P
T Thomas_Blekinge skrev:
För det visar att Tegnell inte säger sanningen som den är. Snacka om förtroende.
En till synes oviktig, ointressant, begreppsfråga där det till råga på allt verkar råda oenighet om dess definition låter inte som det skarpaste vapnet i en smutskastningskampanj om förtroendet för en person, iaf inte i mina öron.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Debatt om val av strategi för att möta hotet från mutationerna

""
Vi föreslår explicit följande som komplement till nuvarande restriktioner:

1) En tidsbegränsad tre till fem veckor lång lockdown med distansundervisning i skolor på alla nivåer. Barn till föräldrar som arbetar i nyckelpositioner i samhället undantas.

2) Mycket strikta restriktioner avseende resande från vissa länder där de nya varianterna identifieras.

3) Omedelbart införande av obligatoriska munskydd i alla allmänna inomhusmiljöer.

4) Stängning av risklokaler såsom restauranger och gym, vilka ersätts ekonomiskt.

5) Kraftfullt utökad sekvensering, annars navigerar man i blindo.

6) Ökad kapacitet för kontaktspårning genom att anställa och utbilda personal, och införandet av tydliga karantänsregler.

[länk]
Det var många välutbildade som "skrivit under" detta!

tusenett skrev:
Fast jag undrar om det inte är så att vissa ser det som någon form av tävling ändå? Om ett annat land (t.ex. ett grannland) har lägre dödstal så tas det som någon form av ”bevis” för att det egna landet gjort något dåligt, eftersom det går uppenbarligen att ha lägre dödstal.

Då börjar det ställas krav på det ena och det andra och i sann tävlingsanda så är i princip inga kostnader för stora för att göra bättre från sig i tävlingen, för alla vill ju vara vinnare, eller åtminstone topp 10, eller iaf inte vara i bottenskiktet, och absolut inte komma sist.

Det är min hemsnickrade teori iaf.
Eller så är det så enkelt som att bla vi i riskgrupp vill fortsätta att leva...alltså inte dö av Covid!

D djac skrev:
Jag skulle bara vilja stämma in i kören, den är så viktig att jag anser att tex politiker som försöker rasera denna med lägner ska dömas otroligt hårt, det är i nivå med förräderi.

Läste för ett tag sedan en rapport om just "trust index", där man omvandlar denna tillgång till pengar och de konstaterade att om Italien hade kunnat lösa sin brist på tillit så hade deras ekonomi kunnat gå från botten till toppen.

Så de som bryter ner tilliten i Sverige för egen kortsiktig vinnings skull är våra största fiender.
En stor fara är nog också att vid en stor hotande fara är att vi människor naturligt funtade så att vi starkt vill ha nån som tar ledningen och som vi kan luta oss mot och känna trygghet,
om vi här inte har ett kritiskt tänkande kan det medföra att vi lättare dras med i för oss skadliga/ dåliga lösningar.

• Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
B brfbo skrev:
Det var många välutbildade som "skrivit under" detta!
Bara för att man är välutbildad betyder det inte att man har rätt automatiskt, även dessa individer är människor med personliga åsikter präglade av erfarenheter och personliga egenskaper.
Och i denna fråga finns det sannolikt minst lika många ”välutbildade” som tycker tvärt om. Fast de skriver inte insändare eller debattartiklar.....

Och kritiskt tänkande betyder inte att man gör/tycker tvärt om av princip, det betyder att man bildar sig en egen uppfattning som faktiskt kan vara samma som Anders Tegnells......

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
D
B brfbo skrev:
En stor fara är nog också att vid en stor hotande fara är att vi människor naturligt funtade så att vi starkt vill ha nån som tar ledningen och som vi kan luta oss mot och känna trygghet,
om vi här inte har ett kritiskt tänkande kan det medföra att vi lättare dras med i för oss skadliga/ dåliga lösningar.
Nä, det är helt riskfritt, att en flock med kritiskt tänkande, utan relevant kompetens, och i många fall någon kompetens, ska kunna bidra positivt är önsketänkande. Det gäller denna frågan och andra frågor, jag vet att det drar fram "jorden-är-platt"-stämningar inom många områden men det gör det inte bättre eller mer sant. Det är bara de som hänger runt Trump som tror att det finns alternativa, önskade, sanningar till allt, även det är fel.

