120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Eftersom viruset sprids lika bra i länder med masktvång som i de utan så är det väldigt tveksamt om det fungerar. Det är nog mer ett önsketänkande.F fiskbuggaren skrev:Men riktigt så enkelt är det inte. Munskydd minskar spridningen av virus. Alla rimliga människor håller med om det. Debatten kring bevisbördan kring munskydd har handlat om i vilken utsträckning brett bruk av munskydd har meningsfull påverkan på smittspridningen på populationsnivå.
Det är bättre att tvätta händerna än inte. Men i vilken utsträckning påverkar ytterligare handtvätt på marginalen spridningen på populationsnivå? Inte alls lika lätt att svara kategoriskt på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 249 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 249 inlägg
Det finns en särskild tråd för munskydd och smittspridning: https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-munskydd-och-smittspridning.398611/
Munskydd fungerar bara om man behandlar dom på samma sätt som i sjukvården, och det gör inte folk, dom pillar, kliar, har det under näsan, under hakan. Lägger det i fickan osv osv. Större risk att bli smittad av både det ena och det andra om man inte kan hantera det på rätt sätt. Falsk trygghet om man inte behandlar det för vad det är, ett engångsskydd.E El-Löken66 skrev:Alla rimliga människor gillar munskydd, det verkar vara 2-3% av befolkningen.
Har man detta kan man ta det lugnt med de andra åtgärderna då det är så effektivt, det syns tydligt i statistiken, det var en by i Tyskland med hundratals invånare där smittan minskade med 20% direkt!
Eller något år det hållet.
Masker av tyg, folk går runt utomhus, hur ser ett sådant skydd ut efter tre andetag? Dyngsurt.
ENGÅNGS-Munskydd i kollektivtrafik, absolut, ”ta på - kliv på - kliv av - kasta”. Kanske hjälper, det gäller fortfarande att inte pilla på skitet när det sitter i fejset dock.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Mitt inlägg handlade inte om ifall maskernas fungerande. Jag illustrerade hur, liksom för masker som alla rimliga människor är överens om att de fungerar, det inte är uppenbart att de har avsedd effekt på populationsnivå. Varför kan ni inte se att handtvätt har samma karaktär?Nissens skrev:
Hur stor roll handtvättandet har är en intressant fråga och svaret är inte alls uppenbart.
Okej, det är en aspekt du tar upp.F fiskbuggaren skrev:Mitt inlägg handlade inte om ifall maskernas fungerande. Jag illustrerade hur, liksom för masker som alla rimliga människor är överens om att de fungerar, det inte är uppenbart att de har avsedd effekt på populationsnivå. Varför kan ni inte se att handtvätt har samma karaktär?
Hur stor roll handtvättandet har är en intressant fråga och svaret är inte alls uppenbart.
Skillnaden tror jag i första hand beror på intrånget åtgärden gör i vårt samhälle.
Att alla skulle gå runt som maskerade människor är det nog inte många som drömt om och detta har egentligen inte med Covid19 att göra.
I andra länder, exempelvis i Östasien, och nu är detta blott mina personliga åsikter, så har stora delar av samhället allmänna åsikter som skiljer sig åt från vad vi i västvärlden är vana vid.
Man ska pallra sig till jobbet, oavsett.
I Sverige klarar många att sjukskriva sig utan någon större rädsla för uppsägning eller andra negativa effekter som ekonomiska eller arbetssociala.
Är man då förkyld gör man rätt i att markera detta för att inte sprida sjukdomen till andra. Folk håller avstånd då de ser denna markering, en annan sak, som kanske egentligen påverkar högst minimalt är att utandningsluft och saliv inte färdas lika långväga från den sjuke.
Föroreningar från bilar och fabriker kan finnas dagligen, varför det kanske inte är så dumt att filtrera bort de grövsta partiklarna på sta'n.
Men nu är du egentligen i fel tråd och munskydd ska diskuteras i för detta avsedd tråd, så har du inget nytt inom ämnet är det haram.
Nä, båda är lika osäkra vad gäller effekten.F fiskbuggaren skrev:Mitt inlägg handlade inte om ifall maskernas fungerande. Jag illustrerade hur, liksom för masker som alla rimliga människor är överens om att de fungerar, det inte är uppenbart att de har avsedd effekt på populationsnivå. Varför kan ni inte se att handtvätt har samma karaktär?
