120 803 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Du undvek att svara på frågan?...danniee skrev:Tycker du det är rimligt att jämföra olyckor med en pandemi som slår urskiljningslöst? Oavsett handlar väl bägge om ansvar både vad avser myndigheter, arbetsgivare och enskilda individer. Du behöver inte överdriva med ditt trams om att ”stå på barrikaderna”. Väx upp för fan och ta ditt ansvar. Det här handlar inte bara om dig. Det handlar inte bara om att folk dör. Det handlar om en extremt överbelastad vård också. Utöver allt detta är C19 inget virus som bara slår hårt mot äldre. Vet tidigare friska som legat på intensiven under lång tid och varit väldigt nära döden. Men intala dig det du.
Så korkat argument så klockorna stannar.
Vad är det vi har misslyckats med?
Jag svarade mer än tydligt på det. Detta får framtida utredningar visa. Det är dock tydligt att vi har misslyckats när vi ser på våra grannländers siffror, vilket var min poäng från början.Dan_Johansson skrev:
Redigerat av moderator:
Nej men det är allmänt fel av dig.E El-Löken66 skrev:
Man bör vara extra försiktig med att underblåsa anitvaxx-rörelsen genom att komma med felaktiga påståenden som gör vaccination mindre attraktivt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Du bör ju kunna svara på vad vi gjort fel i alla fall?danniee skrev:
I slutändan handlar det ju om pengar, vad vi lägger mina och dina skattepengar på, så det är självklart att vi måste relatera alla insatser mot andra saker...
Jag tycker du ska studera statistiken över dödsorsaker lite noggrannare, så du vet vad du ska ägna dig åt att bekämpa efter att viruset blåst över...
Visste du till exempel att ungefär 1000 personer dog av "andra infektions- och parasitsjukdomar" 2019? Ungefär 1000 personer dog av diabetes. 531 personer dog i fallolyckor. 361 personer dog av förgiftning.
https://ki.se/forskning/varldens-infektionsfiende-nummer-1
TBC kanske?
Du ser ju på statistiken var majoriteten av dödsfallen är. Tråkigt, men det är ju svårt att komma ifrån att ju äldre vi blir desto större blir sannolikheten att vi dör.
Redigerat:
Fast tillverkarna säger så, hur kan du veta mer?Ulltand skrev:
En önskedröm att vi endast tar en spruta och allt därefter är över tyvärr.
Dan_Johansson skrev:
Det känns som en onödig fråga då den är besvara ett flertal gånger i alla trådar och det leder inte diskussionen framåt. Det är minst ett 10-tal kritiska punkter där vi agerat sent, svag eller inte alls.
Flertalet som är "på din sida" i tråden anser helt enkelt att vi gjort allt i huvudsak rätt och att det är mest otur att det ser ut som det gör.
Men för att ta ett exempel av minst tio.
Vi införde besöksförbud på äldreboenden onödig sent. Just det är också ett exempel på något som corona kommissionen tar upp i sin kritik. Men jag gissar att du inte håller med om det heller.
På vilket sätt skulle det påverkat utvecklingen? Det var ju personalen som ofta spred smittan pga otillräcklig beredskap...Ulltand skrev:
Det känns som en onödig fråga då den är besvara ett flertal gånger i alla trådar och det leder inte diskussionen framåt. Det är minst ett 10-tal kritiska punkter där vi agerat sent, svag eller inte alls.
Flertalet som är "på din sida" i tråden anser helt enkelt att vi gjort allt i huvudsak rätt och att det är mest otur att det ser ut som det gör.
Vi införde besöksförbud på äldreboenden onödig sent. Just det är också ett exempel på något som corona kommissionen tar upp i sin kritik. Men jag gissar att du inte håller med om det heller.
Nu stänger Sverige gränsen till Danmark, det är väl bra?
Redigerat:
”Erfarenheter från covid-19-pandemin talar också för att besökare mycket sällan är källan till smittspridning av covid-19 på äldreboenden.”Nissens skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...cember/ny-foreskrift-om-besoksforbud-pa-sabo/
Det tidiga besöksförbudet var väl f.ö. olagligt om jag minns rätt.
(Jag tycker absolut saker och ting hade kunnat gjorts bättre, skyddet av de äldre är helt klart en sådan sak)
Redigerat av moderator:
O ja, fel har begåtts, säkerligen i alla länder.Ulltand skrev:
Men det var ju också en ny sorts virus av den lurigare sorten där tillverkarlandet lagt locket på och endast spridit desinformation.
Då tar jag gärna en länk från dig på att det var personalen som spred smittan innan besöksförbudet och att besökande inte hade någon avgörande betydelse.Nissens skrev:
Dessutom hade personalen otillräcklig skyddsutrustning och testades inte för att FHM trodde inte på asymptomatisk smitta vilket var väl dokumenterat redan då.
Har väl mer att göra med hur pass man tror på att stänga ner samhället längre perioder.Ulltand skrev:
Då tar jag gärna en länk från dig på att det var personalen som spred smittan innan besöksförbudet och att besökande inte hade någon avgörande betydelse.
Dessutom hade personalen otillräcklig skyddsutrustning och testades inte för att FHM trodde inte på asymptomatisk smitta vilket var väl dokumenterat redan då.
Man visste att smitta skulle uppstå med vår valda taktik givetvis.
Alternativet hade varit att snabbbygga ett heltäckande gränsskydd, låsa in alla 2-3 månader och därefter isolera sig de år tills vaccinet varit i effekt.
Men hur många hade inte dött då..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Se inlägg lite högre upp.Ulltand skrev:
Då tar jag gärna en länk från dig på att det var personalen som spred smittan innan besöksförbudet och att besökande inte hade någon avgörande betydelse.
FHM har alltid trott på asymtomatisk virusöverföring, det är därför som vi alltid ska hålla avstånd. Annars hade det räckt med att alla med symtom är hemma.
Nej det har dom faktiskt inte annat än i att det skulle vara något mycket ovanligt som inte hade betydelse för pandemin.BirgitS skrev:
Man förstod inte ens den tyska studien som visade att det kunde vara väldigt vanligt, utan man hänge upp sig på indexpatienten som nog iaf hade haft något symtom och dömde ut studien på felaktig grund,
Hur skall vårdpersonal kunna hålla avstånd till patienterna tex på ett äldreboende?
Munskydd behövdes inte heller för den gruppen enligt FHM.
Självklart.BirgitS skrev:
Men man minska smittan på ett enkelt sätt genom att bannlysa de med symtom.
Tyvärr är det många som ignorerar sina symtom, som ändå springer till jobb eller skickar sina snorungar till höger och vänster.
Även press i många fall från chefsnivå, äh det är bara lite huvudvärk, ont i halsen osv.
Ett slags förebrående att man hittat ursäkter för att maska tyvärr.
Tror en majoritet i tråden är av åsikten att allt inte är ett så stort misslyckande som kritikerna här i tråden för fram.E El-Löken66 skrev: