120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Exakt. Det är ju uppenbart att Tegnell och hans vänner tog för lätt på detta och hade tänkt köra på flockimmunitet. De har ju haft fel i allting så här långt. Riktigt pinsamt att se denna inkompetens. Det här är människor som ska vara auktoriteter i ämnetUlltand skrev:
Svårt för kommissionen eftersom strategin var hemlig.
Vi vet ju nu från flera källor att det var flockimmunitet man ville nå. Men det är nog inget kommissionen kan ta ställning till så länge det inte finns svart på vitt i ett beslut från FHM. Och så dumma var dom var dom inte
Vet någon förresten om kommissionen har tillgång till hemligstämplat material från FHM?
Haha din regimtrogna pajas. Sitter du på riktigt och försvarar ett lands strategi där det dött tusentals i pandemin medan våra grannländer förvånat ser på och måste undra vad fan vi håller på med. Vidrigt nonchalant inställning med tanke på hur många som fått sätta livet till och fortsätter dö i stor skala.tusenett skrev:
Jag som trådskapare skulle önska att vi höll ett aktuellt fokus i tråden.
Inga konspirationsteorier, tack.
Det är inte förbjudet att nämna gamla datum eller händelser med det bör då tillföra något som inte redan diskuterats hör eller i den förra stängda tråden Coronavirus-tråden.
Jag skulle gärna se något slags diagram eller tabell med händelser och restriktioner för några väl valda länder. De nordiska och några till. Men då behöver någon hitta bra källor och göra en sammanställning. Någon intresserad?
Vi måste hjälpas åt att inte elda på varandra så tråden inte spårar ur.
Vi har inte samma möjligheter till kraftfulla restriktioner som andra länder.
Som en rysk bekant sade ”Råd” på svenska är en skarp formulering som vi förväntas följa utan behöva hotas med arrestering om vi bryter mot dem.
Vi ska inte överdriva och blanda in 30-talets Tyskland. Det räcker gott att hänvisa till Ådalen -31 så vet vi varför Finland kan sätta upp en militärt övervakad karantänsgräns medan Sverige inte kan kalla in militären att på samma sätt spärra av runt Stockholm. (Ok, jag tog i lite nu)
Får hälsa @optimum välkommen till tråden. Han har skrivit mycket om ett visst företag som bryr sig lite extra.
Tittade på en vaktmästare som gick runt och ytdesinficera dörrar, handtag och kodlås här om dagen. Blev lite fuktig i ögat.
Här lyckades man hålla ut smittan borta från äldreboenden i fösta vågen, men inte längre.
När man läser om hur vård och omvårdnad av äldre skötts i Sverige blir man berörd på ett annat sätt.
Här tror jag det svenska systemet med att man är väldigt skör innan man får en plats på särskilda boenden kan spela stor en roll, samt demografin i allmänhet.
Man kan ju inte bara säga att strategin är att skydda de äldre och så inte göra något.
Tänker då på att förbjuda anhöriga att besöka gamla och sen ändå låta massa timvikarier springa runt och sprida smittan känns ologiskt. Diskussionen om personalen ens skulle ha personlig skyddsutrustning kännes också ologisk. Tänkte nämnt något om utbildning, men det är nog ett personlighetsdrag att ta tag i saker och agera.
Det hade behövts någon form av ”Covid-19 General” som eller projekt som kunde tagit tag i saker, sett till att det hände saker. Inte bara tro, skylla på privata vårdföretag när det är precis lika illa i kommunal vård och omsorg utan se till att alla berörda klarar av förändringarna som behövde genomföras.
En utredning efteråt räddar inga förlorade liv, men man kan se till att vi lär oss och agerar bättre framöver.
Inga konspirationsteorier, tack.
Det är inte förbjudet att nämna gamla datum eller händelser med det bör då tillföra något som inte redan diskuterats hör eller i den förra stängda tråden Coronavirus-tråden.
Jag skulle gärna se något slags diagram eller tabell med händelser och restriktioner för några väl valda länder. De nordiska och några till. Men då behöver någon hitta bra källor och göra en sammanställning. Någon intresserad?
Vi måste hjälpas åt att inte elda på varandra så tråden inte spårar ur.
Vi har inte samma möjligheter till kraftfulla restriktioner som andra länder.
Som en rysk bekant sade ”Råd” på svenska är en skarp formulering som vi förväntas följa utan behöva hotas med arrestering om vi bryter mot dem.
Vi ska inte överdriva och blanda in 30-talets Tyskland. Det räcker gott att hänvisa till Ådalen -31 så vet vi varför Finland kan sätta upp en militärt övervakad karantänsgräns medan Sverige inte kan kalla in militären att på samma sätt spärra av runt Stockholm. (Ok, jag tog i lite nu)
Får hälsa @optimum välkommen till tråden. Han har skrivit mycket om ett visst företag som bryr sig lite extra.
Tittade på en vaktmästare som gick runt och ytdesinficera dörrar, handtag och kodlås här om dagen. Blev lite fuktig i ögat.
Här lyckades man hålla ut smittan borta från äldreboenden i fösta vågen, men inte längre.
När man läser om hur vård och omvårdnad av äldre skötts i Sverige blir man berörd på ett annat sätt.
Här tror jag det svenska systemet med att man är väldigt skör innan man får en plats på särskilda boenden kan spela stor en roll, samt demografin i allmänhet.
Man kan ju inte bara säga att strategin är att skydda de äldre och så inte göra något.
Tänker då på att förbjuda anhöriga att besöka gamla och sen ändå låta massa timvikarier springa runt och sprida smittan känns ologiskt. Diskussionen om personalen ens skulle ha personlig skyddsutrustning kännes också ologisk. Tänkte nämnt något om utbildning, men det är nog ett personlighetsdrag att ta tag i saker och agera.
Det hade behövts någon form av ”Covid-19 General” som eller projekt som kunde tagit tag i saker, sett till att det hände saker. Inte bara tro, skylla på privata vårdföretag när det är precis lika illa i kommunal vård och omsorg utan se till att alla berörda klarar av förändringarna som behövde genomföras.
En utredning efteråt räddar inga förlorade liv, men man kan se till att vi lär oss och agerar bättre framöver.
Det handlar om kultur och bristande språklig förståelse. De har m a o inte fått varning på sitt eget språk. Dessutom är över 20%, närmare 25% av invånarna i detta land födda i ett annat land, s k invandrare.L Leif i Skåne skrev:Va då snart 10k döda?
Läs inlägg #81 och begrunda siffrorna!
De vore bättre att fråga vem som har dött och varför!
Det nämnde både Tegnell tidigt i somras samt flera experter vilka som kommer att dö men det tystades ner kvickt.
¼ av dom döda i Sverige är födda utanför Europa och har mörk hy. Varför?
Däremot stämmer inte demografin för utlandsfödda. I äldre åldersgrupper är de endast drygt 10% bland de yngre upp till 40%.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Du kan väl i stället berätta exakt vad som Norge och Finland har gjort annorlunda och som varit utslagsgivande i stället för att bara klaga. Det har jag efterlyst många gånger men det är aldrig någon som svarar något vettigt. Klaga är lätt men det leder ingenstans.danniee skrev:Men eftersom du ständigt och så ivrigt bortförklarar alla kritiska argument mot den svenska ”strategin”, som nu även Coronakommissionen slår ner på, så kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför vi i Sverige snart har 10k döda medan våra grannländer lyckats hantera samma pandemi så mycket bättre.
Du låter nästan som en sån där regimtrogen fåntratt som försöker tysta alla kritiker![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Nej, strategin har vare sig varit hemlig eller varit flockimmunitet. För i det senare fallet skulle vi inte ha haft några restriktioner och smittspridningen skulle inte ha avtagit så fort i mars.Ulltand skrev:
Bra metod som komplement till tvätta händerna och handsprit.blackarrow skrev:
Kan nämna att det blivit en strategi eller krav är nog mer korrekt i vårt företag där man delar arbetsplatser, Alltså vi har arbetsrotation så efter 3 timmar byter man arbetsplats i produktionen och då använder man ytdesinficerar till de saker man brukar ta på. Verktyg, manöverpaneler, tryckknappar (på maskiner) mm.
Även på kontoren där vi tidigare suttit flera så är man numera utsprid på andra kontor man lånar av de som har möjlighet att jobba på distans delar av veckan. De kontoren man delar ytdesinficerar man kontoret.
Denna metod har vi kört ett tag nu och ser inte någon smittspridning inom företaget utan kommer oftast via familjen.
Jo vi har förstått att smittan kan spridas i luften och då i mindre kontor man kan sitta flera i vilket kan bli en risk för smittspridning.
Visst är det en del pyssel med ytdesinficering men betydligt mer "pyssel" med att bli sjuk.
Kan nämna att jag själv ytdesinficerar mitt kontor sedan slutet av mars varje morgon då risken finns att man trots handtvätt och handsprit råkat tagit på något typ handtag.
Vad jag tycker är synd att man inte delat med detta som ett av våra gemensamma råd.
Jag fick även tidigt hjälp här då jag missat koncentrationen på den ytdesinficering jag använde. Jag hade en flaska odrickbar sprit jag köpt för länge sedan på 96% som fick användas till att öka sprithalten i min ytdesinficering som då bara var på 50%.
Så därför tycker jag att strategin är bra men för tunn. Det finns mer att göra.
Exempelvis munskydd och visir som numera även används på vårt företag för de arbetsplatser där man måste jobba tillsammans och avståndet är mindre än 2 meter.
Kunde också funnits med i strategin tycker jag.
Social distans givetvis men den går inte alltid att uppnå.
Norge och Finland gjorde samma som många vårdhem i Sverige som inte har några smittade eller döda. Dom har fast anställd personal på heltid eller deltid knutna till en fast avdelning! Inget spring mellan avdelningar.BirgitS skrev:
Inga timanställda som måste åka mellan olika arbete och sprida smitta, för att få ihop en liten lön.
