120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Intervju med Anders Tignell
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-vaccinprioriteringen-kan-andras
(...)
– Vi har inte fått klart för oss vad man egentligen har för mål med att vaccinera personalen. Det är viktigt att ha klart för sig vad vaccinet kan och inte kan göra, säger han.
Kanske inte skyddar
Som exempel nämner han att vi inte vet om vaccinet verkligen skyddar personalen från att föra smittan vidare.
– De studier som finns hittills visar att vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Men däremot finns inget i studierna som säkerställer att man inte blir smittsam. Det är åtminstone teoretiskt möjligt att man fortfarande kan vara smittsam även om man inte blir så väldigt sjuk. (...)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-vaccinprioriteringen-kan-andras
(...)
– Vi har inte fått klart för oss vad man egentligen har för mål med att vaccinera personalen. Det är viktigt att ha klart för sig vad vaccinet kan och inte kan göra, säger han.
Kanske inte skyddar
Som exempel nämner han att vi inte vet om vaccinet verkligen skyddar personalen från att föra smittan vidare.
– De studier som finns hittills visar att vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Men däremot finns inget i studierna som säkerställer att man inte blir smittsam. Det är åtminstone teoretiskt möjligt att man fortfarande kan vara smittsam även om man inte blir så väldigt sjuk. (...)
a.o.f skrev:
Märkligt att en man som lagt ut en kurva för att klara sjukvården inte förstår det nu
Jag har många vänner inom vården, och det har så länge jag kan minnas varit så att de beklagar sig över hur dåligt sjukvårdsorganisationen fungerar. Samtidigt vet jag ju att de jag känner som blivit sjuka och behövt vård alltid berömmer vården för hur bra den fungerar... det är även min personliga erfarenhet.optimum skrev:
Bra försök men så enkelt är det inte.
Nej jag hade inte resonerat annorlunda.
Det är via henna jag har insyn i hur illa det är inom sjukvården.
Jag vet hur de hade det före pandemin och vilka besparingsprogram mm
Även hur lite skyddsutrustning som fanns även om Lena Hallengren ljög om att det var bra.
Hur nära det var med bedövningsmedel för IVA patienter tog slut i våras. Ett måste för att hålla en intuberad person under rätt vård. Jo frugan har jobbat på IVA i många år så jag har fått det förklarat tidigare hur det fungerar.
Tufft jobb även utan att de har covid.
Har du helt missat att jag ser oro för sjukvårdens kapacitet?
Vi får väl se hur det går. Bli inte sjuk bara för det är inte säkert det finns vård för fler.
Nå hur var det Birgit, var får du insyn i hur det ligger till, enbart via Aftonbladet?
Likadant är det ute på många (större) företag, de som jobbar på företagen klagar ofta på hur dåligt saker och ting fungerar där, men de levererar världsledande produkter/tjänster trots allt.
Någon kallade det en gång för ”paprika effekten”; är man inne i paprikan ser man skrovligheterna och den mindre fina insidan, men omgivningen ser den släta fina utvändiga ytan.
Så... efter att ha i många år ha hört på vårdanställda som beklagar sig över hur dåligt allt fungerar i vården så lyssnar jag faktiskt inte så mycket på det längre.
Vi har en fantastisk vårdapparat i Sverige, den har självklart brister, men för oss ”kunder” så är den en grym tillgång!
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag håller med @Nissens här, svenska sjukvården är fantastisk.
Jag är själv lyckligt förskonad, men jag har både egna barn och syskonbarn som fått fantastisk hjälp. Syskonbarn med diagnostiserad hjärntumör och eget barn som fått hjärtoperation.
Allt som görs är inte perfekt men 99% av personalen är magisk.
Jag är själv lyckligt förskonad, men jag har både egna barn och syskonbarn som fått fantastisk hjälp. Syskonbarn med diagnostiserad hjärntumör och eget barn som fått hjärtoperation.
Allt som görs är inte perfekt men 99% av personalen är magisk.
Vet inte vem du skriver till, men om det är en kommentar till mig, så är det jag skriver ren fakta, baserat på erfarenheter ur livet.Staffan2000 skrev:
Precis som jag skrev har säkert vården sina brister, men så är det i alla verksamheter.
Jag har aldrig arbetat i vården, men jag har arbetat på många nivåer i både stora och små företag så jag har sett en del.
