D
F fiskbuggaren skrev:
Mitt inlägg handlade inte om ifall maskernas fungerande. Jag illustrerade hur, liksom för masker som alla rimliga människor är överens om att de fungerar, det inte är uppenbart att de har avsedd effekt på populationsnivå. Varför kan ni inte se att handtvätt har samma karaktär?

Hur stor roll handtvättandet har är en intressant fråga och svaret är inte alls uppenbart.
Jag tror att handtvätten är precis så uppenbart odiskutabel och har därför använts många gånger om dagen inom sjukvården, där man vill begränsa bakteriers rörelser, sen man upptäckte bakterier och virus. Har man levt väldigt avskild från dessa verksamheter och denna kunskap kan det förstås framstå som humbugg, men jag tror det kan gälla för kunskaper inom andra yrken också.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst! Men det är en hypotetisk önskedröm. I praktiken är det omöjligt att hålla ett säkert avstånd jämt. Det blir inte lättare av att ingen vet vad ett säkert avstånd är.

Staffan
Nu är vi där igen, om du är osäker så tänker du på det och tar säkert ut ett tillräckligt avstånd, de som är aningslösa kommer att vara för nära oavsett vad du har sagt.

D djac skrev:
Jag tror att handtvätten är precis så uppenbart odiskutabel och har därför använts många gånger om dagen inom sjukvården, där man vill begränsa bakteriers rörelser, sen man upptäckte bakterier och virus. Har man levt väldigt avskild från dessa verksamheter och denna kunskap kan det förstås framstå som humbugg, men jag tror det kan gälla för kunskaper inom andra yrken också.
Det betyder fortfarande inte att den gör till eller från för spridningen av covid i samhället.

Här finns för övrigt ytterligare en intressant parallell till maskerna. Folk som inte jobbar inom vården är helt värdelösa på att tvätta händerna. Dvs, även när de tror att de tvättar händerna blir det inte bra.

optimum
F fiskbuggaren skrev:
Det betyder fortfarande inte att den gör till eller från för spridningen av covid i samhället.

Här finns för övrigt ytterligare en intressant parallell till maskerna. Folk som inte jobbar inom vården är helt värdelösa på att tvätta händerna. Dvs, även när de tror att de tvättar händerna blir det inte bra.
Dumt att generalisera.
Det finns många som både kan hantera mask och även tvätta händerna.
Jag själv har lagt av med både klocka och armband för att förenkla handtvätt.
Även alltid kortklippta naglar som tvättas med nagelborste dagligen.
Väl hemma behöver man inte tvätta händerna mer än normalt men när man är på jobbet eller precis när man kommer hem.
Även handsprit där jag masserar in handspriten runt naglarna.
Finns säkert många som gör liknande eller bättre men sedan givetvis en del som slarvar.
En självklar del i strategin som jag tror flertalet sköter bra.

T
E EyEr0n skrev:
[länk]

Chefen för MSB tycker att det är okej att åka på semester så jag tror nog vi kan skita i alla råd från myndigheter när de som sitter på all info inte bryr sig.
Jag har som de allra flesta gjort min egen bedömning om vad som är lämpligt och inte och landat i att det ändå är ok att åkaiväg på en semsterresa (dock inom landet) så jag har väl egentligen ingen rätt att kritisera andras val, men jag kan ändå tycka att den typen av offentliga företrädare borde föregå med lite godare exempel än en simpel medborgare som jag.

Det är ju också lätt att tänka sig att det sticker lite extra i ögonen på de som faktiskt följt uppmaningarna och ställt in och avbokat saker och ting; det gjorde vi i våras och det är inget roligt beslut att ta.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Nu är vi där igen, om du är osäker så tänker du på det och tar säkert ut ett tillräckligt avstånd, de som är aningslösa kommer att vara för nära oavsett vad du har sagt.
Jaha? Och vad vill du förmedla?

Staffan

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
F fiskbuggaren skrev:

Hur vet du det?
Varenda människa som smutsar ner sina händer med olja, jord eller annan synlig smuts, vet mycket väl hur man tvättar händerna.

Staffan

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Hur vet du det?
Varenda människa som smutsar ner sina händer med olja, jord eller annan synlig smuts, vet mycket väl hur man tvättar händerna.
Nej, det vet jag förstås inte men om jag jämför ett liv av att ibland se folk tvätta händerna på offentliga toaletter och med med instruktionsfilm i hur man tvättar händerna kan jag inte säga att överlappet är speciellt stort. Att tvättta bort synlig smuts är på många sätt enklare eftersom man faktiskt ser vad som händer.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
F fiskbuggaren skrev:
Att tvättta bort synlig smuts är på många sätt enklare eftersom man faktiskt ser vad som händer.
Japp. Och då vet man hur det går till och då "tvättar man bort osynlig smuts", på samma sätt. Hur svårt kan det vara?
Att det symboliska handtvättandet på herrarnas mugg, är något förenklad, har ju inte med detta att göra.

Staffan

D
Jaha? Och vad vill du förmedla?

Staffan
Att de som tänker på att hålla avstånd bidrar till att förbättrar situationen, oavsett om de är 1,7 eller 2,2 meter från en medmänniska, Problemet står snarare att finna hos de som inte alls tänker på eller bryr sig om att anpassa sig till rekommendationerna.

Önskan om att myndigheterna ska komma med exakta svar finner jag lite töntig, vi får inte heller motsvarande råd angående hur fort vi ska köra när det regnar, av samma anledningar, det är så många faktorer som spelare in att dessa råden skulle sakna praktisk betydelse.

• Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
D
Japp. Och då vet man hur det går till och då "tvättar man bort osynlig smuts", på samma sätt. Hur svårt kan det vara?
Att det symboliska handtvättandet på herrarnas mugg, är något förenklad, har ju inte med detta att göra.

Staffan
Jag tror få människor ständigt uppfyller kraven på "medicinsk" handtvätt, men alla som tvättar oftare och noggrannare än i vanliga fall bidrar till att hålla nere både R-värdet och övriga sjukdomar som kan bero på dålig handhygien, -det är ju bra.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
T tanaris skrev:
Jag har som de allra flesta gjort min egen bedömning om vad som är lämpligt och inte och landat i att det ändå är ok att åkaiväg på en semsterresa (dock inom landet) så jag har väl egentligen ingen rätt att kritisera andras val, men jag kan ändå tycka att den typen av offentliga företrädare borde föregå med lite godare exempel än en simpel medborgare som jag.

Det är ju också lätt att tänka sig att det sticker lite extra i ögonen på de som faktiskt följt uppmaningarna och ställt in och avbokat saker och ting; det gjorde vi i våras och det är inget roligt beslut att ta.
Jag har ställt in många resor det här året, därför att jag inte velat resa under dessa omständigheter. Det betyder inte att jag inte tror att jag hade kunnat göra det med rimligt bibehållen säkerhet, bara att jag inte tycker det är värt, tid, pengar och besvär att resa med sådana åtgärder i spel.

Om någon annan gör en annan bedömning så har jag i princip ingen åsikt om det.

Staffans2000
D djac skrev:
Önskan om att myndigheterna ska komma med exakta svar finner jag lite töntig, vi får inte heller motsvarande råd angående hur fort vi ska köra när det regnar, av samma anledningar, det är så många faktorer som spelare in att dessa råden skulle sakna praktisk betydelse.
Myndigheterna ger oss faktiskt exakta råd. Vi skall agera så att vi varken smittar eller blir smittade.

Kan liknas vid vägtrafikkungörelsen:
5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna.

Staffan

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
D
Myndigheterna ger oss faktiskt exakta råd. Vi skall agera så att vi varken smittar eller blir smittade.

Kan liknas vid vägtrafikkungörelsen:
5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna.

Staffan
Mmm :) (y)

Dock ser du folk som, överfört till trafiken, ställer frågan -Jag har 4,3mm mönsterdjup, det regnar 5mm/timme, hur fort kan jag köra, -exakt, -svara!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.