D
N Nybergzzz skrev:
Då kan du förklarar hur Kina kunde utrota viruset med hård lockdown,munskyddskrav och smittspårning?
Jo, trots munskydd gick det bra men förmodligen gjorde det större nytta att svetsa igen folks dörrar så att de inte kunde komma ut och smitta folk.

• Gilla
El-Löken66 och 4 till
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Visst är det rimligt att jämföra med våra grannar, men då framförallt för att förstå varför vi fick en epidemi och våra grannar fick nästan inget.
Även våra grannar har samhällsspridning, men det blir inte så allvarligt där.
Vad är skillnaderna?
Jag gissar att skillnaderna ligger i resandet och de sociala mönstren, där har vi inte mycket gemensamt.

• Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man kan ju vända på steken, "ni" som ropar efter hårdare tag, vem ska betala kalaset?
Bättre att betala näringsidkare för att inget göra, än sjukhusen för att göra ännu mer. Tycker du inte det?

Staffan

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bättre att betala näringsidkare för att inget göra, än sjukhusen för att göra ännu mer. Tycker du inte det?

Staffan
Jag skulle säga att det är en bättre strategi på längre sikt, att öka finansieringen av sjukvården, än att införa någon typ av medborgarlön så fort det kommer en ny sjukdom...

D djac skrev:
Jo, trots munskydd gick det bra men förmodligen gjorde det större nytta att svetsa igen folks dörrar så att de inte kunde komma ut och smitta folk.
Fake news att de svetsade dörrar.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
Jag skulle säga att det är en bättre strategi på längre sikt, att öka finansieringen av sjukvården, än att införa någon typ av medborgarlön så fort det kommer en ny sjukdom...
Det var faktiskt inte det jag skrev heller, och det förstod du säkert.

Staffan

D
N Nybergzzz skrev:
Fake news att de svetsade dörrar.
Tror jag inte på, finns hos alla stora nyhetshusen globalt, utan några dementier.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var faktiskt inte det jag skrev heller, och det förstod du säkert.

Staffan
Kanske inte, men jag önskar ett lite långsiktigare perspektiv i den här debatten..

• Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000
Kanske inte, men jag önskar ett lite långsiktigare perspektiv i den här debatten..
Det må så vara. Men brinner det, är det bättre att agera direkt, än att diskutera tillvägagångssättet vid eventuella framtida bränder.

Staffan

harry73
trähandtag trähandtag skrev:
Nu gick även Schweiz om oss, 28 ska det vara. Nedan finns skärmdump från * Internationella siffror är från Johns Hopkins University, CSSE, och de svenska siffrorna är från Folkhälsomyndigheten. Kartan uppdateras dagligen.
De närmaste bakomliggande länder går stark senaste 2 veckorsperioden och går om oss inom kort.
[bild]
Hela sättet att jämföra länder blir lite konstigt. Man kan också säga att högsta antal döda per miljon har Belgien och San Marino med över 1500 döda. Med ca 800 döda ligger Sverige då i mitten av spannet. Så Sverige ligger i mittfältet, säkert om man tar hänsyn till att vår registrering av covid-döda är mycket noggrannare än många andra länder.
Med det i tanken satt jag mig och gjorde lite tabeller med gårdagens data.
Först ett stapeldiagram med antal länder som faller inom ett visst interfall (värdet på x-axis blir då lägsta värdet i intervallet)
Stapeldiagram som visar antal länder per dödsfallintervall per miljon invånare med markör för Sveriges position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det stora antal länder längst ut till höger är framförallt små ö-nationer med väldig få invånare. Stora länder som Kina,Indien, USA och Ryssland syns mindre i statistiken, så jag gjorde ännu ett diagram. Nu visar staplarna total antal invånare som alla länderna i intervallet har.
Jag la till lite text vilka länder ingår.
Stapeldiagram som visar länder och befolkningens storlek inom olika intervaller för antal döda per miljon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Hela sättet att jämföra länder blir lite konstigt. Man kan också säga att högsta antal döda per miljon har Belgien och San Marino med över 1500 döda. Med ca 800 döda ligger Sverige då i mitten av spannet. Så Sverige ligger i mittfältet, säkert om man tar hänsyn till att vår registrering av covid-döda är mycket noggrannare än många andra länder.
Med det i tanken satt jag mig och gjorde lite tabeller med gårdagens data.
Först ett stapeldiagram med antal länder som faller inom ett visst interfall (värdet på x-axis blir då lägsta värdet i intervallet)
[bild]

Det stora antal länder längst ut till höger är framförallt små ö-nationer med väldig få invånare. Stora länder som Kina,Indien, USA och Ryssland syns mindre i statistiken, så jag gjorde ännu ett diagram. Nu visar staplarna total antal invånare som alla länderna i intervallet har.
Jag la till lite text vilka länder ingår.
[bild]
Bra översikt!
@Ulltand , detta visar att du inte har koll på percentilerna, Sverige ligger i mittfältet. Kommer du någonsin att kunna ta till dig denna fakta?

Nissens Nissens skrev:
Bra översikt!
@Ulltand , detta visar att du inte har koll på percentilerna, Sverige ligger i mittfältet. Kommer du någonsin att kunna ta till dig denna fakta?

Vad snackar du om? Sverige ligger på 24 plats av 218 länder.

Sortera på dödsfall per miljon invånare högst upp.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Vad snackar du om? Sverige ligger på 24 plats av 218 länder.

Sortera på dödsfall per miljon invånare högst upp.

[länk]
Tänkte det, du tog inte till dig informationen. Rätt förutsägbart.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Bra översikt!
Det är helt bortkastat att försöka nyansera, har man bestämt sig för att Sverige är sämst så kommer man kunna hitta stöd för det på internet, precis som för allt annat man kan vilja söka bekräftelser på.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.