D
Keiller Keiller skrev:
Det är nog inte så mycket det där med att stats- och inrikesministrarna begav sig ut på shoppingrundor eller att ministrar och generaldirektörer gav sig ut på resor i julhelgen som retar upp gemene man.

Det är de dubbla budskap de sprider genom att de gjorde det efter att de suttit i tv och spänt ögonen i kameran och uppmanat alla medborgare att göra uppoffringar men inte följa sina egna förmaningar som folk blir förbannade på.

Och, efter att ha ertappats, kommit med ganska dåliga anledningar till sina göranden och låta den.

Men politiker i allmänhet är duktiga på hyckleri och socialdemokrater har ju svart bälte i dubbelmoral.
Jag förstår att det kan vinklas så men jag undrar hur många det egentligen är i sverige som varken direkt eller indirekt handlat något i en affär sedan pandemin började, jag tror det är få.

Fairlane
D djac skrev:
Jo jag vet att det finns folk i tråden som är fanatiska och de kommer aldrig kunna tillfredsställas, jag själv nöjer mig med sunt förnuft och att handla utan trängsel har aldrig beskrivits som ett problem, har inte visat sig vara ett problem och därför är det heller inget problem för mig. För en del har Coronaåtgärder blivit en religion och de har gått med i sekten, då blir man aldrig renlärig nog.

Religion och sekterism är inget för mig, så jag är nog bara inte mottaglig.
Jag har själv handlat i butik, men har varit duktig på att hålla avstånd och jag undviker att vi går många och försöker anpassa mig till när det är lite folk ute. Problemet med statsministerns shoppingrunda är inte att han var ute och trängdes, men att han tillsammans med livvakter bidrog till trängsel, när det hade räckt med en person. Han lyckades undvika trängsel genom att andra människor följt hans uppmaning att inte gått och gått i affärer i onödan.
Jag förväntar mig inte att någon ska vara felfri, inte ens statsministern, men det stör mig att han inte kunde räkna ut med lillfingret hur det skulle uppfattas hos många människor.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
J
D djac skrev:
Jag har aldrig uppfattat råden som "en person i ett rum, stanna där så ringer vi när pandemin är över". Tvärtom har väl vi velat hålla igång samhället men med åtgärder som begränsar smittspridningen, i det sammanhanget är det förmodligen inget problem. Nu var jag ju inte där men om han hade uppträtt olämpligt så hade detta säkert framkommit, många som skulle gjort en grej av detta, men tvärtom verkar det inte varit trängsel och han gjorde sitt ärende rationellt och snabbt.
Det olämpliga är inte att han handlar, det är att han gör det 23e december. Det var många röda dagar på rad både vid julen och nyår i år, vilket vi i sjukvården har svårt att hantera även utan covid. Vi har fått öppna upp 2 ytterligare covodavdelningar bara över julen/nyår och då har vi ännu inte sett konsekvenserna av helgerna. Lägg till politiker som inte lever som de lär till det.

D djac skrev:
Jag förstår att det kan vinklas så men jag undrar hur många det egentligen är i sverige som varken direkt eller indirekt handlat något i en affär sedan pandemin började, jag tror det är få.
Jag har inte varit inne i någon affär sedan 10 mars, ett tandläkarbesök och ett nödvändigt besök på lasarettet samt en gång åskådare när mitt barnbarn tränade motorcross, ingen publik. Det är nog allt men det går ingen större nöd på mig, bor mitt i naturen så jag kan röra mig fritt ute varje dag.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jonobe skrev:
Vi har fått öppna upp 2 ytterligare covodavdelningar bara över julen/nyår och då har vi ännu inte sett konsekvenserna av helgerna.
I Stockholm?
Från regionens information har jag fått intrycket att det har legat kring 700 covid-patienter på vårdavdelningar och 80 -100 på IVA i en dryg månad nu.

J
BirgitS BirgitS skrev:
I Stockholm?
Från regionens information har jag fått intrycket att det har legat kring 700 covid-patienter på vårdavdelningar och 80 -100 på IVA i en dryg månad nu.
Nej, en annan region. Länssjukhus, gått från 3 till 5 avdelningar. Därtill har en betydande del IVA samt icke-IVA pat redan fått skickats till andra sjukhus samt andra regioner. Min region räknar inte längre avisolerade COVID-patienter i sin statistik heller, det ligger en hel del sådana kvar på sjukhusen. Vet inte hur andra regioner presenterar sina siffror.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Skillnaden är väl att de flesta i Sverige inte stått i TV och sagt åt hela svenska folket ställa in allt, skjuta upp allt och stanna hemma.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är säkert bara ett fåtal. Min svärmor är en, en pensionerad arbetskamrat en annan, dom handlat indirekt. Har hjälpt båda att handla under snart ett års tid då de båda har andra sjukdomstillstånd som i sig går att leva med men i kombination med Corona är direkt livsfarligt. De kunde inte fira jul som vanligt. Eller midsommar och födelsedagar för den delen.