Det är delvis så, det är också så att de flesta smittas i hemmet och på jobbet. Där tar man ofta av masken så det minskar också nyttan. Det är visat i flera länder att det inte funkar i praktiken. Rätt mask i rätt miljö hanterad av utbildade människor så är det en annan sak...JA”Snabbe” skrev:
Munskydd fungerar bara om man behandlar dom på samma sätt som i sjukvården, och det gör inte folk, dom pillar, kliar, har det under näsan, under hakan. Lägger det i fickan osv osv. Större risk att bli smittad av både det ena och det andra om man inte kan hantera det på rätt sätt. Falsk trygghet om man inte behandlar det för vad det är, ett engångsskydd.
Masker av tyg, folk går runt utomhus, hur ser ett sådant skydd ut efter tre andetag? Dyngsurt.
ENGÅNGS-Munskydd i kollektivtrafik, absolut, ”ta på - kliv på - kliv av - kasta”. Kanske hjälper, det gäller fortfarande att inte pilla på skitet när det sitter i fejset dock.
Vi vet att tvål och sprit tar bort hotet av virus och bakterier väldigt effektivt, detta är känt sedan 1847.Nissens skrev:
Detta kan givetvis vara både på gott och ont men vad vi vet överväger fördelarna överlägset nackdelarna.
Det är även en väldigt enkel sak, som egentligen redan enligt våra sociala normer ska utföras men som det fuskas med i olika skalor.
Vilken påverkan detta haft på just covid-19 i Sverige vågar jag mig inte på att gissa men det skulle inte förvåna mig om vi fått kraftigt minskade fall av bakterie sjukdomar som bonus. Plus andra florerande virus.
En sak måste du Nisse förstå med munskyddet.
Resonemanget bygger på att vi måste bära detta för att vara solidariska med samhällets äldre, svaga och sjuka som inte tål virus utan kan och kommer dö.
Detta är långt ifrån något nytt så ska man följa det spåret så skulle vi haft munskydd i decennier och inte släppt dessa på någon överskådlig framtid.
För folk dör. I diverse sjukdomar, hela tiden.
Och det är tyvärr så naturen är tänkt att fungera, orättvist eller ej.
Om alla i Sverige har munskydd hela nästa år 8h var dag så är det mycket möjligt att några liv i teorin kan räddas. Vaccin eller ej. Förutsatt att alla bär dessa korrekt, vilket ju kommer med mycket träning.
Dessa människor har ofta levt ett långt och gott liv men slutskedet är många gånger allt annat än roligt. Andningsnöd ska ingen behöva dö av ifall det finns någon chans att undvika.
Men ett samhälle där alla bär munskydd och håller 2 meters avstånd känns för mig som ett väldigt kallt samhälle, ungefär som att alla ute vore droider eller dylikt.
Vi har redan ett ganska kyligt klimat här, detta lär inte göra något bättre. De kriminella gnuggar givetvis också nävarna inför denna utveckling.
Moderatorerna får flytta dessa inlägg ifall de hamnat fel, jag har försökt påminna att det finns en egen tråd för munskydd men vill inte vara tjatig.
Du blandar ihop korten fullständigt.
Munskydd vet vi inte hjälper för allmänheten av en mängd skäl. Det är bevisat av flera länder. Så munskydd är sannolikt mest en symbolhandling med tanke på utfallet.
Ingen har väl sagt att sprit inte dödar virus. Det ser lite fånigt ut när du raljerar över sådant som du missförstått. Lesserwisser kallas det....
Det vi diskuterar är hur mycket handtvätt stoppar smittspridningen. Viruset sprids i första hand från luftvägar till luftvägar. Frågan är ju då hur mycket av virus man har på händerna i praktiken kommer ner i luftvägarna. Men det har väl du kanske en bra förklaring på? Det är stor skillnad att ha det på huden än att få ner det i luftvägarna via luften...
Munskydd vet vi inte hjälper för allmänheten av en mängd skäl. Det är bevisat av flera länder. Så munskydd är sannolikt mest en symbolhandling med tanke på utfallet.
Ingen har väl sagt att sprit inte dödar virus. Det ser lite fånigt ut när du raljerar över sådant som du missförstått. Lesserwisser kallas det....
Det vi diskuterar är hur mycket handtvätt stoppar smittspridningen. Viruset sprids i första hand från luftvägar till luftvägar. Frågan är ju då hur mycket av virus man har på händerna i praktiken kommer ner i luftvägarna. Men det har väl du kanske en bra förklaring på? Det är stor skillnad att ha det på huden än att få ner det i luftvägarna via luften...
Berätta du istället, du tycker folk är Lesserwissers så då kan du ju förklara hur det ligger till.Nissens skrev:
Du blandar ihop korten fullständigt.
