Nissens Nissens skrev:
Men mer intressant hade det varit att ha siffror på antal döda per befolkningsmängd.
Varsågod, courtesy of cornucopia:
Area chart showing deaths from January-October in Sweden, 1860-2020 with a red circle highlighting recent data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ringat in "coronapandemins offer" i rött. Ska bli intressant sen när de kan summera hela året och får med "andra vågen" och inte bara januari-oktober.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
D
N Nybergzzz skrev:
Jag läser ej fake blaskor av emuanel karlsten i alla fall.
Jag tror man måste klara att se på online-pressen med nyktra ögon, dessa är företag vars mål är att omvandla händelser till trafikströmmar och datainsamling och därmed intäkter. Precis om alla andra företag så skarvas det och man leker med perspektiven för att sälja sin produkt, de har hamnat oerhört långt från det man menar med journalistik, fakta och sanning.

Jag förstår att vissa kan finna det underhållanda att kika på deras utbud och förrädiskt nog så blandar de ju in korn av fakta som kan ge sken av legitimitet.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det blir sannolikt mellan 2000-4000 ”extra” döda i år beroende på hur året slutar... 2002 var det influensan som tog många liv.
Intressant att det 2019 dog väldigt få, inte sedan 1977 har så få avlidit. Men mer intressant hade det varit att ha siffror på antal döda per befolkningsmängd.
Haha lär dig statistik A.

Du kan ej jämföra tidigare år.

Inga restriktioner.

Sluta svara i denna tråd tack.

Du skämmer ut dig.

• Gilla
  • Haha
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
E
N Nybergzzz skrev:
Som vanligt så svarar du som en politiker.
Fast det är du som inte kommer med något svar på frågan.
Antar att du saknar ett.

Nissens
N Nybergzzz skrev:

Inga restriktioner.

Du skämmer ut dig.
Tröt argumenten nu?
Det går utmärkt att jämföra med tidigare år. Det säger en hel del, och för dig blir det väl besvärande när det inte ser så illa ut som du vill tro. :)

Nissens Nissens skrev:
Tröt argumenten nu?
Det går utmärkt att jämföra med tidigare år. Det säger en hel del, och för dig blir det väl besvärande när det inte ser så illa ut som du vill tro. :)
Hur var medelåldern 2002?
Hur var sjukvården då?
Hade vi restriktioner då?

Hur många av invandrarna vi tagit in de senaste året hsr varit i ålder 60 t 80?

Du får läsa lite matematik a först.

harry73
N Nybergzzz skrev:

Inga restriktioner.

Du skämmer ut dig.
Kan du inte krypa tillbaka under din sten igen?

• Gilla
gaidin och 5 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Hur var medelåldern 2002?
Hur var sjukvården då?
Hade vi restriktioner då?

Du får läsa lite matematik a först.
Nu börjar du ställa intressanta frågor! Den utredningen kan jag tycka att våra tidningar bör göra istället för att rapportera om att en bråkdel av alla människor som blir sjuka i denna sjukdom dör eller får men för livet.
Det vet vi redan.
Men hur mycket detta virus påverkar dödligheten, för det har den definitivt gjort, det vet man inte för säkert.

D jonas_t skrev:
Nu börjar du ställa intressanta frågor! Den utredningen kan jag tycka att våra tidningar bör göra istället för att rapportera om att en bråkdel av alla människor som blir sjuka i denna sjukdom dör eller får men för livet.
Det vet vi redan.
Men hur mycket detta virus påverkar dödligheten, för det har den definitivt gjort, det vet man inte för säkert.
Finns ju minst 10 frågor t att ställa om vi ska stirra oss blint på statistik med döda varje år.

Vrf tar ej nissen med dessa parametrar utan nisse använder bara döda .

Det är okunskap om statistik.

Fairlane
N Nybergzzz skrev:

Inga restriktioner.

Du skämmer ut dig.
Eftersom vi inte har haft restriktioner något tidigare år måste slutsatsen vara att man inte kan jämföra med något.
Således kan vi inte dra en slutsats om hur många som dött extra pga av Covid-19 och inte heller om vi gjort rätt eller fel?

Är det så vi ska tolka dig?

BTW: Om folk inte förstår vad man försöker säga så kan det bero på flera olika anledningar beror det vanligen på att man förklarar dåligt, eller att folk inte vill förstå.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Det kan du relativt enkelt själv ta reda på hos SCB:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101E/FodelselandArK/

Nu orkar jag inte titta på exakt åldrarna 60-80 (för det kräver 5-årsintervaller), men om du nöjer dig med över respektive under 65, så får jag följande siffror för boende i Sverige 2019 (dvs inte bara invandrat de senaste åren):

Antal svenskfödda över 65: 1 787 697 st, eller 21,5% av de svenskfödda är över 65.
Antal födda i Afrika över 65: 9 519, eller 4,3% av de afrikaner som bor i Sverige är över 65.
Antal födda i Asien över 65: 41 311 st, eller 5,3% av de asiater som bor i Sverige är över 65.
Jag orkar inte redovisa resten av världsdelarna, du är ju bra på matematik och kan säkert räkna själv.

Men de utlandsfödda är VÄLDIGT underrepresenterade i de övre åldersgrupperna.

Men VAD har detta med Corona-strategin att göra?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det kan du relativt enkelt själv ta reda på hos SCB:
[länk]

Nu orkar jag inte titta på exakt åldrarna 60-80 (för det kräver 5-årsintervaller), men om du nöjer dig med över respektive under 65, så får jag följande siffror för boende i Sverige 2019 (dvs inte bara invandrat de senaste åren):

Antal svenskfödda över 65: 1 787 697 st, eller 21,5% av de svenskfödda är över 65.
Antal födda i Afrika över 65: 9 519, eller 4,3% av de afrikaner som bor i Sverige är över 65.
Antal födda i Asien över 65: 41 311 st, eller 5,3% av de asiater som bor i Sverige är över 65.
Jag orkar inte redovisa resten av världsdelarna, du är ju bra på matematik och kan säkert räkna själv.

Men de utlandsfödda är VÄLDIGT underrepresenterade i de övre åldersgrupperna.

Men VAD har detta med Corona-strategin att göra?
Ja du kom fram t slutsatsen själv att de vi importerar mer yngre folk än de dör per år.

Alltså så är 95000 döda i år väldigt illa.

Fairlane Fairlane skrev:
Eftersom vi inte har haft restriktioner något tidigare år måste slutsatsen vara att man inte kan jämföra med något.
Således kan vi inte dra en slutsats om hur många som dött extra pga av Covid-19 och inte heller om vi gjort rätt eller fel?

Är det så vi ska tolka dig?

BTW: Om folk inte förstår vad man försöker säga så kan det bero på flera olika anledningar beror det vanligen på att man förklarar dåligt, eller att folk inte vill förstå.
Haha nu dumförklara du dig själv.

Läkare hsr fel om dödsorsak men du är läkare och vet bättre än dom?

N Nybergzzz skrev:
Ja du kom fram t slutsatsen själv att de vi importerar mer yngre folk än de dör per år.
Ja. utan invandring skulle vår folkmängd stå rätt stilla, eller till och med minska något. Vad vill du säga med det? Det är ingen corona-fråga, håll dig till ämnet tack.

harry73 harry73 skrev:
Kan du inte krypa tillbaka under din sten igen?
Det blev mycket bättre när jag ignorerade innehåll från @Nybergzzz
Faktiskt den andra jag tar bort här öht.

• Gilla
  • Älska
Pin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.