Jag har släkt och vänner som haft och har diverse allvarliga sjukdomar, allt ifrån höftleder och knän som bytts ut till behandling av hjärntumörer och hjärtoperationer. Alla har fått en fantastisk hjälp och blivit bemötta på ett otroligt bra sätt.
Jag är glad om jag genom detta kunnat öka på din kunskap lite.
Redigerat:
Precis. Dina fakta, baserade på dina erfarenheter.Nissens skrev:
Mina fakta, baserade på mina erfarenheter, är mycket riktigt, som ni säger. När det skall karvas, fungerar den Svenska sjukvården bra. Men när det till exempe gäller den endokrina sjukvården, fungerar det inte alls. Kompetensnivån är lika låg, som prestigen är hög. Hjälper inte Levaxin, står de handfallna. Likadant med ÖNH. Att det råder vattentäta skott mellan professionerna så att patienter med överskridande sjukdommar blir bollade som heta potatisar av ointresserade läkare, hjälper inte heller patienten. En psykolog som föreslog att hans patient skulle skilja sig och flytta ihop med honom. Skall jag fortsätta?
Likaså grundas vårt förtroende för den goda staten, som alltid vet vårt bästa, så att vi slipper tänka själva, på våra egna livserfarenheter. Visa är hängivna beundrare, andra .... Inte så hängivna.
Erfarenheter från Göteborg
Staffan
Redigerat:
Ja vi har en bra vård men du saknar insikt i hur man ständigt skär i resurserna.Nissens skrev:
Jag har många vänner inom vården, och det har så länge jag kan minnas varit så att de beklagar sig över hur dåligt sjukvårdsorganisationen fungerar. Samtidigt vet jag ju att de jag känner som blivit sjuka och behövt vård alltid berömmer vården för hur bra den fungerar... det är även min personliga erfarenhet.
Likadant är det ute på många (större) företag, de som jobbar på företagen klagar ofta på hur dåligt saker och ting fungerar där, men de levererar världsledande produkter/tjänster trots allt.
Någon kallade det en gång för ”paprika effekten”; är man inne i paprikan ser man skrovligheterna och den mindre fina insidan, men omgivningen ser den släta fina utvändiga ytan.
Så... efter att ha i många år ha hört på vårdanställda som beklagar sig över hur dåligt allt fungerar i vården så lyssnar jag faktiskt inte så mycket på det längre.
Vi har en fantastisk vårdapparat i Sverige, den har självklart brister, men för oss ”kunder” så är den en grym tillgång!![]()
Så for pandemin är över kommer kraven tillbaka och det ska skäras i budgetar.
Det var redan före pandemin brist på personal mm och löstes genom så kallade snurror. Alltså man öppnar upp en stängd avdelning och bemannar med personal från olika avdelning och med brister i kompetens om aktuella området man ska ge sjukvård för. Personal löser man genom övertid. Detta var redan före pandemin.
Jag tror inte du vore så lyrisk om du själv jobbade inom sjukvården. Men de gör alla ett fantastiskt jobb.
Men sjukvården här är långt ifrån fantastisk, Med långa vårdköer och sönderkörd personal. Med massa regioner där det går åt på tok för mycket resurser till massa konferenser mm till folk som inte jobbar i sjukvården. Med olika vård i olika delar av landet. Förhoppningsvis kommer det något vettigt efter denna pandemi men jag är inte hoppfull.
Nu har vi varit OT igen men jag brukar svara så släpp detta nu och återgå till ämnet.
Det kan väl vara det rätta att vaccinera vårdpersonal först, jag har ingen aning, tror dock inte att vaccinering av vårdpersonal fördröjer vaccinationen av de sårbaraste speciellt mycket. Det dör väl en 50-talet personer per dag så det är väl några hundra liv det kostar vilket det kanske också minst skulle kosta om vården drabbas.a.o.f skrev:
Intervju med Anders Tignell
[länk]
(...)
Kanske inte skyddar
Men varför fattar inte SKR det beslutet generellt och varför fattar inte de andra regionerna samma beslut omedelbart kan man undra.
Genom hela pandemin har myndighetern skyllt på varandra. Man kan istället vända på frågan och undra: -varför skulle de ta ansvar nu, när de inte gjort det tidigare? Den Svenske tjänstemannen karaktär anses vara så vek, så att inget ansvar kan uvkrävas. Det säger väl allt?tusenett skrev:
Staffan
Egentligen ointresserad av indivduella upplevelser, de är färgade och dessutom saknar vi oftast underlag för att sätta dessa i förhållande till andra länder och system, MEN, det jag vet är att svensk sjukvård står sig oerhört bra objektivt sett. På många områden är är vi bäst i världen och på inget är vi speciellt dåliga.Staffan2000 skrev:
Precis. Dina fakta, baserade på dina erfarenheter.