Kan tillägga skolstängning och betydligt mindre tillåtna folksamlingar. Norge hade max 2 stL Leif i Skåne skrev:Norge och Finland gjorde samma som många vårdhem i Sverige som inte har några smittade eller döda. Dom har fast anställd personal på heltid eller deltid knutna till en fast avdelning! Inget spring mellan avdelningar.
Inga timanställda som måste åka mellan olika arbete och sprida smitta, för att få ihop en liten lön.
Eftersom FHM sågat munskydd så är det troligt att användandet av sådana har varit lägre i Sverige.
Sverige införde också besöksförbud på äldreboenden senare.
Tetsningen kom aldrig igång i Sverige ordentligt vilket är avgörande för att kontrollera smittspridningen.
När smittspridningen blev för stor havererade också smittspårningen
Många bäckar små som tillsammans gör skillnaden i utfall mellan nordens länder.
Redigerat:
BirgitS skrev:
Det finns ju vittnen på att det var Sveriges strategi som dessutom stärks detta av e-post från myndigheten.
Du har också fel i att strävan efter flockimmunitet måste leda till ett långsammare förlopp. Förutom flockimmunitet så fanns en stratergi till. Nämligen att vården skulle klara belastningen.
Kopierat från DN´s nyhetsflöde:
En av fyra kan få vänta på vaccin till 2022 – rika länder säkrar doser
Forskare vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health i USA uppger att nästan en av fyra personer i världen kan få vänta på vaccin till åtminstone 2022. Orsaken är att rika länder med mindre än 15 procent av världens invånare har reserverat 51 procent av doserna av de mest lovande vaccinen. Det innebär att låg- och medelinkomstländer måste dela på resten, skriver The Guardian.
Den 15 november hade höginkomstländer reserverat nästan 7,5 miljarder doser från 13 tillverkare. Tillsammans hade Kanada, Japan och Australien säkrat över en miljard doser samtidigt som de "bara" hade färre än en procent av covidfallen.
När jag läser ovanstående får jag en känsla av att rika länder biter sig själva i foten. En förutsättning för en framgångsrik global vaccination är väl att hela världen ungefär samtidigt får tillgång till vaccinet, annars kommer väl smittan att ligga kvar och ge upphov till nya pandemier. Vi vet väl ännu inte hur länge vaccinet skyddar oss samt att det finns grupper av människor som inte kommer att vaccinera sig och därmed vara potentiella smittspridare framöver.
Hur tänker ni om detta?
Forskare vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health i USA uppger att nästan en av fyra personer i världen kan få vänta på vaccin till åtminstone 2022. Orsaken är att rika länder med mindre än 15 procent av världens invånare har reserverat 51 procent av doserna av de mest lovande vaccinen. Det innebär att låg- och medelinkomstländer måste dela på resten, skriver The Guardian.
Den 15 november hade höginkomstländer reserverat nästan 7,5 miljarder doser från 13 tillverkare. Tillsammans hade Kanada, Japan och Australien säkrat över en miljard doser samtidigt som de "bara" hade färre än en procent av covidfallen.
När jag läser ovanstående får jag en känsla av att rika länder biter sig själva i foten. En förutsättning för en framgångsrik global vaccination är väl att hela världen ungefär samtidigt får tillgång till vaccinet, annars kommer väl smittan att ligga kvar och ge upphov till nya pandemier. Vi vet väl ännu inte hur länge vaccinet skyddar oss samt att det finns grupper av människor som inte kommer att vaccinera sig och därmed vara potentiella smittspridare framöver.
Hur tänker ni om detta?
A Abies koreana skrev:Kopierat från DN´s nyhetsflöde:
Hur tänker ni om detta?
Ett land med över hälften av befolkningen vaccinerad har sannolikt flockimmunitet och då spelar det inte så stor roll om smittan kommer in utifrån.
En annan aspekt är att det kinesiska vaccinet verka bra och tycks kunna produceras i mycket stora volymer. I bästa fall kanske det då räcker till alla-
Kan inte trådens matematiker räkna ut skillnaden i procent då och meddela Dannie? Eller jag gör det år digBirgitS skrev:
Under dagens presskonferens sa MSB att antalet besök på webbplatsen under hela gårdagen var ung. 3,5 miljoner vilket kan jämföras med de ung. 50 000 besök som gjordes förra måndagen. Tycker det verkar som att SMS:et (och följande diskussioner) fick stort genomslag och ledde till att väldigt många kollade på webbplatsen.
7000% fler besök. Inte dåligt för ett taskigt utformat (enligt vissa) SMS.
Jag tänker att så länge viruset finns kvar i världen, så kan människor som inte har immunitet (oavsett om det kommer från att de inte vaccinerats, tillhör de 5-10% som vaccinerats men där det inte får effekt, eller tillhör de som haft viruset men får det igen) bli sjuka. Så dödsfallen i Covid-19 kommer fortsätta även efter massvaccinationen. Inte alls i samma tempo dock, men så fort man träffar nya människor (eller för den delen de vanliga, som i SIN tur träffat nya) löper man en risk.A Abies koreana skrev: