120 806 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Jag tror inte att det är det lilla resandet som pågår nu som driver smitta i Sverige, snarare allmänhetens slarv i största allmänhet. Tror inte folk hade varit mycket mer försiktiga om vi hade bytt en handfull politiker.B b8q skrev:
Hörde precis på radio, att 25% av tillfrågade var rädda för att dö!
Har dom bara frågat 80 åriga personer???
Det är bara 284 personer som dött i Sverige i åldern 0-69 år (Adam Alsing var en av dom)
Har dom bara frågat 80 åriga personer???
Det är bara 284 personer som dött i Sverige i åldern 0-69 år (Adam Alsing var en av dom)
Slarv ja, men jag tycker inte det är särskilt konstigt att det blir coronatrötthet efter många månader med restriktioner och begränsningar. Som Leif i Skåne påpekar är det få personer yngre än 70 som dör så jag kan förstå att många tar risken och börjar slarva. Jag tror inte det är så många fler än @optimum som oavbrutet klarar av att vara perfekta Coronamedborgare hur länge som helst.D djac skrev:
Detta måste man ta hänsyn till när man kommer med rekommendationer, dvs att efterföljsamheten falnar med tiden, speciellt för de som inte själva drabbas så hårt. Munskydden åker ner på hakan, distanseringen minskar, resandet ökar...
Och varför jämför du med de mest extrema länderna i hela europa???danniee skrev:
Världen är lite större än så..
Kolla graferna så ser du lite mer objektiv info.
Vad är ”mother jones” för källa?Nissens skrev:
Och det är inget ”extremt” med vare sig Norge eller Finland. Det är Sverige som är extremt. Vi har misslyckats, bara att erkänna. Vad det beror på kommer förhoppningsvis framtida utredningar visa så vi slipper göra samma misstag igen.
Jag tillhör absolut inte de militanta men tycker ändå att nu borde folk kunna uppbåda lite kraft till, det ser ju rätt dåligt ut nu. Erkänner att det sticker i ögonen på mig när jag ser folk hoppa runt med varandra på det lokala gymet, då undrar till och med jag -varför?tusenett skrev:Slarv ja, men jag tycker inte det är särskilt konstigt att det blir coronatrötthet efter många månader med restriktioner och begränsningar. Som Leif i Skåne påpekar är det få personer yngre än 70 som dör så jag kan förstå att många tar risken och börjar slarva. Jag tror inte det är så många fler än @optimum som oavbrutet klarar av att vara perfekta Coronamedborgare hur länge som helst.
Detta måste man ta hänsyn till när man kommer med rekommendationer, dvs att efterföljsamheten falnar med tiden, speciellt för de som inte själva drabbas så hårt. Munskydden åker ner på hakan, distanseringen minskar, resandet ökar...
Tackar för det goda omdömet.tusenett skrev:Slarv ja, men jag tycker inte det är särskilt konstigt att det blir coronatrötthet efter många månader med restriktioner och begränsningar. Som Leif i Skåne påpekar är det få personer yngre än 70 som dör så jag kan förstå att många tar risken och börjar slarva. Jag tror inte det är så många fler än @optimum som oavbrutet klarar av att vara perfekta Coronamedborgare hur länge som helst.
Jo jag försöker göra mitt bästa att hålla mig borta från smittan.
Jag är nog inte ensam om det men man blir förvånad när man ser hur folk trängs på vissa platser.
Den som slarvar hjälper viruset att sprida sig vidare.
Nu med "Engelska sjukan no:2" som denna gången är bristsjukdom på strategi för att snabbare kunna stoppa den, om det överhuvudtaget går.
Förlåt om jag låter negativ men det kommer INTE bli någon skillnad efter att vi skattebetalare får lägga massvis med pengar på utredningar om vad som brast. Det kommer INTE bli någon förändring av värde baserat på misstagen.danniee skrev:
DET har historien visat vid alla kriser i Sverige där myndigheter har behövs agera och det efterspel som följt av det. I Sverige agerar inte myndigheter med kraft och precision utan det är samhället, vi invånare, som varje gång måste gå i bräschen och agera.
NÄR nästa naturkatastrof, pandemi eller utslagen infrastruktur såsom vår egen kraftförsörjning inträffar kommer myndigheterna stå där som guldfiskar igen. Ett gäng reborners. Föds lika blanka varje dag.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Vad är det vi misslyckats med exakt? Att förlänga livet ett eller två år på människor som levt längre än genomsnittlig ålder? Jag förstår att det låter hemskt från din synvinkel, men det går inte att komma ifrån att ohyggligt många fler dör av andra orsaker varje år..danniee skrev:Vad är ”mother jones” för källa?Oavsett, jag har redan förklarat varför jag jämförde med våra grannländer. Det borde vara ganska självklart för de flesta. Det är länder som liknar oss och som ligger i vår direkta omgivning. Varför ska vi jämföra oss med Kina, Mexiko eller Zimbabwe?
Och det är inget ”extremt” med vare sig Norge eller Finland. Det är Sverige som är extremt. Vi har misslyckats, bara att erkänna. Vad det beror på kommer förhoppningsvis framtida utredningar visa så vi slipper göra samma misstag igen.
2017-2020 har ungefär 180 personer dött i arbetsplatsolyckor? Varför står du inte på barrikaderna för dem?
När senast gick du och dina medborgare i bräschen, agerade och räddade landet? Det låter ju heroiskt men jag kan inte själv dra mig till minnes senaste gången det hände.J JBa skrev:Förlåt om jag låter negativ men det kommer INTE bli någon skillnad efter att vi skattebetalare får lägga massvis med pengar på utredningar om vad som brast. Det kommer INTE bli någon förändring av värde baserat på misstagen.
DET har historien visat vid alla kriser i Sverige där myndigheter har behövs agera och det efterspel som följt av det. I Sverige agerar inte myndigheter med kraft och precision utan det är samhället, vi invånare, som varje gång måste gå i bräschen och agera.
NÄR nästa naturkatastrof, pandemi eller utslagen infrastruktur såsom vår egen kraftförsörjning inträffar kommer myndigheterna stå där som guldfiskar igen. Ett gäng reborners. Föds lika blanka varje dag.
Jag skrev inte att jag gjorde det utan att samhället räddade myndigheterna i uppstarten.D djac skrev:
Några exempel. Början av mars i Sverige, enskilda företag och individer började jobba på distans innan myndigheterna kom med det. Vid skogsbränderna 2014 och 2018 var det frivilliga som organiserade med material och resurser när myndigheterna inte fick loss tummen initialt. Tsunamin 2004, UD och ansvariga ministrar dröjde flera dar men researrangörer och individer ordnade det vi kunnat förvänta av myndighets-Sverige.
Jag blir gärna positivt överraskad.
Ja, det är lustigt hur de som är mest kritiska till myndigheter verkar ha mest förväntningar på att myndigheterna ska lösa alla deras problem.J JBa skrev:Jag skrev inte att jag gjorde det utan att samhället räddade myndigheterna i uppstarten.
Några exempel. Början av mars i Sverige, enskilda företag och individer började jobba på distans innan myndigheterna kom med det. Vid skogsbränderna 2014 och 2018 var det frivilliga som organiserade med material och resurser när myndigheterna inte fick loss tummen initialt. Tsunamin 2004, UD och ansvariga ministrar dröjde flera dar men researrangörer och individer ordnade det vi kunnat förvänta av myndighets-Sverige.
Lite som de som under sina yrkesverksamma liv satt sprätt på varje lön de fått och sen blir förbannade på att de inte får högre pension från staten.
Men nu börjar det bli lite för politiskt så jag nöjer mig här.
Mmm, jag tror inte jag delar din historiebeskrivning men självklart försöker folk hjälpa till, de flesta är ganska hyggliga människor.J JBa skrev:Jag skrev inte att jag gjorde det utan att samhället räddade myndigheterna i uppstarten.
Jag vet inte om det var menat för mig men jag känner inte igen mig iaf. Inte myndighetskritisk, de gör ju nytta när de väl agerar, jag är bara vaken och medveten om dess brister. Bränner inte hela lönen utan tänker igenom min och familjens framtid. Har jobbat hemifrån sen vecka 9 och anpassat all idrottsverksamhet (2-5 dagar/vecka beroende på årstid) jag är ansvarig för så vi kunnat minimera smittspridningen.tusenett skrev:Ja, det är lustigt hur de som är mest kritiska till myndigheter verkar ha mest förväntningar på att myndigheterna ska lösa alla deras problem.
Lite som de som under sina yrkesverksamma liv satt sprätt på varje lön de fått och sen blir förbannade på att de inte får högre pension från staten.
Men nu börjar det bli lite för politiskt så jag nöjer mig här.
Tröghet i agerande har jag generellt svårt med och lärt mig undvika stora och tröga organisationer.
Tycker du det är rimligt att jämföra olyckor med en pandemi som slår urskiljningslöst? Oavsett handlar väl bägge om ansvar både vad avser myndigheter, arbetsgivare och enskilda individer. Du behöver inte överdriva med ditt trams om att ”stå på barrikaderna”. Väx upp för fan och ta ditt ansvar. Det här handlar inte bara om dig. Det handlar inte bara om att folk dör. Det handlar om en extremt överbelastad vård också. Utöver allt detta är C19 inget virus som bara slår hårt mot äldre. Vet tidigare friska som legat på intensiven under lång tid och varit väldigt nära döden. Men intala dig det du.Dan_Johansson skrev:
Vad är det vi misslyckats med exakt? Att förlänga livet ett eller två år på människor som levt längre än genomsnittlig ålder? Jag förstår att det låter hemskt från din synvinkel, men det går inte att komma ifrån att ohyggligt många fler dör av andra orsaker varje år..
2017-2020 har ungefär 180 personer dött i arbetsplatsolyckor? Varför står du inte på barrikaderna för dem?
Så korkat argument så klockorna stannar.