D
J Jonobe skrev:
Det olämpliga är inte att han handlar, det är att han gör det 23e december. Det var många röda dagar på rad både vid julen och nyår i år, vilket vi i sjukvården har svårt att hantera även utan covid. Vi har fått öppna upp 2 ytterligare covodavdelningar bara över julen/nyår och då har vi ännu inte sett konsekvenserna av helgerna. Lägg till politiker som inte lever som de lär till det.
Jo, signalpolitiksmässigt kan du ha rätt, i verkligheten händer det sannolikt inget och viruset har förmodligen ännu inte skaffat kalender, så utan närkontakt smittar det inte, oavsett vilken dag det är.

Sen skulle jag tro att arbetet som statsminister är rätt tidskrävande, han har förmodligen inte många luckor att kila ut på. Det gäller fö många andra i samhället som får göra det bästa efter sina situationer.

optimum
D djac skrev:
Jo, signalpolitiksmässigt kan du ha rätt, i verkligheten händer det sannolikt inget och viruset har förmodligen ännu inte skaffat kalender, så utan närkontakt smittar det inte, oavsett vilken dag det är.

Sen skulle jag tro att arbetet som statsminister är rätt tidskrävande, han har förmodligen inte många luckor att kila ut på. Det gäller fö många andra i samhället som får göra det bästa efter sina situationer.
Det smittar på mer sätt än närkontakt.
Högst olämpligt även för smitta att han ger sig ut i butiker.
Stefan Löfven är ingen ungdom och ser inte speciellt vältränad ut.
Han kanske inte ens överlever en covid-19

Oansvarigt av en statsledare och omdömeslöst som en förebild.
Dessutom sitter han nu i en hopplös situation att tillrättavisa övriga regeringsmedlemmar som tullar på moralen.
Hade faktiskt börjat få förtroende för honom men är nu totalt bortspolat..

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, jo men då har de ju indirekt varit i affären, att skicka någon annan är ju en individuell lösning men betyder ändå att besöket gjordes.

Jag spetsade ju till det men i grunden tror jag att detta är anledningen att andra politiker inte reagerat så starkt, de har sannolikt alla handlat något de senaste 10 månaderna själv, och till skillnad från de flesta som gnäller känner de inte för att kasta sten i glashus, för de är ju risken överhängande att det kommer ut.
Ja, som jag skrev, indirekt shopping, vilket är ett smart sätt att handla på. Skillnaden, ur min synvinkel, är att jag minskar trängseln i affären om jag handlar åt tre personer. Löfvén och andra ministrar ökar trängseln, då de har Säpo med sig.

Hade Löfvén varit smart hade han, istället för att dra med sig livvakter ut i butikerna, beställt hemkörning av julspriten och köpt en rakapparat på nätet. Den symbolpolitiken hade säkerligen gett mindre rubriker och inte genererat fullt så många upprörda svenskar.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
Keiller Keiller skrev:
Ja, som jag skrev, indirekt shopping, vilket är ett smart sätt att handla på. Skillnaden, ur min synvinkel, är att jag minskar trängseln i affären om jag handlar åt tre personer. Löfvén och andra ministrar ökar trängseln, då de har Säpo med sig.
Japp precis så.
Men Säpo hade nog skyddsvästar på sig.
Dock ingen av dem som hade munskydd.

Vår statsminister ett skämt. Står och förmanar befolkningen och sedan går ut på stan för att julhandla.
Han kommer garanterat inte åtgärda MSB chefen för sitt tilltag.

Av vissa här på forumet har jag fått skit för att jag påstod det var mycket folk på Jula trots att jag aldrig besökte butiken och såg det inifrån min egna bil ensam. Även skit för att min chef inte låter mig jobba distans till 100%. Som sedan tiger som muren när regering struntar i råden vi fått som av statministern uppgraderat till ett SKA. Snacka om dubbelmoral.

J
optimum optimum skrev:
Japp precis så.
Men Säpo hade nog skyddsvästar på sig.
Dock ingen av dem som hade munskydd.

Vår statsminister ett skämt. Står och förmanar befolkningen och sedan går ut på stan för att julhandla.
Han kommer garanterat inte åtgärda MSB chefen för sitt tilltag.

Av vissa här på forumet har jag fått skit för att jag påstod det var mycket folk på Jula trots att jag aldrig besökte butiken och såg det inifrån min egna bil ensam. Även skit för att min chef inte låter mig jobba distans till 100%. Som sedan tiger som muren när regering struntar i råden vi fått som av statministern uppgraderat till ett SKA. Snacka om dubbelmoral.
Att vår statsminister är ett skämt är åtminstone jag fullständigt enig med dig om men det har jag ansett sedan han tillträdde. Av samma anledning vill jag inte heller att han ska lägga sig i detaljer eller strategi för tex en pandemi. Detta är väl tyvärr för mycket politik för att diskutera här och förmodligen därför du inte ser för mycket kommentarer kring det. Att hans besök på en stormarknad skulle påverka vad man anser om honom i stort tycker jag iofs verkar lite väl flyktigt. Då har han ställt till med värre i sin karriär.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
optimum
J Jocke Best skrev:
Att vår statsminister är ett skämt är åtminstone jag fullständigt enig med dig om men det har jag ansett sedan han tillträdde. Av samma anledning vill jag inte heller att han ska lägga sig i detaljer eller strategi för tex en pandemi. Detta är väl tyvärr för mycket politik för att diskutera här och förmodligen därför du inte ser för mycket kommentarer kring det. Att hans besök på en stormarknad skulle påverka vad man anser om honom i stort tycker jag iofs verkar lite väl flyktigt. Då har han ställt till med värre i sin karriär.
Kan väl instämma i det mesta men med att som chef och ledare inte göra som man säger är allvarligt.
Nej politik tar vi inte här utan vårt lands ledare.
Jo han har faktiskt ingett ett visst förtroende under hösten.
Saklig, lugn och kommit med krav om hur han vill att vi ska hantera detta. Bra tycker jag. Även om strategin kommer från FoHM så bör han visa att det är det han står för.

Ett exempel.
Om jag som ledare för min personal går ut och informera om vikten av att vi ska hålla våra överenskomna tider för lunch och fikapauser och jag sedan själv tar på tok för långa raster. Ja då har jag snabbt förbrukat det förtroendet jag under lång tid byggt upp. När jag nästa gång kommer och vill något så får jag väldigt få som tror på vad jag säger och följer mig som man vill de ska följa en ledare.

En gammal men ack så viktig sak.
Chef blir man när man skriver på sitt anställningsavtal. Ledare blir man när gruppen man ska leda accepterar dig.
Jag tror detta inte är några nyheter för dig och inte heller för Stefan Löfven och Dan Eliasson m.fl. men ändå misslyckas de med det enkla, att göra som man säger.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
D
Jaja, jag släpper det såklart, inte viktigt.

Personligen övertygad att en så pass stor andel av sveriges befolkning kommer att ha besökt en affär under coronatiderna att detta är en ickefråga. Alla aktiva politiker (med skydd) och tjänstemän kommer också att ha gjort det, men om man hyser agg till någon finns det risk att man irriterar sig speciellt på denna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror att det stora grundproblemet i Sveriges coronahantering går mycker djupare än Coronan.

Det märks ju att trycket på och normerna för hur man skall vara och hur man skall göra är mycket hårdare i största delen av Sverige än de är här i Österbotten. Att fatta egna beslut och ta itu med sina svårigheter och driva sina egna ärenden är konster som har hamnat i bakgrunden eller rentav glömts under årtionden när man inte har behövt göra mer än vara politiskt korrekt och följa med strömmen för att det skall gå bra för en samtidigt som den som sticker ut och tar initiativ och bryter normer för att få sina saker framåt betraktas som besvärlig och drabbas av jantelagen.

Vi har ju sett vilken fantastisk hatretorik som förekommer här på forumet till exempel mot folk som kör något under hastighetsbegränsningarna vintertid för att bilen saknar ABSbromsar eller folk som driver egna verksamheter med bullrande maskiner på egen mark eller mot bönder som idkar jordbruk på tider som stör grannarna.
Vi har också sett på forumet hur folk känner sig tvingade att bygga sina hus och anordna sina tomter exakt enligt mode och rådande förebilder oberoende om det passar deras egna behov och ekonomi.

Folk och politiker som alla är vana att flyta med strömmen och inte sticka ut och inte bryta normerna är dåligt förberedda för att hantera en kris där det krävs att man tar ställning och bryter vanor och normer och håller fast vid det under lång tid.

Jag vet att det finns delar av Sverige där likriktningstrycket är lägre. Norrbotten och Västerbotten och den Skånska landsbygden brukar nämnas. Men det är inte där som besluten fattas.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
H heimlaga skrev:
Jag tror att det stora grundproblemet i Sveriges coronahantering går mycker djupare än Coronan.

Det märks ju att trycket på och normerna för hur man skall vara och hur man skall göra är mycket hårdare i största delen av Sverige än de är här i Österbotten. Att fatta egna beslut och ta itu med sina svårigheter och driva sina egna ärenden är konster som har hamnat i bakgrunden eller rentav glömts under årtionden när man inte har behövt göra mer än vara politiskt korrekt och följa med strömmen för att det skall gå bra för en samtidigt som den som sticker ut och tar initiativ och bryter normer för att få sina saker framåt betraktas som besvärlig och drabbas av jantelagen.

Vi har ju sett vilken fantastisk hatretorik som förekommer här på forumet till exempel mot folk som kör något under hastighetsbegränsningarna vintertid för att bilen saknar ABSbromsar eller folk som driver egna verksamheter med bullrande maskiner på egen mark eller mot bönder som idkar jordbruk på tider som stör grannarna.
Vi har också sett på forumet hur folk känner sig tvingade att bygga sina hus och anordna sina tomter exakt enligt mode och rådande förebilder oberoende om det passar deras egna behov och ekonomi.

Folk och politiker som alla är vana att flyta med strömmen och inte sticka ut och inte bryta normerna är dåligt förberedda för att hantera en kris där det krävs att man tar ställning och bryter vanor och normer och håller fast vid det under lång tid.

Jag vet att det finns delar av Sverige där likriktningstrycket är lägre. Norrbotten och Västerbotten och den Skånska landsbygden brukar nämnas. Men det är inte där som besluten fattas.
Jag tror inte att du ska tolka det som skrivs i forumet som representativt för hur folk är i verkligheten i Sverige. Lika lite som det du har skrivit om ditt liv är representativt för alla som bor i Österbotten.

Det du skriver om att folk känner sig tvingade att bygga enligt mode är inte ens något som jag känner igen från de trådar jag läser, däremot att många gärna vill bygga det som är modernt men det är ju en annan sak och har förekommit i flera hundra år.

Jag upplever det som att just normen för hur man ska leva ändrades i våras och att det medförde just att många ändrade sitt beteende. Men att folk ändå saknade sitt tidigare liv, de flesta människor är sociala varelser som mår bra av att träffa fler människor än sin närmsta familj. Under sommaren när allt blev bättre vecka för vecka så gjorde det att allt fler återgick till sina tidigare liv och insåg hur jobbigt det hade varit under våren och att de hade mått rätt dåligt av det. Det gjorde att folk inte ville ändra tillbaks till vårens beteende när hösten kom och fler blev sjuka.

Ska man klara av att leva nära andra människor, oavsett om det gäller i en lägenhet, i radhus eller ett tättbebyggt villaområde så måste man anpassa sig till det och visa hänsyn. Det fungerar inte om man stör andra nätterna igenom etc. eftersom man då hindrar andra från att sova eller leva bra. Det är ingen skillnad på om man bor i Stockholm, Malmö, Umeå eller Helsingfors. På landsbygden med stora avstånd mellan hushållen så har man inte det kravet på sig och det gäller förstås oavsett land.

Är man van och anpassad till ett liv utan särskilt mycket sociala kontakter klarar man säkert av restriktioner som just tar bort kontakterna, för andra blir det ett helvete och det har inte att göra med i vilket land man bor, i vilken landsdel man bor eller om man är politisk korrekt och följer strömmen. Det handlar om att människor är olika till födsel och ohejdad vana (gener och miljö).

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Jag tycker det mesta stämmer i Herr H’s analys! Ibland skäms man för att vara svensk. Men vi har mycket att vara stolta över också. Tyvärr är vi lite för tröga och sena med att anpassa oss efter övriga världen, förhoppningsvis har de nya generationerna ett nytt sätt och tänk...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
- - - förhoppningsvis har de nya generationerna ett nytt sätt och tänk...
Kanske i miljöfrågor, men de har inte direkt visat gott omdöme under pandemin...

