Ulltand Ulltand skrev:
Vi har nog lärt oss en hel del nu.
Naturligtvis hoppas jag att det är så men jag är inte övertygad. Vi människor är evolutionärt inte betingade att reagera på långsamma hot och vad jag ser och vad jag läser nu reagerar vi på det omedelbara, när den akuta faran är över återgår vi till det liv som vi som vi levde förut. Vår oförmåga att tänka långa tankar är inte något vi kan vara stolta över.

På många sätt under denna pandemi har vi reagerat som de jägare och samlare som var våra förfäder, på det akuta hotet som då handlade om överlevnad. När vaccineringen kommer igång så har vi övervunnit hotet och allt är som förut.

Nästa hot kanske inte är ett elakt virus.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Naturligtvis hoppas jag att det är så men jag är inte övertygad. Vi människor är evolutionärt inte betingade att reagera på långsamma hot och vad jag ser och vad jag läser nu reagerar vi på det omedelbara, när den akuta faran är över återgår vi till det liv som vi som vi levde förut. Vår oförmåga att tänka långa tankar är inte något vi kan vara stolta över.

På många sätt under denna pandemi har vi reagerat som de jägare och samlare som var våra förfäder, på det akuta hotet som då handlade om överlevnad. När vaccineringen kommer igång så har vi övervunnit hotet och allt är som förut.

Nästa hot kanske inte är ett elakt virus.

Du har rätt i att minnet är kort och det skall inte underskattas. Däremot kommer det säkert bli organisatoriska förändringar och lagerhållning av kritisk materiel i beslut som verkar över längre tid.

Sedan finns det ju en grupp människor som arbetar enbart med detta tex på WHO som har stort genomslag i sina rekommendationer.

Spanska sjukan 1918 har inte varit inte helt bortglömd i pandemin trots tidsaspekten.

Jag är försiktigt optimistisk.

Det enda vi var snabba på var att bunkra skitpapper, pasta, ris och konserver. Tyvärr hjälpte det inte någon... :(

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om man tror att inte alla länder, efter förmåga friserar sina siffror så gott det går, är man helt uppe i det blå. För du tror väl inte att Sverige är bäst i världen, även med det?

Dessutom bestämde gurun att vi skall jämföra oss med Belgien. Åtminstone så länge det är ännu sämre än oss.

Staffan
Jag tror inte att Sverige är bäst på något. Snarare ligger vi i mittfältet med det mesta vi gör. Vad gäller pandemin är det relevant att jämföra Sverige med de flesta EU länderna. Och även där är vi i mittfältet någonstans.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om man tror att inte alla länder, efter förmåga friserar sina siffror så gott det går, är man helt uppe i det blå. För du tror väl inte att Sverige är bäst i världen, även med det?

Dessutom bestämde gurun att vi skall jämföra oss med Belgien. Åtminstone så länge det är ännu sämre än oss.

Staffan
Tja, vissa länder som Cambodia, Thailand och en massa afrikanska länder har inte speciellt transparent rapportering, för att inte tala om Kina. Men vissa har tydligen ingen aning om detta.

Något nytt att diskutera.
AV DE DRYGT 90 000 personer som avlider i Sverige varje år är nästan 90 procent 65 år eller äldre. De allra flesta, drygt 40 procent, dör i hjärt- och kärlsjukdomar och ungefär 25 procent avlider med en tumörsjukdom som underliggande dödsorsak
enligt SCB

Det blir 81000 pensionärer dom flesta 86 i genomsnitt = 6700 / månad!
Det tog 10 månader för CONVID -19 uppnå detta dödstal!!!

Något att begrunda och kommentera.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
L Leif i Skåne skrev:
Något nytt att diskutera.
AV DE DRYGT 90 000 personer som avlider i Sverige varje år är nästan 90 procent 65 år eller äldre. De allra flesta, drygt 40 procent, dör i hjärt- och kärlsjukdomar och ungefär 25 procent avlider med en tumörsjukdom som underliggande dödsorsak
enligt SCB

Det blir 81000 pensionärer dom flesta 86 i genomsnitt = 6700 / månad!
Det tog 10 månader för CONVID -19 uppnå detta dödstal!!!

Något att begrunda och kommentera.
Ändå har överdödligheten inte varit överväldigande över året 2020, tidvis har vi haft underdödlighet. Det beror på att många sköra människor som inte hade så långt kvar oavsett gick bort lite tidigare. Det beror i sin tur på beredskapen på äldreboendena som politikerna monterat ned över åren.

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
K
Jag är intresserad av hur det hade sett ut om man kartlagt influensatyperna tidigare år, och vad som hade hänt om media varje år skrek ut nu sprids " 2015årsinfluensan" i rasande fart, håll avstånd etc.

Är covid influensan värre än andra eller belyses den för att media rapporterar om den? Totala antal döda i år verkar ligga normalt och många som dör på sjukhus dör med covid men inte nödvändigtvis av covid.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
K Kortling skrev:
Jag är intresserad av hur det hade sett ut om man kartlagt influensatyperna tidigare år, och vad som hade hänt om media varje år skrek ut nu sprids " 2015årsinfluensan" i rasande fart, håll avstånd etc.

Är covid influensan värre än andra eller belyses den för att media rapporterar om den? Totala antal döda i år verkar ligga normalt och många som dör på sjukhus dör med covid men inte nödvändigtvis av covid.
Den är säkert lite värre än dess sentida kollegor. Sättet man dör på är hemskt men framförallt är det som du skriver troligen förmågan vi idag har att förmedla saker via nätet är ju något nytt.

Kraftigt antal döda bland säsonginfluensor är heller inget nytt och dessa försöker vi vaccinera bort så gott det går, men få skriker att unga och friska måste vaccineras eller han munskydd.

Inte fel med en tankeställare kring detta, dessa människor har inte så lätt att göra sina röster hörda.

Jag har sett att dessa pandemier kommer sekelvis ungefär.

Men går vi 20-50-70 år tillbaka hittar vi säkerligen en hel del massmördare som man kanske inte har så mycket i minnet längre mer än lite statistik i något dammigt arkiv.

Ja. Nu ligger det ju såklart på nätet för allas beskådan, så vill någon forska i detta så är det ju enkelt.

Men troligen är det väl ändå den största mördaren vi sett sedan Spanska sjukan, även om vi klarat oss relativt lindrigt här, och det är egentligen helt fel ord, så får vi inte glömma att i många länder slår denna sjuka väldigt hårt och dödar till synes friska unga människor som trott att de hade många sköna år kvar att leva.

Som någon från Blekinge brukar poängtera så har vi i Sverige knappt 300 döda under 60 varav den övervägande majoriteten troligen var svårt sjuka oavsett om de kände till detta eller ej.

Många långtids- eller kroniskt sjuka läser man också om, och jag tror knappt man kan börja föreställa sig i vilken omfattning detta är, och detta är kanske nästan ett öde värre än döden för många, det får man absolut inte glömma heller.

Men visst blir det upphausat med topplistor, vadslagning och anklagelser att vissa länder inte gör på bästa sätt av allvetande hobbyvetenskapsmän.

Man får ändå se det för vad det är, människans våldtäkt på naturen som slår tillbaka måhända, men hade viruset varit något värre i sina egenskaper hade vi i princip tvingats vara instängda i våra källare i väntan på ett eventuellt vaccin.

Eller i värsta fall stå emot viruset på naturlig väg à la Survival of the fittest-manér och bygga upp en immunitet fortast möjligt, men ändå så att sjukvården pallat med.

• Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är helt klart att convid triggar/försämra immunförsvaret så en underliggande sjukdom blommar upp.
Läkarna har slutat att skriva död av convid -19
Utan död med convid -19

harry73 harry73 skrev:
Nej men Köpenhamn ligger på den danska sidan av gränsen och Skåne på de svenska sidan.
Inte bara ett korrekt påstående, men också väldigt relevant för diskussionen.
Ja du jämförde ju Sverige och Danmark och när jag frågade var det plötsligt Skåne och Köpenhamn du menade.

Det var väl ett relevant förtydligande? :)

harry73
harry73 harry73 skrev:
I våras fanns det samhällssmittspridning i Sverige och Danmark och den var värre på den danska sida av gränsen, samtidigt som danskarna fick resa fritt.
Så skrev jag.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte att Sverige är bäst på något. Snarare ligger vi i mittfältet med det mesta vi gör. Vad gäller pandemin är det relevant att jämföra Sverige med de flesta EU länderna. Och även där är vi i mittfältet någonstans.
Tro du viruset bryr sig om vilka som har medlemskap i EU?

Vi ligger inte något "mittfällt" vi är bland de 10 % sämsta i världen.

Jag tog mig tid att kolla ditt påstående om Europa då du ju ofta skjuter från höften utan grund och det var ju som misstänkt helt fel igen

Av 49 länder ligger Sverige riktigt dåligt till. Om man räknar bort "pytteländerna" så runt 10 plats i dödsligan.

Fantisera gärna på men publicera inte rena osanningar om hur det förhåller sig om jag får önska något.

harry73 harry73 skrev:
Så skrev jag.
Så fel det kan bli.

Den danska sidan av gränsen heter Danmark

Den svenska sidan heter Sverige. Inte Skåne.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Ja du jämförde ju Sverige och Danmark och när jag frågade var det plötsligt Skåne och Köpenhamn du menade.

Det var väl ett relevant förtydligande? :)
Skåne ligger fortfarande i Sverige. Öresundsregionen är en ganska integrerad region där danskar och svenskar rört sig fritt med båttur en kvart mellan Helsingborg och Helsingør och marginellt längre Malmö - København samt så ligger rutten med båt Ystad-Rönne behändigt till.

Bor man här förstår man nog dåligt varför man skulle vilja jämföra Danmark med Sveriges nordliga delar som Stockholm eller Kiruna.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.