120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Jo jag vet. Det var definitionen på nödvändig resa som jag tycker redan finns och bör tillämpas av regering och GD för MSB.optimum skrev:
Om UD avråder måste resebolagen betala tillbaka för resorna. Troligen därför man var så sen i våras med att utlysa avrådan. Däremot inget som hindrar från att resa ändå.
Jag har en kollega som hade resa bokad för skidsemester till Italien i våras och visste själv att det var galet att resa till Italien då oh avbokade före UD kom med avrådan och fick inte tillbaka några pengar. Men han och deras familj är fortfarande friska.
Problemet är att vi saknar en riktig pandemilag att tillämpas vid sådan här tillfällen.P Pin skrev:
Antag att viruset hade varit betydligt mer dödligt så hade vi stått där med rumpan bar.
Precis som SARS och MERS var kunde det blivit en katastrof betydligt värre än denna.
Fast hade viruset varit mer dödligt hade folk nog hållit sig undan varandra mycket bättre - nu drabbar det ju ”bara en och annan gamling, och inte mig”...optimum skrev:
Så sant, folk promenerar längs med vägar varje dag, utan att spontanslänga sig framför bussar och lastbilar, riskanalyser in action!B b8q skrev:
Jag såg en kvinna på nyheterna som sa att R-talet för covid i en "naiv" befolkning ligger mellan 3 och 4, vi ligger väl på ungefär 1,1. Så dessa ickåtgärder, som vissa uppfattar det som, verkar ändå göra en förbluffande skillnad.
Precis, alla dessa som tycker viruset är harmlöst och bara drabbar äldre multisjuka utan att fatta att de medverkar till att sprida pandemin.B b8q skrev:
Ja hade det varit mer dödligt hade många som kan gjort en frivillig lock-in.
Men nu funkar inte det då folk ska till jobbet och handla mm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
De som klagar på vaccinstrategin i Sverige kan ju tänka på hur illa det fungerar i andra länder:
Belgien verkar vaccinera äldreboenden först precis som i Sverige:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.45
kl. 11.29
Belgien verkar vaccinera äldreboenden först precis som i Sverige:
kl. 12.36
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Skåne har ändrat sin strategi och går emot FHM;
https://www.expressen.se/kvallsposten/skane-borjar-vaccinera-vardpersonal-/
Lite stolt över att vara Skåning idag
https://www.expressen.se/kvallsposten/skane-borjar-vaccinera-vardpersonal-/
Lite stolt över att vara Skåning idag
Läste för några år sedan att vi i Sverige är mer genetiska lika de som bor i norra Tyskland, Holland o Flamländska del av Belgien, än vad vi genetisk besläktade med norrmännen. Finnarna ska vi inte prata om. Danskarna borde vara mer lika med oss, men nu var Ot, så det skriker i tangentbordet. När vi i familjen är på resa i europa, så blir främst sydtyskar förvånade att vi är från Sverige, då vi ser förment nordtyska ut. Båda har vi anfäder från Holland, Belgien.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Ja du, alla får ju känna som de vill och kanske det blir marginellt bättre såhär, sannolikt ingen praktisk skillnad. Däremot skulle det vara en fjäder i hatten för Region Skånes styre, och en premiär, första gången de isf har fattat ett beslut som lett till något positivt, det tycker jag de ska fira om det händer. I övrigt är deras tjänsteutövning en sorglig historia.KristinaRT skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Utveckla gärna hur du menar med ”ingen praktisk nytta”.D djac skrev:Ja du, alla får ju känna som de vill och kanske det blir marginellt bättre såhär, sannolikt ingen praktisk skillnad. Däremot skulle det vara en fjäder i hatten för Region Skånes styre, och en premiär, första gången de isf har fattat ett beslut som lett till något positivt, det tycker jag de ska fira om det händer. I övrigt är deras tjänsteutövning en sorglig historia.
Om vårdpersonal INTE blir sjuka så vårplatser hålls öppna torde detta leda till en stor praktisk nytta som jag ser det.