Satsuki KristinaRT skrev:
Bara för att man är välutbildad betyder det inte att man har rätt automatiskt, även dessa individer är människor med personliga åsikter präglade av erfarenheter och personliga egenskaper.
Och i denna fråga finns det sannolikt minst lika många ”välutbildade” som tycker tvärt om. Fast de skriver inte insändare eller debattartiklar.....

Och kritiskt tänkande betyder inte att man gör/tycker tvärt om av princip, det betyder att man bildar sig en egen uppfattning som faktiskt kan vara samma som Anders Tegnells......
Jag håller med dig.

Får ibland en känsla om häxprocesserna. Där sk fakta mun till mun trumfar över kunskap.

• Gilla
  • Älska
lob och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nä, det är helt riskfritt, att en flock med kritiskt tänkande, utan relevant kompetens, och i många fall någon kompetens, ska kunna bidra positivt är önsketänkande. Det gäller denna frågan och andra frågor, jag vet att det drar fram "jorden-är-platt"-stämningar inom många områden men det gör det inte bättre eller mer sant. Det är bara de som hänger runt Trump som tror att det finns alternativa, önskade, sanningar till allt, även det är fel.
Du ser,även du har ju kritiskt tänkande!;)
och handen på hjärtat, du måste väl ha fått några bra nya svar och upplysningar mm genom/av de personer som överlag inte tycker som du i dessa frågor ang Covid?

D
B brfbo skrev:
Du ser,även du har ju kritiskt tänkande!;)
och handen på hjärtat, du måste väl ha fått några bra nya svar och upplysningar mm genom/av de personer som överlag inte tycker som du i dessa frågor ang Covid?
Nä det tror jag faktiskt inte och de egna funderingarna jag haft brukar också få sina svar över tiden, det finns nog en generell övertro i dessa kritiska grupper på "heureka-moments". De flesta områden, i detta fall epidemier/pandemier, är så pass gamla och den ackumulerade kunskapen är så stor, att det är försent att bara snubbla in och göra några jätteupptäckter. Nu handlar det om finputsning genom hårt arbete och kunskapsgenombrotten brukar vara justeringar av befintlig kunskap, sen kan det i vissa forum, kvällstidningar/internetsammansvärjningar framställas som omvälvande men för de som är verksamma inom området är det nog mer sansat.

Men visst finns det ett värde av att snacka lite, en del nyheter missar man men ser här, jag får också en insikt i hur de som vill misstolka, eller inspireras till detta av olika krafter, påverkas och i sin tur förmedlar dess alternativa fakta.

Jag tror att de flesta drivs av en mycket stark önskan att detta ska vara över och lösas detta gör kanske att man köper vissa förklaringar som man en normal dag, utan rädsla och stress, skulle ha högre motsånd mot.

• Gilla
betamax och 2 till
  • Laddar…
J
D djac skrev:
Nä det tror jag faktiskt inte och de egna funderingarna jag haft brukar också få sina svar över tiden, det finns nog en generell övertro i dessa kritiska grupper på "heureka-moments". De flesta områden, i detta fall epidemier/pandemier, är så pass gamla och den ackumulerade kunskapen är så stor, att det är försent att bara snubbla in och göra några jätteupptäckter. Nu handlar det om finputsning genom hårt arbete och kunskapsgenombrotten brukar vara justeringar av befintlig kunskap, sen kan det i vissa forum, kvällstidningar/internetsammansvärjningar framställas som omvälvande men för de som är verksamma inom området är det nog mer sansat.

Men visst finns det ett värde av att snacka lite, en del nyheter missar man men ser här, jag får också en insikt i hur de som vill misstolka, eller inspireras till detta av olika krafter, påverkas och i sin tur förmedlar dess alternativa fakta.

Jag tror att de flesta drivs av en mycket stark önskan att detta ska vara över och lösas detta gör kanske att man köper vissa förklaringar som man en normal dag, utan rädsla och stress, skulle ha högre motsånd mot.
Just i detta fallet kan jag hålla med er båda. Men för mig är denna tråden den största källan till färdiga argument när man snackar med vänner och bekanta som kan vara kritiska eller kategoriskt negativa till sin natur. Har man hängt med här i tråden, så kan man när man hör ett dåligt underbyggt argument enkelt dra fram ett motargument ur rockärmen, baserat på fakta eller resonemang man hört här i tråden. Ska jag vara ärlig har jag faktiskt ibland gjort det motsatta när nån med min egen åsikt haft svårt att argumentera varför, istället spelat djävulens advokat och till och med kört en U-tandare. Jag ber att få tacka för alla finurligheter man fått reda på här. Rena kvällstidningsrubriker klarar nog de flesta av att läsa själva.

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:

Ja,din tanke med det att det finns förbättringar att göra är just nu för mig aktuellt efter att jag har upptäckt(o kritiskt granskat) något som jag kommit fram till behöver komma ut till alla regioner för en förbättring,
men det är verkligen inte lätt att få fram detta,
efter att jag diskuterat min "upptäckt" med Bla läkemedelverket,1177,SKR,Hälso och sjukvårdsförvaltningen,person på vårdhandboken,Socialstyrelsen,IVO,mfl så har flertalet kommit fram till att min "upptäckt" är Folkhälsomyndighetens ansvar,

Jag ringer dem 11313 FOHM och får prata med vxl-hen(ej sjukvårdskunnig) får inte koppla mig vidare till någon ansvarig på FOHM, men jag får tala om för hen att detta jag upptäckt är viktigt och viktigt att det kommer fram till ansvarig person på FOHM, hen i vxl ska lämna mitt meddelande vidare samt min önskan att bli kontaktad för återkoppling att min info nått fram....ingen hör av sig till mig!

Jag mailar FOHM om att jag har viktig info om.... och att jag vill att de kontaktar mig för ytterligare info,
jag får ett svarsmail från FOHM ett Tomtesvar??? att jag kan läsa information på deras hemsida osv????

Jag ringer ett annat Tel nr till FOHM(tel nr som andra myndigheter får ringa)
Jag får prata med Vxl, jag talar om vad jag vill prata med någon ansvarig på FOHM om, och talat om för vxl hen (som inte är sjukvårdskunnig,och förstår nog inte alls det jag måste få fram) att detta jag berättar är väldigt viktigt att det kommer fram till ansvarig på FOHM,
hen i vxl säger att det är inte FOHM ansvar och säger att det är nog Socialstyrelsen eller IVO:S ansvar,
jag säger nej det är FOHM ansvar osv,hen i vxl säger då otrevligt till mig att-du får inte prata med någon här utan du får maila,
jag talar om att jag redan har mailat men inte fått kontakt, VXL hen fortfarande väldigt otrevligt hen säger att jag i alla fall inte får prata med någon hos dem.

Ja så här sitter jag nu med väldigt viktig info som behöver komma ut till sjukvården i regionerna(tror det är 21 st)
och jag tror inte att det skulle vara bra att gå ut i media med detta då det skulle kunna skapa onödig oro, men jag kan heller inte bara strunta i detta då det är viktigt.

Ja så kan det också gå när man har kritiskt granskat något och kommit på att saker som behöver förbättras,
det sätter en i en jobbig sits, FOHM är jag riktigt irriterad på.
Och Ibland vore det skönt att inte kunna nåt om nåt för då skulle livet kännas lugnare!

