120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Självklart är det så.D djac skrev:Låter bra, hoppas ni får en fin vistelse och att ni inte blir sjuka. Dömer inte de som försöker följa restriktionerna och därför inte sprida smitta.
Personligen har jag dock hängt upp mig på att jag har svårt att förstå hur man kan anse att gå in på ett gym och köra ett flåsande pass tillsammans skulle kunna upfylla kraven.
I övrigt tror jag på de rön som finns att det är på arbetsplatser och i hemmet man i första hand blir smittad/sprider, i andra hand fester och middagar där man är längre tid tillsammans och relativt nära. Resten verkar vara försumbart.
Verkar vara ändringar på de strategiska råden om resor, alltså lite mjukare.
Generaldirektören för MSB Dan Eliasson uttalar sig i pressen om sina synder.
Alltså om man tycker sin resa är nödvändig, ja då kan man åka.
Säkert flera som blir glada över inte behöva skämmas för att då också kom fram till att de tyckte det var nödvändigt.
Från FoHM hemsida
Japp nu har jag tänkt. Nu bokar vi resa.
(skojar, jag åker inte på resor nu, det kommer tider för det senare)
Säkert flera som blir glada över inte behöva skämmas för att då också kom fram till att de tyckte det var nödvändigt.
Från FoHM hemsida
Japp nu har jag tänkt. Nu bokar vi resa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otroligt provocerande att syndarna i regeringen mm inte ens kan pudla, be om ursäkt och uppmana allmänheten att följa rekommendationerna. Mitt förtroende för Löfgren mfl var väl inte skyhögt innan, men det krävs väl inget geni för att inse vilka signaler det sänder då statsministern shoppar reservdelar till sin rakapparat mitt i julruschen.
Strategin har ju hela tiden varit "frihet under ansvar" (även om somliga tror något annat). Då får man naturligtvis ett blandat utfall. Vissa tolkar det som att man ska låsa in sig hemma tills man är vaccinerad, andra tolkar det som att det är ok att resa försiktigt. Eller träffa några goda vänner. Eller handla på Bauhaus en lördag. Eller åka taxi till en restaurang. Eller gå på privat mingelfest med 125 andra.
Gemensamt för alla är att de tycker att just det DE gör är noga övervägt och elt ok, men är man inte den där som låst in sig sedan mars förrra året kanske man ska vara lite försiktig med att kasta stenar.
Gemensamt för alla är att de tycker att just det DE gör är noga övervägt och elt ok, men är man inte den där som låst in sig sedan mars förrra året kanske man ska vara lite försiktig med att kasta stenar.
För det första så antar jag att om man har misstro mot en politiker så finns det få saker denna kan göra som gör att man vänder, så det kan jag förstå. Men trodde folk verkligen att våra folkvalda suttit ensamma i ett rum sedan februari, då har man nog haft fel förväntningar. Att handla något under kort utan för stor trängsel vet vi ju dessutom är ganska säkert och risken för smitta är minimal.J Jonobe skrev:Otroligt provocerande att syndarna i regeringen mm inte ens kan pudla, be om ursäkt och uppmana allmänheten att följa rekommendationerna. Mitt förtroende för Löfgren mfl var väl inte skyhögt innan, men det krävs väl inget geni för att inse vilka signaler det sänder då statsministern shoppar reservdelar till sin rakapparat mitt i julruschen.
Men såklart kombinationen av befintligt ogillande, allmän pandemitrötthet, ett stort mått av naivitet, hets av press och på sociala medier, kan såklart skapa vad som helst. Inte första gången detta händer.
Rimligtvis borde väl statsministern kunna skicka någon annan - eller handla online. Besöket var kanske under helt ok omständigheter - men det är inte bilden som förmedlas i media och det borde han/de räknat med. Gränsen för sjukvårdens kapacitet är snart (eller redan beroende på hur man ser på saken) överskriden.D djac skrev:För det första så antar jag att om man har misstro mot en politiker så finns det få saker denna kan göra som gör att man vänder, så det kan jag förstå. Men trodde folk verkligen att våra folkvalda suttit ensamma i ett rum sedan februari, då har man nog haft fel förväntningar. Att handla något under kort utan för stor trängsel vet vi ju dessutom är ganska säkert och risken för smitta är minimal.
Men såklart kombinationen av befintligt ogillande, allmän pandemitrötthet, ett stort mått av naivitet, hets av press och på sociala medier, kan såklart skapa vad som helst. Inte första gången detta händer.
Ett problem (tycker jag) är att det som vanligt är de oansvariga som gynnas (genom mycket kortare köer på stan, i liftar mm) medan de skötsamma lider i sin ensamhet.T tanaris skrev:Strategin har ju hela tiden varit "frihet under ansvar" (även om somliga tror något annat). Då får man naturligtvis ett blandat utfall. Vissa tolkar det som att man ska låsa in sig hemma tills man är vaccinerad, andra tolkar det som att det är ok att resa försiktigt. Eller träffa några goda vänner. Eller handla på Bauhaus en lördag. Eller åka taxi till en restaurang. Eller gå på privat mingelfest med 125 andra.
Det borde på något sätt LÖNA sig att vara duktig - mer än att löpa lite mindre risk att få covid-19.
Å andra sidan kan man på många ställen beställa på nätet och sedan åka och få det levererat utanför butiken. Då tar man både ansvar och slipper köer.B b8q skrev:
optimum skrev:
Verkar vara ändringar på de strategiska råden om resor, alltså lite mjukare.
Från FoHM hemsida
[bild]
Japp nu har jag tänkt. Nu bokar vi resa.(skojar, jag åker inte på resor nu, det kommer tider för det senare)
[bild]
Jag har aldrig uppfattat råden som "en person i ett rum, stanna där så ringer vi när pandemin är över". Tvärtom har väl vi velat hålla igång samhället men med åtgärder som begränsar smittspridningen, i det sammanhanget är det förmodligen inget problem. Nu var jag ju inte där men om han hade uppträtt olämpligt så hade detta säkert framkommit, många som skulle gjort en grej av detta, men tvärtom verkar det inte varit trängsel och han gjorde sitt ärende rationellt och snabbt.J Jonobe skrev:Rimligtvis borde väl statsministern kunna skicka någon annan - eller handla online. Besöket var kanske under helt ok omständigheter - men det är inte bilden som förmedlas i media och det borde han/de räknat med. Gränsen för sjukvårdens kapacitet är snart (eller redan beroende på hur man ser på saken) överskriden.
Det är nog inte så mycket det där med att stats- och inrikesministrarna begav sig ut på shoppingrundor eller att ministrar och generaldirektörer gav sig ut på resor i julhelgen som retar upp gemene man.
Det är de dubbla budskap de sprider genom att de gjorde det efter att de suttit i tv och spänt ögonen i kameran och uppmanat alla medborgare att göra uppoffringar men inte följa sina egna förmaningar som folk blir förbannade på.
Och, efter att ha ertappats, kommit med ganska dåliga anledningar till sina göranden och låta den.
Men politiker i allmänhet är duktiga på hyckleri och socialdemokrater har ju svart bälte i dubbelmoral.
Det är de dubbla budskap de sprider genom att de gjorde det efter att de suttit i tv och spänt ögonen i kameran och uppmanat alla medborgare att göra uppoffringar men inte följa sina egna förmaningar som folk blir förbannade på.
Och, efter att ha ertappats, kommit med ganska dåliga anledningar till sina göranden och låta den.
Men politiker i allmänhet är duktiga på hyckleri och socialdemokrater har ju svart bälte i dubbelmoral.
Löfven sade i sitt tal till nationen:D djac skrev:Jag har aldrig uppfattat råden som "en person i ett rum, stanna där så ringer vi när pandemin är över". Tvärtom har väl vi velat hålla igång samhället men med åtgärder som begränsar smittspridningen, i det sammanhanget är det förmodligen inget problem. Nu var jag ju inte där men om han hade uppträtt olämpligt så hade detta säkert framkommit, många som skulle gjort en grej av detta, men tvärtom verkar det inte varit trängsel och han gjorde sitt ärende rationellt och snabbt.
”Alla saker som du skulle vilja göra, men inte är nödvändiga:
Ställ in. Boka av. Skjut upp.”
sen gjorde han inte det.
https://www.regeringen.se/tal/2020/...fvens-tal-till-nationen-den-22-november-2020/
Jo jag vet att det finns folk i tråden som är fanatiska och de kommer aldrig kunna tillfredsställas, jag själv nöjer mig med sunt förnuft och att handla utan trängsel har aldrig beskrivits som ett problem, har inte visat sig vara ett problem och därför är det heller inget problem för mig. För en del har Coronaåtgärder blivit en religion och de har gått med i sekten, då blir man aldrig renlärig nog.tusenett skrev:
Religion och sekterism är inget för mig, så jag är nog bara inte mottaglig.