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker det mesta stämmer i Herr H’s analys! Ibland skäms man för att vara svensk. Men vi har mycket att vara stolta över också. Tyvärr är vi lite för tröga och sena med att anpassa oss efter övriga världen, förhoppningsvis har de nya generationerna ett nytt sätt och tänk...
Man skall aldrig skämmas!
Istället skall man lära sig av sina misstag.

Den finländska motsvarigheten till det här är den finländska hanteringen av Tjernobylkatastrofen. Då var hela vårt etablisemang förprogrammerat att vara politiskt korrekta och inte stöta sig med ryssarna som naturligtvis försökte först blåneka och sedan tona ned det hela. Resultatet var att hela det finländska etablisemanget gick i baklås och lät det ske. ingenting vettigt blev gjort förrän det redan var i senare laget. Precis som Sverige under coronaepidemin.
Allt medan Sverige skötte sig sakligt och vi finlandssvenskar som följde Rapport och Aktuellt genom halvt olagliga lokala sändare kunde tillämpa svenska säkerhetsåtgärder.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Verkar vara ändringar på de strategiska råden om resor, alltså lite mjukare.
Generaldirektören för MSB Dan Eliasson uttalar sig i pressen om sina synder.

Alltså om man tycker sin resa är nödvändig, ja då kan man åka.
Säkert flera som blir glada över inte behöva skämmas för att då också kom fram till att de tyckte det var nödvändigt.

Från FoHM hemsida
[bild]

Japp nu har jag tänkt. Nu bokar vi resa. :cool: (skojar, jag åker inte på resor nu, det kommer tider för det senare)

[bild]
][/QUOTE]

Jag vet inte varför man varit så vag med ”nödvändiga resor” hela tiden. Det finns en definition från UD sedan länge för utlandsresor:

Nivåer av avrådan
UD kan avråda från icke nödvändiga resor, vilket innebär turist- och besöksresor; från alla resor, vilket även inkluderar arbetsresor och alla andra resor
.

Detta gäller när UD avråder från resor, men definitionen av nödvändig resa borde kunna gälla även i dessa fall. Alltså är det inte nödvändigt att hälsa på en familjemedlem. Eller åka till Sälen för skidåkning.

Som extra krydda avråddes vi från alla bilresor för att det sker olyckor i trafiken och vården av skadade skulle kunna konkurrera med vården av covid. Stanna ni andra bara borta från vägarna så kan jag köra riskfritt...

Staffans2000
P Pin skrev:
Jag vet inte varför man varit så vag med ”nödvändiga resor” hela tiden. Det finns en definition från UD sedan länge för utlandsresor:
Enkelt. Den svenska "stategin" var redan från början inställd på att tillfredsställa de breda massorna. Godis, glass, bröd och skådespel har hållit populasen på mattan i årtusenden. Har det funkat hittils, funkar det nog ett tag till, tänkte Löven. Helt säker blev han först när det visade sig att skyddsutrustningsföråden var tomma. Rädda det som räddas kan. -Anders! Säg att vi Svenskar tar ansvar och därför inte behöver någon nedstängning. Under tiden tar vi bort kraven
för skyddsutrustning i äldreomsorgen.

Ungefär så gick det till, när den Svenska (och Vitrysska) strategin utformades. Stax därefter förtydligades Oscar II:es valspråk, från "Brödrafolkens väl, till Belgiens väl!

Staffan

optimum
P Pin skrev:

Nivåer av avrådan
UD kan avråda från icke nödvändiga resor, vilket innebär turist- och besöksresor; från alla resor, vilket även inkluderar arbetsresor och alla andra resor
.

Detta gäller när UD avråder från resor, men definitionen av nödvändig resa borde kunna gälla även i dessa fall. Alltså är det inte nödvändigt att hälsa på en familjemedlem. Eller åka till Sälen för skidåkning.

Som extra krydda avråddes vi från alla bilresor för att det sker olyckor i trafiken och vården av skadade skulle kunna konkurrera med vården av covid. Stanna ni andra bara borta från vägarna så kan jag köra riskfritt...
Om UD avråder måste resebolagen betala tillbaka för resorna. Troligen därför man var så sen i våras med att utlysa avrådan. Däremot inget som hindrar från att resa ändå.
Jag har en kollega som hade resa bokad för skidsemester till Italien i våras och visste själv att det var galet att resa till Italien då oh avbokade före UD kom med avrådan och fick inte tillbaka några pengar. Men han och deras familj är fortfarande friska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.