Antar du forskar inom ämnet.
Visst! Men det är en hypotetisk önskedröm. I praktiken är det omöjligt att hålla ett säkert avstånd jämt. Det blir inte lättare av att ingen vet vad ett säkert avstånd är.Dan_Johansson skrev:
Du glömmer "hålla avstånd".
Om folk gjorde de här sakerna, dvs tvättade händerna ELLER spritade när tvätt ej är möjlig, och höll avståndet (och vi kan skippa tjötet om vilket avstånd som rekommenderas, så stort avstånd att någon kan nysa i ens riktning utan att det skulle kännas obekvämt) så skulle smittspridning vara betydligt svårare.
Staffan
Har du svårt för att fatta det Birgit skrev till dig att detta är inte en tråd där munskydd ska diskuteras?Nissens skrev:
Du uppmanar ideligen till att vi ska bryta på forumets regler vilket du själv gör.
Läs reglerna och försök hålla dig till dem är ett bra råd så får vi behålla den här tråden öppen och slipper få den också stängd vilket du bidrog till i den stora tråden.
Detta är OT men försök till att bringa viss ordning. Full förtroende för vår moderator men hon hinner inte vara här 24/7
Birgit försökte få ordning på dig men det biter inte . Kanske du ska göra något annat istället. Bygga på huset, renovera eller måla något.
Det är ju du som påstår att något fungerar som bevisligen inte gör det. Läs om utvecklingen i Tjeckien och Kanada tex. Det är info som du hittar lika lätt som alla andra.E El-Löken66 skrev:
Även att Covid smittar genom luften och inte så lätt som kontaktsmitta är mycket lätt att hitta också.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Nja, vi vet helt klart vad ett säkert avstånd är, men det är lite osäkert exakt var gränsen går. Och det blir inte lättare att gränsen säkert är flytande. I ett trångt utrymme utan ventilation blir det större, och utomhus i strålande solsken och en lätt bris troligen mindre.Staffan2000 skrev:
Nu bor jag i en mindre stad, men jag har aldrig upplevt att problemet med att hålla avstånd beror på att det finns för lite plats, det är enbart människor som inte själva aktivt håller avstånd till andra som kommer för nära.
Om jag går till min lokala mataffär så är det sällan så mycket folk så det är tekniskt omöjligt att hålla avstånd, men likförbannat så står det två-tre gubbar (oftast 55-60 år typ) mitt i gången där man hämtar självscanningsmojängen och korgen och tjötar. Väl inne i affären finns det ett par trånga passager där "alla" ofta går, mjölk och ägg, och istället för att snabbt ta vad man ska ha och gå vidare kan man gärna stanna mitt i gången och läsa noooga på förpackningen med creme fraiche, eller varför inte lägga några extra minuter av ens liv på att fundera om man ska byta från filen man käkat sen 1962 till nån modern yoghurt kanske? Här hittar vi oftast något äldre, pensionärer upp mot "äldre äldre" men förvånansvärt ofta också barnfamiljer med 2-3 ungar. Fingra på frukt/grönt är också lika populärt som innan. När man sen kommer till kassan för att checka ut måste man oftast kryssa runt alla som står i kö för att betala i den vanliga kassan och den kampen är fortfarande på liv och död. Står man två meter bort från nån kanske det kommer en annan och tränger sig före, det går inte. Självscanningsutgången är också ett populärt ställe att stanna och tjöta lite, men här ser man oftast yngre män i 30-40 års åldern. För att sen komma till parkeringen, vilken man genar över om man promenerar som jag, så måste man numera gå förbi paketutlämningen som är in en lucka utomhus. Här har man ungefär 3 meters bredd att spela på, om man inte hoppar häck över några cykelställ. De har sprayat markeringar i asfalten som går efter husväggen mot en bredare del av gången, men här står inte folk och köar. De står oftast i ett zick-zack mönster åt andra hållet, där det är 3 meter brett. Samtidigt som de ska "hålla avstånd" inbördes så är det ju den där kön som är så viktig att ha sin plats i. Här hittar man hipsterpappor med cykelkärror, stressade affärskvinnor/män och en och annan "innesittargamertonåring" med mjukisbyxor och hörlurar.
Jag skulle säga att mer än 70-80 % av folk inte anstränger sig ett dugg för att hålla avstånd. Frågan är hur man ska få dem?
Det skulle nog behövas något i stil med digerdöden, att 1/3 dör. Ett virus med en dödlighet på någon bråkdels procent är uppenbarligen inte skrämmande nog.Dan_Johansson skrev: