Ulltand Ulltand skrev:
Tror du det? Har du missat alla mina fina grafer?
Din graf är total missvisande!
Den visar Stockholms län dödstal för April som sedan ackumulerat följer med hela vägen.
Det är ett felaktigt påstående att detta är hela Sverige.
Det finns många kommuner som inte har någon smitta eller döda på åldersvården.
Gå in och jämför kommun för kommun och titta på antal döda omräknat till, per 1 miljon invånare!
Varför är Stockholm län 4 ggr fler än nr.2
Om du jämför övriga kommuner med övriga Norden så är där inga skillnader.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Under några veckor var det problem. Men antalet tester som har utförts steg vecka för vecka från vecka 32 och fram till v.48 med undantag av v. 39. Så det är inget som har gått lite upp och ner.

Som sagt, det var inga som helst problem med att testa sig i Sverige under den tidsperiod där Danmark hade fler bekräftade fall än Sverige.
Du skriver ju själv att det var problem under några veckor???

Men oaktat så är det noterbart att danskarna smitta inte avspegla i dödligheten.

Eller så är det kanske tvärt om. Testandet avspeglar inte smittan i samhället av något av många tänkbara skäl. Just därför ska man inte dra för stora slutsatser på lös grund.

• Gilla
1
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Enligt folkhälsomyndigheten har just nu 7667 personer dött i corona i hela Sverige. Enligt SCB är hela Sveriges befolkning 10 327 589 personer. Det blir ca 742.4 döda per miljon invånare och vad jag kan se slutar grafen strax under 750.

Vad är det som inte stämmer?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
Nej danskarna har ca 3,5% positiva på sina tester och sverige har ca 12-13% positiva
Det har väl inte så mycket att göra med smittspridning under hösten att göra. Under september och början av oktober har ju andra sen visat att det var fler bekräftade fall i Danmark än i Sverige.

L Leif i Skåne skrev:
Den visar Stockholms län dödstal för April som sedan ackumulerat följer med hela vägen.
Gå in och jämför kommun för kommun och titta på antal döda omräknat till, per 1 miljon invånare!
Det är rätt - stockholmare räknas inte som svenskar. I alla fall inte i Skåne, eller? :p

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:

Vad talar du om?

Grafen bygger på data från FHM över totalt antal avlidna i corona i landet vecka för vecka.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du skriver ju själv att det var problem under några veckor???

Men oaktat så är det noterbart att danskarna smitta inte avspegla i dödligheten.

Eller så är det kanske tvärt om. Testandet avspeglar inte smittan i samhället av något av många tänkbara skäl. Just därför ska man inte dra för stora slutsatser på lös grund.
I november var det problem med att utöka testkapaciteten i tillräcklig utsträckning (fortfarande inget som gick lite upp och ner som du skrev), men det är ju september och början av oktober som diskuteras.

Antalet dödsfall avspeglar inte heller smittspridningens storlek för antalet dödsfall är avhängigt av vilka åldersgrupper som smittas.

Ulltand Ulltand skrev:
Vad talar du om?
Grafen bygger på data från FHM över totalt antal avlidna i corona i landet vecka för vecka.
Min fråga var.
Varför är det nästan 3000 i Stockholm? Det är 3 ggr fler per capita än i Skåne ännu mer mot övriga landet.
Stockholms län står för nästan 50% av dom döda men utgör bara drygt 20% av Sverige

Statistiktabell över antal fall, friskförklarade och dödsfall per län i Sverige med fokus på Stockholms län.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Min fråga var.
Varför är det nästan 3000 i Stockholm? Det är 3 ggr fler per capita än i Skåne ännu mer mot övriga landet.
Stockholms län står för nästan 50% av dom döda men utgör bara drygt 20% av Sverige
Det första svaret heter framförallt "avstånd". Det är mycket svårare att hålla avstånd i det tätbefolkade Stockholm, jämfört med resten av landet. Det andra svaret är "äldreboenden". I Stockholm har man fått in smitta på äldreboenden i högre grad än resten av landet. Utredningen får visa varför, men en teori kan vara att man har större andel timanställda, vikarier och kringflackande personal, som hoppar runt mellan många olika boenden.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Det första svaret heter framförallt "avstånd". Det är mycket svårare att hålla avstånd i det tätbefolkade Stockholm, jämfört med resten av landet. Det andra svaret är "äldreboenden". I Stockholm har man fått in smitta på äldreboenden i högre grad än resten av landet. Utredningen får visa varför, men en teori kan vara att man har större andel timanställda, vikarier och kringflackande personal, som hoppar runt mellan många olika boenden.
Det här är ju en strategitråd så då kan man ju fråga sig om Sveriges strategi var ett bra val för alla delar av Sverige utom Stockholmsområdet?

• Wow
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
P
Svenska Covid-strategin in a nutshell :crysmile:

• Textmeddelande med råd från Polisen om att inte begå brott för att minska brottsligheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Finndjävel och 4 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Som jag sa, Tyskarna slutade testa bara... :) Då blir ju trenden flatare såklart... Ser ju ut att vara ungefär 2 november.. Som du skrev :)

[bild]
Och det har du källor på, antar jag.

optimum
En tråd om den fantastiska svenska corona strategin. Sveriges Covid-19.

På jobbet brukar vi skoja om att den som inte gör något riskerar inte att göra något fel.
Hahaha:crysmile::crysmile::crysmile:

Precis samma med Sveriges strategi.
Dock hade vi nog förväntat oss att man gjorde något.
Nu var det inte skoj längre.:dizzy:

Ja lite mer än de allmänna pandemiråden om att tvätta händerna, hålla avstånd och stanna hemma om du är sjuk.
Dessa är inte skapade av en handlingsförlamad svensk regering utan finns i anvisningarna för hur man bekämpar en pandemi.

Sveriges strategi ett misslyckande. Ett mycket allvarligt misslyckande. Många har avlidit även om det finns de som förnekar det.

Kan rekommendera att lyssna på coronakommissionens information som sändes idag
Jag lyssnade på den och det var ord och inga visor.
Stefan Löfven påpekar i intervjuer idag att han inte läst delrapporten. Jag kan lova att det är ingen rolig läsning om man sitter på den platsen som Sveriges statminister.

Länk till delrapporten. https://www.regeringen.se/4af379/co.../sou_2020_80_aldreomsorgen-under-pandemin.pdf

En som hissen gick ända upp för idag
"Hallengren: Tydligt att vi misslyckats"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronakommissionen-misslyckats-att-skydda-sveriges-aldre

Nej jag är absolut inte skadeglad, jag är djupt besviken att det var så illa på våra äldreboenden. Jag lovar att det ver en hel del som var nytt för mig som redovisades i delrapporten. Inga bra saker.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det har du källor på, antar jag.
Nä, inte mer "källor" än grafen nedan. Men du ser ju att deras "tests performed" började sjunka... Ungefär då, 2 nov.
Graf som visar dagliga nya COVID-19-tester per 1 000 personer med tydlig nedgång omkring 2 november.

BirgitS BirgitS skrev:
Det har väl inte så mycket att göra med smittspridning under hösten att göra. Under september och början av oktober har ju andra sen visat att det var fler bekräftade fall i Danmark än i Sverige.
antal inlagda på sjukhus
danmark 439 st
sverige 2389 st

jag får det till att vi har större problem än danskarna
Tal og overvågning over coronavirus/COVID-19 - Sundhedsstyrelsen

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.