Är syftet med den här tråden att upprepa alla inlägg från den gamla i kronologisk ordning?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Staffans2000 och 8 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, man borde absolut testat alla de nära 100 000 resenärer som kommer in till Sverige varje dag, och/eller satt dem i karantän. Men det har vi ju redan behandlat i den gamla stängda tråden hur orimligt det skulle vara att skaka fram 100 000 testkit om dagen och tusentals hotellrum. Har du glömt det?

Ja det hade varit svårt så därför hade en hemkarantän varit enklare. Allra bäst hade så klart varit att avråda från resa övht.

Och då kommer vi in på rädslan att göra "för mycket" eller andra aspekter som att FHM redan hade uteslutit samhällssmitta och vilken prestige som det för med sig.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Smittan är ju oftast asymptomatisk
Vad har du för belägg för det?
Om du egentligen menar presymtomatisk: Finns det någon studie som noggrant har undersökt exakt vilken dag i sjukförloppet som väldigt många personer har smittat andra?
Om du menar sådana som aldrig utvecklar symtom: Finns det någon studie som noggrant har kommit fram till att de flesta har blivit smittade av någon som aldrig har utvecklat symtom?
Jag har bara sett motsatsen.

B b8q skrev:
Jag tänker att så länge viruset finns kvar i världen, så kan människor som inte har immunitet (oavsett om det kommer från att de inte vaccinerats, tillhör de 5-10% som vaccinerats men där det inte får effekt, eller tillhör de som haft viruset men får det igen) bli sjuka. Så dödsfallen i Covid-19 kommer fortsätta även efter massvaccinationen. Inte alls i samma tempo dock, men så fort man träffar nya människor (eller för den delen de vanliga, som i SIN tur träffat nya) löper man en risk.
Låter rimligt, jag har väl långsamt börjat inse att vi får leva med detta virus om än inte lika akut som nu. Så länge smittan finns kommer den att påverka vårt beteende eftersom vi aldrig kan bli garanterade att inte bli smittade.
Hur detta kommer att påverka ekonomin och människors rörlighet återstår att se.

Stordalen gick ut i media med de satsningar han nu gör på nya hotellkedjor, när vaccinet kommer så kommer allt att återgå till det vanliga var hans slutsats, jag tror han har fel.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för belägg för det?
Om du egentligen menar presymtomatisk: Finns det någon studie som noggrant har undersökt exakt vilken dag i sjukförloppet som väldigt många personer har smittat andra?
Om du menar sådana som aldrig utvecklar symtom: Finns det någon studie som noggrant har kommit fram till att de flesta har blivit smittade av någon som aldrig har utvecklat symtom?
Jag har bara sett motsatsen.

Presymtomatisk är också en form av asymptomatisk smitta. Jag avser båda.

Det är ju väl känt nu att Corona smittar som mest dygnet innan symtom och efter.

Superspridare står för 70-80 % av all smittspridning. De är sannolikt asymptomatiska.

A Abies koreana skrev:
Låter rimligt, jag har väl långsamt börjat inse att vi får leva med detta virus om än inte lika akut som nu. Så länge smittan finns kommer den att påverka vårt beteende eftersom vi aldrig kan bli garanterade att inte bli smittade.
.
Nej egentligen inte. När R-talet är under 1 självdör eventuell smitta. Det är själva grunden till att eftersträva flockimmunitet och den kommer ganska tidigt vid corona.

Att enstaka personer kan drabbas av corona i framtiden har ingen betydelse på sammhällsnivå.

Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Presymtomatisk är också en form av asymptomatisk smitta. Jag avser båda.

Det är ju väl känt nu att Corona smittar som mest dygnet innan symtom och efter.

Superspridare står för 70-80 % av all smittspridning. De är sannolikt asymptomatiska.
Du behöver skilja på mängden virus i hals/lungor och antalet som blir smittade. Det är inte samma sak. Hostar man t.ex. (vilket ju då sker efter symtomdebut) är det mycket sannolikare att man sprider viruspartiklar långt än om man bara andas som vanligt.

