120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Jag tror man måste klara att se på online-pressen med nyktra ögon, dessa är företag vars mål är att omvandla händelser till trafikströmmar och datainsamling och därmed intäkter. Precis om alla andra företag så skarvas det och man leker med perspektiven för att sälja sin produkt, de har hamnat oerhört långt från det man menar med journalistik, fakta och sanning.N Nybergzzz skrev:
Jag förstår att vissa kan finna det underhållanda att kika på deras utbud och förrädiskt nog så blandar de ju in korn av fakta som kan ge sken av legitimitet.
Haha lär dig statistik A.Nissens skrev:
Du kan ej jämföra tidigare år.
Inga restriktioner.
Sluta svara i denna tråd tack.
Du skämmer ut dig.
Tröt argumenten nu?N Nybergzzz skrev:
Det går utmärkt att jämföra med tidigare år. Det säger en hel del, och för dig blir det väl besvärande när det inte ser så illa ut som du vill tro.
Hur var medelåldern 2002?Nissens skrev:
Hur var sjukvården då?
Hade vi restriktioner då?
Hur många av invandrarna vi tagit in de senaste året hsr varit i ålder 60 t 80?
Du får läsa lite matematik a först.
Nu börjar du ställa intressanta frågor! Den utredningen kan jag tycka att våra tidningar bör göra istället för att rapportera om att en bråkdel av alla människor som blir sjuka i denna sjukdom dör eller får men för livet.N Nybergzzz skrev:
Det vet vi redan.
Men hur mycket detta virus påverkar dödligheten, för det har den definitivt gjort, det vet man inte för säkert.
Finns ju minst 10 frågor t att ställa om vi ska stirra oss blint på statistik med döda varje år.D jonas_t skrev:Nu börjar du ställa intressanta frågor! Den utredningen kan jag tycka att våra tidningar bör göra istället för att rapportera om att en bråkdel av alla människor som blir sjuka i denna sjukdom dör eller får men för livet.
Det vet vi redan.
Men hur mycket detta virus påverkar dödligheten, för det har den definitivt gjort, det vet man inte för säkert.
Vrf tar ej nissen med dessa parametrar utan nisse använder bara döda .
Det är okunskap om statistik.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Eftersom vi inte har haft restriktioner något tidigare år måste slutsatsen vara att man inte kan jämföra med något.N Nybergzzz skrev:
Således kan vi inte dra en slutsats om hur många som dött extra pga av Covid-19 och inte heller om vi gjort rätt eller fel?
Är det så vi ska tolka dig?
BTW: Om folk inte förstår vad man försöker säga så kan det bero på flera olika anledningar beror det vanligen på att man förklarar dåligt, eller att folk inte vill förstå.
Det kan du relativt enkelt själv ta reda på hos SCB:N Nybergzzz skrev:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101E/FodelselandArK/
Nu orkar jag inte titta på exakt åldrarna 60-80 (för det kräver 5-årsintervaller), men om du nöjer dig med över respektive under 65, så får jag följande siffror för boende i Sverige 2019 (dvs inte bara invandrat de senaste åren):
Antal svenskfödda över 65: 1 787 697 st, eller 21,5% av de svenskfödda är över 65.
Antal födda i Afrika över 65: 9 519, eller 4,3% av de afrikaner som bor i Sverige är över 65.
Antal födda i Asien över 65: 41 311 st, eller 5,3% av de asiater som bor i Sverige är över 65.
Jag orkar inte redovisa resten av världsdelarna, du är ju bra på matematik och kan säkert räkna själv.
Men de utlandsfödda är VÄLDIGT underrepresenterade i de övre åldersgrupperna.
Men VAD har detta med Corona-strategin att göra?
Ja du kom fram t slutsatsen själv att de vi importerar mer yngre folk än de dör per år.B b8q skrev:Det kan du relativt enkelt själv ta reda på hos SCB:
[länk]
Nu orkar jag inte titta på exakt åldrarna 60-80 (för det kräver 5-årsintervaller), men om du nöjer dig med över respektive under 65, så får jag följande siffror för boende i Sverige 2019 (dvs inte bara invandrat de senaste åren):
Antal svenskfödda över 65: 1 787 697 st, eller 21,5% av de svenskfödda är över 65.
Antal födda i Afrika över 65: 9 519, eller 4,3% av de afrikaner som bor i Sverige är över 65.
Antal födda i Asien över 65: 41 311 st, eller 5,3% av de asiater som bor i Sverige är över 65.
Jag orkar inte redovisa resten av världsdelarna, du är ju bra på matematik och kan säkert räkna själv.
Men de utlandsfödda är VÄLDIGT underrepresenterade i de övre åldersgrupperna.
Men VAD har detta med Corona-strategin att göra?
Alltså så är 95000 döda i år väldigt illa.
Haha nu dumförklara du dig själv.Fairlane skrev:
Eftersom vi inte har haft restriktioner något tidigare år måste slutsatsen vara att man inte kan jämföra med något.
Således kan vi inte dra en slutsats om hur många som dött extra pga av Covid-19 och inte heller om vi gjort rätt eller fel?
Är det så vi ska tolka dig?
BTW: Om folk inte förstår vad man försöker säga så kan det bero på flera olika anledningar beror det vanligen på att man förklarar dåligt, eller att folk inte vill förstå.
Läkare hsr fel om dödsorsak men du är läkare och vet bättre än dom?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Det blev mycket bättre när jag ignorerade innehåll från @Nybergzzzharry73 skrev:
Faktiskt den andra jag tar bort här öht.