120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
D djac skrev:Att man ska bli kund och inte patient är precis lika dumt som att barn i skolorna nu är kunder och inte elever. Man är patient för att man behöver vård för sin sjukdom, inte kund, för då handlar man den vård man tror man vill ha. Om patienten är kund blir läkaren säljare, jag vill inte bli påsåld vare sig behandling eller medicin.
Att byta glasögon och leka med tanken att "patienten" kan göra ett aktivt val att gå någon annanstans, tror jag är nyttigt för alla organisationer som spenderar våra skattepengar. Jag är helt övertygad om att många aktiviteter, framförallt inom regional verksamhet, är allt annat än värdeskapande för patienterna.D djac skrev:
Jag tror inte att privatisering av regional sjukvård är något alternativ egentligen, men jag måste ju säga att de erfarenheter jag har av privata utförare inom vårdcentral och tandvård är enbart positiva.
Okej, vi förstår inte varandra. Gott nog. Dock hoppas jag du lägger in omvårdnad och omhändertagande i agerandet med patienten. Det är den delen jag anser saknas med dagens upplägg och som täcks upp av kundbegreppet. Nog om det, vi lär aldrig komma dit utan vi kommer få en ny tjänst att köpa, sjukvårdslots.D djac skrev:Att man ska bli kund och inte patient är precis lika dumt som att barn i skolorna nu är kunder och inte elever. Man är patient för att man behöver vård för sin sjukdom, inte kund, för då handlar man den vård man tror man vill ha. Om patienten är kund blir läkaren säljare, jag vill inte bli påsåld vare sig behandling eller medicin.
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Det låter bra. Åter till ämnet Sveriges Covid-19 strategi.
Angående vår strategi med att tvätta händerna mm.
Finns det något vetenskapligt belägg för att det påtagligt minskar risken för smittspridning av SARS-CoV-2 viruset?
Alltså att tvätta händerna och använda handsprit.
Jag vet att det finns i råden för skydd mot smittspridning som även WHO har men gäller samma verkligen för coronan?
Det är väl ett virus som sprids via luftvägarna?
Om någon hostar, nyser eller sprider små vätskedroppar speciellt vid kraftigare tal eller sång.
Jo jag har läst om teorier om att det skulle kunna komma in via om man gnuggar sig i ögonen mm.
Novis på området så jag tar ödmjukt till mig fakta från de som kan mera.
Alltså vetenskapligt belägg, inga gissningar eller antaganden.
Finns det något vetenskapligt belägg för att det påtagligt minskar risken för smittspridning av SARS-CoV-2 viruset?
Jag vet att det finns i råden för skydd mot smittspridning som även WHO har men gäller samma verkligen för coronan?
Om någon hostar, nyser eller sprider små vätskedroppar speciellt vid kraftigare tal eller sång.
Jo jag har läst om teorier om att det skulle kunna komma in via om man gnuggar sig i ögonen mm.
Om du läser på lite om tidigare pandemier så finns det bra ledtrådar där.optimum skrev:
Har du någon fakta får du gärna dela med dig.Nissens skrev:
Tegnell var väldigt tydlig med att det saknades vetenskapliga bevis för att munskydd skulle fungera mot SARS-CoV-2.
Men då vår strategi bygger på tvätta händerna och handsprit så borde det i det fallet finnas vetenskapliga bevis för att det minskar smittspridningen av SARS-CoV-2
Jag orkar inte leta reda på källorna nu. Men jag har läst en del om tidigare pandemier. Tror det var spanska sjukan man kom på att om man ”ympade” in lite av viruset i ett sår istället för den normala smittvägen som var luftvägarna så fick man ett mildare förlopp av sjukdomen. Svårigheten var att om man ”ympade” in för mycket virus så riskerade man att förloppet blev dödligt ändå. Jag tror att det var folk i mellanöstern som kom på metoden.optimum skrev:
Har du någon fakta får du gärna dela med dig.
Tegnell var väldigt tydlig med att det saknades vetenskapliga bevis för att munskydd skulle fungera mot SARS-CoV-2.
Men då vår strategi bygger på tvätta händerna och handsprit så borde det i det fallet finnas vetenskapliga bevis för att det minskar smittspridningen av SARS-CoV-2
Vill du ha källor får du leta själv, det borde gå att hitta.
Du gör regelbrott då du ber mig söka själv och dessutom har du inget att tillföra om det jag frågade.Nissens skrev:
Jag orkar inte leta reda på källorna nu. Men jag har läst en del om tidigare pandemier. Tror det var spanska sjukan man kom på att om man ”ympade” in lite av viruset i ett sår istället för den normala smittvägen som var luftvägarna så fick man ett mildare förlopp av sjukdomen. Svårigheten var att om man ”ympade” in för mycket virus så riskerade man att förloppet blev dödligt ändå. Jag tror att det var folk i mellanöstern som kom på metoden.
Vill du ha källor får du leta själv, det borde gå att hitta.
se citat från forumets regler här nedan.
Jag är intresserad av vetenskapliga fakta till att kontaktsmitta utgör en väsentlig del av smittspridningarna av SARS-CoV-2
Har du inget att tillföra ska du låta bli att svara.
4.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.
4.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.
4.4.5 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Har man ställt frågan här är det för att vill ha våra medlemmars synpunkter och inte googles sökträffar.
Vad jag vet finns det starka vetenskapligt belägg för att tvätta/sprita händerna är effektivt mot förkylningar och influensor, vilket är bra i ett läge när alla som har minsta symptom förväntas stanna hemma. Själv har jag nog aldrig varit så frisk som jag varit den senaste tiden.optimum skrev:
Det har också visats att själva coronaviruset är känsligt för tvål och sprit vilket stöder tanken att det borde minska risken för smitta.
Tvål och vatten är också tillgängligt för de flesta människor och handsprit är idag också ganska lätt att få tag på samt att båda är relativt enkelt att använda på ett effektivt och hygieniskt sätt.
Viktigast är som jag ser det att det är mycket lite risk negativa effekter, alltså att man slarvar med annat som avstånd bara för att man tvättar/spritar händerna.
För stöd för att det minskar smittspridningen hänvisar jag till WHO och FoHM, det är där den samlade kunskapen om smittspridning finns och den som vill ifrågasätta deras råd har beviskravet för att visa att de saknar stöd för sina anvisningar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Du glömmer "hålla avstånd".optimum skrev:
Har du någon fakta får du gärna dela med dig.
Om folk gjorde de här sakerna, dvs tvättade händerna ELLER spritade när tvätt ej är möjlig, och höll avståndet (och vi kan skippa tjötet om vilket avstånd som rekommenderas, så stort avstånd att någon kan nysa i ens riktning utan att det skulle kännas obekvämt) så skulle smittspridning vara betydligt svårare.
Precis , finns ju åtskilliga i alla åldrar som inte bryr sej om avstånd i affärer.Dan_Johansson skrev:
Du glömmer "hålla avstånd".
Om folk gjorde de här sakerna, dvs tvättade händerna ELLER spritade när tvätt ej är möjlig, och höll avståndet (och vi kan skippa tjötet om vilket avstånd som rekommenderas, så stort avstånd att någon kan nysa i ens riktning utan att det skulle kännas obekvämt) så skulle smittspridning vara betydligt svårare.
Och se bara på kramkalasen i shl och fotboll , idrotten borde
ta ett ansvar lägga allt på is tills pandemin lugnar sej. Skulle nog
behövas en regering som skärper till rekommendationerna , t.ex skulle
ju brittiska flyg stoppas pga den muterade smittan men SAS kunde
erbjuda flyg hit bara de mellanlandade i nåt land före
Vad är det för mening att stå i tv och skrävla om att stoppa de brittiska
planen hit när man inte ens klarar se till att det efterlevs. Dessutom kan
ju SAS som till viss del är statsägt gå runt detta ändå.
