D
Satsuki KristinaRT skrev:
Utveckla gärna hur du menar med ”ingen praktisk nytta”.
Om vårdpersonal INTE blir sjuka så vårplatser hålls öppna torde detta leda till en stor praktisk nytta som jag ser det.
Jag tror inte att skillnaden i tid (mellan dessa två grupper) kommer att vara så stor i praktiken och det kommer göra skillnaden i utfall liten. Även om de skulle ligga långt från varandra i tid så ger bägge valen för och nackdelar som förmodligen skulle göra skillnaden liten och om de dessutom kommer strax efter varandra blir den ännu mindre.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Om vårdpersonal INTE blir sjuka så vårplatser hålls öppna torde detta leda till en stor praktisk nytta som jag ser det.
Häng inte upp dig på det.
Det är folk här utan insyn i problemen för sjukvården och att vi riskerar att stå utan vård för snart.

Jag är inte ett dugg förvånad över om det kommer bli fler regioner som går emot vad FoHM har hittat på.
Hatten av för Skåningarna som kan tänka själva.

Västra Götalands regionen är inne på samma bana.

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
P
Att man tänker själv och ”vågar” fattar ett beslut som går emot FHM, att man genom detta beslut visar att man inser hur viktig personalen är för vård och därmed överlevnad av patienter.
Ok, men egentligen i praktiken går man emot Sveriges kommuner och landsting SKR, åtminstone om man får tro TT, eftersom FoHM är villiga att ändra prioordning, men inte SKR:

”Folkhälsomyndigheten, som ansvarar för att ta fram prioriteringsordningen gällande covid-vaccin, öppnade under lördagen för att justera denna.

– Huvudargumentet för att vi gör som vi gör är att det följer den etiska grund för hur vården ska bedrivas. Ska den frångås krävs en större diskussion, som vi är villiga att ha, sade statsepidemiolog Anders Tegnell på lördagens presskonferens och fortsatte:

– Att gå från att vaccinera på äldreboenden till att vaccinera i vården skulle få stora effekter. Den stora risken för allvarlig sjukdom och död finns hos dem som bor på äldreboenden, det har vi sett i Sverige. Vill vi göra så krävs en samlad bedömning, då behöver regionerna komma åter till oss.

Bland medlemmarna i Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, finns dock inga sådana planer i nuläget.

– Det är FHM:s ansvar att ta fram prioriteringsordningen, och regionerna står bakom den i enlighet med den överenskommelse som finns med staten om hur vaccinationerna ska gå till. Det pågår ingen aktiv diskussion från vårat håll om att ändra i prioriteringsordningen, säger Emma Spak, chef för sektionen hälso- och sjukvård på SKR, till TT.”

http://tt.omni.se/fler-vill-vaccinera-vardpersonal-omedelbart/a/x3M5wn

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Häng inte upp dig på det.
Det är folk här utan insyn i problemen för sjukvården och att vi riskerar att stå utan vård för snart.

Jag är inte ett dugg förvånad över om det kommer bli fler regioner som går emot vad FoHM har hittat på.
Hatten av för Skåningarna som kan tänka själva.

Västra Götalands regionen är inne på samma bana.
Jag är jätteintresserad, kan du inte åskådliggöra dina uträkningar för skillnaden mellan att först bromsa inflödet av smittade, gentemot att öka personalens motstråndskraft mot smitta men istället behålla ökningen av patienter?

Var ligger brytpunkterna och hur räknade du, du med all insyn och all kunskap?

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Hur tänker man kring att 10 % av de vaccinerade inte blir skyddade och att förkylningar är betydligt vanligare än covid?
Ska sjukvårdspersonal stanna hemma vid egna och familjens förkylningssymtom med tanke på att de kan vara en av dem som vaccinet inte har tagit på?

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
D
D djac skrev:
Jag tror inte att skillnaden i tid (mellan dessa två grupper) kommer att vara så stor i praktiken och det kommer göra skillnaden i utfall liten. Även om de skulle ligga långt från varandra i tid så ger bägge valen för och nackdelar som förmodligen skulle göra skillnaden liten och om de dessutom kommer strax efter varandra blir den ännu mindre.
För att klargöra så tycker jag personligen diskussionen är en ickefråga, övertygad om att bägge grupperna får vaccin tidigt, om de vill ha, och att Region Skåne återigen försöker ta billiga poänger genom att profilera sig. Tror inte vi förlorar mycket på deras utspel men eftersom jag tycker de är så dåliga över lag så blir det lite billigt i mina ögon.

• Gilla
1
  • Laddar…
Kanske regeringen och FHM också kunde prioriteras att få vaccinet först.

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Uppenbarligen är det känsligt att man i Skåne fattat beslutet att vaccinera personal parallellt med Grupp 1. Jag förstår att det kan finnas olika anledningar till detta.

Som jag, och många (de flesta) som arbetar inom vården, ser det är personal en ändlig resurs. I våras var det annat som saknades, men just nu är det personal.
När det saknades tex handskar i våras kunde man vädja till universitet etc som donerade handskar. När det nu saknas personal går det inte lika lätt att få in extra personal, helt enkelt eftersom få ha rätt kompetens.
Att man då väljer att prioritera personal, dvs en bristvara är inte speciellt konstigt imho. Nu väljer man att vaccinera viss personal parallellt m Grupp 1. Mtp hur situationen är här just nu håller rimligen de flesta i Skåne med om logiken i detta.

Vad gäller din kommentar om 10% är det exakt samma sak m äldre, och en annan fråga. 10% av äldre får inte heller ngt skydd, ska vi förutsätta att alla vaccinerade har en förkylning vid symtom och hantera därefter? Som sagt en annan fråga.

Det som däremot är fullkomligt klart för alla inom vården är att personalbrist är ett gigantiskt problem som kan komma leda till begränsningar i vården och i värsta fall att man måste göra prioriteringar ingen vill göra.
Förstår om det sticker i ögonen på vårdpersonal i tex Sth att Region Skåne väljer att prioritera personalen, när deras arbetsgivare inte gör det. Men med de förutsättningar vi har just nu tycker jag att RS gör helt rätt.

En rent personlig reflektion är att jag inte alls tror att det kommer gå så snabbt att vaccinera upp grupp 1 som det påstås. De kommer knappast vara klara förrän tidigast om 2 mån. Vilket gör att vårdpersonal vaccineras 1-1,5 månad tidigare än planerat och det gör skillnad!

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
optimum
P Pin skrev:
Kanske regeringen och FHM också kunde prioriteras att få vaccinet först.
Tänker du på de i regeringen som struntar i råden och utsätter sig själva och andra för smittspridning?
Jo de skulle nog behövas men om vi låser in dem så minskar risken smitta.

• Gilla
  • Haha
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
D djac skrev:
Jag är jätteintresserad, kan du inte åskådliggöra dina uträkningar för skillnaden mellan att först bromsa inflödet av smittade, gentemot att öka personalens motstråndskraft mot smitta men istället behålla ökningen av patienter?

Var ligger brytpunkterna och hur räknade du, du med all insyn och all kunskap?
Tror du att det är sköra multisjuka äldre från särskilda boenden som utgör den stora tillströmningen av patienter just nu???

P
Uppenbarligen är det känsligt att man i Skåne fattat beslutet att vaccinera personal parallellt med Grupp 1. Jag förstår att det kan finnas olika anledningar till detta.

Som jag, och många (de flesta) som arbetar inom vården, ser det är personal en ändlig resurs. I våras var det annat som saknades, men just nu är det personal.
När det saknades tex handskar i våras kunde man vädja till universitet etc som donerade handskar. När det nu saknas personal går det inte lika lätt att få in extra personal, helt enkelt eftersom få ha rätt kompetens.
Att man då väljer att prioritera personal, dvs en bristvara är inte speciellt konstigt imho. Nu väljer man att vaccinera viss personal parallellt m Grupp 1. Mtp hur situationen är här just nu håller rimligen de flesta i Skåne med om logiken i detta.

Vad gäller din kommentar om 10% är det exakt samma sak m äldre, och en annan fråga. 10% av äldre får inte heller ngt skydd, ska vi förutsätta att alla vaccinerade har en förkylning vid symtom och hantera därefter? Som sagt en annan fråga.

Det som däremot är fullkomligt klart för alla inom vården är att personalbrist är ett gigantiskt problem som kan komma leda till begränsningar i vården och i värsta fall att man måste göra prioriteringar ingen vill göra.
Förstår om det sticker i ögonen på vårdpersonal i tex Sth att Region Skåne väljer att prioritera personalen, när deras arbetsgivare inte gör det. Men med de förutsättningar vi har just nu tycker jag att RS gör helt rätt.

En rent personlig reflektion är att jag inte alls tror att det kommer gå så snabbt att vaccinera upp grupp 1 som det påstås. De kommer knappast vara klara förrän tidigast om 2 mån. Vilket gör att vårdpersonal vaccineras 1-1,5 månad tidigare än planerat och det gör skillnad!
Uppenbarligen håller inte SKR med om det resonemanget (åtminstone inte just nu) för då skulle de ha haft en diskussion kring detta med FoHM men de säger det inte behövs, man undrar ju vad det beror på.

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
D

Tycker inte det är känsligt men alldeles för mycket tyckande och kännande, bättre man säger vad skillnaden blir, de som har en åsikt måste ju sitta på en uträkning. Jag kommer såklart önska att man gör det som skapar bäst resultat men ännu har ingen kommit upp med något mer än gnällande, kännande och tyckande.

• Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
tusenett skrev:
Uppenbarligen håller inte SKR med om det resonemanget (åtminstone inte just nu) för då skulle de ha haft en diskussion kring detta med FoHM men de säger det inte behövs, man undrar ju vad det beror på.
Om man är konspirationsteoretiskt lagd kan man ju spekulera i att äldreboenden är kommunala och prioriteringen skulle kunna representera någon form av kompensation och försök att gottgöra haveriet på äldreboenden i våras?

• Wow
djac
  • Laddar…
P
Om man är konspirationsteoretiskt lagd kan man ju spekulera i att äldreboenden är kommunala och prioriteringen skulle kunna representera någon form av kompensation och försök att gottgöra haveriet på äldreboenden i våras?
Så kan det kanske vara om man är konspiratoriskt lagt. Vill man fortsätta på det konspiratoriska spåret kan man också spekulera i att Region Skåne vill gottgöra och i någon form kompensera sina anställda för det hårda jobb de lägger ner.

Normalt är det väl QUALY som borde ligga till grund för prioordningen och jag håller med @djac att Region Skåne borde kunna redovisa någon form av uträkning att deras beslut ger högre QUALY. Å andra sidan har man inte sett någon QUALY-beräkning från FoHM heller såvitt jag vet.

• Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Tycker inte det är känsligt men alldeles för mycket tyckande och kännande, bättre man säger vad skillnaden blir, de som har en åsikt måste ju sitta på en uträkning. Jag kommer såklart önska att man gör det som skapar bäst resultat men ännu har ingen kommit upp med något mer än gnällande, kännande och tyckande.
Det är inte vi som räknar utan det finns de med full insyn i problemet som vi tagit del av uppgifterna ifrån.
Hustrun kom precis hem och var mer bekymrad om läget och berättade att de har ännu mera patienter nu och ytterligare nya sjuka i personalen med bekräftade covid-19.
Du kan själv se statistiken för inneliggande patienter om du tror jag hittar på.
Det är kris om du inte fattat det ännu.
Här kommer länk till mer fakta
https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/

Det hjälper inte att du försöker spela viktig med ditt tjat om beräkningar. Inse allvaret.

Här om Skåne och Västra Götaland
Vårdpersonal med ansiktsmask förbereder Covid-19-vaccin för injektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://omni.se/skane-ska-borja-vaccinera-vardpersonal-gar-emot-folkhalsomyndigheten/a/Ga0eaB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.