120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Överdödligheten fram tom november månad 2020 är knappt 5.000. Källa SCB
Inrapporterade dödsfallen i Corona var då ca 6.600.
Prognos på överdödlighet 2020 hamnar då på runt 7.000 personer lite beroende på eftersläpning i statistik etc.
https://scb.se/om-scb/nyheter-och-p...erigen-overdodlighet--aldre-hardast-drabbade/
Inrapporterade dödsfallen i Corona var då ca 6.600.
Prognos på överdödlighet 2020 hamnar då på runt 7.000 personer lite beroende på eftersläpning i statistik etc.
https://scb.se/om-scb/nyheter-och-p...erigen-overdodlighet--aldre-hardast-drabbade/
Redigerat:
Men det finns flera anledningar att vara försiktig med jämförelser tillbaka i tiden. Läs gärna en mer djupgående genomgång av historiska jämförelser här.Nissens skrev:
Citat ur den egen källa.
Han säger precis som mig.
Man ska vara försiktig att jämföra tidigare år!!!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Emanuel_KarlstenN Nybergzzz skrev:
Ska du hävda att den som fått årets Stora journalistpris är fejk, får du nog argumentera liiite bättre än Donald Trump twittrar...
Men vi förstår - allt som inte passar herrns världsbild måste vara fejk news.
Läs din egen källa.Nissens skrev:
Men det finns flera anledningar att vara försiktig med jämförelser tillbaka i tiden. Läs gärna en mer djupgående genomgång av historiska jämförelser här.
Jag litar betydligt mer på scb än på ett uttalande från dig. Kolla grafen jag skickade som jämför 2020 med de 5 föregående åren. Det är siffror från SCB.Ulltand skrev:
Du kör med fake news hela tiden...
Det är begripligt att du inte skickar en enda länk som stöder ditt påstående. Du har SCB emot dig så det är ju inte så konstigt.
Redigerat:
Det här är vad jag har problem med dagens rapportering och många människors retorik och förhållningssätt.N Nybergzzz skrev:
Det är väldigt få sjukdomar som inte kan bli allvarliga. Vi bör ha respekt för att alla sjukdomar kan vara farliga.
Jag hörde om en situation om ett för tidigt fött barn som hade pussats av sin mamma eller pappa som just då hade herpesskov, utan att henn hade märkt det själv. Kort därefter dog barnet. Och herpes anses knappast vara en allvarlig sjukdom.
Jag har två anhöriga som dött i sviterna av den vanliga säsonginfluensan. Exakt hur stor skillnaden är sett mot en allvarlig säsonginfluensa vet vi inte ännu. Men vi är nog alla överens om att denna pandemi är värre än vad vi sett på många år. Men respekt ska man ha för alla sjukdomar.
Något vi normalt absolut inte respekterar.
Han har rättNissens skrev:
Jag litar betydligt mer på scb än på ett uttalande från dig. Kolla grafen jag skickade som jämför 2020 med de 10 föregående åren. Det är siffror från SCB.
Du kör med fake news hela tiden...
Det är begripligt att du inte skickar en enda länk som stöder ditt påstående. Du har SCB emot dig så det är ju inte så konstigt.![]()
Om du läser vad proffs säger och inte journalister så har han rätt.
Du svarade ej på vad din egen källa säger.Nissens skrev:
Men det finns flera anledningar att vara försiktig med jämförelser tillbaka i tiden. Läs gärna en mer djupgående genomgång av historiska jämförelser här.