BirgitS
T tergo skrev:
antal inlagda på sjukhus
danmark 439 st
sverige 2389 st

jag får det till att vi har större problem än danskarna
Tal og overvågning over coronavirus/COVID-19 - Sundhedsstyrelsen
I september?

Men vad har det med strategi att göra?
Vad har Danmark gjort som har lett till att de har färre avlidna?
På vilket sätt skiljer sig de två ländernas strategi åt?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
En tråd om den fantastiska svenska corona strategin. Sveriges Covid-19.

På jobbet brukar vi skoja om att den som inte gör något riskerar inte att göra något fel.
Hahaha:crysmile::crysmile::crysmile:

Precis samma med Sveriges strategi.
Dock hade vi nog förväntat oss att man gjorde något.
Nu var det inte skoj längre.:dizzy:

Ja lite mer än de allmänna pandemiråden om att tvätta händerna, hålla avstånd och stanna hemma om du är sjuk.
Dessa är inte skapade av en handlingsförlamad svensk regering utan finns i anvisningarna för hur man bekämpar en pandemi.

Sveriges strategi ett misslyckande. Ett mycket allvarligt misslyckande. Många har avlidit även om det finns de som förnekar det.

Kan rekommendera att lyssna på coronakommissionens information som sändes idag
Jag lyssnade på den och det var ord och inga visor.
Stefan Löfven påpekar i intervjuer idag att han inte läst delrapporten. Jag kan lova att det är ingen rolig läsning om man sitter på den platsen som Sveriges statminister.

Länk till delrapporten. [länk]

En som hissen gick ända upp för idag
"Hallengren: Tydligt att vi misslyckats"
[länk]

Nej jag är absolut inte skadeglad, jag är djupt besviken att det var så illa på våra äldreboenden. Jag lovar att det ver en hel del som var nytt för mig som redovisades i delrapporten. Inga bra saker.
Ja, jag såg också presentationen. Det var precis som många, många gånger påpekats tidigt i pandemin stora brister i äldrevården som beror på strukturella och organisatoriska brister som funnits länge. Det var nuvarande såväl som tidigare regeringar som fick skulden.

Det är dock min upplevelse att många beskyller Anders Tegnell för allt som gått fel och kallat honom för folkmördare och orsaken till mycket lidande i Sverige och en massa annat men jag hörde dock inte att de någon gång lade någon direkt skuld på just Anders Tegnell utan det var mest regeringar, regioner, utförare och myndigheter som anses ansvariga.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I september?

Men vad har det med strategi att göra?
Vad har Danmark gjort som har lett till att de har färre avlidna?
På vilket sätt skiljer sig de två ländernas strategi åt?
de jag kan komma på just nu är
att de stängde gränsen ganska tidigt
munskyddskrav vid vissa tillfälle
att de använder bötesblocket

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Ja, jag såg också presentationen. Det var precis som många, många gånger påpekats tidigt i pandemin stora brister i äldrevården som beror på strukturella och organisatoriska brister som funnits länge. Det var nuvarande såväl som tidigare regeringar som fick skulden.

Det är dock min upplevelse att många beskyller Anders Tegnell för allt som gått fel och kallat honom för folkmördare och orsaken till mycket lidande i Sverige och en massa annat men jag hörde dock inte att de någon gång lade någon direkt skuld på just Anders Tegnell utan det var mest regeringar, regioner, utförare och myndigheter som anses ansvariga.
Nej precis de beskyllde de som har och haft ansvaret. Att Anders Tegnell fått så stor påverkan är regeringens skyldighet till de eventuella misstag han gjort.
Men bara för att tidigare regeringar inte gjort vad de borde frikänner det inte nuvarande regering för att åtgärdat det som brustit. Vi invaggades i tron att det inte skulle bli någon andra våg och öppnade äldreboenden när allt pekade på att vi var på väg in i andra vågen och givetvis spred sig smittan på äldreboenden igen.

Att man sedan har mage att klappa sig för bröstet och lovorda en svensk strategi är helsjukt. Speciellt när vi nu får reda på hur illa äldrevården fungerar. Chefer med på tok för många medarbetare, bristande rutiner, oftast bara en sjuksköterska på dagtid osv.
Det finns ansvariga till detta som borde lämna sin platser omgående.
Nu är det inte bra med en avhoppande statsminister i den kris vi har men den stackarn kan knappast sova bra efter detta. Tycker faktiskt lite synd om honom.
Den internationella pressens dom kommer troligen inte bli snäll. Vi har en strategi som sticker ut och så kommer detta fram.
Vi får se vad resultatet blir när de gått igenom hela hanteringen och inte bara äldrevården som detta handlar om.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
de jag kan komma på just nu är
att de stängde gränsen ganska tidigt
munskyddskrav vid vissa tillfälle
att de använder bötesblocket
De stängde väl inga gränser innan mitten av mars?
Vid den tidpunkten fanns det ju redan mycket stor smittspridning i delar av Sverige, dvs. de delar som drabbades värst under våren.
Danmark hade inga munskyddskrav under mars och april.
När det gäller böter behöver man ju veta hur stor andel av befolkningen som har brytt sig om det. Under våren var det ju en stor efterlevnad av råden i Sverige fast det inte var några böter. Det har ju skrivits om mängder med människor som blivit bötfällda i Storbritannien fast de har vetat om att de har gjort något olagligt.

BirgitS BirgitS skrev:
De stängde väl inga gränser innan mitten av mars?
Vid den tidpunkten fanns det ju redan mycket stor smittspridning i delar av Sverige, dvs. de delar som drabbades värst under våren.
Danmark hade inga munskyddskrav under mars och april.
När det gäller böter behöver man ju veta hur stor andel av befolkningen som har brytt sig om det. Under våren var det ju en stor efterlevnad av råden i Sverige fast det inte var några böter. Det har ju skrivits om mängder med människor som blivit bötfällda i Storbritannien fast de har vetat om att de har gjort något olagligt.
gränsen stängdes 14/3 kl 12
jag har nog missuppfattat,trodde det var hösten som diskuterades

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Är total nedstängning rätt strategi?
Borde man inte satt in alla klutar, på stoppa smittan att nå dom svaga i samhället?
Det är "bara" 270 personer som är döda bland dom som är ute i samhället och jobbar eller är arbetslösa!
Räknar man in dom som "kyler ner verktygen" 60-69 år så får man lägga till 475 personer som har dött p.g.a. covid -19
Dom övriga i statistiken c:a 7000 är dom medicinskt svaga i samhället.

BirgitS
T tergo skrev:
gränsen stängdes 14/3 kl 12
jag har nog missuppfattat,trodde det var hösten som diskuterades
Det är ju luddigt vad som diskuteras tyvärr. 14 mars var det ju stor smittspridning i åtminstone Stockholm och resten av östra Svealand redan.

Men under hösten har det ju knappast spelat någon roll med stängda gränser i vare sig Danmark eller Sverige eftersom det har varit en stor lokal smittspridning redan, några fler till eller från påverkar ju försumbart lite då.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju luddigt vad som diskuteras tyvärr. 14 mars var det ju stor smittspridning i åtminstone Stockholm och resten av östra Svealand redan.

Men under hösten har det ju knappast spelat någon roll med stängda gränser i vare sig Danmark eller Sverige eftersom det har varit en stor lokal smittspridning redan, några fler till eller från påverkar ju försumbart lite då.
Men eftersom du ständigt och så ivrigt bortförklarar alla kritiska argument mot den svenska ”strategin”, som nu även Coronakommissionen slår ner på, så kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför vi i Sverige snart har 10k döda medan våra grannländer lyckats hantera samma pandemi så mycket bättre.

Du låter nästan som en sån där regimtrogen fåntratt som försöker tysta alla kritiker :rolleyes:

• Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
danniee skrev:
Men eftersom du ständigt och så ivrigt bortförklarar alla kritiska argument mot den svenska ”strategin”, som nu även Coronakommissionen slår ner på, så kanske du kan förklara för oss övriga idioter varför vi i Sverige snart har 10k döda medan våra grannländer lyckats hantera samma pandemi så mycket bättre.

Du låter nästan som en sån där regimtrogen fåntratt som försöker tysta alla kritiker :rolleyes:
Coronakommisionen förklarar för idioter som dig varför Sverige snart har 10k döda i sitt delbetänkande de lade fram idag.

Coronakommisionen slog ner på de strukturella och organisatoriska problemen vi har i Sverige och inte direkt på strategin i sig.

Vilken genomförbar strategi tycker du man skulle haft som effektivt hade kompenserat för de allvarliga brister som coronakommisionen lade fram gällande äldrevården och vården i Sverige? Kom igen nu, nu har du möjlighet att verkligen glänsa och visa all din kompetens inom epidemiologi.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
morgi och 5 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Coronakommisionen slog ner på de strukturella och organisatoriska problemen vi har i Sverige och inte direkt på strategin i sig.
Svårt för kommissionen eftersom strategin var hemlig.

Vi vet ju nu från flera källor att det var flockimmunitet man ville nå. Men det är nog inget kommissionen kan ta ställning till så länge det inte finns svart på vitt i ett beslut från FHM. Och så dumma var dom ju inte

Vet någon förresten om kommissionen har tillgång till hemligstämplat material från FHM?

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
danniee skrev:
förklara för oss övriga idioter varför vi i Sverige snart har 10k döda medan våra grannländer lyckats hantera samma pandemi så mycket bättre.
Va då snart 10k döda?
Läs inlägg #81 och begrunda siffrorna!

De vore bättre att fråga vem som har dött och varför!

Det nämnde både Tegnell tidigt i somras samt flera experter vilka som kommer att dö men det tystades ner kvickt.
¼ av dom döda i Sverige är födda utanför Europa och har mörk hy. Varför?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
P
L Leif i Skåne skrev:
Va då snart 10k döda?
Läs inlägg #81 och begrunda siffrorna!

De vore bättre att fråga vem som har dött och varför!

Det nämnde både Tegnell tidigt i somras samt flera experter vilka som kommer att dö men det tystades ner kvickt.
¼ av dom döda i Sverige är födda utanför Europa och har mörk hy. Varför?
Va, vad pratar du om? Är det invandrarnas fel nu att Sverige misslyckats? Och 7,500 nånting ligger väl den officiella dödssiffran på eller har jag fel? Inte långt ifrån 10k, särskilt i den här takten då folk dör på löpande band.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Coronakommisionen förklarar för idioter som dig varför Sverige snart har 10k döda i sitt delbetänkande de lade fram idag.

Vilken genomförbar strategi tycker du man skulle haft som effektivt hade kompenserat för de allvarliga brister som coronakommisionen lade fram gällande äldrevården och vården i Sverige? Kom igen nu, nu har du möjlighet att verkligen glänsa och visa all din kompetens inom epidemiologi.
Vad för annat svar behöver en skojare som du annat än att se på våra grannländer och inse att Sverige är ett totalt fiasko.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Svårt för kommissionen eftersom strategin var hemlig.

Vi vet ju nu från flera källor att det var flockimmunitet man ville nå. Men det är nog inget kommissionen kan ta ställning till så länge det inte finns svart på vitt i ett beslut från FHM. Och så dumma var dom var dom inte

Vet någon förresten om kommissionen har tillgång till hemligstämplat material från FHM?
Svårt då att som fåntratten @danniee hävda att kommissionen slog ner på strategin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.