Nåja, det är väl typ 20 % av de sjuka som smittar 80 % av nästa led. Alla dessa är inte superspridare utan de är ju betydligt färre än vart femte fall. Men många stora välkända superspridarhändelser har varit från folk med symtom, men som har ignorerat dem.

BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver skilja på mängden virus i hals/lungor och antalet som blir smittade. Det är inte samma sak. Hostar man t.ex. (vilket ju då sker efter symtomdebut) är det mycket sannolikare att man sprider viruspartiklar långt än om man bara andas som vanligt.

Den som har hosta (under pandemin) är med stor sannolikhet hemma och smittar därför dåligt.

T
Ulltand Ulltand skrev:
Det är i högsta grad sant det har till och med blivit en bok av det. Professor Albert var med på mötet tex.
Bara för att en författare tolkar något på samma sätt som du betyder det inte nödvändigtvis att det stämmer. Däremot är det en lysande illustration på begreppet konfirmeringsbias.

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den som har hosta (under pandemin) är med stor sannolikhet hemma och smittar därför dåligt.
Jag tror nog att många framför allt unga vuxna inte märker att de är lite hängiga, har lätt huvudvärk eller är lite irriterade i halsen eller näsan osv. Det har ju visat sig vid smittspårningar att folk som tror att de inte har haft symtom men får detaljerade frågor om möjliga symtom kommer på att de ju faktiskt inte har varit helt symtomlösa.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Intressant att se hur snabbt ni gjorde sönder den här tråden till att bli samma som mer allmänna som moderatorn låste.
Och ni ska kalla er vuxna. Hahaha :crysmile::crysmile::crysmile:

Den ska diskutera Sveriges Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Bara för att en författare tolkar något på samma sätt som du betyder det inte nödvändigtvis att det stämmer. Däremot är det en lysande illustration på begreppet konfirmeringsbias.

Du verkar inte ha förstått riktigt. Detta har inget med e-posten att göra!

Professor Albert och två kollegor höll ett krismöte på FHM i syfte att förmå myndigheten att välja en lock down linje istället för flockimmunitet. Tegnell svarade då ett det är flockimmunitet som gäller.

Detta är ingen tolkning. Det är uppgifter i boken som ju går att verifiera genom att tex fråga de inblandade.

T
Ulltand Ulltand skrev:
Du verkar inte ha förstått riktigt. Detta har inget med e-posten att göra!

Professor Albert och två kollegor höll ett krismöte på FHM i syfte att förmå myndigheten att välja en lock down linje istället för flockimmunitet. Tegnell svarade då ett det är flockimmunitet som gäller.

Detta är ingen tolkning. Det är uppgifter i boken som ju går att verifiera genom att tex fråga de inblandade.
Nu blandar du ihop två helt olika händelser till en, så det kanske inte är jag som inte riktigt har förstått. Men jag vet ju inte heller vad som faktiskt har hänt, så det är självklart att det är en tolkning av författaren baserat på mail, intervjuer och förstås en vilja att få till en bra bok.

T tanaris skrev:
Nu blandar du ihop två helt olika händelser till en, så det kanske inte är jag som inte riktigt har förstått. Men jag vet ju inte heller vad som faktiskt har hänt, så det är självklart att det är en tolkning av författaren baserat på mail, intervjuer och förstås en vilja att få till en bra bok.
Jo du har missförstått detta.

Det är en direkt detaljerad beskrivning i boken av ett möte man sökte och fick med FHM

Till detta kan man så klart lägga e-posen om flockimmunitet men det är en annan story.

T
Ulltand Ulltand skrev:
Jo du har missförstått detta.

Det är en direkt detaljerad beskrivning i boken av ett möte man sökte och fick med FHM

Till detta kan man så klart lägga e-posen om flockimmunitet men det är en annan story.
Syftar du på något annat möte än det som var 6/3? Du kanske kan länka till något som styrker det du påstår, eller hänvisa till relevanta sidor i boken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.