120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Jo, det är ju julafton varje dag nu för konspirationsteoretiker, man får se upp så man inte rycks med.KristinaRT skrev:
Mmm, jag säger inte att du har fel men jag tvivlar på att din fru räknat fram en alternativ vaccinationsplan och att det är denna som ska gälla.optimum skrev:
Det är inte vi som räknar utan det finns de med full insyn i problemet som vi tagit del av uppgifterna ifrån.
Hustrun kom precis hem och var mer bekymrad om läget och berättade att de har ännu mera patienter nu och ytterligare nya sjuka i personalen med bekräftade covid-19.
Du kan själv se statistiken för inneliggande patienter om du tror jag hittar på.
Det är kris om du inte fattat det ännu.
Här kommer länk till mer fakta
[länk]
Det hjälper inte att du försöker spela viktig med ditt tjat om beräkningar. Inse allvaret.
Här om Skåne och Västra Götaland
[bild]
[länk]
Jag tror att de flesta har tillång till dina informationskällor som genomgående är kvällspressen.
Ja några har ju myror i brallorna och svårt att sitta still. Mitt förslag är egentligen allvarligt menat. Om de som ska leda oss genom en kris blir sjuka samtidigt så ställer det till problem. Kanske inte spelar så stor roll i det här fallet. Putin gick väl ut först och tog vaccinet, kanske för att visa att det inte är farligt. Regeringen får nog svårt att prioritera sig själva hursomhelst.optimum skrev:
Jag räknade ut och postade i tråden för någon dag sedan att det blir en fördröjning på några dagar för övriga om IVA prioriteras. Hur detta i sin tur påverkar dem som får vänta vet jag inte men troligtvis inte alls.D djac skrev:Tycker inte det är känsligt men alldeles för mycket tyckande och kännande, bättre man säger vad skillnaden blir, de som har en åsikt måste ju sitta på en uträkning. Jag kommer såklart önska att man gör det som skapar bäst resultat men ännu har ingen kommit upp med något mer än gnällande, kännande och tyckande.
Men just nu ser det som att vårdpersonal prioriterar vårdpersonal före äldre så även du borde hålla med om att underlagen för beslutet borde redovisas öppet för att slippa just den typen av spekulationer.optimum skrev:
Det är inte vi som räknar utan det finns de med full insyn i problemet som vi tagit del av uppgifterna ifrån.
Hustrun kom precis hem och var mer bekymrad om läget och berättade att de har ännu mera patienter nu och ytterligare nya sjuka i personalen med bekräftade covid-19.
Du kan själv se statistiken för inneliggande patienter om du tror jag hittar på.
[länk]
Det hjälper inte att du försöker spela viktig med ditt tjat om beräkningar. Inse allvaret.
[bild]
[länk]
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Enkel matematik;
Enl FHM ska Skåne ha fått ca 10 600 doser v 51-52, och ska få 10725 denna vecka.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...accination-mot-covid-19/leveranser-av-vaccin/
Enl RS har 1600 personer vaccinerats och 3000 doser är på väg ut (idag, 4/1). https://www.skane.se/Halsa-och-vard...irus/fragor-och-svar-om-covid-19-vaccination/
Huruvida de 3000 doserna som är på väg ut nu är samma som de 10 725 som enl FHM ska komma v 1 är oklart.
Dock kan man enkelt utläsa att av de 5300 patienter som doserna för v 51-52 skulle räcka till blev det 1600. Uppenbarligen har planeringen redan gått åt pipsvängen. Att förutsätta/tro att Grupp 2 kan vaccineras i februari är orimligt.
Grupp 1 består av 600 000 individer och i denna takten kommer det ta mer än 1 månad att vaccinera dem med en första dos.
Bara ren matematik och faktiska siffror jämfört med planerade leveranser.
Enl FHM ska Skåne ha fått ca 10 600 doser v 51-52, och ska få 10725 denna vecka.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...accination-mot-covid-19/leveranser-av-vaccin/
Enl RS har 1600 personer vaccinerats och 3000 doser är på väg ut (idag, 4/1). https://www.skane.se/Halsa-och-vard...irus/fragor-och-svar-om-covid-19-vaccination/
Huruvida de 3000 doserna som är på väg ut nu är samma som de 10 725 som enl FHM ska komma v 1 är oklart.
Dock kan man enkelt utläsa att av de 5300 patienter som doserna för v 51-52 skulle räcka till blev det 1600. Uppenbarligen har planeringen redan gått åt pipsvängen. Att förutsätta/tro att Grupp 2 kan vaccineras i februari är orimligt.
Grupp 1 består av 600 000 individer och i denna takten kommer det ta mer än 1 månad att vaccinera dem med en första dos.
Bara ren matematik och faktiska siffror jämfört med planerade leveranser.
Låter rimligt, sen kan man ju ifrågasätta varför bara IVA, många inom vården riskerar ju att komma i kontakt med Covid, antar att man av det skälet får ta alla eller ingen?P Pin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Ska jag tolka ditt svar som att det är så man resonerar om vaccinerad sjukvårdspersonal, alltså att man kommer att anse att ingen av dem kommer att få covid så de kan alltid gå och jobba när de eller deras familj har förkylningssymtom?KristinaRT skrev:
Intressant i så fall.
Annan fråga skriver du men att besluta om det är väl något som bör ingå i beslutet att ändra vaccinationsstrategi.
Naturligtvis vet jag att personalen är en ändlig resurs, det är inte det som det gäller.
Redigerat:
Problemet är enklare än att försöka sätta ihop massa scenarier som aldrig stämmer.D djac skrev:
Smittspridningen ökar och även bland sjukvårdspersonal.
Beläggningen är betydligt högre med inlagda nu än i våras och IVA kommer snart upp i de nivåerna också.
Utan IVA personal som räcker till är det faktum att folk riskerar att få ligga hemma och dö.
(hoppas innerligen att vi inte kommer dit igen)
Visst de får ändå stanna hemma om anhörig blir sjuk men har de fått vaccin är risken väldigt låg för att de ska bli sjuka och kommer snabbare tillbaka. Dessutom riskerar de inte att smittan sprids bland personalen.
Har du sett några sådana uppgifter från FoHM?tusenett skrev:
Eller har de gissat vilka som ska få vaccinet först?
Jag tror det är ett populistiskt beslut utan faktabaserad grund och med tanke med våra misslyckanden med så många avlidna bland de äldre.
Med stor sannolikhet något med jämlikhet inblandat också då flera tokiga beslut har haft med det i besluten tidigare. Exempelvis munskydd och AT uttalanden om de som kunde jobba hemifrån inte var jämlikt.
Sjukt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Och du har väl sett statistiken över alla som dör med covid?optimum skrev:
[länk]
[bild]
[länk]
Det är ju argument på samma nivå som de du kommer med i citatet.
Du brukar väl klaga på att så många dör med covid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Men nu är det ju inte så att all sjukvårdspersonal får covid samtidigt utan de flesta är hemma i 7-10 dagar och kommer därmed tillbaks rätt fort och sen är de immuna, så fallet "utan sjukvårdspersonal" inträffar ju inte. Var väl rätt enkelt eller hur?optimum skrev: