120 806 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Ja det tror jag också, kanske 10 mot 5.J Jocke Best skrev:
I Sverige i stort är det nog det omvända eller blir inom kort.
Och i resten av världen 1 mot 10. Men där tas ju inte några politiska hänsyn och heller har man ingen patriotism för Sveriges sak som förblindar.
Jag tror många tycker skyddet av de äldre har misslyckats. Jag kan inte påminna mig om att jag läst eller hört någon som sagt att den tycker skyddet av de äldre har varit framgångsrikt. Coronakommissionen går också hårt fram mot regering, regioner, kommuner utförare och myndigheter som de anser ansvariga. De beskyller främst den sittande regeringen men också tidigare regeringar för det.Ulltand skrev:
Ja du, det tror jag inte spelar någon större roll, nästan inga danskar åker hit och de som åker på ena eller andra hållet åker för att arbeta. Det där med att stänga gränsen till Danmark gissar jag kommer göra ganska exakt noll skillnad gällande Corona, däremot kanske man slipper lite gnäll.Nissens skrev:
Svårt att säga emot men det hade varit roligt att få höra en definition av detta "skydd", vad tänkte/tänker man mer exakt?tusenett skrev:Jag tror många tycker skyddet av de äldre har misslyckats. Jag kan inte påminna mig om att jag läst eller hört någon som sagt att den tycker skyddet av de äldre har varit framgångsrikt. Coronakommissionen går också hårt fram mot regering, regioner, kommuner utförare och myndigheter som de anser ansvariga. De beskyller främst den sittande regeringen men också tidigare regeringar för det.
tusenett skrev:Jag tror många tycker skyddet av de äldre har misslyckats. Jag kan inte påminna mig om att jag läst eller hört någon som sagt att den tycker skyddet av de äldre har varit framgångsrikt. Coronakommissionen går också hårt fram mot regering, regioner, kommuner utförare och myndigheter som de anser ansvariga. De beskyller främst den sittande regeringen men också tidigare regeringar för det.
Jag håller med i det.
Men den största missen var att låta FHM står för besluten. Det är i viss mån förståeligt då det ju borde vara dom som vet mest. Men efter avslöjandet om att FHM valt att satsa på flockimmunitet så klarna allt imo.
Framtiden får väl utvisa om regeringen visste om det? Eller ville ha det så? Hur som fanns ingen opposition att tala om.
Jag tror man lite naivt överskattade AT förmåga att hantera detta. Liksom vi har för vana lite till mans att se Sverige som ett föregångsland framför andra. Kanske en historisk rest från den tiden vi faktisk var det.
Jag har haft förmånen/slitet att arbeta i väldigt många länder runt om i världen och det har definitiv förändrat min syn på saker och ting.
Det beror nog på vad man menar imo. Bristerna på äldreboendena, regioner, kommuner och regering och andra hade nog inte försvunnit bara för att någon än annan än Fohm hade hållit i trådarna.Ulltand skrev:
Jag håller med i det.
Men den största missen var att låta FHM står för besluten. Det är i viss mån förståeligt då det ju borde vara dom som vet mest. Men efter avslöjandet om att FHM valt att satsa på flockimmunitet så klarna allt imo.
Framtiden får väl utvisa om regeringen visste om det? Eller ville ha det så? Hur som fanns ingen opposition att tala om.
Jag tror man lite naivt överskattade AT förmåga att hantera detta. Liksom vi har för vana lite till mans att se Sverige som ett föregångsland framför andra. Kanske en historisk rest från den tiden vi faktisk var det.
Jag har haft förmånen/slitet att arbeta i väldigt många länder runt om i världen och det har definitiv förändrat min syn på saker och ting.
Frågan jag ställer mig är om signifikant mycket färre hade dött om Fohm hade gjort allt som hade varit möjligt vid varje givet tillfälle givet dåvarande kunskap, lagstöd och omständigheter.
Nedstängning var inte lagligt möjligt, skyddsutrustning fanns inte att uppbringa, äldreboendena sköttes redan uruselt, regionerna ville inte testa och smittspåra, osv, osv.
Ett munskydd hit eller dit kanske hade gjort skillnad på marginalen och det är såklart allvarligt för de drabbade, men hade det påverkat siffrorna nämnvärt är frågan jag ställer mig. Men kanske coronakommission kommer bringa mer ljus i den frågan i deras fortsatta arbete.
Vilket avslöjande? Är det den där boken du hänvisar till igen så väntar jag fortfarande på att du ska tala om för mig vad jag hade missförstått, som du påstod.Ulltand skrev:
Så du tror att det bara är Svenskar som åker till Danmark?D djac skrev:
Då har du inte mycket koll. Sydligaste Sverige tillsammans med delar av Danmark är som en egen region och känner mer samhörighet än tex med Sthlmregionen... så har det varit sedan långt innan snapphanarnas tid...
Han svarar aldrig på sådant han inte klarar att argumentera för, det bemöter han alltid med tystnad... tråkigt att han inte står för det han kastar ur sig...T tanaris skrev:
Att du aldrig fattar. Det är inte FHM:s fel att politikerna rustat ner beredskapen. Du är helt besatt av att förtala FHM. Tragikomiskt..Ulltand skrev:
Jag håller med i det.
Förstår inte det du skriver men det jag säger är ett faktum, den danska trafiken över har i princip försvunnit under hösten. De svenskar som släpps in i Danmark har giltiga skäl, som jag antar kommer fortsätta anses vara giltiga, mao blir skillnaden, om någon, minimal.Nissens skrev:
Jag gillar uttrycket "låta" någon dö, det används flitigt i debatten, vad skulle motsatsen vara -inte "låta" någon dö. Att dö när man är väldigt gammal är både naturligt och vanligt.Jonatan79 skrev:
Hej, det är danskarna som varit i Sverige och levt loppan då deras land varit nedstängt, så fort tåget når svensk mark åker munskydden i soptunnan.D djac skrev:
Nedkryllade med corona är de också, minst lika mycket som skåningarna..