Löfvén kunde gott ha väntat med sin rakapparat. Skaffat skägg istället, som den tomte han är.

• Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
Det gick ett program på tv4 i februari om pandemiutbrott, som finns på tv4-play. Programmet var inspelat 2019, om jag förstått det rätt. Intressant. Det skulle vara intressant med en uppföljning, då vi nu har ett sorts facit. Man beräknade 43 milj smittade på fyra månader o nästan 1 miljon döda, innan ett vaccin skulle varit tillgängligt. Detta var ju väldigt snabbt jmf med verkligheten, som ändå överträffade det flestas tro om hur snabbt ett vaccin skulle kunna tas fram. Det finns säkert en massa förenklingar o saker som inte berättades i programmet. Hur som helst mycket intressant program, för er alla hobbyepidemiologer.

A Abies koreana skrev:
Jag har inte varit inne i någon affär sedan 10 mars, ett tandläkarbesök och ett nödvändigt besök på lasarettet samt en gång åskådare när mitt barnbarn tränade motorcross, ingen publik. Det är nog allt men det går ingen större nöd på mig, bor mitt i naturen så jag kan röra mig fritt ute varje dag.
Samma här. Varit hemma sedan mars förutom två läkarbesök och två gånger till bensinstationen för att köpa mejerivaror då det inte fanns några matleveranser nu i jul. Under 70 och frisk.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
J
D djac skrev:
Jo jag vet att det finns folk i tråden som är fanatiska och de kommer aldrig kunna tillfredsställas, jag själv nöjer mig med sunt förnuft och att handla utan trängsel har aldrig beskrivits som ett problem, har inte visat sig vara ett problem och därför är det heller inget problem för mig. För en del har Coronaåtgärder blivit en religion och de har gått med i sekten, då blir man aldrig renlärig nog.

Religion och sekterism är inget för mig, så jag är nog bara inte mottaglig.
Jag brukar hålla med dig om det mesta. Faktum är att vårt samhälle hade rasat samman om inte vi vanliga människor, med vårt förstånd i behåll hade fortsatt att handla på det ena eller andra sättet och samtidigt hållit maskineriet igång. Många verkar tro att pengarna ramlar ner i halsen helt magiskt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Många verkar tro att pengarna ramlar ner i halsen helt magiskt.
Men ... va faan? Är du helt dum i huvudet eller? Hur går det annars till? Genom arbete, eller ...? Fortsätter du såhär, får du betala alla ölen. Djävla kommunist!

Staffan Hermansson

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
A Abies koreana skrev:
Oj, ja det är nog ovanligt att klara det.

D
Keiller Keiller skrev:
Det är säkert bara ett fåtal. Min svärmor är en, en pensionerad arbetskamrat en annan, dom handlat indirekt. Har hjälpt båda att handla under snart ett års tid då de båda har andra sjukdomstillstånd som i sig går att leva med men i kombination med Corona är direkt livsfarligt. De kunde inte fira jul som vanligt. Eller midsommar och födelsedagar för den delen.

Löfvén kunde gott ha väntat med sin rakapparat. Skaffat skägg istället, som den tomte han är.
Haha, jo men då har de ju indirekt varit i affären, att skicka någon annan är ju en individuell lösning men betyder ändå att besöket gjordes.

Jag spetsade ju till det men i grunden tror jag att detta är anledningen att andra politiker inte reagerat så starkt, de har sannolikt alla handlat något de senaste 10 månaderna själv, och till skillnad från de flesta som gnäller känner de inte för att kasta sten i glashus, för de är ju risken överhängande att det kommer ut.

D
J Jocke Best skrev:
Jag brukar hålla med dig om det mesta. Faktum är att vårt samhälle hade rasat samman om inte vi vanliga människor, med vårt förstånd i behåll hade fortsatt att handla på det ena eller andra sättet och samtidigt hållit maskineriet igång. Många verkar tro att pengarna ramlar ner i halsen helt magiskt.
Ja men en förbluffande stor andel av Sveriges befolkning verkar beroende av en inkomst, skandal!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.