Varför inte en frivilligkö/återbudskö för folk som kan komma för vaccinering med kort varsel?
De som lämnar återbud får vänta 3 månader eller tills allmän vaccinering påbörjas.
Återbudsplatserna ges till personer som annars inte skulle få vaccinera sig.

P
blackarrow blackarrow skrev:
Varför inte en frivilligkö/återbudskö för folk som kan komma för vaccinering med kort varsel?
De som lämnar återbud får vänta 3 månader eller tills allmän vaccinering påbörjas.
Det finns redan. I Sörmland kan man ställa sig i sån kö via 1177.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
På en del ställen har det varit så att sjukvårdspersonal som tillhör fas 2 har fått överblivna doser vid dagens slut. Någonstans läste jag om ambulanspersonal som hade blivit inringda vid dagens slut. Normalt försöker man väl få till det så att kvarvarande doser har getts till andra i prio 1 eller 2.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På en del ställen har det varit så att sjukvårdspersonal som tillhör fas 2 har fått överblivna doser vid dagens slut. Någonstans läste jag om ambulanspersonal som hade blivit inringda vid dagens slut. Normalt försöker man väl få till det så att kvarvarande doser har getts till andra i prio 1 eller 2.
Helt rätt om vaccinen ska kastas bort annars.

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Helt rätt om vaccinen ska kastas bort annars.
Ja, att kasta vaccin verkar ju nästan ses som en dödssynd.

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Det finns redan. I Sörmland kan man ställa sig i sån kö via 1177.
Jag försökte kolla lite på det och för Vaccinationsmottagningen Parken Zoo Eskilstuna krävdes det att man hade fyllt 65 år för att få ställa sig i kön så det är ju i så fall fortfarande bara folk som tillhör fas 2 som kan bli vaccinerade.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag försökte kolla lite på det och för Vaccinationsmottagningen Parken Zoo Eskilstuna krävdes det att man hade fyllt 65 år för att få ställa sig i kön så det är ju i så fall fortfarande bara folk som tillhör fas 2 som kan bli vaccinerade.
Ok, så är det nog. Men det finns iaf s.k. beredskapsköer där man kan kalla in folk med kort varsel för att ge vaccin när de som skulle fått vaccinet av någon anledning inte dykt upp.

Jag känner 70+-are som fått vaccin som skulle gått till vad jag tror var personer inom äldrevården som inte dök upp. Jag är inte 100% på om man gick utanför de olika faserna men det var min uppfattning eftersom dessa fick vaccinet när man fortfarande höll på att vaccinera äldreboenden.

https://sverigesradio.se/artikel/65-plus-kan-boka-tid-for-att-fa-overblivna-doser

Ulltand Ulltand skrev:
Lite bra sammanfattning av Lena Melin om Sveriges senfärdiga agerande i pandemin. Hoppas att det blir en väckarklocka iaf.

[länk]
Jag fattar inte riktigt om hon tycker vi var sena med att stoppa det eller sena med att börja vaccinera igen?

Det här är förmodligen en orättvis betraktelse. Eller snarare, jag hoppas att det är det.
Ett tiotal länder hade redan, tillfälligt eller inte, stoppat användningen av Astra Zenecas vaccin när Sverige slog till bromsen i tisdags
.”

Varje land måste få fatta självständiga beslut och köra sina egna rutiner annars finns det risk för missförstånd när nya biverkningar kan blandas ihop med redan kända.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
Tidningen Senioren gick på idag på pressträffen om problemet att vårdpersonal får vaccin före äldre. Tegnell sade bl.a. som svar att de sett att de äldre blir väldigt skyddade även när personalen inte är vaccinerade (om de äldre är vaccinerade får man anta).

Av det kan man anta att det kanske är så att argumentet att viss sjukvårdspersonal ska ha vaccin före de äldre för att skydda de äldre inte håller. Har någon sett studier eller liknande som undersökt eller utvärderat vaccinstrategier ur den aspekten? Dvs vilken prioriteringsstrategi angående ge vaccin till sjukvårdspersonal eller äldre/riskgrupp först som visat sig vara bäst?

tusenett skrev:
Tidningen Senioren gick på idag på pressträffen om problemet att vårdpersonal får vaccin före äldre. Tegnell sade bl.a. som svar att de sett att de äldre blir väldigt skyddade även när personalen inte är vaccinerade (om de äldre är vaccinerade får man anta).

Av det kan man anta att det kanske är så att argumentet att viss sjukvårdspersonal ska ha vaccin före de äldre för att skydda de äldre inte håller. Har någon sett studier eller liknande som undersökt eller utvärderat vaccinstrategier ur den aspekten? Dvs vilken prioriteringsstrategi angående ge vaccin till sjukvårdspersonal eller äldre/riskgrupp först som visat sig vara bäst?
Nu är det väl inte främst därför man även prioriterat vårdpersonal, utan för att de själva inte ska bli sjuka så det blir ont om vårdpersonal just när de behövs som bäst?

P
B b8q skrev:
Nu är det väl inte främst därför man även prioriterat vårdpersonal, utan för att de själva inte ska bli sjuka så det blir ont om vårdpersonal just när de behövs som bäst?
Ok, ja det är kanske lite svårare att utvärdera förstås.

Men det gällde väl mest IVA, inte andra?

Redigerat av moderator:
B b8q skrev:
tusenett skrev:
Ok, ja det är kanske lite svårare att utvärdera förstås.
Båda delarna var nog med i deras vågskål och om nu en av dem har försvunnit så kanske det väger över på att inte vaccinera personalen.

Visa bilaga 497766

Dom övre tre kurvorna är personer över 70 år med helt klart är det 85 år ± 10 år som dom flesta kommer från. Normalt dör det 81`000 personer i denna åldersgrupp UTAN covid-19 varje år.
Till dagens datum 23/3-2021 är det totalt 444 personer som död med covid-19 i ålder 0-60 !
I åldern 60-70 är det 793 personer som dött med covid-19
Det är över 760`000 som varit smittade med inte dött.

Något att betänka och reflektera över med anledning av nedstängningar.
Själv är jag 70+
Grafer finns platz.se
https://platz.se/coronavirus/?page=death

• Stapeldiagram som visar totalt antal dödsfall per åldersfördelning relaterat till COVID-19 fram till vecka 12, 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Lite bra sammanfattning av Lena Melin om Sveriges senfärdiga agerande i pandemin. Hoppas att det blir en väckarklocka iaf.

[länk]
Jag tror hon har gått in i väggen, hennes kolumn om hur fånigt det är att drabbas av psykisk ohälsa om man har pengar tog hennes trovärdighet till en helt ny nivå.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.