Jösses, jag är inte skyldig att presentera länkar till dig, och jag har inte brutit mot någon regel eftersom jag svarade på din fråga, det är ok att svara på en fråga utan att ha länkar.optimum skrev:
Du gör regelbrott då du ber mig söka själv och dessutom har du inget att tillföra om det jag frågade.
se citat från forumets regler här nedan.
Jag är intresserad av vetenskapliga fakta till att kontaktsmitta utgör en väsentlig del av smittspridningarna av SARS-CoV-2
Har du inget att tillföra ska du låta bli att svara.
4.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.
4.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.
4.4.5 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Har man ställt frågan här är det för att vill ha våra medlemmars synpunkter och inte googles sökträffar.
Det är vetenskaplig fakta att om man blir smittad av ett virus i en begränsad mängd en annan väg än vad det är ”designat” för så är det ofta harmlöst, men man får ändå antikroppar mot det.
Även om jag inte här och nu kan servera en länk på silverfat så är det på det viset. Är det viktigt för dig att ha en länk så får du googla, det lär finnas massor. Jag svarade på din fråga, så du har fått ett svar, vill du ha källor får du leta själv.
Har du fått hybris och börjat leka moderator?
Redigerat:
Någon får gärna fylla i med rätt uttryck men jag vet att inom tex journalistik och debatt så har man tre grova kategorier, självklara fakta, debatterbart och rena foliehattsämnen. För det första behöver man inte referera till källor, enkelt exempel, -man visar ett jordklot=jorden är rund, ingen källa behövs. I mittenkategorin kan flera uppfattningar förekomma och dessa kan debatteras, sista kategorin behöver man inte ge utrymme, -jorden är platt, 5G ger Corona, etc.Nissens skrev:
Jösses, jag är inte skyldig att presentera länkar till dig, och jag har inte brutit mot någon regel eftersom jag svarade på din fråga, det är ok att svara på en fråga utan att ha länkar.
Det är vetenskaplig fakta att om man blir smittad av ett virus i en begränsad mängd en annan väg än vad det är ”designat” för så är det ofta harmlöst, men man får ändå antikroppar mot det.
Även om jag inte här och nu kan servera en länk på silverfat så är det på det viset. Är det viktigt för dig att ha en länk så får du googla, det lär finnas massor. Jag svarade på din fråga, så du har fått ett svar, vill du ha källor får du leta själv.
Har du fått hybris och börjat leka moderator?Det känns inte som att du fyller den rocken riktigt....
Jag tror att påståendet att tvätta händerna minskar spridning av bakterier och virus landar i den första kategorin.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Men riktigt så enkelt är det inte. Munskydd minskar spridningen av virus. Alla rimliga människor håller med om det. Debatten kring bevisbördan kring munskydd har handlat om i vilken utsträckning brett bruk av munskydd har meningsfull påverkan på smittspridningen på populationsnivå.
Det är bättre att tvätta händerna än inte. Men i vilken utsträckning påverkar ytterligare handtvätt på marginalen spridningen på populationsnivå? Inte alls lika lätt att svara kategoriskt på.
Det är bättre att tvätta händerna än inte. Men i vilken utsträckning påverkar ytterligare handtvätt på marginalen spridningen på populationsnivå? Inte alls lika lätt att svara kategoriskt på.
Jag tror det är så enkelt, handboken för pandemier är skriven sedan länge och uppdateras kontinuerligt, man vet vilka åtgärder som ger resultat i verkligheten. Sedan exakt vilka effekter dessa åtgärder fick under just Covid-pandemin kommer nog ta några årtionden av studier att fastställa. Min högst personliga gissning är att inget häpnadsväckande nytt kommer att skrivas in i manualen, men det får tillskrivas killgissarkontot.F fiskbuggaren skrev:Men riktigt så enkelt är det inte. Munskydd minskar spridningen av virus. Alla rimliga människor håller med om det. Debatten kring bevisbördan kring munskydd har handlat om i vilken utsträckning brett bruk av munskydd har meningsfull påverkan på smittspridningen på populationsnivå.
Redigerat: