Nissens
N Nybergzzz skrev:
Han har rätt

Om du läser vad proffs säger och inte journalister så har han rätt.
SCB har mer rätt än du o dina vänner. Just journalister försöker vanligtvis göra som du, blåsa upp siffrorna till något värre än de är.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
N Nybergzzz skrev:
Som vanligt så svarar du som en politiker.
Det urspungliga problemet är ju att folk reste så förbannat under senhösten och vintern och att folk från andra länder reste hit. Hade vi bara aldrig öppnat gränserna, byggt flygplatser hamnar och broar, så skulle vi aldrig fått in viruset, vi skulle nog varit #1 i världen, ...och lite mer lika Nordkorea.

Nissens
N Nybergzzz skrev:
Men det finns flera anledningar att vara försiktig med jämförelser tillbaka i tiden. Läs gärna en mer djupgående genomgång av historiska jämförelser här.
Citat ur den egen källa.

Han säger precis som mig.

Man ska vara försiktig att jämföra tidigare år!!!
Man skall vara betydligt mer försiktig med att jämföra Sverige med de mest udda ländrrna i världen i skenet av att Sverige borde vara lika udda.
Oavsett om du hittat någon som tycker som du så är det väldigt intressant att jämföra ett land med sin egna historik. Det är därför SCB har sin statistik.

Så, du borde vara försiktig med fakta.

Nissens Nissens skrev:
Man skall vara betydligt mer försiktig med att jämföra Sverige med de mest udda ländrrna i världen i skenet av att Sverige borde vara lika udda.
Oavsett om du hittat någon som tycker som du så är det väldigt intressant att jämföra ett land med sin egna historik. Det är därför SCB har sin statistik.

Så, du borde vara försiktig med fakta.
Det är ju din källa?
Du hävdar att allt den hemsidan säger är rätt.

Nissens
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Så du säger emot SCB?
Expressen är inte en källa jag hyser någon som helst tilltro till. Om det är kvällspressen du förlitar dig på så förklarar det mycket av dina åsikter...

Och ja, jag litar på SCB, det är därför jag kollar deras fakta direkt utan att läsa expressen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
N Nybergzzz skrev:
Det är ju din källa?
Du hävdar att allt den hemsidan säger är rätt.
Vet inte vad du snackar om. Läs den fakta jag lagt in, det kommer från SCB, inte från någon kvällsblaska.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag litar betydligt mer på scb än på ett uttalande från dig. Kolla grafen jag skickade som jämför 2020 med de 10 föregående åren. Det är siffror från SCB.

Källan är SCB!

Jag missade att länka men det är gjort nu.

Om du öppnar länken så ser du att det inte ens är an svårtydd graf utan siffror!

Knapp 5000 tom november månad.

https://scb.se/om-scb/nyheter-och-p...erigen-overdodlighet--aldre-hardast-drabbade/

N Nybergzzz skrev:
[länk]
Så du säger emot SCB?
5000 "extra" döda i år låter ganska rimligt. Men vad hände år 2002, med lika många döda som i år? Och då var vi dessutom en hel del färre invånare i landet än nu.

N Nybergzzz skrev:
[länk]
Så du säger emot SCB?
Det man rapporterar om där är ju precis de grafer som det refereras till.
Det är ingen som säger emot något som står i den länkade artikeln.

Vilka belägg har vi för övrigt, eller någon annan, för att medelvärdet 2015-2019 är rätt referensvärde?
Jag menar inte att det är fel, men jag ser inte att det medelvärdet helt automatiskt är rätt, bara för att det ligger närmast.

Men något jag tycker är märkligt är, återigen, att man gör jämförelsen med faktiskt döda och inte baserat på hur många som lever i landet.
Om vi ska tänka så har situationen i Tyskland varit betydligt värre än här, bara för att där bor fler människor.

D jonas_t skrev:
Men något jag tycker är märkligt är, återigen, att man gör jämförelsen med faktiskt döda och inte baserat på hur många som lever i landet.
Det finns de som gör den jämförelsen också:
https://cornucopia.cornubot.se/2020/11/oktober-2020-minst-dodliga-oktober-i.html

Men när man visar hur många som dött per 100 000 invånare såhär, ser det ju inte alls så allvarligt ut, så det säljer inte.

• Gilla
Disktrasan
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Det man rapporterar om där är ju precis de grafer som det refereras till.
Det är ingen som säger emot något som står i den länkade artikeln.

Vilka belägg har vi för övrigt, eller någon annan, för att medelvärdet 2015-2019 är rätt referensvärde?
Jag menar inte att det är fel, men jag ser inte att det medelvärdet helt automatiskt är rätt, bara för att det ligger närmast.

Om vi ska tänka så har situationen i Tyskland varit betydligt värre än här, bara för att där bor fler människor.
Jo nisse säger emot.

Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du snackar om. Läs den fakta jag lagt in, det kommer från SCB, inte från någon kvällsblaska.
Jag läser ej fake blaskor av emuanel karlsten i alla fall.

Nissens
B b8q skrev:
5000 "extra" döda i år låter ganska rimligt. Men vad hände år 2002, med lika många döda som i år? Och då var vi dessutom en hel del färre invånare i landet än nu.
Det blir sannolikt mellan 2000-4000 ”extra” döda i år beroende på hur året slutar... 2002 var det influensan som tog många liv.
Intressant att det 2019 dog väldigt få, inte sedan 1977 har så få avlidit. Men mer intressant hade det varit att ha siffror på antal döda per befolkningsmängd.

Nissens
N Nybergzzz skrev:
Jag läser ej fake blaskor av emuanel karlsten i alla fall.
Haha,
Jag länkade till SCB också, så då kan du själv dubbelkolla. :)
Men SCB:s siffror lär inte heller stämma med din världsbild. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.