Mina fakta, baserade på mina erfarenheter, är mycket riktigt, som ni säger. När det skall karvas, fungerar den Svenska sjukvården bra. Men när det till exempe gäller den endokrina sjukvården, fungerar det inte alls. Kompetensnivån är lika låg, som prestigen är hög. Hjälper inte Levaxin, står de handfallna. Likadant med ÖNH. Att det råder vattentäta skott mellan professionerna så att patienter med överskridande sjukdommar blir bollade som heta potatisar av ointresserade läkare, hjälper inte heller patienten. En psykolog som föreslog att hans patient skulle skilja sig och flytta ihop med honom. Skall jag fortsätta?
Likaså grundas vårt förtroende för den goda staten, som alltid vet vårt bästa, så att vi slipper tänka själva, på våra egna livserfarenheter. Visa är hängivna beundrare, andra .... Inte så hängivna.
Erfarenheter från Göteborg
Staffan
Sen är ju besvikelsen alltid stor när sjukvården inte kan lösa precis alla åkommer på det sätt och på den tid som man hade hoppats på, kanske kommer de dit en dag, långt efter att vår tid har runnit ut.
Det är väl inte konstigare än det vi alla fick lära oss i lumpen "om kartan inte stämmer med verkligheten, så gäller verkligheten".Ulltand skrev:
Redigerat av moderator:
"som man bäddar får man ligga"optimum skrev:
Du försökte med samma skit tidigare
Då jag åkte förbi Jula och såg att det var många där och du anklagade mig för att varit inne i butiken helt felaktigt.
Nu försöker du anklaga mig för att hustrun skulle få vaccin för tidigt.
Otrevligt sätt tycker jag.
Hur vore det om du ger katten i att föröka anklaga mig och se till nyttan istället och speciellt för de verksamheter inom sjukvården som är överbelastade idag.
Jag tillhör de som sköter mig väldigt bra och följer rekommendationerna ändå förökar du jävlas med mig.
Dessutom ser jag till att inte bli sjuk för det är inte säkert det finns plats för mig på sjukhuset när det behövs.
Jag är frisk ännu och har inte blivit smittad vilket många andra har blivit. Borde vara en bra indikator på vem som kan hålla sig på mattan.
Håller med Staffan att skylla på varann har blivit ett mantra. Tror det bottnar i en osäkerhet bland de högsta cheferna. Samtidigt har vi fått ett ett folk som inte vill fatta egna beslut utan vill ha en myndighet som ska säga "exakt" hur vi ska göra! Ibland låter det svenska folket som en klass i fyran, som måste hitta bakvägar, undantag när läraren berättar hur vi ska göra.
Att regionerna är katastrofalt dåligt styrda håller jag med om, det som räddar dem är att personalen bryggar deras tillkortakommanden (precis som i skolan). Men det är ju vi som väljer att det ska vara så, så jag får ju anta att majoriteten tycker detta är kanon!optimum skrev:
Ja vi har en bra vård men du saknar insikt i hur man ständigt skär i resurserna.
Så for pandemin är över kommer kraven tillbaka och det ska skäras i budgetar.
Det var redan före pandemin brist på personal mm och löstes genom så kallade snurror. Alltså man öppnar upp en stängd avdelning och bemannar med personal från olika avdelning och med brister i kompetens om aktuella området man ska ge sjukvård för. Personal löser man genom övertid. Detta var redan före pandemin.
Jag tror inte du vore så lyrisk om du själv jobbade inom sjukvården. Men de gör alla ett fantastiskt jobb.
Men sjukvården här är långt ifrån fantastisk, Med långa vårdköer och sönderkörd personal. Med massa regioner där det går åt på tok för mycket resurser till massa konferenser mm till folk som inte jobbar i sjukvården. Med olika vård i olika delar av landet. Förhoppningsvis kommer det något vettigt efter denna pandemi men jag är inte hoppfull.
Nu har vi varit OT igen men jag brukar svara så släpp detta nu och återgå till ämnet.
Men, folk glömmer snabbt, och jag tror precis som du att när det väl är val kommer folk ha gått vidare.