil av maratonloppet. Har dock svårt att se vilken nackdel det skulle vara med grannländers strategi!
en fråga: vilka andra länder gjorde samma sk nedstängning i europa, men fick inte samma effekt?
en fråga: vilka andra länder gjorde samma sk nedstängning i europa, men fick inte samma effekt?
Redigerat: