120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Vår strategi är vad jag anser ett skämt mot mer allvarlig smittspridning..
Vi har redan inne muterade varianten från England och vi ligger 3-4 månader efter och kommer snart se en kraftig ökning av antalet smittade då denna variant verkar mer smittsam.
Egen slutledning av att England tidigare haft mer nedstängning än vad vi har och haft en jäkligt tuff period.
Nu har de betydligt mer nedstängning än vad vi någonsin kan ordna och då kommer vi stå där med byxorna nere om smittspridningen tar fart.
Jag hoppas innerligt att min teori är fel men stämmer den får vi en kraftig ökning av smittade det närmaste kvartalet.
Vi har redan inne muterade varianten från England och vi ligger 3-4 månader efter och kommer snart se en kraftig ökning av antalet smittade då denna variant verkar mer smittsam.
Egen slutledning av att England tidigare haft mer nedstängning än vad vi har och haft en jäkligt tuff period.
Nu har de betydligt mer nedstängning än vad vi någonsin kan ordna och då kommer vi stå där med byxorna nere om smittspridningen tar fart.
Jag hoppas innerligt att min teori är fel men stämmer den får vi en kraftig ökning av smittade det närmaste kvartalet.
Det är en stor risk men å andra sidan så fungerar ju vaccinet mot den mutationen så dödligheten kommer ändå att sjunka. Vi har bättre läge än tex Israel där den brittiska varianten redan är dominerande.optimum skrev:
Vår strategi är vad jag anser ett skämt mot mer allvarlig smittspridning..
Men när man hade behövt göra detta, antagligen redan före sportlovet om vi har det som tidsreferens, kan jag inte minnas att någon kraxade om hårdare tag. Det var långt senare när det då antagligen redan var för sent som en diskussion uppstod kring detta (april?).Ulltand skrev:
Om det inte är så att Israel har bättre koll än vi vilka varianter som florerar.Ulltand skrev:
Men det kommer tiden utvisa.
Tror som sagt var inte på lockdowns i öppna samhällen, det kommer i slutänden ändå handla om frivillighet, dvs smittan sker i de situationer där ordningsmakten ändå inte kan närvara och styra upp.Fairlane skrev:
Tycker det är oerhört tydligt här nere i Skåne, livet gick, med viss rätta, sin gilla gång under våren och sommaren, vi hade ju i princip ingen smitta här nere. När ingen känner någon som har det och i princip ingen som vårdas för det, då blir det svårt med motivationen och man gör det man, i den situationen, tycker bör prioriteras. Nu är det en helt annan femma, nu är smittan påtaglig och folk, de flesta, är mer noggranna i efterlevnad och prioriterar på andra sätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Fel datum av mig 20:e ska det vara.Fairlane skrev:
Mer kan läsas här; https://www.dw.com/en/coronavirus-argentinas-never-ending-quarantine/a-54721129
Artikeln är inte ny, utan från 27:e augusti. Då pågick fortfarande lockdown och folk fick endast lämna sina hem för att köpa mat och mediciner.
DN har också en artikel: https://www.dn.se/varlden/buenos-aires-stangt-i-200-dagar-depressionerna-har-okat-kraftigt/
Den är ifrån 25 oktober. Även om man inte har tillgång till artikeln så avslöjar länknamnet en del...
Ska vi ta Kina och Nya Zeeland som exempel på lyckade lock-downs, så kan det väl vara rimligt med ett exempel på motsatsen också.
Fast man hade ju kunnat göra det innan sportlovet. Vi gick ju från 1 till nästan 12000 bekräftade fall i Kina från 1 januari till 1 februari (1) och redan det borde ju vara skäl att vara lite orolig: om den tillväxten hade fortsatt skulle det ju vara tiotals miljoner smittade i Kina den första mars, och tyder ju rätt tydligt på att det smittar mellan människor OCH är tämligen smittsamt. Att en smittad kan sätta sig på ett flygplan är inte otänkbart. Den 24 januari hade vi det första europeiska fallet och det är långt innan sportlovet. Det var tre personer som hade satt sig på ett flygplan till Frankrike.MathiasS skrev:
Man visste alltså dels att det fanns i Europa, dels att det var tämligen smittsamt. Redan innan februari. Nu vet jag inte vad befolkningen som helhet skulle tycka om att stoppa allt resande, men jag kan bara säga själv att vi bestämde redan i mitten av januari att avboka en utlandsresa …
Nu vet jag inte nog om Argentinas fall, men i allmänhet verkar det som att lockdowns genomförs för sent (de ses som sista utvägen, och händer när det är tusentals fall per dag och/eller sjukvården börjar gå på knäna) och att de sedan avslutas för tidigt (folket ser att kurvorna vänder ner och tycker att de borde få komma ut nu när siffrorna ser bättre ut, men bara relativt toppen) samt att de i många fall inte har kombinerats med någon typ av ekonomiskt stöd (så att de fattiga som vanligt får det tuffare än de rika). I exempelvis Australien och NZ så har man ju stängt ner i princip DIREKT när man har enstaka eller tiotals fall, och sedan har man hållit ut tills man är nere på noll. Det gör ju att de blir kortare än Argentinas (det tar inte ett halvår att gå från tiotals fall till noll, särskilt eftersom man då har kapacitet för smittspårning osv), att man däremellan kan leva som förr i tiden och att det sedan bara gäller att se till att man inte importerar sjukdomen.Fairlane skrev:
Fel datum av mig 20:e ska det vara.
Mer kan läsas här; [länk]
Artikeln är inte ny, utan från 27:e augusti. Då pågick fortfarande lockdown och folk fick endast lämna sina hem för att köpa mat och mediciner.
DN har också en artikel: [länk]
Den är ifrån 25 oktober. Även om man inte har tillgång till artikeln så avslöjar länknamnet en del...
Ska vi ta Kina och Nya Zeeland som exempel på lyckade lock-downs, så kan det väl vara rimligt med ett exempel på motsatsen också.
Som jag sagt tidigare skulle jag mer än gärna leva i ett Sverige där man inte kunde resa utomlands, men där vi kunde både gå på dagis och träffa farmor (istället för antingen eller), gå till simhallen eller biblioteket (som varit stängda länge nu) och där farmor inte behöver oroa sig för att bli smittad när hon åker till sjukhuset för någon kärloperation i benet. Resa utomlands gör medianpersonen kanske ... vadå ... en gång om året? Istället har vi nu just en nedstängning av allt (i vår kommun i alla fall) förutom gränserna. Jättekonstig avvägning, tycker jag. Man säger att restauranger osv inte skulle klara av en nedstängning. Men kan de klara av att drivas med de regler som nu gäller i ett halvår till? Är det inte bättre att stänga ner dem helt två månader och sedan kunna öppna upp som vanligt? Jag får betala lika mycket skatt när de blir arbetslösa ändå, så hade gärna skjutit till ett engångsbidrag nu. Men visst, då kan man inte få sin efterlängtade resa till Spanien eller whatever.
Förresten så hade vi en chans till: i somras. I juli hade vi hundratals fall om dagen och det med öppna gränser och öppet allt. Om man gjort precis allt som gick, inom lagens ramar, hade vi kanske kunnat komma ner till noll. Naturligtvis med gränserna stängda, i så fall. Legalt sett måste vi ta emot våra medborgare. Fine. Det går säkert att stifta en lag eller regel som säger att flygbolagen måste betala för karantän och testning, och att varje smittad person kostar en miljon i böter. Vips försvinner flygtrafiken! (En myndig människa som har mental kapacitet nog att boka en biljett förstod eller borde ha förstått att under 2020 så kan man "fastna" var som helst och när som helst, att döma av snyfthistorier som "Borås: Familjens mardrömsresa – fast i karantän på Kreta" osv.
Redigerat:
Tycker optimum är väl negativ till allt. Om jag inte minns fel, stoppades resor från GB när GB informerade om den muterade varianten. Kanske vi skulle varit mer framsynta och stoppat resorna innan vi visste något, men jag har svårt att se detta skulle kunna genomföras. GB-mutationen fanns med största sannolikhet redan i Sverige, innan stoppet. Tyvärr upphör ju inte resor helt och hållet. Många transporter av varor o gods som måste ändå ske till industrin, samt inresor av svenskar som skulle tillbaka till Sverige förekom ju (har jag för mig). Minns inte om de var tvungna att sitta i karantän eller ej. Det var intervju med en radiokorspondet för SR, som inte fick komma resa ut från GB innan jul pga muterade viruset. vet inte riktigt hur detta går ihop???
Det kanske är någon annan som händelseförloppet klart för sig
Optimus negativ?trähandtag skrev:
Tycker optimum är väl negativ till allt. Om jag inte minns fel, stoppades resor från GB när GB informerade om den muterade varianten. Kanske vi skulle varit mer framsynta och stoppat resorna innan vi visste något, men jag har svårt att se detta skulle kunna genomföras. GB-mutationen fanns med största sannolikhet redan i Sverige, innan stoppet. Tyvärr upphör ju inte resor helt och hållet. Många transporter av varor o gods som måste ändå ske till industrin, samt inresor av svenskar som skulle tillbaka till Sverige förekom ju (har jag för mig). Minns inte om de var tvungna att sitta i karantän eller ej. Det var intervju med en radiokorspondet för SR, som inte fick komma resa ut från GB innan jul pga muterade viruset. vet inte riktigt hur detta går ihop???