Är det någon här som har tips på hur jag ska gå vidare?

harry73
B brfbo skrev:
Jag tror att du behöver att sätta dig i FOHM och växel-hens situation och fundera över hur du uppfattas av andra,
Sedan kan du behöva hjälp för att lära dig hantera din oro.

D
B brfbo skrev:
Ja,din tanke med det att det finns förbättringar att göra är just nu för mig aktuellt efter att jag har upptäckt(o kritiskt granskat) något som jag kommit fram till behöver komma ut till alla regioner för en förbättring,
men det är verkligen inte lätt att få fram detta,
efter att jag diskuterat min "upptäckt" med Bla läkemedelverket,1177,SKR,Hälso och sjukvårdsförvaltningen,person på vårdhandboken,Socialstyrelsen,IVO,mfl så har flertalet kommit fram till att min "upptäckt" är Folkhälsomyndighetens ansvar,

Jag ringer dem 11313 FOHM och får prata med vxl-hen(ej sjukvårdskunnig) får inte koppla mig vidare till någon ansvarig på FOHM, men jag får tala om för hen att detta jag upptäckt är viktigt och viktigt att det kommer fram till ansvarig person på FOHM, hen i vxl ska lämna mitt meddelande vidare samt min önskan att bli kontaktad för återkoppling att min info nått fram....ingen hör av sig till mig!

Jag mailar FOHM om att jag har viktig info om.... och att jag vill att de kontaktar mig för ytterligare info,
jag får ett svarsmail från FOHM ett Tomtesvar??? att jag kan läsa information på deras hemsida osv????

Jag ringer ett annat Tel nr till FOHM(tel nr som andra myndigheter får ringa)
Jag får prata med Vxl, jag talar om vad jag vill prata med någon ansvarig på FOHM om, och talat om för vxl hen (som inte är sjukvårdskunnig,och förstår nog inte alls det jag måste få fram) att detta jag berättar är väldigt viktigt att det kommer fram till ansvarig på FOHM,
hen i vxl säger att det är inte FOHM ansvar och säger att det är nog Socialstyrelsen eller IVO:S ansvar,
jag säger nej det är FOHM ansvar osv,hen i vxl säger då otrevligt till mig att-du får inte prata med någon här utan du får maila,
jag talar om att jag redan har mailat men inte fått kontakt, VXL hen fortfarande väldigt otrevligt hen säger att jag i alla fall inte får prata med någon hos dem.

Ja så här sitter jag nu med väldigt viktig info som behöver komma ut till sjukvården i regionerna(tror det är 21 st)
och jag tror inte att det skulle vara bra att gå ut i media med detta då det skulle kunna skapa onödig oro, men jag kan heller inte bara strunta i detta då det är viktigt.

Ja så kan det också gå när man har kritiskt granskat något och kommit på att saker som behöver förbättras,
det sätter en i en jobbig sits, FOHM är jag riktigt irriterad på.
Och Ibland vore det skönt att inte kunna nåt om nåt för då skulle livet kännas lugnare!

Ett seriöst svar är att jag förmodligen hade kontaktat någon som jobbar med smittskydd i din region, denna kan du säkert leta upp och tom prata med, skulle denna värdera dina rön som viktiga så kan du nog fortsätta från den punkten.

Inte helt lätt att komma igenom i detta skedet, jag tror det finns rätt mycket "tips" som trängs i dörren.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
- - -efter att jag diskuterat min "upptäckt" med Bla läkemedelverket,1177,SKR,Hälso och sjukvårdsförvaltningen,person på vårdhandboken,Socialstyrelsen,IVO,mfl så har flertalet kommit fram till att min "upptäckt" är Folkhälsomyndighetens ansvar,
- - -
Jag blir nyfiken, vad är det du har upptäckt? Ju fler du berättar det för, desto större chans att informationen kommer fram dit den ska.
Annars kan du alltid tipsa kvällstidningarna, de brukar till och med kunna ge betalt.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.