P
optimum optimum skrev:
Äldreboenden kunde man säkrat upp på tidigt stadie med skyddsutrustning som inte fanns och med fast personal som varit bristvara och bra rutiner.
Men visst ja, det var ju rätt så tomt i strategin.
Ja, man undrar varför inte regioner och kommuner "gick emot" FoHM tidigare angående rekommendationerna kring användandet av skyddsutrustning, de visar ju nu att de inte har några problem med att "gå emot" FoHMs rekommendationer. Men visst ja, regionerna hade inte fixat sina beredskapslager och de hade inte basala hygienrutiner på plats så det hade inte hjälpt.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Som jag har förstått det så har man konstaterat att vaccin förhindrar sjukdom, men man har inte undersökt om vaccinerade inte kan sprida smitta.
Så är det. Men man vet av erfarenhet att det brukar hänga ihop.

Vaccinet ger låga virusnivåer vilket i sin tur ger låg smittsamhet. Förhoppningsvis så låga nivåer att smittsamheten är nära noll.

tusenett skrev:
Som jag har förstått det så har man konstaterat att vaccin förhindrar sjukdom, men man har inte undersökt om vaccinerade inte kan sprida smitta.
Det är väl lite svårt att genomföra en sådan studie.
Med tanke på hur infektioner och immunförsvaret fungerar vore det oväntat och märkligt om vaccinering skulle ge ett 100,0-procentigt skydd mot att sprida smitta.
Kontaktsmitta påverkas inte alls.

Men visst hade det varit intressant med siffror.

D
När vi diskuterar strategi här och som en del massmedia beskriver det, så fokuseras mycket på de tillfällen som tydligen inte har så hög risk för spridning, medan de där vi vet att det sprids mycket, lämnas utan fokus.

Varför läggs inte fokus mer på hemmiljön, inklusive fester/middagar, inomhusaktiviteter i grupp, och arbetsplatserna, det verkar ju vara dessa situationer som driver smittan, följdaktligen borde det finnas mest att "tjäna" på att be folk skärpa sig där?

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
T
D djac skrev:
När vi diskuterar strategi här och som en del massmedia beskriver det, så fokuseras mycket på de tillfällen som tydligen inte har så hög risk för spridning, medan de där vi vet att det sprids mycket, lämnas utan fokus.

Varför läggs inte fokus mer på hemmiljön, inklusive fester/middagar, inomhusaktiviteter i grupp, och arbetsplatserna, det verkar ju vara dessa situationer som driver smittan, följdaktligen borde det finnas mest att "tjäna" på att be folk skärpa sig där?
När det gäller media är det ju mycket enklare att hetsa mot de som åker på semesterresor än de som går på Bauhaus och köper några plankor och sågar upp i bordssågen hemma. Jag gissar också att rubriken "Generaldirektör åkte till jobbet - hade fem möten" inte skulle generera jättemånga klick.

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
D
T tanaris skrev:
När det gäller media är det ju mycket enklare att hetsa mot de som åker på semesterresor än de som går på Bauhaus och köper några plankor och sågar upp i bordssågen hemma. Jag gissar också att rubriken "Generaldirektör åkte till jobbet - hade fem möten" inte skulle generera jättemånga klick.
Jo, det sista var roligt, men är vi forfarande så korkade att vi inte ser igenom detta?

Var är arbetsplatsreportagen från platser där man fortfarande samlas och smittar varandra osv? Var är smygbilderna genom vardagsrumfönstret på middagen med 10 pers...

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:

Hemmiljön verkar det vara barnen som tar med smittan hem
Fester är det väl ingen som har numera. Möjligen väldigt liten "fest" på nyår.

Hemma hos oss sprids ingenting och där är det bara vanliga handtvätten plus den obligatoriska handtvätten när man kommer hem.
Alltså hemmet är smittfritt så länge ingen i familjen blivit smittad.
På vår arbetsplats känner jag inte till en enda som smittats av kollega och troligen för att vi har en hög nivå på undvika smittspridning internt. Är både av omtanke om medarbetarn men självklart så att företaget ska fungera.

Som jag ser det är det barnen i skolan och mellan kompisar och de som missköter fester och kroglivet.
Om det är dessa du menar så håller jag med.

VI kan ju börja med dessa som SKA föregå med gott exempel innan vi ger oss på andra som jag tror en stor majoritet sköter sig mycket bra, Jag är sällan på stan men var och hämtade ut paket och alla skötte sig exemplariskt.

Men att be folk skärpa sig är väl stendött nu när Stefan Löfven, Dan Eliasson , Morgan Johansson och Magdalena Anderson hittat på sina egna råd och bortförklaringar. Troligen illa för de som inte skött sig som nu har argument för att inte skärpa sig.

Lägg till det tramsiga SMS vi alla fick från Dan Eliasson gäng. Ett skämt.

Glöm inte Anders Tegnell som var på restaurang Trevern i Göteborg och försökte ljuga sig ur knipan om att han stod långt framför de andra. (se bild)

Ynkligt är det.
Deras så kallade strategi bli snabbt vatten värd.

Tycker du jag låter upprörd?
Ja det är jag.
Inte mot dig utan mupparna som står i TV och sedan missköter sig.

Anders Tegnell står med en grupp människor inne på Restaurang Trevern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffans2000
D djac skrev:
Jo, det sista var roligt, men är vi forfarande så korkade att vi inte ser igenom detta?

Var är arbetsplatsreportagen från platser där man fortfarande samlas och smittar varandra osv? Var är smygbilderna genom vardagsrumfönstret på middagen med 10 pers...
Vi är för en gång skull överens. Jag gick och hälsade på några gamla verkstadskillar (gubbar). de satt och fikade. åtta stycken tättihop. precis som de gjort i fyrtio år. Det blev inget kaffe den gången.

Staffan

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag var med en bekant hos Endokrinmottagningen. När professorn sade: -"Det är uppenbart att du inte tål Levaxin, så det måste du sluta med". När undersökningen var klar, frågade jag om den fortsatta behandlingen, varpå professorn svarade: -Jag tycker att hon skall börja med en liten dos Levaxin! -Va! Sade jag. "Kurerar ni nötallergiker med nötter också"! Varpå den gode professorn, utan ett ord, vände sig om och gick sin väg.
"Nissens"! Har du en bättre beskrivning än: -"inte fungerar alls"?

Själv gick jag på en läkarundersökning för körkort. Läkaren pratade så dålig svenska, att vi knappt förstod varandra alls. Han frågade och fyllde i ett formulär. Fem minuter och femhundra kronor senare var det klart. Ingen synundersöknin, ingen hörseltest. Ingenting.

Sedan kan vi fortsätta med en (trots Röntken) missad Senuit vid hypofysen, som höll på att få min kompis att mista livet.

En Gynekolog som ville operera bort hela livmordern istället för några polyper, med motiveringen att "Ni kvinnor i den åldern, inte behöver den"!

Jag blev opererad för trånga andningsvägar. Efter operationen har jag än svårare att andas genom näsan!

Etc etc..

Jag känner ingen som är nöjd med den Svenska sjukvården.

Min Italienska kontakt berättade om ett husläkarsystem som fungerar (det du!) där du har samma läkare och att denne läkare gör hembesök. Dvs. Den friske besöker den sjuke och inte tvärs om. Dessutom pratar läkarna innom olika proffetioner med varandra! Behöver du en akut tid, får du det. -Hos din läkare! Ja du Nissens. Italienarna har inte fattat något, för så gör vi verkligen inte i Sverige.
Hur vet jag att detta inte är nationalromantiskt dravel? Jo. Jag har varit med och när jag själv blev sjuk ringdes deras husläkare, som redan samma dag kom hem och undersökte mig. Att det råder läkarbrist, är ett högst Svenskt problem.

Så än en gång Nissens! Gratulerar till din utmärkta hälsa och stora tur!

Staffan
Jag är fantastiskt nöjd med hur den svenska sjukvården tacklade min sons hjärntumör, hela kedjan från BVC till efterföljande uppföljningar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
Jag var med en bekant hos Endokrinmottagningen. När professorn sade: -"Det är uppenbart att du inte tål Levaxin, så det måste du sluta med". När undersökningen var klar, frågade jag om den fortsatta behandlingen, varpå professorn svarade: -Jag tycker att hon skall börja med en liten dos Levaxin! -Va! Sade jag. "Kurerar ni nötallergiker med nötter också"! Varpå den gode professorn, utan ett ord, vände sig om och gick sin väg.

Själv gick jag på en läkarundersökning för körkort. Läkaren pratade så dålig svenska, att vi knappt förstod varandra alls. Han frågade och fyllde i ett formulär. Fem minuter och femhundra kronor senare var det klart. Ingen synundersöknin, ingen hörseltest. Ingenting.

Sedan kan vi fortsätta med en (trots Röntken) missad Senuit vid hypofysen, som höll på att få min kompis att mista livet.

En Gynekolog som ville operera bort hela livmordern istället för några polyper, med motiveringen att "Ni kvinnor i den åldern, inte behöver den"!

Jag blev opererad för trånga andningsvägar. Efter operationen har jag än svårare att andas genom näsan!

Etc etc..

Jag känner ingen som är nöjd med den Svenska sjukvården.

Min Italienska kontakt berättade om ett husläkarsystem som fungerar (det du!) där du har samma läkare och att denne läkare gör hembesök. Dvs. Den friske besöker den sjuke och inte tvärs om. Dessutom pratar läkarna innom olika proffetioner med varandra! Behöver du en akut tid, får du det. -Hos din läkare! Ja du Nissens. Italienarna har inte fattat något, för så gör vi verkligen inte i Sverige.
Hur vet jag att detta inte är nationalromantiskt dravel? Jo. Jag har varit med och när jag själv blev sjuk ringdes deras husläkare, som redan samma dag kom hem och undersökte mig. Att det råder läkarbrist, är ett högst Svenskt problem.

Så än en gång Nissens! Gratulerar till din utmärkta hälsa och stora tur!

Staffan
Säger inte emot dina upplevelser men att du har 1 missnöjd svensk och 1 nöjd italienare kan ju inte räcka för att säga att allt är dåligt i Sverige och allt bra i Italien?

Detta finns det ju fakta på, undersökningar görs årligen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Vi är för en gång skull överens. Jag gick och hälsade på några gamla verkstadskillar (gubbar). de satt och fikade. åtta stycken tättihop. precis som de gjort i fyrtio år. Det blev inget kaffe den gången.

Staffan
Jag tror det är supervanligt, och större middagar förekommer fortfarande, jag vet många som hade 10+ personers nyårsfirande.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag är fantastiskt nöjd med hur den svenska sjukvården tacklade min sons hjärntumör, hela kedjan från BVC till efterföljande uppföljningar.
Inte nöjd och det finns en del att ta tag i.

Visst finns det många platser där det fungerar fantastiskt, precis som du beskriver men men men.

Först, avskaffa alla regioner så alla får samma vård i hela Sverige.
Alla småpåvar i regionernas ledning som kostar massor kan avskaffas och resurserna går till vården.
Centrala förråd så slipper vi eländet som vi hade i våras med snett fördelat lager av skyddsmaterial mm.
Arbetsförhållanden, stor förbättringspotential
Löner för de med krävande arbeten och stort ansvar. En sjuksköterska har stort ansvar men det har uppenbarligen inte de tjänstemän som sitter och beslutar om strategier och hur situationen är på äldreboenden.
För långa vårdköer.
mm
mm

Äldreboenden, mycket stort behov av förbättringar.
Men min far bodde på ett äldreboende några år innan han gick bort och det fungerade fantastiskt bra med helt underbar personal. Så visst finns det ställen där det är riktigt bra.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Hemmiljön verkar det vara barnen som tar med smittan hem
Fester är det väl ingen som har numera. Möjligen väldigt liten "fest" på nyår.

Hemma hos oss sprids ingenting och där är det bara vanliga handtvätten plus den obligatoriska handtvätten när man kommer hem.
Alltså hemmet är smittfritt så länge ingen i familjen blivit smittad.
På vår arbetsplats känner jag inte till en enda som smittats av kollega och troligen för att vi har en hög nivå på undvika smittspridning internt. Är både av omtanke om medarbetarn men självklart så att företaget ska fungera.

Som jag ser det är det barnen i skolan och mellan kompisar och de som missköter fester och kroglivet.
Om det är dessa du menar så håller jag med.

VI kan ju börja med dessa som SKA föregå med gott exempel innan vi ger oss på andra som jag tror en stor majoritet sköter sig mycket bra, Jag är sällan på stan men var och hämtade ut paket och alla skötte sig exemplariskt.

Men att be folk skärpa sig är väl stendött nu när Stefan Löfven, Dan Eliasson , Morgan Johansson och Magdalena Anderson hittat på sina egna råd och bortförklaringar. Troligen illa för de som inte skött sig som nu har argument för att inte skärpa sig.

Lägg till det tramsiga SMS vi alla fick från Dan Eliasson gäng. Ett skämt.

Glöm inte Anders Tegnell som var på restaurang Trevern i Göteborg och försökte ljuga sig ur knipan om att han stod långt framför de andra. (se bild)

Ynkligt är det.
Deras så kallade strategi bli snabbt vatten värd.

Tycker du jag låter upprörd?
Ja det är jag.
Inte mot dig utan mupparna som står i TV och sedan missköter sig.

[bild]
Har ingen hangup på barn, tror att vem som helst i familjen kan dra hem smitta, tex från arbetsplats eller en tajt ochh uppslupen fest, oavsett ålder på festdeltagarna.

Har en avlägsen bekant som var med på en liten padelturnering under helgerna, nu är 11 av 12 smittade, bara ett exempel.

Tror inte affärer är en stor smittkälla rent generellt, även om det såklart har hänt att någon blivit smittad.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Har ingen hangup på barn, tror att vem som helst i familjen kan dra hem smitta, tex från arbetsplats eller en tajt ochh uppslupen fest, oavsett ålder på festdeltagarna.
Enligt den forskning som har gjorts i olika länder så är det vanligare att en förälder är den första i familjen som smittas än att det är ett barn. Det är också vanligare att den föräldern smittar vuxna i familjen än att den smittar ett av barnen.

optimum
D djac skrev:

Har en avlägsen bekant som var med på en liten padelturnering under helgerna, nu är 11 av 12 smittade, bara ett exempel.

Tror inte affärer är en stor smittkälla rent generellt, även om det såklart har hänt att någon blivit smittad.
Affärer är det Fohm och Regeringen som påpekat att vi inte ska besöka. Du tror väl på deras råd?

Det är de som missköter sig och inte håller sig till råden som är problemet men även barn i skola och när de träffar kompisar.

Precis som du tar upp de med sammankomster t.ex. padel är helt tokigt. Håller med. Det kommer en tid senare då man kan hålla på med sådant.

Idag hade grannen grillfest (i snön) med ett antal gäster och som sedan stod i en tät klunga och diskuterade. Helt vansinnigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.