120 813 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Jag gissar att skillnaderna ligger i resandet och de sociala mönstren, där har vi inte mycket gemensamt.harry73 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag skulle säga att det är en bättre strategi på längre sikt, att öka finansieringen av sjukvården, än att införa någon typ av medborgarlön så fort det kommer en ny sjukdom...Staffan2000 skrev:
Nja, att dörrar svetsades finns det ju videos på - men orsaken till det är svårare att bevisa - eller motbevisa!N Nybergzzz skrev:
https://www.cbc.ca/player/play/1703503427818
https://www.thesun.co.uk/news/10925668/coronavirus-patients-welded-homes-china/
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Hela sättet att jämföra länder blir lite konstigt. Man kan också säga att högsta antal döda per miljon har Belgien och San Marino med över 1500 döda. Med ca 800 döda ligger Sverige då i mitten av spannet. Så Sverige ligger i mittfältet, säkert om man tar hänsyn till att vår registrering av covid-döda är mycket noggrannare än många andra länder.trähandtag skrev:
Nu gick även Schweiz om oss, 28 ska det vara. Nedan finns skärmdump från * Internationella siffror är från Johns Hopkins University, CSSE, och de svenska siffrorna är från Folkhälsomyndigheten. Kartan uppdateras dagligen.
De närmaste bakomliggande länder går stark senaste 2 veckorsperioden och går om oss inom kort.
[bild]
Med det i tanken satt jag mig och gjorde lite tabeller med gårdagens data.
Först ett stapeldiagram med antal länder som faller inom ett visst interfall (värdet på x-axis blir då lägsta värdet i intervallet)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stora antal länder längst ut till höger är framförallt små ö-nationer med väldig få invånare. Stora länder som Kina,Indien, USA och Ryssland syns mindre i statistiken, så jag gjorde ännu ett diagram. Nu visar staplarna total antal invånare som alla länderna i intervallet har.
Jag la till lite text vilka länder ingår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra översikt!harry73 skrev:
Hela sättet att jämföra länder blir lite konstigt. Man kan också säga att högsta antal döda per miljon har Belgien och San Marino med över 1500 döda. Med ca 800 döda ligger Sverige då i mitten av spannet. Så Sverige ligger i mittfältet, säkert om man tar hänsyn till att vår registrering av covid-döda är mycket noggrannare än många andra länder.
Med det i tanken satt jag mig och gjorde lite tabeller med gårdagens data.
Först ett stapeldiagram med antal länder som faller inom ett visst interfall (värdet på x-axis blir då lägsta värdet i intervallet)
[bild]
Det stora antal länder längst ut till höger är framförallt små ö-nationer med väldig få invånare. Stora länder som Kina,Indien, USA och Ryssland syns mindre i statistiken, så jag gjorde ännu ett diagram. Nu visar staplarna total antal invånare som alla länderna i intervallet har.
Jag la till lite text vilka länder ingår.
[bild]
@Ulltand , detta visar att du inte har koll på percentilerna, Sverige ligger i mittfältet. Kommer du någonsin att kunna ta till dig denna fakta?
Nissens skrev:
Vad snackar du om? Sverige ligger på 24 plats av 218 länder.
Sortera på dödsfall per miljon invånare högst upp.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Det är helt bortkastat att försöka nyansera, har man bestämt sig för att Sverige är sämst så kommer man kunna hitta stöd för det på internet, precis som för allt annat man kan vilja söka bekräftelser på.Nissens skrev: