120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Men hur rättvis är det att bara titta på antal länder?Ulltand skrev:
De flesta länder i underkanten av tabellen är små ö-nationer t ex i stilla havet, som aldrig fick någon egentlig smittspridning och som har få invånare.
Stora länder som USA, Brasilien och några stora europeiska länder ligger över oss, ska ,man inte ta hänsyn till det?
Många länder har en väldig opålitlig statistik, hur tar man hänsyn till det? Ska vi lita på att Ryssland eller Kina för bra statistik?
Det vore väldigt trevligt om vi bara kunde konstatera att Sverige är i paritet med nästan alla andra europeiska länder, och att det istället är Norge, Finland, Island och Danmark som är de egendomliga undantagen som klarat sig oväntat bra, i klass med isolerade ö-nationer i Stilla Havet.
Så ens personliga ställningstagande är väl om man vill jämföra sig mot undantagen eller mot normalvärdena.
Så ens personliga ställningstagande är väl om man vill jämföra sig mot undantagen eller mot normalvärdena.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Och Turkmenistan är bäst med noll dödsfall...
Jag vet inte, men det känns lite märkligt att jämföra siffror när man rapporterar helt olika.
Ta Indien som exempel. 105 döda per miljon invånare, det ger en 98:e plats.
Om man då tänker att hälften av alla dödsfall i Indien ett vanligt år inte registreras. hur kan man då lägga något värde i den siffran som vi ser? Det är väl ingen som tror att varannan dödsfall i INden inte registreras, men samtliga Covid-19-fall registreras?
Kan man inte ens enas om hur man ska registrera så är alla former av jämförelser meningslösa.
Det är som att påstå att det är mycket varmare i Toronto än i Stockholm idag. I Stockholm är det 6 grader C, medan i Toronto är det 37 grader F. Det ser ju alla att 37 är mer än 6...
Jag vet inte, men det känns lite märkligt att jämföra siffror när man rapporterar helt olika.
Ta Indien som exempel. 105 döda per miljon invånare, det ger en 98:e plats.
Om man då tänker att hälften av alla dödsfall i Indien ett vanligt år inte registreras. hur kan man då lägga något värde i den siffran som vi ser? Det är väl ingen som tror att varannan dödsfall i INden inte registreras, men samtliga Covid-19-fall registreras?
Kan man inte ens enas om hur man ska registrera så är alla former av jämförelser meningslösa.
Det är som att påstå att det är mycket varmare i Toronto än i Stockholm idag. I Stockholm är det 6 grader C, medan i Toronto är det 37 grader F. Det ser ju alla att 37 är mer än 6...
Vilken plats ligger vi på exakt i data från länken?Nissens skrev:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Det står 24 på min skärm.
Vilka och hur många länder väljer du att räkna bort?
Och lägg ner din personpåhopp så vi kan ha kvar tråden.
Jämförelsen mellan länder tror jag alltid kommer vara ganska irrelevant, rapporteringen kommer skilja sig för mycket åt och många länder kommer att framställa denna på ena eller andra sättet. Jag tror tex personligen inte för ett ögonblick på Danmarks siffror, mycket erfarenhet av det landet och om de rapporterat ärligt är det att likna med ett underverk. Helt övertygad om att de inte är ensamma i den gruppen!B b8q skrev:Det vore väldigt trevligt om vi bara kunde konstatera att Sverige är i paritet med nästan alla andra europeiska länder, och att det istället är Norge, Finland, Island och Danmark som är de egendomliga undantagen som klarat sig oväntat bra, i klass med isolerade ö-nationer i Stilla Havet.
Det är ju inte ett dugg relevant eller intressant med någon "100 i topp lista"!Ulltand skrev:
Man jämför statistik med jämförbart material/länder och ett snitt i Europa är väl rimligt, tycker du inte?
Vore väl mer intressant att ha kurvor på alla förkylningsvirus som sprids i sverige. Hur många som smittas av alla virus vore ju kul att ha en graf på.D djac skrev:Jämförelsen mellan länder tror jag alltid kommer vara ganska irrelevant, rapporteringen kommer skilja sig för mycket åt och många länder kommer att framställa denna på ena eller andra sättet. Jag tror tex personligen inte för ett ögonblick på Danmarks siffror, mycket erfarenhet av det landet och om de rapporterat ärligt är det att likna med ett underverk. Helt övertygad om att de inte är ensamma i den gruppen!
Ställ frågan till de som drar in detta i diskussionen hela tiden. Det är inte jag.Jonatan79 skrev:
Men skall man göra det skall man ha rätt i sakfrågan.
För övrigt var inte frågan ställd till dig.
Redigerat:
Och väljer vi bara Europa så har Sverige plats 16 av 48 (och då får ”länder” som Gibraltar, Isle of Man och Kanalöarna vara med).Ulltand skrev:
Men det är som sagt svårt att jämföra äpplen och päron, om det är något man ska jämföra är det helst överdödligheten, den är svårast att smita undan.
B b8q skrev:
Och väljer vi bara att jämföra oss med USA Spaninen och Italien ligger vi sist! HURRA!
Jag vet, men min fråga var ställd till dig, så vad tycker du, är det rimligt att jämföra med tex Europas länder eller inte?Ulltand skrev:
Om du tror att alla de länderna har en transparent rapportering så är du helt ute i det blå.Ulltand skrev:
Vilken kolumn sorterar du efter och vilka länder sållar du bort pga sannolik bristfällig rapportering?
Den sammanställningen jag taggade dig i var en bra summering. Den visar dessutom hur extrema dina tre favoritländer är i världen.