P
Intressant text, alla skyller på alla, vilket nog inte är så oväntat när alla vill försvara sitt eget och inte vill förlora ansiktet.

Denna gången handlar det om det offentliga men skulle nog lika gärna kunna handla om vissa större privata företag också.

”Regionerna fick skulden – nu ska de ta revansch.

Är det inte regionernas fel så är det Anders Tegnells fel eller så är det Ursula von der Leyens fel. Det är aldrig Stefans fel i alla fall, säger en moderat regionpolitiker.”

https://www.expressen.se/nyheter/regionerna-fick-skulden-nu-ska-de-ta-revansch/

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Intressant text, alla skyller på alla, vilket nog inte är så oväntat när alla vill försvara sitt eget och inte vill förlora ansiktet.

Denna gången handlar det om det offentliga men skulle nog lika gärna kunna handla om vissa större privata företag också.

”Regionerna fick skulden – nu ska de ta revansch.

Är det inte regionernas fel så är det Anders Tegnells fel eller så är det Ursula von der Leyens fel. Det är aldrig Stefans fel i alla fall, säger en moderat regionpolitiker.”

[länk]
Hörde till och med vårt eget skånska regionråd, som ju sällan lyckas med något, säga att det här med vaccinationen, det skulle de iaf klara av.

Härligt med revanschlusta, hoppas de lyckas.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane
B brfbo skrev:
Jag mailar FOHM om att jag har viktig info om.... och att jag vill att de kontaktar mig för ytterligare info,
Hade du blivit kontaktad efter ett så luddigt meddelande så hade jag blivit riktigt överraskad.

• Gilla
  • Haha
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hade du blivit kontaktad efter ett så luddigt meddelande så hade jag blivit riktigt överraskad.
Förstår att du hade blivit överraskad,
Med de ord jag kortfattat beskrev vad jag skrev till FOHM här ovan i tråden så skulle inte jag heller svara på det om jag hade mycket att göra på FOHM,
men jag skrev mer tydligt det jag skrev till FOHM,
och förklarade även ingående för dem i FOHM vxl, men de i vxl saknade nog helt kunskap och när jag bad att få prata med någon som hade kunskap i frågan sa vxl att de kunde inte låta mig prata med någon där pga att alla arbetade hemifrån så de kunde inte koppla mig vidare, jag sa då att det var underligt samt frågade då om jag kunde få telnr till nån då eller om någon av dem kunde ringa upp mig,men enl vxl gick inte det.

OBS! alla andra myndigheter o instanser mfl jag pratat med innan ang detta har varit jättetrevliga och hjälpsamma har tom fått kredit för att jag upptäckt detta.

D djac skrev:
Ett seriöst svar är att jag förmodligen hade kontaktat någon som jobbar med smittskydd i din region, denna kan du säkert leta upp och tom prata med, skulle denna värdera dina rön som viktiga så kan du nog fortsätta från den punkten.

Inte helt lätt att komma igenom i detta skedet, jag tror det finns rätt mycket "tips" som trängs i dörren.
Det tycker jag är en bra ide
har dock redan pratat med dem,
men försöker få ny kontakt där o att nån annan tar över ansvaret för det jag upptäckt, för att få min "upptäckt" åtgärdad/löst.
(jag är också kroniskt allvarligt sjuk och har verkligen inte orken till att driva detta fullt ut till alla regioner osv)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Man läser då och då om kraftiga demonstrationer, även kravaller och vandalisering, i olika länder där folkmassor tröttnat på sina regeringars corona-restriktioner.

Men inte i Sverige, här är trycket snarare större på regeringen att ta till hårdare nypor. Det får mig att fundera på om just demonstrationer inte vore ett ganska bra mått på hur hårda restriktioner ett land kan ta till (och att vi alltså har för lite restriktioner i Sverige, och för stora i Frankrike, Nederländerna, Tyskland, Storbritannien m.fl., där kravaller blivit vardagsmat).
Demokrati i sin hårdaste form alltså; folkvälde. Folket bestämmer hur hårda restriktioner vi kan ha, inte Fohm eller Regeringen.

Halvt på skämt, halvt på allvar. Jag vill inte ha det så, utan föredrar att beslut fattas utifrån vetenskapliga fakta och inte känslor. Men känslor kan ändå vara en bra indikation på läget i samhället.

• Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Tex England har väl en del konstiga avvägningar om vad som är tillåtet, resp inte tillåtet, som kan vara svåra att acceptera.
Andra saker som pubbbesök är en sån social grej att det är svårt att "förbjuda".

Tex varför ska en person få böter på 100'000kr om de har EN fest med 15+ personer, men grannen får åka till sitt jobb och jobba med fler än 15 personer varje dag?

Det gäller nog att ha en tydlig och lättförståeligt strategi med restriktioner.

Vad händer med smittspridningen om tex 10% inte följer restriktionerna och sprider smitta (enligt virusets R0 isf R med restriktioner)?

Egentligen saknar vi en modell där man kan simulera och se olika åtgärders effekt och det ett år efter pandemin startade.
Därför tjafsar vi med varandra här i tråden, i media, och mellan länder, utan att ha fakta som styrker eller bekräftar påståenden.

Vi har varken någon bra matematisk modell eller någon bra modell för olik restriktionets effekt.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Dessa kravaller har inte så mycket med restriktionerna att göra utan är snarare ett uttryck av några som känner sig förbigångna eller akterseglade av samhället i stort. I Tyskland finns oftast extremhögern med som söker kravall på alla sätt o vis. En del av dom bär svenska flaggor för de tror att Sverige har färre repressalier i Coronatider. Men dom säger inte att Sverige har dubbelt antal döda per capita.

harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Men dom säger inte att Sverige har dubbelt antal döda per capita.
Inte om man jämför dresden med malmö eller Göteborg och inte heller om man jämför båda länder under andra vågen.

Från och med lördag blir det krav negativt coronatest för inresa till i Sverige.

Det kunde ha varit en bra åtgärd tidigare. Nu är det för sent med 11% förekomst av den brittiska mutationen. Inom loppet av en vecka kommer runt 2.500 nya fall inträffat genom inhemsk samhällsspridning med ett troligt R-tal.

I bästa fall kan det ha betydelse för den sydafrikanska och brasilianska mutationen men det vet vi inte pga bristande screening.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aPjA24/kraver-negativt-coronatest-for-att-komma-in-i-sverige

• Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I bästa fall kan det ha betydelse för den sydafrikanska och brasilianska mutationen men det vet vi inte pga bristande screening.
Eftersom de två varianterna delar mutationer med den brittiska varianten så upptäcks även de som "misstänkta" brittiska varianter.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom de två varianterna delar mutationer med den brittiska varianten så upptäcks även de som "misstänkta" brittiska varianter.
Det beror väl på vilken sekvens man tittar på. Rimligen borde man titta på de delar som är unika för både den brittiska och sydafrikanska varianten om man vill ha bästa möjliga data.

Vet du hur stor del som var "misstänkt" annan mutation?

BirgitS
Forskare vid Aberdeens universitet har studerat utlandsresors påverkan på utvecklingen i våras.
– Vi fann att internationella resor var den starkaste prediktionen för ökad dödlighet, säger medförfattaren Tiberiu Pana.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 06.29
Från https://www.bbc.com/news/uk-scotland-north-east-orkney-shetland-55919040
The study looked at counties including America, the UK, Spain, France, Italy and Brazil, and focused on the early stages of the pandemic.
They found an increase of one million international arrivals was associated with a 3.4% rise in the mean daily increase in Covid-19 deaths.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det beror väl på vilken sekvens man tittar på. Rimligen borde man titta på de delar som är unika för både den brittiska och sydafrikanska varianten om man vill ha bästa möjliga data.

SGTF (Spike Gene Target Failure) är gemensam för de tre varianterna och har att göra med att de alla tre sprids lättare. Sen sekvenserar man hela genomet för att veta om det är någon av de kända varianterna och i så fall vilken. Det står en del på sidan https://www.folkhalsomyndigheten.se...aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/

BirgitS BirgitS skrev:
SGTF (Spike Gene Target Failure) är gemensam för de tre varianterna och har att göra med att de alla tre sprids lättare. Sen sekvenserar man hela genomet för att veta om det är någon av de kända varianterna och i så fall vilken. Det står en del på sidan [länk]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.