Nejdå. Alltid lätt med facit i hand förstås, att vara efterklok. Men viruset har hela tiden legat steget före, när effekterna märks så har det redan varit verksamt ett bra tag.
Nu har vi stängt mot Danmark och Norge men det finns givetvis brittiska mutationer i Finland också, detta kureras snabbt med Koskenkorvan men hindrar inte smittan att ta sig in i Sverige.
"Naturligtvis" (dvs gissningsvis) fanns den nya varianten i Sverige redan innan den upptäcktes, liksom de senare upptäckta och de som kommer att upptäckas senare. Är väl än mer skäl för att stoppa resandet och eliminera smittan inom landet. Hur de gör i NZ med import vet jag inte, men det fungerar tydligen att hålla gränserna stängda för resande människor utan att hela samhället slås i spillror. Samma sak med Western Australia, som rapporterar enstaka dagliga fall – i princip alla "importerade" och uppfångade i karantän. Har inte full koll på opinionen men de jag känner där tycker det är fantastiskt att bo på ett ställe där de visserligen inte kan åka till Bali, men där de i övrigt kan leva som man gjorde förr i tiden. Restaurangerna är öppna och man kan gå på konserter, om man gillar sådant.trähandtag skrev:
Ja man hade kunnat det och vi hade kanske redan då en stor spridning utan att veta om det. Men, fanns det då ett underlag för att fatta ett så omstörtande beslut som total nedstängning? Eller ens reseförbud? Enstaka fall i europa och vi bommar igen sverige med alla konsekvenser. Tveksamt givet vad man visste då - eller iallafall, jag kan inte klandra någon för att INTE fatta det beslutet, för man kunde inte veta. Givet vad vi vet idag kanske ett sådant beslut hade varit rätt, men det är ju egentligen inte relevant. Man kan inte agera på sådant man inte vet.halper skrev:
Fast man hade ju kunnat göra det innan sportlovet. Vi gick ju från 1 till nästan 12000 bekräftade fall i Kina från 1 januari till 1 februari (1) och redan det borde ju vara skäl att vara lite orolig: om den tillväxten hade fortsatt skulle det ju vara tiotals miljoner smittade i Kina den första mars, och tyder ju rätt tydligt på att det smittar mellan människor OCH är tämligen smittsamt. Att en smittad kan sätta sig på ett flygplan är inte otänkbart. Den 24 januari hade vi det första europeiska fallet och det är långt innan sportlovet. Det var tre personer som hade satt sig på ett flygplan till Frankrike.
Man visste alltså dels att det fanns i Europa, dels att det var tämligen smittsamt. Redan innan februari. Nu vet jag inte vad befolkningen som helhet skulle tycka om att stoppa allt resande, men jag kan bara säga själv att vi bestämde redan i mitten av januari att avboka en utlandsresa …
Vad kunde man inte veta? Redan då, alltså tidigt i februari, så visste "man" att det var tämligen smittsamt, och att det spridits till andra länder och man kunde då dra slutsatsen att det skulle fortsätta spridas, och att när det väl kommit in i ett land så skulle det förstås fortsätta på det sättet. Det är sannolikt att det fanns fler fall i Sverige redan då, men det är väl ingen orsak för att importera fler? Dödligheten uppskattades till 0,3–1% av WHO den 19 februari. Det jag inte förstår är vad som gör att någon trodde att det skulle komma in ett fåtal fall och att det sedan skulle ta slut. Hur skulle fallen kunna upphöra spontant? Sjukdomen är ju smittsam, vilket är hela grejen.MathiasS skrev:
Ja man hade kunnat det och vi hade kanske redan då en stor spridning utan att veta om det. Men, fanns det då ett underlag för att fatta ett så omstörtande beslut som total nedstängning? Eller ens reseförbud? Enstaka fall i europa och vi bommar igen sverige med alla konsekvenser. Tveksamt givet vad man visste då - eller iallafall, jag kan inte klandra någon för att INTE fatta det beslutet, för man kunde inte veta. Givet vad vi vet idag kanske ett sådant beslut hade varit rätt, men det är ju egentligen inte relevant. Man kan inte agera på sådant man inte vet.