120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Det urspungliga problemet är ju att folk reste så förbannat under senhösten och vintern och att folk från andra länder reste hit. Hade vi bara aldrig öppnat gränserna, byggt flygplatser hamnar och broar, så skulle vi aldrig fått in viruset, vi skulle nog varit #1 i världen, ...och lite mer lika Nordkorea.N Nybergzzz skrev:
Man skall vara betydligt mer försiktig med att jämföra Sverige med de mest udda ländrrna i världen i skenet av att Sverige borde vara lika udda.N Nybergzzz skrev:
Oavsett om du hittat någon som tycker som du så är det väldigt intressant att jämföra ett land med sin egna historik. Det är därför SCB har sin statistik.
Så, du borde vara försiktig med fakta.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/redan-fler-doda-hittills-i-ar-an-ett-helt-normalar/Nissens skrev:
Så du säger emot SCB?
Det är ju din källa?Nissens skrev:
Man skall vara betydligt mer försiktig med att jämföra Sverige med de mest udda ländrrna i världen i skenet av att Sverige borde vara lika udda.
Oavsett om du hittat någon som tycker som du så är det väldigt intressant att jämföra ett land med sin egna historik. Det är därför SCB har sin statistik.
Så, du borde vara försiktig med fakta.
Du hävdar att allt den hemsidan säger är rätt.
Nissens skrev:
Källan är SCB!
Jag missade att länka men det är gjort nu.
Om du öppnar länken så ser du att det inte ens är an svårtydd graf utan siffror!
Knapp 5000 tom november månad.
https://scb.se/om-scb/nyheter-och-p...erigen-overdodlighet--aldre-hardast-drabbade/
Det man rapporterar om där är ju precis de grafer som det refereras till.N Nybergzzz skrev:
Det är ingen som säger emot något som står i den länkade artikeln.
Vilka belägg har vi för övrigt, eller någon annan, för att medelvärdet 2015-2019 är rätt referensvärde?
Jag menar inte att det är fel, men jag ser inte att det medelvärdet helt automatiskt är rätt, bara för att det ligger närmast.
Men något jag tycker är märkligt är, återigen, att man gör jämförelsen med faktiskt döda och inte baserat på hur många som lever i landet.
Om vi ska tänka så har situationen i Tyskland varit betydligt värre än här, bara för att där bor fler människor.
Det finns de som gör den jämförelsen också:D jonas_t skrev:
https://cornucopia.cornubot.se/2020/11/oktober-2020-minst-dodliga-oktober-i.html
Men när man visar hur många som dött per 100 000 invånare såhär, ser det ju inte alls så allvarligt ut, så det säljer inte.
Jo nisse säger emot.D jonas_t skrev:Det man rapporterar om där är ju precis de grafer som det refereras till.
Det är ingen som säger emot något som står i den länkade artikeln.
Vilka belägg har vi för övrigt, eller någon annan, för att medelvärdet 2015-2019 är rätt referensvärde?
Jag menar inte att det är fel, men jag ser inte att det medelvärdet helt automatiskt är rätt, bara för att det ligger närmast.
Men något jag tycker är märkligt är, återigen, att man gör jämförelsen med faktiskt döda och inte baserat på hur många som lever i landet.
Om vi ska tänka så har situationen i Tyskland varit betydligt värre än här, bara för att där bor fler människor.
Det blir sannolikt mellan 2000-4000 ”extra” döda i år beroende på hur året slutar... 2002 var det influensan som tog många liv.B b8q skrev:
Intressant att det 2019 dog väldigt få, inte sedan 1977 har så få avlidit. Men mer intressant hade det varit att ha siffror på antal döda per befolkningsmängd.