Nissens Nissens skrev:
Bifogar ett par bilder från SCB.

[länk]
Ointressanta diagram.
Hade vi samma regler och restriktioner dessa år?

harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Harry73 har korrigerat sitt inlägg om dödligheten
Jag korrigerar mina inlägg hela tiden pga mina tjocka fingrar och en bångstyrig stavningskontroll. Men just i de inlägg om Danmark och Sveriges dödsfall kommer jag inte ihåg att jag ändrade något.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
N Nybergzzz skrev:
Men hallå!!
Jag pratar ej om de.
Jag pratar om att vi har haft restriktioner i år!!!
Ja, vi har haft restriktioner i år och de har troligtvis hållit ner antal döda rätt mycket. Om inte så kan man såklart helt strunta i restriktioner och det tror jag ingen i tråden tycker.

Inlägget du svarade på var Nissens "Ja, så det är typ 2-4000 fler som gått bort under 2020 än det gjorde 2018.
Många begriper ju inte att de där 8000 man säger gått bort av Covid-19 hade gått bort av något något annat ändå."

Då skrev du att man inte kan jämföra med tidigare år för att det då inte fanns några restriktioner.
Menar du då att om man haft samma restriktioner tidigare år så skulle inte folk dött i samma utsträckning då?
Det kanske stämmer, att om vi helt sluter landet (tuffare än Nordkorea, dvs vi släpper inte in någon) och vi ser till att ingen träffar någon annan än närmsta familjen, ja då kanske färre skulle dö under en period, då de inte skulle insjukna i influensa. Det här kommer dock väldigt snabbt plana ut, om man inte tror på evigt liv.

Så jo, man bör nog jämföra med tidigare år när man räknar ut hur många extra som dött pga Covid-19. Det utesluter på inget vis att inte inte hade kunnat vara betydligt fler utan restriktioner, eller färre med tuffare restriktioner.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, vi har haft restriktioner i år och de har troligtvis hållit ner antal döda rätt mycket. Om inte så kan man såklart helt strunta i restriktioner och det tror jag ingen i tråden tycker.

Inlägget du svarade på var Nissens "Ja, så det är typ 2-4000 fler som gått bort under 2020 än det gjorde 2018.
Många begriper ju inte att de där 8000 man säger gått bort av Covid-19 hade gått bort av något något annat ändå."

Då skrev du att man inte kan jämföra med tidigare år för att det då inte fanns några restriktioner.
Menar du då att om man haft samma restriktioner tidigare år så skulle inte folk dött i samma utsträckning då?
Det kanske stämmer, att om vi helt sluter landet (tuffare än Nordkorea, dvs vi släpper inte in någon) och vi ser till att ingen träffar någon annan än närmsta familjen, ja då kanske färre skulle dö under en period, då de inte skulle insjukna i influensa. Det här kommer dock väldigt snabbt plana ut, om man inte tror på evigt liv.

Så jo, man bör nog jämföra med tidigare år när man räknar ut hur många extra som dött pga Covid-19. Det utesluter på inget vis att inte inte hade kunnat vara betydligt fler utan restriktioner, eller färre med tuffare restriktioner.
Du har helt fel om allt i din text.

Det är många familjer som har varit i karantän.

Jag har ej träffat 70+ i min närhet.

Jag har endast varit i mitt hem och corona avstånd på mitt arbete hela hösten.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bifogar ett par bilder från SCB.

[länk]
Dessutom var det färre som levde i landet då.

N Nybergzzz skrev:
Ointressanta diagram.
Hade vi samma regler och restriktioner dessa år?
Var vill du komma egentligen? Det finns ju _ inga_ variabler som är 100% konstanta år efter år, inom något område, menar du att all statistik är poänglös då?

Det är ju självklart att man kan göra vilka jämförelser som helst mellan åren, frågan är snarare vilka slutsatser man kan dra.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B b8q skrev:
Visa länkar till källorna då, om du vill att någon ska tro på dig.
Jag tror att själva beviset för att det är fejk news är för att det publicerades i main-stream media.
Informationen har säkert inte publicerats på vare sig samnytt eller Fria tider, alltså måste den vara fejk...

• Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var vill du komma egentligen? Det finns ju _ inga_ variabler som är 100% konstanta år efter år, inom något område, menar du att all statistik är poänglös då?

Det är ju självklart att man kan göra vilka jämförelser som helst mellan åren, frågan är snarare vilka slutsatser man kan dra.
Jag vill framföra att covid-19 är ett farligt virus som vi ska ha respekt för!
Nissen vill framföra de som en vanlig förkylning

Nissens
N Nybergzzz skrev:
Nissen saknar grundläggande kunskap om matematik a.
Absolut inte, du får gärna utveckla det totalt intetsägande påståendet. Jag förstår precis sammanhanget, överdödligheten är inte speciellt hög.

N Nybergzzz skrev:
Nissen saknar grundläggande kunskap om matematik a.
Exakt de grafer och det resonemang han för har även jag fört. Jag är ganska bekväm med mina matematikkunskaper.

Dessutom är det ju inte han som räknat, det är Statistiska centralbyrån. Menar du att de brister i sina matematikkunskaper också?

• Gilla
  • Haha
Pin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nybergzzz skrev:
Du har helt fel om allt i din text.
Är allt fel?
  • Svarade du inte på Nissen inlägg och skrev att man inte kunde jämföra med tidigare år, då det inte fanns restriktioner då?
  • Stämmer det inte att färre kanske skulle avlida med hårdare restriktioner där ännu färre träffades?
  • Stämmer det inte att folk kommer dö till slut ändå, om inte av Covid-19 så an något annat?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Jag vill framföra att covid-19 är ett farligt virus som vi ska ha respekt för!
Nissen vill framföra de som en vanlig förkylning
Varför pratar du om att vi inte kan jämföra dödlighet mellan åren då?

Här pratar vi om strategi-frågan, har du inget att tillföra kanske du bara kan strunta i att skriva?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
[bild]
Den här bilden får ju inte försvinna i @Nybergzzz tramsande....

• Stapeldiagram som visar totala dödsfall per miljon för första och andra vågen av COVID-19 per land.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.